Klyka Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Word. EDIT: Klyka kan du inte stickya denna som månadens tråd? Hmm.. nnnno.. Citera
DocLame Postad 19 November , 2007 Rapport Postad 19 November , 2007 Har en kompis som jobbar på att bevisa att om en sak som har ett 50%-igt utfall inträffar många gånger irad så ökar %chansen för antagonisten exponentiellt.klave=1 Krona=-1Dvs att om man får klave 5 ggr irad. 0.5x0.5x0.5x0.5x0.5=0.03125% så är inte chansen att få krona 50% längre. (ju fler obs. som ingår i totalen ju lägre måste % vara att utfallet inträffar vara.) Pga om det är ett 50/50 experiment så kommer det med ett ändligt antal obs. att inträffa fler krona på de återstående försöken för att antalet skall bli 0/0 igen. Teoretiskt är denna teori förkastad. Men praktiskt är den bevisad. Iallafalla enligt honom. Jag har läst tillräckligt med statistik för att det i ryggraden skall skrika NEJ! Men personen som på sin fritid försöker bevisa detta är top 3 smarta av alla jag känner. Han är en av få jag ens skulle lägga ned 1min med på en diskussion om en sån här sak. Jaja lite stressad här men hoppas det blev klart för alla vad jag ville säga. Kan tillägga att situationen då saken går att observera och/eller utnyttja är sällsynta. Tydligen känner du högst två personer som ligger över reptilstadiet när det gäller analytisk förmåga. Citera
Recommended Posts