Gå till innehåll

Suited Connectors och låga pockets SH NL10


KikkomaN

Recommended Posts

Vad ska man egentligen göra med suited connectors tex 67 och låga pockets i ett 6manna NL spel i position UTG & UTG+1 , middle samt cut off & knappen?

 

Har provat allt från att betta 3-4 bb till att limpa och syna mindre bets men kan inte komma fram till vilken strategi som är optimal. Bettar man pp är är ju handen väl dold men om men de synar pre flop bettet och continuation bettet är man ju i stort sett alltid slagen om man inte träffat trissen eller stege/flush/2 par.

 

Kom med förslag utgå gärna från utg & utg+1, middle , cut off och knappen.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan höja med alla PP från alla positioner i NL Max 6, PP är en av få händer som spelas helt ok ur position. Handen är dold o träffar du set kan du vinna stor pott, skulle du missa floppen kan du ta ned potten med ett CBET på en bra flopp som ser ut att missat FI. Små pocketpar tycker jag är väldigt lättspelade. Missar man floppen o får mothugg är det bara att ge upp.

 

SC är svårare, jag tycker man kan höja den på cutoff o knappen, sågott som aldrig spela dem från blindsen, o då o då variera o höja från tidigare position. SC spelas otroligt dåligt ur position.

 

UNDVIK LIMP i NL MAX 6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sällan spela suited connectors från tidig position, eftersom det kan vara en svår hand att spela efter floppen i dålig position. Har jag position brukar jag varjera att höja och att limpa. Storleken på beten beror på situationen, hur många som limpat innan eller om någon höjt. Tycker nästan att flopp spelet med dragen (som man oftast får) är svårare, och det man bör inrikta sig på.

 

Med små pp vill man väl alltid åtminstone se en flopp och gärna för en rimlig summa också. Det brukar ofta vara bra att försöka dölja handen genom en höjning, så de andra spelarna sätter dig på en bättre hand. Men detta beror ju också på vilken spelstil du har på bordet. Men jag vill helst inte bli för avancerad, försöka se floppen så billigt som möjligt och sedan folda om jag inte träffar bra på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UNDVIK LIMP i NL MAX 6

 

Jag är ingen fan av limp heller men undrar egentligen om det inte är så att det med en bra draghand, typ 89s, egentligen kan va bra att limpa från knappen om det redan finns en eller två limpare? Handen trivs ju egentligen i en flervägspott.

 

Eller har jag helt fel i den funderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag brukar limpa ibland med låga pp är att om det blir många i potten finns det en större chans till att någon annan träffar bra. Och att man då kanske kan få bra betalt.

Men självklart löper man en större risk att förlora även om man träffar sin triss. Antar väl att allt blir svårare, att slöspela om man bara har en låg triss på en farlig flop med låt säga 4spelare i potten är ju en risk. Lättare om man bara möter 1-2 spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag brukar limpa ibland med låga pp är att om det blir många i potten finns det en större chans till att någon annan träffar bra. Och att man då kanske kan få bra betalt.

Men självklart löper man en större risk att förlora även om man träffar sin triss. Antar väl att allt blir svårare, att slöspela om man bara har en låg triss på en farlig flop med låt säga 4spelare i potten är ju en risk. Lättare om man bara möter 1-2 spelare.

 

1. Jag slöspelar aldrig ett set oavsett bräda. Vill ju gärna bygga pott med en sån hand.

 

2. Är inte speciellt orolig att bli utdragen, det händer ju med regelbundna intervaller och det är inget att göra nått åt. Bara gråta lite och sen gå vidare.

 

3. Genom att höja pre hoppas man ju få bort Ax och liknande händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man egentligen göra med suited connectors tex 67 och låga pockets i ett 6manna NL spel i position UTG & UTG+1 , middle samt cut off & knappen?

 

 

Höj med PP och folda SC. SC är bra för duktiga spelare, men man måste kunna stjäla med dem rätt ofta för EV+. Har man inte tillräckligt tight image eller om man inte är tillräckligt vaken på stöldmöjligheterna, är det bättre att skippa de svårspelade SC-händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj med PP och folda SC. SC är bra för duktiga spelare, men man måste kunna stjäla med dem rätt ofta för EV+. Har man inte tillräckligt tight image eller om man inte är tillräckligt vaken på stöldmöjligheterna, är det bättre att skippa de svårspelade SC-händerna.

 

 

:shock: :shock: :shock:

 

Öhhhhhhhhhh ..............

 

 

Om du inte är beredd att spela dina sc så kanske du ska fundera på att ta upp Bridge eller Schack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock: :shock: :shock:

 

Öhhhhhhhhhh ..............

 

 

Om du inte är beredd att spela dina sc så kanske du ska fundera på att ta upp Bridge eller Schack.

 

Har redan klarat av Bridge och Schack. :-D

 

Jag spelar f ö SC med full stack, men inte med short stack normalt sett.

Att inte spela SC från UTG och UTG+1 dör nog ingen av...

Man kan också kolla i PT vilka händer som ger EV+ i olika positioner och sakta öka med takt att man förbättrar sitt spel. Förstår inte riktigt din häftiga reaktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan klarat av Bridge och Schack. :-D

 

Jag spelar f ö SC med full stack, men inte med short stack normalt sett.

Att inte spela SC från UTG och UTG+1 dör nog ingen av...

Man kan också kolla i PT vilka händer som ger EV+ i olika positioner och sakta öka med takt att man förbättrar sitt spel. Förstår inte riktigt din häftiga reaktion...

 

 

Du pratade i ditt första inlägg om SC i generella ordalag och nämner inget om att det gäller vid någon form av stack eller pos. Du fick det att låta som att du förordar fold med dem oavsett sådant. Därför reagerade jag starkt. Såg inte att det stod i citatet. My bad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan klarat av Bridge och Schack. :-D

 

Jag spelar f ö SC med full stack, men inte med short stack normalt sett.

Att inte spela SC från UTG och UTG+1 dör nog ingen av...

Man kan också kolla i PT vilka händer som ger EV+ i olika positioner och sakta öka med takt att man förbättrar sitt spel. Förstår inte riktigt din häftiga reaktion...

 

Klart du skall spela SC. Det är ju bland de roligaste händerna att spela i TNL. Se dock till att alltid ha position och full stack. Att spela SC ur position är svårt och ofta -EV.

 

Höj alltid först in. Om bordet är aggresivt och du vill spela säkert, öppna bara från CO och knapp. Du kan inte syna en rerejs med SC. Syna aldrig från blindsen om det inte är en 4 (ev 3) vägspott. Överlimpa gärna och syna en rejs i position om minst en till synat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedrafsade riktlinjer:

 

SC kräver i princip att effektiv stack är fullt inköp (100BB), gärna mer.

 

Tror jag mig kunna stjäla blindarna höjer jag förstås först in med SC (gäller även 72o).

 

Om flera har limpat, limpar jag också med sc, eller höjer ibland lagom mycket på knappen.

 

UTG och UTG+1 foldar jag oftast, men höjer "då och då" för att variera spelet och inte bli för lättläst.

 

Syna höjningar om du har position och om höjningen inte är "för stor".

 

Motspelarna är förstås också viktiga. Det underlättar ju om det finns fiskar vid bordet som med hög sannolikhet går hela vägen med sitt toppar. Aggressiva spelare gör sc mindre lönsamma eftersom dragen kan bli för dyra när de pottbetar sina färdiga händer och raisar mina semibluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att de är bland de roligaste händerna att lira.

 

Men skulle vilja veta varför detta? Om de implicita är tillräckligt bra så varför inte om du tror att Fi kommer att betala av tillräckligt vid träff.

 

Du har ofta inte implicita odds att syna en rerejs. Du bör ha ca 20ggr i implicita odds med SC. Jämför med pp då tumregeln säger ca 10ggr. Blir du rerejsad av t.ex. knappen när du öppnat UTG så har du dessutom inte position vilket gör det dyrt att dra och och mycket svårt att få betalt när du träffar.

 

Det är dock rätt readbaserat om du behöver så höga odds, ibland kan du ju vinna med ett träffat par med 76s. Det är dock ett bra mycket marginellare spel och något man bör vänta med tills man vet (eller tror sig veta :)) att man kan spela ut FI postflopp in en RR pot.

 

Att syna RR med SC ur position ingär i det kända FPS (Fancy Player Syndrome) tillsammans med att floata ur position bl.a.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ofta inte implicita odds att syna en rerejs. Du bör ha ca 20ggr i implicita odds med SC. Jämför med pp då tumregeln säger ca 10ggr. Blir du rerejsad av t.ex. knappen när du öppnat UTG så har du dessutom inte position vilket gör det dyrt att dra och och mycket svårt att få betalt när du träffar.

.!

 

Heh, du lirar inte på SvS va :mrgreen:.

 

Skämt å sida. Det var precis det jag menade med implicita och eftersom jag iofs lirar på SvS där maxinköpet är 200BB så får man ofta de implicita för en syn även OOP. Dessutom så betalar många spelare där av med TP/överpar på en bra bräda.

Däremot håller jag med om svårigheten att lira dem OOP och det är nog så att om man inte är bekväm med sitt postfloppspel så bör man kanske inte syna en reraise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, du lirar inte på SvS va :mrgreen:.

 

Skämt å sida. Det var precis det jag menade med implicita och eftersom jag iofs lirar på SvS där maxinköpet är 200BB så får man ofta de implicita för en syn även OOP. Dessutom så betalar många spelare där av med TP/överpar på en bra bräda.

Däremot håller jag med om svårigheten att lira dem OOP och det är nog så att om man inte är bekväm med sitt postfloppspel så bör man kanske inte syna en reraise.

 

Kanske måste börja lira på SvS igen ...

 

Tror att du kanske överskattar dina implicta för spel OOP (men jag kan ju ha fel där). Det räcker ju inte att FI har 20x rerejsen i stacken för att du skall ha implicita att spela. Du måste även räkna in sannolikheten att du stackar FI när du träffar. Den sannolikheten är mycket högre när du har position eftersom du kan kontrollera potten mycket bättre.

 

Jag skulle säga att syna en limp/rerejs från UTG när du sitter på knappen är mycket bättre förutsatt djupa stackar. FI har väldigt ofta AA där och är berädd att gå hela vägen. Jämför det med en rerejs på knappen av din CO öppning, FI kan ha allt möjligt skit här och då får du inte betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag mig kunna stjäla blindarna höjer jag förstås först in med SC (gäller även 72o).

 

Jag undrar om det inte är en läcka att höja 72o för att sno blindsen. Problemet är ju att du ibland får syn och då är du inte i någon vidare bra form för att spela vidare handen. Bättre då att höja med annan skräp som kan spela lite fler floppar om du nu vill öppna upp ordentligt från knappen typ. 47o, Q4s ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske måste börja lira på SvS igen ...

 

Tror att du kanske överskattar dina implicta för spel OOP (men jag kan ju ha fel där). Det räcker ju inte att FI har 20x rerejsen i stacken för att du skall ha implicita att spela. Du måste även räkna in sannolikheten att du stackar FI när du träffar. Den sannolikheten är mycket högre när du har position eftersom du kan kontrollera potten mycket bättre.

 

Jag skulle säga att syna en limp/rerejs från UTG när du sitter på knappen är mycket bättre förutsatt djupa stackar. FI har väldigt ofta AA där och är berädd att gå hela vägen. Jämför det med en rerejs på knappen av din UTG öppning, FI kan ha allt möjligt skit här och då får du inte betalt.

 

Okey, jag kanske är lite väl optimistisk i beräkningen för implicita men ofta får man bra betalt även OOP på SvS vid träff. Sen inser jag oxå att det alltid är bättre att lira i pos (gäller ju för övrig nästan alltid).

Men jag har nog en del att fundera på här efter vår diskussion. Ska ikväll hemma kolla i PT vad jag har för siffror på SC i tidig pos. Kanske så att jag inte kommer ihåg det dåliga utan bara de bra ;-).

 

Det jag egentligen från början (i tråden) frågade var om det inte kan vara bättre att bara syna med SC i pos än att höja om man har en eller flera limpare innan. Tycker många nämligen oavsett detta förespråkar en höjning på knappen med SC (inte Ignatius dock).

Eller om man alltid ska höja med med SC från CO/knappen som först in eftersom handen faktiskt lämpar sig bäst i flervägspotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag egentligen från början (i tråden) frågade var om det inte kan vara bättre att bara syna med SC i pos än att höja om man har en eller flera limpare innan. Tycker många nämligen oavsett detta förespråkar en höjning på knappen med SC (inte Ignatius dock).

Eller om man alltid ska höja med med SC från CO/knappen som först in eftersom handen faktiskt lämpar sig bäst i flervägspotter.

 

Det är en fråga om still lite grand men jag höjer nästan alltid. Fördelen med det är att jag ofta vinner blindsen + limp betar samt att jag maskerar min hand och ofta kan stjäla knappen om jag har CO så att jag får position på hela fältet.

 

Fördelen med att överlimpa är att man ofta får se en flopp billigt d.v.s. om inte jag sitter på knappen och höjer förståss :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en fråga om still lite grand men jag höjer nästan alltid. Fördelen med det är att jag ofta vinner blindsen + limp betar samt att jag maskerar min hand och ofta kan stjäla knappen om jag har CO så att jag får position på hela fältet.

 

Fördelen med att överlimpa är att man ofta får se en flopp billigt d.v.s. om inte jag sitter på knappen och höjer förståss :mrgreen:

 

 

Sista innan jag dra till tandläkaren.

 

Maskerar handen förstår jag. Stjäla knappen i CO förstår jag. Men när vi kommer till att stjäla blindsen så undrar jag om det är värt det? Beror ju iofs vilken nivå blindsen är på. Däremot stjäla blindsen och limpare kan ju vara lönsamt.

 

Asså jag frågar ju för det är bättre att fråga en gång för mycket som idiot än att vandra livet genom som en :rolleyes:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du skall spela SC. Det är ju bland de roligaste händerna att spela i TNL. Se dock till att alltid ha position och full stack. Att spela SC ur position är svårt och ofta -EV.

 

Höj alltid först in. Om bordet är aggresivt och du vill spela säkert, öppna bara från CO och knapp. Du kan inte syna en rerejs med SC. Syna aldrig från blindsen om det inte är en 4 (ev 3) vägspott. Överlimpa gärna och syna en rejs i position om minst en till synat.

 

Tycker det är roligt rakt av att spela löst vilket jag gör ibland, men jag går då inte plus på mina SCs. Plussar istället destu mer den lösa imagen när jag har stål. Undrar om man borde byta SC mot 72o och annat. På så sätt får man ännu lösare image till samma pris kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...