Gå till innehåll

Vad är chansen och finns ett 6:e sinne?


brolija

Recommended Posts

Jag sitter såhär 2 på natten och funderar över 6:e sinnet, kan man utveckla detta om det på något sätt kan existera? Det för att jag senaste veckan varit med om två sjuka saker.

 

Den första är när floppen ska läggas upp när vi lirar live några killar. Jag säger 9,3,J innan floppen och första kortet visar en 3:a andra kortet en 9:a och det tredje till min stora förvåning en knekt. Vad är chansen på att det inträffar? Måste ju vara brutalt liten? Att jag sedan tänker för mig själv 8:a på turn och att det sedan kommer upp en 8:a är ju bara sick och jag blev nästan rädd. Vågade inte säga det högt då killarna skulle tro att jag fuskat eller liknande..

 

Sedan för några dagar sedan när jag och en kompis glodde på ett typ Nattliv program, så var det alfapetet uppraddat på tv:n, och den som ringde in skulle välja tre bokstäver och det fanns tre gömda jackpots bakom 3 bokstäver. Jag säger G,O,Q och det visar sig vara exakt där som de tre jackpotsen ligger under.

 

Äckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kanske är det så att pokern utvecklar det hos oss alla? ;)

 

Kom och tänka på en till liknande sak som hände för ett nyår sedan då jag kom in i ett rum, killen sitter och blandar vid soffan i brist på annat. Han hojjtar till och jag sätter mig vid honom. När vi snackat ett tag kastar han kortleken på bordet så den hamnar lite hullerombuller, det blir en tystnad och han säger på random "Ta upp Spader Dam" jag fäster blicken på ett kort utan att blinka, tar upp det och visst fan är det Spader Dam.

 

Men åter till frågan, vad är chansen att sätta floppen + turn i huvvet innan den visas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter såhär 2 på natten och funderar över 6:e sinnet, kan man utveckla detta om det på något sätt kan existera? Det för att jag senaste veckan varit med om två sjuka saker.

 

Den första är när floppen ska läggas upp när vi lirar live några killar. Jag säger 9,3,J innan floppen och första kortet visar en 3:a andra kortet en 9:a och det tredje till min stora förvåning en knekt. Vad är chansen på att det inträffar? Måste ju vara brutalt liten? Att jag sedan tänker för mig själv 8:a på turn och att det sedan kommer upp en 8:a är ju bara sick och jag blev nästan rädd. Vågade inte säga det högt då killarna skulle tro att jag fuskat eller liknande..

 

Sedan för några dagar sedan när jag och en kompis glodde på ett typ Nattliv program, så var det alfapetet uppraddat på tv:n, och den som ringde in skulle välja tre bokstäver och det fanns tre gömda jackpots bakom 3 bokstäver. Jag säger G,O,Q och det visar sig vara exakt där som de tre jackpotsen ligger under.

 

Äckligt?

Återkom när du kan förutse floppen tio gånger i rad, då kan vi börja snacka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade med en kompis som sade 758 före flop, och så kom 758 på flop. Dock var det ett bet in the dark... :P Vilket samtidigt även gav honom stegen..

 

Annars är sjätte sinnet oftast en beteckning på undermedvetna signaler som snappas upp av hjärnan. På så sätt får du en magkänsla av att någon bluffar när hans bettingmönster ändras (även om du inte suttit och tänkt på det), eller känner på dig när någon ljuger etc ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är när floppen ska läggas upp när vi lirar live några killar. Jag säger 9,3,J innan floppen och första kortet visar en 3:a andra kortet en 9:a och det tredje till min stora förvåning en knekt. Vad är chansen på att det inträffar? Måste ju vara brutalt liten?

 

Lätt att räkna ut. (12/52)x(8/51)x(4/50)=1 på 345

 

Hade du prickat in rätt ordningsföljd på korten så hade jag varit mer imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter såhär 2 på natten och funderar över 6:e sinnet, kan man utveckla detta om det på något sätt kan existera? Det för att jag senaste veckan varit med om två sjuka saker.

 

Den första är när floppen ska läggas upp när vi lirar live några killar. Jag säger 9,3,J innan floppen och första kortet visar en 3:a andra kortet en 9:a och det tredje till min stora förvåning en knekt. Vad är chansen på att det inträffar? Måste ju vara brutalt liten? Att jag sedan tänker för mig själv 8:a på turn och att det sedan kommer upp en 8:a är ju bara sick och jag blev nästan rädd. Vågade inte säga det högt då killarna skulle tro att jag fuskat eller liknande..

 

Sedan för några dagar sedan när jag och en kompis glodde på ett typ Nattliv program, så var det alfapetet uppraddat på tv:n, och den som ringde in skulle välja tre bokstäver och det fanns tre gömda jackpots bakom 3 bokstäver. Jag säger G,O,Q och det visar sig vara exakt där som de tre jackpotsen ligger under.

 

Äckligt?

Det är ju bara att du plockar fram en kortlek och ser hur ofta du kan gissa rätt kort. Sen jämför du med hur ofta du borde gissa rätt. Om de inte skiljer sig åt särskilt mycket kan du slappna av och leva ditt liv vidare i lugn och ro. Om du fortsätter gissa rätt mycket oftare än du borde kanske du är i full färd med att vända upp och ner på hela naturvetenskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag träffar nya människor så brukar jag ibland kosta på mig att be dem tänka på ett helt slumpmässigt tal mellan ett och tusen, sen försöker jag gissa. En gång satte jag det. Hon tänkte på typ 872, och trodde att jag var en halvgud som lyckades lista ut vad hon tänkte på.

 

Hon kanske bara ville ligga med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortsätter gissa rätt mycket oftare än du borde kanske du är i full färd med att vända upp och ner på hela naturvetenskapen.
Alltså, blir man inte kuggad som medicinstuderande om man tror att det bara finns fem sinnen?

 

Kommer inte riktigt ihåg hur det delas upp, men jag vill minnas att det är kring 10 iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, blir man inte kuggad som medicinstuderande om man tror att det bara finns fem sinnen?

 

Kommer inte riktigt ihåg hur det delas upp, men jag vill minnas att det är kring 10 iaf.

Självklart. Det var ju nån gammal grek (Aristoteles?) som räknade upp de fem sinnena, men nu lever det väl mest kvar som talesätt/uttryck ("de fem sinnena", "ett sjätte sinne"). Eller tror folk i allmänhet kanske fortfarande att man har just dessa fem och inga andra?

 

Sen hur många de är är ju en definitionsfråga. Vi har ju olika typer av känselreceptorer för smärta, beröring, värme, vibration osv. och ett gäng inre sinnen som känner av t ex syrabalans och blodtryck. Balanssinnet ska vi inte heller glömma.

 

Det jag syftade på var att vi får tänka om rätt mycket vad gäller såväl fysik som biologi om någon visar sig kunna förutsäga exempelvis vilka kort som ska komma på floppen gång efter gång. Ett helt okänt sinne som bara ett fåtal har och som dessutom grundas på någon form av informationsöverföring som fysikerna inte har upptäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människan har en underbar förmåga att notera händelser som sticker ut. D.v.s. man lägger märke till de få händelser som sticker ut ur mängden medans man inte lägger större vikt vid den stora majoriteten "förväntade" händelser.

 

men när vi planerar för framtiden tar vi inte hänsyn till de oväntade händelserna trots att de har så sjukt stor påverkan :)

 

/heltok som läser hjorts bok "black swan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att du plockar fram en kortlek och ser hur ofta du kan gissa rätt kort.

 

Det testet fungerar ju inte bra. Man får ju bara känslan ibland. Sjukt sällan tyvärr...

 

Skulle tro att mycket förklaras av hjärnans dåliga koll på eller rekonstruktion av ordningsföljd. Man upplever flera saker i sekvens A,B,C, men när man analyserar det blir sekvens-ordningen kanske B,A,C. Hur kan B komma föra A? Det är ju omöjligt, men hjärnan har redan föranalyserat en del saker.

 

Exempel. Jag hör en låt och tänker inte på det, men mitt undermedvetna har redan kännt igen låten. Jag börjar nynna på låten, och plötsligt hör jag den tydligt på radion. Vad sjukt! jag tänkte på låten redan innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...