Gå till innehåll

Surfa i Byron Bay


heltok

Recommended Posts

Funderar på att dra till Byron och lära mig surfa. Vill ha lite tips av folk som varit där. Flyger eventuellt till Gold Cost(Coolangatta) runt 15november.

 

1. Jag är helt grön på surfing, hur lång kurs är lämpligt för att man ska lära sig lite men inte tröttna på det? Gå på 5dagar-kursen direkt?

2. Tips på vettigt boende med stabilt internet. Har varit hyfsat rungood med pokern senaste tiden, men trivs inte på lyxhotel.

3. Tips på dykskolor, första bästa?

4. Hur hade ni fördelat en månad i Australien om det är surfing som prioriteras. Ge mig en intinary. Har aldrig varit australien innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag är helt grön på surfing, hur lång kurs är lämpligt för att man ska lära sig lite men inte tröttna på det? Gå på 5dagar-kursen direkt?

2. Tips på vettigt boende med stabilt internet. Har varit hyfsat rungood med pokern senaste tiden, men trivs inte på lyxhotel.

3. Tips på dykskolor, första bästa?

4. Hur hade ni fördelat en månad i Australien om det är surfing som prioriteras. Ge mig en intinary. Har aldrig varit australien innan.

 

1. Beror helt på hur du är som person och ditt intresse för idrott. När jag surfade för första gången låg jag i vattnet över 10h/dag i flera dagar i rad, trots att jag inte gick någon kurs och därför hade väldigt svårt att stå upp i början. Jag skulle gå 5-dagars kursen direkt. I värsta fall får du väl hoppa av.

3. Besök och snacka med dem så får du nog en ganska bra uppfattning direkt om vilka som kan sina saker. Det slarvas lite med säkerheten i vissa dykskolor/klubbbar, undvik dem.

4.

Jag skulle lägga en vecka vid stora barriärrevet (flyg till Cairns och åk taxi 1h till en av de mindre orterna närmre revet, Port Douglas rekomenderas) där du åker på dagsturer med båt ut till revet där du snorklar eller dyker. Möjlighet att ta dykcert finns om du inte har sen tidigare, rekomenderar att du tar det även om snorklingen är jävligt grym den med.

 

Från Cairns flyger du till Darwin och spenderar 2-3 dagar i Kakaduu National Park, grym naturupplevelse som är svårslagen var i världen du än vänder dig. Härlig lokalbefolkning också.

 

Från Darwin flyger du till Alice Springs, bil till Ayers Rock där ni lägger er tidigt. Gå upp 03-04 och invänta soluppgången med kameran i högsta hugg. Häftigt landskap som skiftar färg flera gånger under soluppgången om ni har tur med vädret. Därefter bestiger ni Ayers rock och hinner prata lite med riktiga Aboriginals om sånt är kul, sånna hittar ni ingen annan stans på mitt reseförslag. Egentligen borde ni spendera ytterliggare 1-2 dagar här men ni har ju bara en månad på er, så hoppa in i bilen och ta kvällsflyget till Brisbane (behöver troligtvis mellanlanda en gång).

 

Brisbane är en trevlig halvstor (Australienmått mätt) stad som är perfekt att utgå från när det gäller surfing. Var ni hamnar tillslut är inte jätteviktigt eftersom ni är nybörjare, vågorna kommer vara tillräckligt stora och fina överallt. Jag skulle föreslå 1 heldag i Brisbane varefter ni beger er till en mindre surfort (ni kan ha Brisbane som surfcentrum också om ni vill). Bo i den mindre surforten (0.5h-1h bil från Brisbane är lagom). Stanna där i 2,5 veckor. Gå kurs de första 3-5 dagarna så blir inlärningskurvan mycket brantare. Byt till shortboard så fort ni känner att ni kan stå upp relativt ofta på en longboard. Blir lite som att börja om, men något ni kommer vara glada att ni gjorde om ni fortsätter surfkariären vid ett senare tillfälle.

 

Åk tillbaka till Brisbane med bil, flyg till Sydney eller Melbourne (de två städer det går flest plan Australien-Omvärlden) och spendera era sista 1-5 dagar här och shoppa loss. Är ni trötta på storstäder så lägg bara en dag i Sydney/Melboure och lägg resten på surfing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för svaret angrykoreaman :)

 

port douglas blir nog fint. har 40+ dyk änsålänge :)

lite naturupplevelser är ju aldrig fel. antar att jag kommer få flyga runt och beta av grejjer, din intenary lät rätt najs, men en annan forumit talade sig så grymt varm om byron bay så jag var helt inställd på det. ska fundera på saken =)

 

 

hur letar man boende i australien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoho, nu inser jag att jag skrev tips på dykskolor, menade surfskolor.

 

iaf, tror det blir blackdogsurfing.com . antagligen en 5dagarskurs direkt.

 

det stora kruxet jag har kvar är att hitta något boende i byron. är säkert jättelätt, men jag har aldrig varit där så jag litar inte på att det är jättelätt än. dorms känns inte så aktuellt när man har med sig sin pokerlaptop, så antar jag får sikta in mig på singelrum. wlan vore ju trevligt. main beach backpackers har wlan, doubles för A$60/natt, är det bra? hur hittar man lägenheter, boka hotel första natten och sedan leta runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är ganska viktigt är att välja rätt bräda i början.

Jag skulle rekommendera att du börjar med en longboard (längre, bredare) tills du behärskar det. Sedan går du ner i storlek.

 

Stor bräda=stabil och lätt att komma upp på men nästan omöjliga att manövrera.

 

Shortboards= svårare att komma upp på och hålla balansen på men lättare att svänga med osv.

 

Annars är surfen bättre i colangatta än i byron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...