Gå till innehåll

Kontrollavgift och parkeringsavgift, dessa otyg...

Recommended Posts

Postad

Har fått mig en kontrollavgift på 700kr (även känt som P-bot). Detta skulle jag givetvis köpa och betala om det nu fanns skäl till att jag fått den och jag uppenbarligen parkerat felaktigt. Dock har jag parkerat bilen där de ända skyltarna som fanns visade: (jo har fotat parkeringen)

http://www.vv.se/templates/Roadsign____20657.aspx

Med andra ord fanns inga andra skyltar på denna parkering, dock hävdar Parkia att man max får stå där i 2 timmar vilket jag överskridit.

Till saken hör att jag hade/har ett p-tillstånd som jag glömt att lägga fram (jo det var helt och hållet mitt fel) varför jag dagen efter jag fått kontrollavgiften ringde Parkia. De sa att detta var ok så länge jag betalade en ”annan kontrollavgift på 90 kr” så skulle jag slippa den ursprungliga kontrollavgiften på 700kr. Denna ”andra kontrollavgift på 90 kr” kom uppenbarligen inte. Så idag kom ytterligare en betalningspåminnelse på 350kr utöver de ursprungliga 700kr (vi är alltså upp i 1050kr nu).

Så feg som man är kommer jag nu att betala 700 + 350 kr för att slippa kronofogden etc som de hotar med.

Men är det någon som råkat ut för något liknande som orkat bestrida det och även kanske vunnit i rätten eller var man nu vänder sig?

Jag ska i alla fall ringa Parkia på måndag och se vad de säger denna gång. De verkar ju inte direkt att lita på med tanke på vad de sa senast och faktiskt gjorde. Jag blir i alla fall måttligt road av detta och kommer troligen vända mig till Plus, Råd och Rön, Allmänna reklamationsnämnden etc!

Postad

Gå längre bakåt till infarten på parkeringen. När vi skaffat parkeringsbevakning på några fastigheter så har parkeringsvakten varit noga med att alla infarter ska markera att man kommer in i ett område där parkeringsbevakning sker.

Angående arn, sverker och sånt. Börja med att kontakta kommunens konsumentrådgivning. Sånt ska finnas i varje kommun.

gl

Postad
Gå längre bakåt till infarten på parkeringen. När vi skaffat parkeringsbevakning på några fastigheter så har parkeringsvakten varit noga med att alla infarter ska markera att man kommer in i ett område där parkeringsbevakning sker.

Angående arn, sverker och sånt. Börja med att kontakta kommunens konsumentrådgivning. Sånt ska finnas i varje kommun.

gl

jo tack har kollat ända tillbaka till infarten, sitter ingen skylt som du nämner och jag sett på liknande områden. Glömde nämna komunens hjälp, ska givetvis höra med dem oxå! Kanske fler som "drabbats" av liknande fall.

Lite roligt att jag dagen efter mötte en P-vakt (eller kontroll vakt kanske de kallas privat?) och han ville inte ens svara på vilka regler som gällde på parkeringen ifråga. Jag försökte verkligen vara trevlig och korrekt men han mer eller mindre bara skrek "jag har ett jobb att sköta" underförstått vi lappar så många som vi kan så får vi mer betalt. För det är så jag fattat att "noll avtalen" fungerar som många idag tecknar med fastighetsägare. De bevakar området mot att de får avgifterna de driver in, mycket sjukt tycker jag men men

Postad

Har du överklagat skriftligen? Jag har vid två tillfällen glömt en vanlig biljett för ett annat område ovanpå mitt långtidstillstånd och då fått böter (av Carpark) som dragits tillbaka efter skriftlig överklagan där jag bifogat foton och grejer. Så det är inte omöjligt.

Inte riktigt samma situation som för dig förvisso, men jag tror att man ökar sina chanser markant om man skriver istället för att ringa.

Postad
För det är så jag fattat att "noll avtalen" fungerar som många idag tecknar med fastighetsägare. De bevakar området mot att de får avgifterna de driver in, mycket sjukt tycker jag men men

Tydligen inte helt ovanligt har jag hört att p-bolagen betalar fastighetsägarna för att få "noll avtalen". Säger ju en del om vilken guldgruva de avtalen är.

Postad
Har du överklagat skriftligen? Jag har vid två tillfällen glömt en vanlig biljett för ett annat område ovanpå mitt långtidstillstånd och då fått böter (av Carpark) som dragits tillbaka efter skriftlig överklagan där jag bifogat foton och grejer. Så det är inte omöjligt.

Inte riktigt samma situation som för dig förvisso, men jag tror att man ökar sina chanser markant om man skriver istället för att ringa.

Carpark måste ju va lättast i Sverige att få böterna rivna av om man bara har en förklaring som håller. Lyckats få bort samtliga böter hos dem när jag schabblat med tillstånden. Och precis som du säger, det är skriftlig överklagan som gäller.

Postad

ok, det låter lovande! tja jag snackde med dem och skickade sedan in en kopia på mitt tillstånd (som de antagligen inte fått eller säger sig inte fått typ?) jag borde givetvis inte "litat" på det som de sa men ibland borde man väl kunna vara lite godtrogen...suck troligen inte me dessa företag.

ska som sagt ringa dem på måndag! även snacka med konsumentvägledaren, men så som det ser ut nu betalar jag 1050kr och sen hoppas få tillbaka dem.

stör mig nå otroligt på att jag måste mecka så mycket för att de har gjort fel :twisted:

alltjämt är det skyltningen som jag länkar ovan som är den på platsen. och visst har jag glömt p-tillstånd (som jag inte tycker borde behövas på denna plats) men ändå så mycket meck...

EDIT: måste man rekommendera brev till dessa företag för att man skall kunna vara säker på att de tar emot dem? borde väl räcka med att skicka dem med vanlig post, eller?

EDIT2: var nyss förbi och nu har de satt upp rätt skyltar. snackade även med en jourtelefon person som sa att dessa skyltar kom upp nu i veckan, mao var/är de väl medvetna om att skyltarna tidigare har vart felaktiga!

Postad

Se till att du får någon att intyga eller vara vittne på när skyltarna kom upp. Skaffa nått som stödjer ditt påstående att dom kommit upp efteråt.

Överklaga skriftligt. Se till att du vet vart du ska skicka brevet bara. Helst ska du försöka få namnet på någon så du har en enda person att vända dig till. Annars är det så lätt att ena personen inte vet vad nästa gör eller har gjort.

Lite ot kan jag säga att jag idag fått skäll av en hyresgäst som fått p-böter för att han stått på ett ställe där man inte får parkera. Hans argument var ungefär att eftersom parkeringsbolaget satt lappar på bilarna i snart 1 år där det står att dom riskerar p-böter om dom inte parkerar korrekt. Varför ska han få böter när alla andra fått varningar?

"Om du vet att folk fått varningar, du vet att folk/du fortsätter att stå fel trots varningar. Varför ställer du dig där och varför är du förvånad över att du får böter?" :roll: