brainslicer Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Vill se transaktioner på nätet | 2007-10-25 10:00: Skatteverket vill kartlägga nätanvändare Skatteverket kräver att flera stora internetoperatörer ska lämna över sina kundregister. Anledningen är att verket vill se vilka transaktioner som görs på nätet. Kopia på Skatteverkets begäran om uppgifter hittar du på Bahnhofs presswebb: www.bahnhof.se/press. edit: rubridken på idg ändrad till: Skatteverket vill kartlägga webbhotellskunder vilket ju säger mera Citera
Hox Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Vill se transaktioner på nätet | 2007-10-25 10:00: Skatteverket vill kartlägga nätanvändare Kopia på Skatteverkets begäran om uppgifter hittar du på Bahnhofs presswebb: www.bahnhof.se/press. Eftersom rubriken lätt kan misstolkas, så kanske vi bör klargöra att skatteverket alltså begär information om vem som äger vilka domännamn/hemsidor - inte någon form av transaktionshistoria över vad folk handlat eller vilka sidor de besökt... Citera
brainslicer Postad 25 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Eftersom rubriken lätt kan misstolkas, så kanske vi bör klargöra att skatteverket alltså begär information om vem som äger vilka domännamn/hemsidor - inte någon form av transaktionshistoria över vad folk handlat eller vilka sidor de besökt... Jo, läste om det och ett annat förläggande och kommer till samma slutsats... http://kund.bahnhof.se/pub/forelaggande071017.pdf Citera
folder Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Storebror måste ju börja nånstans .... Och det är ju inte en så dålig start. Om alla böjer sig för deras krav kommer de ju ha en fin liten databas, inte bara med alla köp och säljsajter, utan också namn och personnummer på samtliga opionionsbildande websidor från svenska leverantörer. Kan ju säkert komma till användning vid tillfälle. Jag tror dock inte att detta är början. De har säkert samlat på sig olika typer av uppgifter under en längre tid från olika håll och i olika syften. Om detta faller väl ut så ligger det väl nära till hands att börja begära in transaktionsloggar så småningom ... Citera
Torsus Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Storebror måste ju börja nånstans .... Och det är ju inte en så dålig start. Om alla böjer sig för deras krav kommer de ju ha en fin liten databas, inte bara med alla köp och säljsajter, utan också namn och personnummer på samtliga opionionsbildande websidor från svenska leverantörer. Kan ju säkert komma till användning vid tillfälle. Jag tror dock inte att detta är början. De har säkert samlat på sig olika typer av uppgifter under en längre tid från olika håll och i olika syften. Om detta faller väl ut så ligger det väl nära till hands att börja begära in transaktionsloggar så småningom ... Japp! Och eftersom vi i Sverige har omvänd bevisbörda vad gäller skattefrågor så får man bara ett brev en vacker dag där det står: "Det har kommit till vår kännedom att...." Vare sig det gäller poker på internet, handel på utländska sajter eller något annat. Sedan behöver de inte motivera ett skit om varför de har fått för sig det. Besvisbördan ligger på den utsatte att bevisa motsatsen.... Sverige en stabil demokrati? My ass.... Citera
hansih Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Eftersom skattelagstiftningen är så pass sjuk som den är så håller jag mig noggrant till EU siter. Men ponera att de ändrar lagen så att det ska vara skatt på ALLA nätverk, oberoende av var de ligger, kan de då mena att jag ska skatta för vinster som jag gjort tidigare, trots att jag hållt mig till EU och EES (ESS?) länder? Mvh hansih Citera
Cleburne Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Eftersom skattelagstiftningen är så pass sjuk som den är så håller jag mig noggrant till EU siter. Men ponera att de ändrar lagen så att det ska vara skatt på ALLA nätverk, oberoende av var de ligger, kan de då mena att jag ska skatta för vinster som jag gjort tidigare, trots att jag hållt mig till EU och EES (ESS?) länder? Mvh hansih Nulla poena sine lege, eller Nullum crimen, nulla poena sine praevia lege poenali. Jaja, straff och skatt är inte samma sak, men ändå. Citera
ThorSweden Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Eftersom skattelagstiftningen är så pass sjuk som den är så håller jag mig noggrant till EU siter. Men ponera att de ändrar lagen så att det ska vara skatt på ALLA nätverk, oberoende av var de ligger, kan de då mena att jag ska skatta för vinster som jag gjort tidigare, trots att jag hållt mig till EU och EES (ESS?) länder? Mvh hansih Nä, men den svåra frågan är ju att avgöra om en site är i EU eller inte. Verkar inte klarlagt om det är Nätverkets plats, var Spelbolaget har sin licens eller vilket bolag du tecknar avtal med som avgör. Men om alla dessa tre krav är uppfyllda tror iaf jag att du är säker med nuvarande lagstifting. Nu ska du bara kolla upp det vilket är ett he***te. Så vi som spelar är alla försökskaniner i svenska rättssystemet, härligt va? Citera
Recommended Posts