Gå till innehåll

b/f turn eller river


brut

Recommended Posts

Vi säger att vi har en rätt hygglig hand på turnen. Ex(som är på handanalysen nu) Aj på A(turnkortet)Qxx bräda utan några särskilda dragmöjligheter. Vi har höjt pre i pos, CO-bettat floppen och fi checkar till oss på turnen.

Vi tror att en stor del av fis HD utgörs av Qx. Ibland ett monster och någon enstaka float som han kommer att bluffa med någon gång innan SD. Kanske något stegdrag också.

Vi bestämmer oss därför för att b/f. Frågan är ska vi göra det på turnen eller river? Fördelar och nackdelar. Jag väntar med att utveckla mig innan jag får svar.

Mvh Brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja säkert.

Det finns ju även ett matematiskt skäl till att vänta till rivern eftersom initiativet för agressorn upphör på river. Och således räcker det ju med rena potodds för att syna med Qx till skilnad från situationen på turnen där man behöver leda oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att beta på turn är ju att man behåller initiativet (svårstavat det där) i handen. Samt att om Fi nu har ett monster och bara synar med tanken en c/r på river så kan vi omvärdera på river och checka bakom ifall vi tror att vi bara får syn/raise av händer som slår oss.

 

Nackdelen är att man troligen får händer med Qx att folda vilka kanske skulle syna ett bet på river om vi checkar.

 

Men jag kanske är ute på hal is med det resonemanget, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på read här och betar alla gator om jag är uppe mot en lös passiv synfisk som betalar av med ett sämre ess eller Qx. Mot alla andra checkar jag oftast turn för att få värde av Qx/JJ- sämre ess och bluffar. Speciellt lönsamt är det att checka turn mot en aggro spelare som floatar OOP, då får man en gratisbet på river.

 

Att behålla initiativet i handen är inte nödvändigt efter det att vi har betat floppen. Vi har ju en hand som vi kan syna de flesta river med.

 

Edit: såg fel och trodde A föll på floppen. Eftersom det föll på turn betar jag lite oftare där. Det är ett bra bluffkort så vi kan ofta få syn av Qx här, beror lite på hur du och FI spelat tidigare ... har du en bluffig image tror jag en bet på turn och river kan gå vägen. Mot en vektajt spelare checkar jag dock oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att beta på turn är ju att man behåller initiativet (svårstavat det där) i handen. Samt att om Fi nu har ett monster och bara synar med tanken en c/r på river så kan vi omvärdera på river och checka bakom ifall vi tror att vi bara får syn/raise av händer som slår oss.

Håller inte med om någondera av detta.

Vad ska du med initiativet(vara agressorn) till? Det enda fördelen med att ha det är ju normalt sett att få fi att lägga bättre händer än vår. Ex när du CO-bettar så reppar du ju en HD och är i typfallet obegränsad uppåt. Det förhindrar väl bara i så fall att han opendonkar rivern med luft och detta är ju en av fördelarna med att vänta till river i och med att vi blir obluffbara i den sekvensen. En c/r kan vi inte skydda oss mot.

Och om fi har ett monster så får han sin bet när vi b/f river. Opendonkar han så får vi till en SD till ungefär samma kostnad. Snarare är det ju en fördel att checka istället i och med att vi kan förbättra oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att behålla initiativet i handen är inte nödvändigt efter det att vi har betat floppen. Vi har ju en hand som vi kan syna de flesta river med.

 

. Det förhindrar väl bara i så fall att han opendonkar rivern med luft och detta är ju en av fördelarna med att vänta till river i och med att vi blir obluffbara i den sekvensen. En c/r kan vi inte skydda oss mot.

Och om fi har ett monster så får han sin bet när vi b/f river. Opendonkar han så får vi till en SD till ungefär samma kostnad. Snarare är det ju en fördel att checka istället i och med att vi kan förbättra oss.

 

 

Okey, då faller argumentet för att behålla det där svårstavade ordet. Ville bara resonera runt just den biten.

Nu sa jag inte att jag förordade det spelet, det gör jag inte om det inte som folder säger är en synstation, utan jag checkar ofta turn för att just få FI att bluffbeta med sämre händer. Tror jag skrev det i AQ-tråden med.

Vi kan förbättra oss men så kan ju även Fi göra på river så det är väl 50-50 betonat antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan förbättra oss men så kan ju även Fi göra på river så det är väl 50-50 betonat antar jag.

 

Nja, jag tror vi leder här oftast så vi behöver inte förbättra oss. Om Fi leder så har han ofta AQ/set och vi drar dött. Eftersom A föll på turn (såg fel i min första post) så betar jag lite oftare beroende på lite på min image för tillfället. Om A hade fallit på floppen checkar jag dock oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka bakom då:

Fi inte synar med Qx eller annat på turn med rädsla av riverbet+din styrka men synar rivern ganska liberalt.

Fi kommer bluffa rivern om vi checkar bakom och han missar nåt drag/float OOP eller om han bluffar med mellanpar till floppen eller annat tveksamma saker.

Fi är kapabel till att c/r bluffa turn med bra balans.

 

Finns en bra artikel om detta på 2+2 jag inte hittar tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka bakom då:

Fi inte synar med Qx eller annat på turn med rädsla av riverbet+din styrka men synar rivern ganska liberalt.

Fi kommer bluffa rivern om vi checkar bakom och han missar nåt drag/float OOP eller om han bluffar med mellanpar till floppen eller annat tveksamma saker.

Fi är kapabel till att c/r bluffa turn med bra balans.

 

Finns en bra artikel om detta på 2+2 jag inte hittar tyvärr.

Bra svar håller med.

Tror att de flesta spelarna har bättre balans i sina c/r bluffar på turnen än på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...