Gå till innehåll

Trådlöst nätverk strular tidvis


Katt3n

Recommended Posts

Hej Bullen!

 

Jag har problem med mitt trådlösa nätverk. För det mesta kan jag ansluta, men ibland så går det inte att ansluta alls.

 

Det skumma är att jag ser nätverket i "View available networks" och signalstyrkan är "Excellent". När jag provar att ansluta eller reparera så tuggar den ett tag innan den bara säger att det inte går och att jag skall kontakta nätverksadmin eller nåt.

 

Jag sitter inte utanför räckvidden och det hände t o m för ett tag sen att jag först inte kunde ansluta, men efter en timmes tid så hoppade nätverket igång utan att jag gjort nåt.

 

Nån som har en idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall kolla 1 och 2. Inte för att jag förstår varför de skulle spontanstrula om de funkat innan. Men som sagt, jag kollar.

 

3 o 4 har jag testat.

 

Svårt att kolla 5, men jag skall se vad jag kan göra.

 

Edit:

Har såklart också Netgear.

Det konstiga är att det går inte av och till med korta intervall (som det har gjort med andra nätverkskort) utan det handlar om tvärstopp i timmar för att sen bara funka felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Har såklart också Netgear.

Det konstiga är att det går inte av och till med korta intervall (som det har gjort med andra nätverkskort) utan det handlar om tvärstopp i timmar för att sen bara funka felfritt.

 

hade oxå en netgear, bråkade med den till och från...till slut så bytte jag till:

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

 

sen dess har det ALDRIG vart några bekymmer :D

kanske inte "lösning" på problemet men det var det lättaste jag fann iaf :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever åxå en del problem nu. Började för ett par dagar sen. Att köra med kabel är inga problem men det trådlösa funkar fasen inte.. Exakt samma syptom som du har.. saken är den att tar jag bort krypteringen (som alltid funkat förut) så funkar de trådlösa.. men är ju inge säkert då alls.. förstår inte hur de bara kan sluta fungera utan att ngn varit in o pillat på inställningarna.. något nytt firmware för routern finns tydligen inte.. o vore konstigt att jag ska behöva uppgradera nya drivrutiner.. jasi jag vet inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är tillämpligt här, men en del elektronik spunkar ur om den inte får tillräckligt med kylning. Mitt ADSL-modem gillade inte att routern stod för tight ovanpå det, men när jag såg till att vintilationshålen var fria så gick det bättre. Alltid värt att kontrollera, även om jag inte tror att det är problemet i just det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är tillämpligt här, men en del elektronik spunkar ur om den inte får tillräckligt med kylning. Mitt ADSL-modem gillade inte att routern stod för tight ovanpå det, men när jag såg till att vintilationshålen var fria så gick det bättre. Alltid värt att kontrollera, även om jag inte tror att det är problemet i just det här fallet.

 

kan vara så, ju bättre krytpering som används destu mer kräm krävs av router och kort, är det billiga grejjor kanske dom inte riktigt hänger med/går varma...kolla om lite extra kylning hjälper

 

när man googlar efter "overheating netgear 624" så verkar det vara en hel del såna problem

Great router, but only if u can take steps to stop the overheating reboot.

 

I had the same problem with overheating and line dropping, and even with the cover off, the same overheating occured, so I got an old heatsink from a cpu, cut it to the size of the chip in the router, superglued it on to the overheating chip and hey presto, no more overheating.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag uppdaterat drivisar och firmware och annat meck, men problemet hänger fortfarande i.

 

Nu måste jag stå i köket med inkopplad sladd för att surfa. Tilläggas kan att på dagarna är det inget problem än så länge.

 

Får väl börja kika efter ett nytt trådlöst nätverkskort att proppa i nån av luckorna på sidan av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag uppdaterat drivisar och firmware och annat meck, men problemet hänger fortfarande i.

 

Nu måste jag stå i köket med inkopplad sladd för att surfa. Tilläggas kan att på dagarna är det inget problem än så länge.

 

Får väl börja kika efter ett nytt trådlöst nätverkskort att proppa i nån av luckorna på sidan av datorn.

 

Du har inte provat leta på support forum osv? om kortet råkar ha kända problem...vem vet, kanske det finns nån enkel lösning som att ändra nån inställning på kortets egenskaper...eller om den har nåt känt overheating problem...osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bullen!

 

Jag har problem med mitt trådlösa nätverk. För det mesta kan jag ansluta, men ibland så går det inte att ansluta alls.

 

Det skumma är att jag ser nätverket i "View available networks" och signalstyrkan är "Excellent". När jag provar att ansluta eller reparera så tuggar den ett tag innan den bara säger att det inte går och att jag skall kontakta nätverksadmin eller nåt.

 

Jag sitter inte utanför räckvidden och det hände t o m för ett tag sen att jag först inte kunde ansluta, men efter en timmes tid så hoppade nätverket igång utan att jag gjort nåt.

 

Nån som har en idé?

 

Det kan vara så mycket som krånglar. Jag skaffade fyra trådlösa usb dongles till mina datorer i februari, och efter tre veckor tog jag bort dem och gick tillbaka till sladdar. För mig - med t ex fyra grannar som också kör trådlöst - är det helt enkelt för instabilt.

 

Vill du dyka djupt ned i det här så är http://www.dslreports.com/ perfekt. Dom har forum som diskuterar krångel med olika hårdvara med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte provat leta på support forum osv? om kortet råkar ha kända problem...vem vet, kanske det finns nån enkel lösning som att ändra nån inställning på kortets egenskaper...eller om den har nåt känt overheating problem...osv...

 

Jo, jag kollade på Intels supportsidor och det kända problemet som finns är att på datorer med avstängningsknapp på nätverkskortet (bärbara som min) så kan det vara problem att ansluta igen efter att man stängt av. Känns lite som att det kan vara mitt problem.

 

Får köpa ett nytt kort helt enkelt. Kan inte lämna in datorn på service, vill inte riskera att vara utan den i två-fyra veckor medans nån servicekille ignorerar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Vi har en babymonitor som vi brukar dra igång på kvällen när junior skall somna. Denna sänder video också och går väl antagligen på samma frekvenser som nätverket.

 

Tyckte att det var underligt att problemen dök upp på samma tidpunkt varje kväll och var obefintliga dagtid.

 

Men med monitorn avstängd funka allt finfint igen.

 

Happy happy joy joy :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på d-link 624 trådlöst o den segar ibland så att jag blir i "sitout-läge" då jag spelar poker. Allt drivisar och firmware är uppdaterade, och jag tänker inte skaffa nytt nätverkskort eftersom jag förutsätter att en inköpt produkt skall fungera. Det händer några ggr per timme att dte inte händer nåt vid mina pokerbord, routern tar "paus" 10-40 sekunder vilket ofta räcker för att bli autoallin, vilket suger...Vad skall man göra? Det skojiga är att det går att surfa på nätet som vanligt. Är det pokersajtens fel på nåt sätt?

 

Finns det nåt man kan göra förutom att byta router eller nv-kort? Jag tänker som sagt inte köpa nytt, för då riskerar man ju större eller andra problem med nya routern eller nv-kortet. Varför skall den sega ibland???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på d-link 624 trådlöst o den segar ibland så att jag blir i "sitout-läge" då jag spelar poker. Allt drivisar och firmware är uppdaterade, och jag tänker inte skaffa nytt nätverkskort eftersom jag förutsätter att en inköpt produkt skall fungera. Det händer några ggr per timme att dte inte händer nåt vid mina pokerbord, routern tar "paus" 10-40 sekunder vilket ofta räcker för att bli autoallin, vilket suger...Vad skall man göra? Det skojiga är att det går att surfa på nätet som vanligt. Är det pokersajtens fel på nåt sätt?

 

Finns det nåt man kan göra förutom att byta router eller nv-kort? Jag tänker som sagt inte köpa nytt, för då riskerar man ju större eller andra problem med nya routern eller nv-kortet. Varför skall den sega ibland???

tjaa, man får vad man betalar för, den duger väl för lite surf o kolla mail osv... annars kan du ju googla lite o testa sedan...:

http://www.wifi-forum.com/wf/showthread.php?t=3282

1. DO NOT use "Super G with Dynamic Turbo" or "Super G with Static Turbo" for your "Super G Mode" [don't worry, it is still possible to connect to the router wirelessly at up to 108 Mbps using the D-Link DWL-G650 (rev. B) WiFi card updated to the latest firmware (2.54) :) ]

 

2. DO NOT use "Channel 6" [i recommend using either Channel 1 or Channel 11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...