Gå till innehåll

NL50 Set på ofarlig bräda


Recommended Posts

CG-nybörjare (har i princip bara spelat sng och turneringar tills nu) postar sin första HH.

 

Det jag grunnar på är hur man spelar set optimalt på ofarliga brädor mot passiva fi. Min image är hyfsat tight och jag uppfattar fi som ganska standard, kanske något passiva.

 

PokerStars Game Holdem No Limit ($0.25/$0.50)

Table Kobresia 6-max Seat #1 is the button

Seat 1: curlycurl ($72.70 in chips)

Seat 2: Fi1 ($19.50 in chips)

Seat 3: Fi2 ($37.75 in chips)

Seat 4: cladester ($108.60 in chips)

Seat 5: hero ($54.90 in chips)

Fi1: posts small blind $0.25

Fi2: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to hero 2 of Diamonds2 of Spades

cladester: folds

stlpokerstar has returned

hero: raises $1 to $1.50

curlycurl: folds

Fi1: calls $1.25

Fi2: calls $1

*** FLOP *** 2 of Clubs3 of Spades7 of Diamonds

Fi1: checks

Fi2: checks

hero: ?

 

Vad gör man?

Bettar man alltid på settet även om det inte är troligt att fi träffat eller kommer check att ge mer action på turn?

Ska man höja mer pf med pockets för att ha större pott att c-betta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:twisted: = ironi

 

Funderade på det också men trots en ond tomte smiley efter kunde jag inte se den då det verkligen inte fanns någon som frågade eller ifrågasatte höjningen pre. Därav A ett seriöst inlägg av en tomte(som jag dock inte tror på det jag sett innan men det va så dumt och tråkigt att den tidigare readen inte gick hem) och B ett oseriöst ironiskt inlägg inte baserat på något ifrågasättande alls och möjligtvis beroende på tilt att folk är "meckiga" det och att det efter floppen faktiskt går att checka enligt min mening så de ska träffa nåt äss eller kung kanske. Nåja inser ironin nu när du pekar ut det och är förbannat ledsen att jag fiskade till mig något så otroligt och inte förstod ironin till en början i hans offantligt roliga givande inlägg i den här tråden... :roll:

 

Edit: Nämen ojsan se vad jag hittade, hade ju glömt bort denna http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/42013-starthaender-nl-5-manna.html#post828647 jojje2k tydligen va det du som missuppfattade den smileyn, in i skamvrån med dig :P:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för input

 

22 är inte nöten... höjer inte normalt med den i det läget - fel kanske. I just det här fallet hade jag inte spelat en hand på länge så jag tänkte plocka blindsen och skala bort lite tajtröv från min table image.

 

Egentligen är det så standard men jag krånglade till det och fick bara ut $12 trots att fi1 drog in triss i ess på runner runner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är det inte du har fel, det är standard varför krångla till det...

 

Hursom höj alla pocketpar preflop först in, svårare är det inte!

 

Inte krångla till, anpassa...ang pre föredrar jag att höja har inte påstått annat.

 

På tal om krångla till det, utryck dig gärna så man slipper gissa nästa gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte krångla till, anpassa...ang pre föredrar jag att höja har inte påstått annat.

 

På tal om krångla till det, utryck dig gärna så man slipper gissa nästa gång

 

Vilket inlägg syftar du på att man behöver gissa, var bossbäver enligt min mening.

 

2/3 eller 3/4 är i princip typ samma sak och ger samma intryck när du säger att 3/4 är lite för mycket, halvpott dock som jag skulle säga är ett mindre bet som du nämner tycker jag är fel varför... det du!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra sagt tycker jag man ska beta sin standard CB här. Jag betar mellan 2/3 och 3/4 pot. Jag har en tendens att beta lite mer om floppen är väldigt dragvänlig.

 

Att beta mindre typ halvpott tycker jag är direkt fel. Dels läcker du info om du inte balanserar betstorlekarna (krångligt) och dels får du inte in maximalt med chips i potten. Målet måste ju ändå vara att stacka FI här och det gör man ju enklast om potten byggs upp tidigt.

 

Visst, många gånger vinner vi potten direkt. Speciellt om bordet är vektajt och passivt. Och det är ju tråkigt när vi floppat set. Men om bordet är väldigt vektajt så finns det inte lika mycket värde i setmining längre, bättre då att öppna upp spelet lite och CBa hem pengarna.

 

Beta ordentligt på floppen. FI kanske sitter med 88 eller ett stegdrag och det finns många scarecard i leken. Många gillar också att syna floppen med överkort eller ett ess.

 

Och beta 4bb före floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte krångla till, anpassa...ang pre föredrar jag att höja har inte påstått annat.

 

På tal om krångla till det, utryck dig gärna så man slipper gissa nästa gång

 

en anledning till att vi nån gång i livet skulle limpa mot passiva fi:s? finns ju inte på kartan i min mening.

 

Jag står fast vid en bet på 3/4 på flopp, jag vill bygga pott så fort som möjligt.

Bara trist om dom viker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att beta mindre typ halvpott tycker jag är direkt fel. Dels läcker du info om du inte balanserar betstorlekarna (krångligt) och dels får du inte in maximalt med chips i potten. Målet måste ju ändå vara att stacka FI här och det gör man ju enklast om potten byggs upp tidigt.

Att aldrig variera bet-storleken tycker jag är direkt fel. Man ska betta olika beroende på hur brädan ser ut, beroende på vad man vill att fi ska få för intryck av en. Och vad menar du med ovan fetstilta?

 

Jag tycker inte alls att det är fel att bara halv-potta här. Det kan se ut som en vek steal, samtidigt som man ger fi chans att slå på en CR. Har de bara överkort får vi in värde genom att fi kan syna med två överkort i hopp om att träffa. Men man får ju också anpassa sig till hur fi är. Är han fisk som synar pott med överkort ska vi såklart potta, men utan read tycker jag halv-pott är ett bra info-bet som inte skrämmer iväg fisken som drar med två överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att aldrig variera bet-storleken tycker jag är direkt fel. Man ska betta olika beroende på hur brädan ser ut, beroende på vad man vill att fi ska få för intryck av en. Och vad menar du med ovan fetstilta?

 

För att inteläcka info (liten bet=monster) så måste du även beta smått när du är tom och försöker köpa potten. Jag föredrar att beta lika mycket både när jag är tom eller har ett monster. I första fallet för att maxa fold equity och i det andra fallet för att bygga pot. Jag brukar dock beta lite mer på dragiga brädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls att det är fel att bara halv-potta här. Det kan se ut som en vek steal, samtidigt som man ger fi chans att slå på en CR.

 

Visst, om du har för vana att variera betstorlekarna och försöker stjäla potten ibland med en halvpotbet så tycker jag det är ett OK spel. Den stora nackdelen med det spelet är att du ger rätt goda odds till draghänder att dra ut. Dessutom finns det risk för scarecards som minskar FIs vilja att lägga in mer i potten. Jag tycker det är skönt att få in så mycket pengar som möjligt när vi troligen leder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CG-nybörjare (har i princip bara spelat sng och turneringar tills nu) postar sin första HH.

 

Det jag grunnar på är hur man spelar set optimalt på ofarliga brädor mot passiva fi. Min image är hyfsat tight och jag uppfattar fi som ganska standard, kanske något passiva.

 

PokerStars Game Holdem No Limit ($0.25/$0.50)

Table Kobresia 6-max Seat #1 is the button

Seat 1: curlycurl ($72.70 in chips)

Seat 2: Fi1 ($19.50 in chips)

Seat 3: Fi2 ($37.75 in chips)

Seat 4: cladester ($108.60 in chips)

Seat 5: hero ($54.90 in chips)

Fi1: posts small blind $0.25

Fi2: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to hero 2 of Diamonds2 of Spades

cladester: folds

stlpokerstar has returned

hero: raises $1 to $1.50

curlycurl: folds

Fi1: calls $1.25

Fi2: calls $1

*** FLOP *** 2 of Clubs3 of Spades7 of Diamonds

Fi1: checks

Fi2: checks

hero: ?

 

Vad gör man?

Bettar man alltid på settet även om det inte är troligt att fi träffat eller kommer check att ge mer action på turn?

Ska man höja mer pf med pockets för att ha större pott att c-betta?

 

Folk har någon märklig tendens till att bestämma ganska snabbt hur mycket man skall tjäna på sin hand. INNAN den är avklarad.

 

Typiska scenarion är AA och Set. Folk får på något outgrundligt sätt för sig att de ska vinna X antal pengar på dessa händer. Det finns inga händer som är givna vinnare i varje scenario. Därför borde du beta i regel lika mycket på den där floppen som alla andra cbets du gör. Det handlar om att inte bli transparent. Du blir så otroligt lättexploaterad om du börjar checka den här brädan. Det roligaste är att du förmodligen skulle betta rakt ut med typ en hand som KJ här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiska scenarion är AA och Set. Folk får på något outgrundligt sätt för sig att de ska vinna X antal pengar på dessa händer. Det finns inga händer som är givna vinnare i varje scenario. Därför borde du beta i regel lika mycket på den där floppen som alla andra cbets du gör. Det handlar om att inte bli transparent. Du blir så otroligt lättexploaterad om du börjar checka den här brädan. Det roligaste är att du förmodligen skulle betta rakt ut med typ en hand som KJ här.

 

Checka är helt klart fel. Att låta folk dra ut är inte helt fel. Det är rätt liten risk att någon drar ut på den brädan. Och vi vill ju gärna att nån ska "dra ut" och hitta TPTK på turn? Spelar man lowlimit behöver man inte bry sig så värst mycket om vad folk ska tro om en. De allra flesta har ingen koll. Det är därför bättre att maximera vinsten genom att variera betstorleken istället... IMHO :P

 

Kommer turn ett fint klätt kort kan vi panga på lite mer i hopp om att fi har träffat detta (om fi nu skulle checka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka är helt klart fel. Att låta folk dra ut är inte helt fel. Det är rätt liten risk att någon drar ut på den brädan. Och vi vill ju gärna att nån ska "dra ut" och hitta TPTK på turn? Spelar man lowlimit behöver man inte bry sig så värst mycket om vad folk ska tro om en. De allra flesta har ingen koll. Det är därför bättre att maximera vinsten genom att maximera betstorleken med mina starka händer istället... IMHO :P

 

Kommer turn ett fint klätt kort så kanske FI lägger sin 88-TT, A7 som han kanske skulle betalat av med annars och kommer ett lågt kort kanske FI blir försiktig med sitt överpar av rädsla för stegen.

 

FYP!

 

Folk har någon märklig tendens till att bestämma ganska snabbt hur mycket man skall tjäna på sin hand. INNAN den är avklarad.

....

Det roligaste är att du förmodligen skulle betta rakt ut med typ en hand som KJ här.

 

WORD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...