Gå till innehåll

NL400 A10o möter överbet på flop


Recommended Posts

(mid&highstakes?)

 

Jag är relativt ny på bordet (ca 25 min) men vad jag har sett är det löst och aggressivt. Har inga stats eller något sådant. Har hållt mig hyffsat passiv och plockat en del preflop men inte så mycket mer. Har mer eller mindre alltid höjt i position och kan tänka mig att Fi börjar att tröttna. Min stack är nära inköp pga en relativt stor beat någon minut tidigare.

 

(klockan var nära midnatt svensk tid)

 

Hero:

Ace of Diamonds10 of Spades

 

TEXAS_HOLDEM, NO_LIMIT, P4-53794122-XXXX

played at "Chico" for USD RM from 2007-11-13 17:51 until 2007-11-13 17:51

Seat 2: Tudor Trip ($393.75 in chips)

Seat 4: CJNilsson ($476.95 in chips)

Seat 5: moinko ($399.80 in chips)

Seat 7: dannolito ($430.45 in chips)

Seat 9: Hero ($396.70 in chips)

ANTES/BLINDS

moinko posts blind ($2), dannolito posts blind ($4).

 

PRE-FLOP

Hero bets $15, Tudor Trip calls $15, CJNilsson folds, moinko folds, dannolito folds.

 

FLOP [board cards: 7 of Spades,2 of Diamonds,10 of Diamonds]

Hero bets $34, Tudor Trip bets $150

 

 

Han överbetar poten kraftigt och jag får tänka till på hur jag vill spela handen. Han kan givetvis spela ett stort antal händer på den floppen. Agerandet på flop sätter givetvis linjen för hela handen så det känns som ett nyckelbeslut direkt. Min hand är förvisso inte dålig, men inte heller magiskt.

 

Vilken linje tar vi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vika flop rätt ofta såvida jag inte hade koll på vem FI var. Känns ruskigt jobbigt att fortsätta spela handen ur position när vi inte har investerat allt för mycker redan. Om man ska vara realistisk så är det i bästa fall ett färgdrag som vi är uppe mot och då har vi inte en allt för stor ledning (ännu sämre om vi har ex KdQd.). Att syna och omvärdera turn känns rätt uteslutet, samma gäller att trebeta flop. Fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det stinker draghand som vill ge sig själv odds att syna ett ev omslag All-In! Du är ju inte direkt pottcommittad så vik trots allt ganska safe här. Känns som att readen är väldigt viktig i denna situation. Spelar mest FR NL själv men vad jag sett så är det väldigt sällan FI´s spelar floppade set sådär hårt, omslagen är oftast mer lättsynade. Skulle gissa att Fi har ngn av händerna 89r, KQr, JQr, A10 (split), slowspelade KK/AA. är lite kass på lägga in handkombos i pokerstove men får 48 mot 52% mot dessa handkombos och 54 vs 46% om vi lägger till 89o i HD´n. Eftersom det då finns så många scarecards som kan komma på turn skulle jag säga push eller fold flop. Borde ändå vara marginellt bättre värde i pushen (du är inne med 49) så den gör jag nog typ 4-5 ggr av 10 beroende på humör ;-)

 

Vad hade han då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl dela in spelare i det här läget i 3 huvudkategorier..

 

1: Spelare som bara höjer stort när de har stort och då är du död

 

2: Spelare som bara höjer så här när de har draghänder som du är 50/50 mot

 

3: Maniacs som har allt möjligt i hd:n

 

(Sällan man ser skickliga lags eller tags höja så här så motståndaren är oftast fisk eller semifisk och har nästan alltid en viss typ av hand tex alltid stål eller alltid drag eller så är han bara en maniac)

 

Personligen tycker jag höjningen lutar ganska starkt åt drag/mongospel och hade förmodligen gamblat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju spontatnt som om du inte kan vika i och med att du säkert leder(om än knappt) ca 80-90% av gångerna och även om raisen är stor så får du ju nästan 1/3 i pottodds i alla fall.

Utgår ifrån att han väldigt sällan har 72,T2, TT, 77. Och inte heller normalt JJ-AA i alla fall så är det ju inte normalspelet för dessa händer den line han visat upp.

Utan att analysera på djupet skulle jag syna och återevaluera på turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Utan att analysera på djupet skulle jag syna och återevaluera på turnen.

 

 

Du skrev inte 22 men antar att du lägger den i samma grupp som de andra händerna Fi kan ha.

 

Om vi synar här så lär vi med största sannolikhet få spela om stacken på turn. Så vad gör du om den blankar och Fi ställer ~230 i en 330-pott? Då är vi nästan bundna att syna eller?

 

Om vi vill det är det inte bättre att ställa på floppen då och ge FI beslutet? Förtydligande, jag skulle inte gjort det. Hypotetisk fråga.

 

Edit: Vi har bara investerat $49 i potten och kan lätt folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för samtliga synpunkter. Nu kommer mitt resonemang:

 

...

Utan att analysera på djupet skulle jag syna och återevaluera på turnen.

 

Min tanke var att möjliga händer för Fi i det här läget är 22, 89, färgdrag, överkort. Jag såg det som osannolikt att Fi har 77 eller överpar pga av hans passiva preflop-spel. 22 är givetvis en hand som han kan syna en raise preflop med (i pos) och likaså 89. Men, jag funderade också över om Fi kan spela J10, Q10, K10 och skydda TPGK genom en överbet. Jag valde att syna av två anledningar

1) jag tror att jag oftast är favorit här och vill att han skjuter igen.

2) jag vill se ett kort till innan jag comittar min stack.

 

Här låg mitt dilemma, var det ok att kallsyna beten eller ska jag bara kör fold/raise?

 

Följande utspelas:

 

Turn [board cards: 7 of Spades, 2 of Diamonds, 10 of Diamonds, 4 of Clubs]

Hero check, Tudor Trip bets $228.75 and is all-in, Hero?

 

 

Turn kommer med andra ord relativt ofarlig och han fullföljer sin linje.

 

Syn eller fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev inte 22 men antar att du lägger den i samma grupp som de andra händerna Fi kan ha.

 

Om vi synar här så lär vi med största sannolikhet få spela om stacken på turn. Så vad gör du om den blankar och Fi ställer ~230 i en 330-pott? Då är vi nästan bundna att syna eller?

 

Om vi vill det är det inte bättre att ställa på floppen då och ge FI beslutet? Förtydligande, jag skulle inte gjort det. Hypotetisk fråga.

 

Edit: Vi har bara investerat $49 i potten och kan lätt folda.

Räknar med 22 ja.

Såg inte riktigt på stackdjupen. Har inte analyserat så djupt.

Men blankar turnen så har inte särskilt många händer gått om och vi leder alltså fortfarande men mycket större i genomsnitt än på floppen.

Kan inte se att det skulle vara annat än bra för oss.

Så svaret på din fråga om vi ska syna helt självklart ja som logisk konsekvens av ditt antagande att han ställer nästan alla turns. (om du något sånär köper fis HD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänker inte dra ut på det hela, synen är givetvis solklar då turn inte borde ha förbättras Fi:s hand.

 

Hero calls $228.75

 

River [board cards: 7 of Spades, 2 of Diamonds, 10 of Diamonds, 4 of Clubs, 5 of Clubs]

 

SHOWDOWN

Tudor trips shows [King of Spades, Jack of Diamonds]

Hero shows [10 of Spades, Ace of Diamonds]

Hero wins $790.5

 

 

Den här gången gick det alltså vägen. Fi gör en stor bluff och håller sin linje handen igenom. Han har trots allt 6 outs på river på min FE så det var ju inte helt bortkastat antar jag. Det var däremot en intressant hand att spela ur min synvinkel då det är lättare att vika än att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här låg mitt dilemma, var det ok att kallsyna beten eller ska jag bara kör fold/raise?

 

Problemet är väl att potten på turn är drygt 330 och han har 230 kvar i stacken. Sannolikheten för syn från din sida gör att du främst kommer möta bettar av made hands, inte bluffar och semibluffar och det talar väl i så fall för Jam it! på flopp. Möjligt att jag missar någon poäng men utgår från att vi ganska snart får reda på det i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon lite mer kunnig än jag resonera lite allmänt kring bet på turn istället.

 

Min tanke är att Fi bör känna på sig att han/hon inte har så stor foldequity och därför checka ner draghänderna ofta och få en gratis chans att dra ut oss.

 

Visst, om vi tänker oss att fi är dålig (vilket väl är ett rimligt antagande med tanke på hans överbet på flopp då han inte heller bör ha några reads på hero?) så kanske han gärna bluffar där med låg foldequity, vad vet jag? Men ändå, vore inte en bet på sin plats iaf. trots att vi missar en del bluffar?

 

Kan någon spinna vidare på detta?

 

EDIT: Detta med tanke på att vi planerar att syna alla hans betar ändå, så vi lär ju inte förlora något extra om vi är slagna genom att "gå före" och beta själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock: :shock: :shock:

 

Jahaja, där ser man. Slutar aldrig förvåna sig över en del spel, eller så är det så djävla bra att jag inte förstår det :oops:.

 

Så svaret på din fråga om vi ska syna helt självklart ja som logisk konsekvens av ditt antagande att han ställer nästan alla turns. (om du något sånär köper fis HD).

 

Jo det blir liksom en självklarhet anser jag då vi binder oss vid potten med en syn på flopp. Fast jag är inte lika övertygad om att det är EV+ i längden med den handen. En sak är dock säker. Det ger större varians iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att potten på turn är drygt 330 och han har 230 kvar i stacken. Sannolikheten för syn från din sida gör att du främst kommer möta bettar av made hands, inte bluffar och semibluffar och det talar väl i så fall för Jam it! på flopp. Möjligt att jag missar någon poäng men utgår från att vi ganska snart får reda på det i så fall.

 

Mitt normala spel hade varit en jam direkt. Jag har dock märkt att de negativa konsekvenserna blir följande:

1) om jag är slagen förlorar jag mer --> större neg varians

2) om jag inte är slagen släpper fi och jag får en hygglig pot

 

Vändevärdet är oftast negativt då alt. 1 är mer sannolikt.

 

Efter att ha spelat mycket HU på olika nivåer har jag istället nu börjat att testa att lugna mig lite och ta en syn då och då. Det visar sig att många spelare på Ongame (europeer) skjuter vilt. Planen här blev att försöka få in mer pengar i potten och syna turn-push från Fi.

 

Som påpekas ovan så håller jag med om att det är ett vanligt FD-spel för att knacka turn för gratis river. Nu skjuter fi igen och det är ju turligt för mig.

 

Om jag hade jammat på floppen kanske han hade synat med sina outs på öp, bdf, bds.

 

Som Ängeln17 resonerar så tror jag inte heller att det spelet jag fick till är EV+ i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att potten på turn är drygt 330 och han har 230 kvar i stacken. Sannolikheten för syn från din sida gör att du främst kommer möta bettar av made hands, inte bluffar och semibluffar och det talar väl i så fall för Jam it! på flopp. Möjligt att jag missar någon poäng men utgår från att vi ganska snart får reda på det i så fall.

Javisst men då kommer ju värdet i handen i den sekvens då fi checkar bakom på turnen vilket han i så fall kommer att göra ofta. Sen att du hamnar i detta läge alltså att han bettar spelar ju inte så jätte stor roll eg. Du kan antagligen tillåta dig att vara lite osäker(kanske tom göra en EV- beslut). Räknar man på det skulle jag kunna tänka mig att syn ändå blir bättre på floppen.

Sedan får man ju även räkna in linjen att turnen ger en d och där verkar det som om man är comittad om fi bettar kanske ett gränsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock: :shock: :shock:

 

Jahaja, där ser man. Slutar aldrig förvåna sig över en del spel, eller så är det så djävla bra att jag inte förstår det :oops:.

 

 

 

Jo det blir liksom en självklarhet anser jag då vi binder oss vid potten med en syn på flopp. Fast jag är inte lika övertygad om att det är EV+ i längden med den handen. En sak är dock säker. Det ger större varians iaf.

Det handlar om att du tror att han kommer att betta turnen nästan alltid. Om den blankar så kommer du alltså att leda där när han bettar och du måste alltså syna. Det är det som är den logiska konsekvensen av dina antaganden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om att du tror att han kommer att betta turnen nästan alltid. Om den blankar så kommer du alltså att leda där när han bettar och du måste alltså syna. Det är det som är den logiska konsekvensen av dina antaganden.

 

 

Jo, så är det ju. Men mitt antagande är oxå att jag tror inte vi leder tillräckligt många gånger (utan read på Fi) för att det ska va EV+. Men samtidigt så är jag en lowlimitfisk så jag har kanske fel i mitt antagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det ju. Men mitt antagande är oxå att jag tror inte vi leder tillräckligt många gånger (utan read på Fi) för att det ska va EV+. Men samtidigt så är jag en lowlimitfisk så jag har kanske fel i mitt antagande.

 

Så svaret på din fråga om vi ska syna är helt självklart ja som logisk konsekvens av ditt antagande att han ställer nästan alla turns (om du något sånär köper fis HD)

Skrev jag. Och menade den HD som jag ställt upp efter han raisar dig på floppen.

Lite detaljgnetande av min sida kanske;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon lite mer kunnig än jag resonera lite allmänt kring bet på turn istället.

 

Min tanke är att Fi bör känna på sig att han/hon inte har så stor foldequity och därför checka ner draghänderna ofta och få en gratis chans att dra ut oss.

 

Visst, om vi tänker oss att fi är dålig (vilket väl är ett rimligt antagande med tanke på hans överbet på flopp då han inte heller bör ha några reads på hero?) så kanske han gärna bluffar där med låg foldequity, vad vet jag? Men ändå, vore inte en bet på sin plats iaf. trots att vi missar en del bluffar?

 

Kan någon spinna vidare på detta?

 

EDIT: Detta med tanke på att vi planerar att syna alla hans betar ändå, så vi lär ju inte förlora något extra om vi är slagna genom att "gå före" och beta själva.

 

Herregud, det är just därför man antingen trycker flop eller foldar. Syn finns inte på världskartan.

 

Om han, som du tror, har ett drag är det lika bra att check eftersom att även om du pushar måste han syna då han får potodds att göra detta. Det allra troligaste är att han har ett kombodrag, överkort/flushdraw eller straight/flushdraw vilket han har goda odds att syna bet på turn. Alltså måste du checka för att låta hans bluffar beta turn oxå.

 

Måste återigen säga att syn på flop är helt åt skogen, nästan halva leken är scarecards som gör att vi måste checkfolda vilket inte är så sexigt med nästan halva stacken inne. Tycker fold är rätt solklart om man inte har en bra read vilket vi inte hade. Visst att han har drag ofta men han har även överpar/set ibland, säkert 20% av gångerna vilket gör fold till ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...