Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Om jag inte fullständigt missminner mig så påstod en av nobelpristagarna i ekonomi (nåja priset till Alfred Nobels minne) att psykologiska faktorer var betydligt viktigare än matematiska när det kommer till förståelse av aktiemarknaden...

Därmed inte sagt att Djens är en större kännare av psykolgiska faktorer än experterna på området :-D

Jag har ju väldigt svårt att tro att inte en jävla massa kunskap om det skulle ha någon som helst betydelse till att börja med.

Sedan gäller det att kunna tolka den(psykologi eller what ever) och finns det verkligen någon anledning till att en randomsnubbe(inte för att jag påstår att djens är det) skulle kunna dra bättre slutsatser ur den kunskapen.

• Svars 357
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Jag har ju väldigt svårt att tro att inte en jävla massa kunskap om det skulle ha någon som helst betydelse till att börja med.

Sedan gäller det att kunna tolka den(psykologi eller what ever) och finns det verkligen någon anledning till att en randomsnubbe(inte för att jag påstår att djens är det) skulle kunna dra bättre slutsatser ur den kunskapen.

Diskussionen gäller ju knappast om kunskap är relevant eller ej, snarare vilken typ av kunskap som är relevant...

Postad
Diskussionen gäller ju knappast om kunskap är relevant eller ej, snarare vilken typ av kunskap som är relevant...

För det första måste du ju ha tillgång 1 till den du kallar relevanta

kunskapen och sedan ska den tolkas 2.

Vad gäller 1 så kan vi väl vara överense om att djes ligger efter. Vad gäller 2 så vad är det som får dig att tro att ex djens skulle vara bättre än ex en fondförvaltare. De har ju bla erfarenhet och datorkraft till sitt förfogande. Att djens är bättre än en randomsnubbe som prenumererar på DN javisst. Men de är ju de som kan langa in mågra miljarder i en viss riktning som styr det hela. Småspararna är ju något slags mer eller mindre oberäkneligt bakgrundsbrus tror jag.

Postad
Djens behöver ju knappast styra marknaden för att dra fördel av den, eller hur?
Nej, det behöver han inte veta, men som Hjort skriver så är det naivt att tro att man är smartare än marknaden på säg exempelvis bankaktier.

24hpoker tror jag på nuförtiden efter att de nya sportsbettingaktörerna kommer in samt att b2b börjar leva upp igen.

En aktie på en liten lista är förvisso illikvid, men den är å andra sidan alls inte lika sönderanalyserad som exempelvis Ericsson. Dessutom besitter Djens troligtvis kunskap som en hel del av de som spekulerar i den aktien inte har - Jens spelar själv på sajten och märker av trafikökningen som så sakteliga verkar komma. De andra analyser jag sett av 24h har ju givetvis tagit i beräkning de nya sportsbettingaktörerna, men samtidigt varnar dessa för 24hs vikande ranking på Alexa. Men i det här fallet säger Alexa-indexet väldit lite (ALexa är ett vektyg som kollar hur många besökare en sajt har, men bara besökare som råkar ha en viss "få betalt när du surfar på nätet-programvara" installerad. Det är mest amerikaner som har denna programvara, och numera får ju inte jänkare spela på B2B - klart det blir vikande siffror.

Jag spekulerar själv endast i sådana aktier som jag har nån koll på - nämligen spelbolagsaktier. Min portfölj åker jojo, den är ju inte direkt riskneutral av det skälet, men jag har det som ett roligt nöje. Tidigare var jag som ni alla vet mycket negativ till 24h, numera är jag mycket positiv till aktien, främst på grund av de nya sportsbettingfirmorna men även för lagpokern.

Postad
Djens behöver ju knappast styra marknaden för att dra fördel av den, eller hur?

Nej men det kan ju knappast vara annat än en nackdel för honom om han inte har info om det eller hur...

Lite gnet om detaljer känns det som;-)

Postad
För det första måste du ju ha tillgång 1 till den du kallar relevanta

kunskapen och sedan ska den tolkas 2.

Vad gäller 1 så kan vi väl vara överense om att djes ligger efter. Vad gäller 2 så vad är det som får dig att tro att ex djens skulle vara bättre än ex en fondförvaltare. De har ju bla erfarenhet och datorkraft till sitt förfogande. Att djens är bättre än en randomsnubbe som prenumererar på DN javisst. Men de är ju de som kan langa in mågra miljarder i en viss riktning som styr det hela. Småspararna är ju något slags mer eller mindre oberäkneligt bakgrundsbrus tror jag.

Och jag tror du har rätt.

Nej, det behöver han inte veta, men som Hjort skriver så är det naivt att tro att man är smartare än marknaden på säg exempelvis bankaktier.

Ja, det var det. Och lite därför jag skrev det här. Jag fick dessutom mycket bra feedback om att jag inte vet mycket alls om det här. Och det tackar jag för och lär nog tänka efter bra mkt innan jag investerar i aktier jag inte vet något om utan bara fått en fix idé om.

Det Ola säger om 24h är lite vad jag med är inne på, b2b har ju gått dåligt ett bra tag och jag var övertygad om att hela nätverket skulle dö ut ett tag fast nu har det ju tillkommit en massa italienare, israeler, etc. Jag tror det är Klaus Nielsen som förut var Vd för martinspoker som kommit in och satt rätt så många hjul i rullning.Marknaden har redan korrigerat för sportsbettingaktörerna men jag tror inte de har korrigerat för ökade intäkter som ännu inte börjat visa sig så mycket.

Såg förresten att Prima ska byta till euro? Bara ett rykte just nu, men jag hoppas det blir så. Skulle höja min timlön :-)

Lite gnet om detaljer känns det som

Det är ju PF! Detaljgnatarnas och besserwissrarnas paradis!! :-D

Urk, jag har just druckit upp 1l Cola. För mycket!

Postad

Läste idag på Di att det kommer ett gäng nya högriskbolag. Utan att ha forskat någonting alls i dessa så tror jag på affärsidéerna:

Odlad tonfisk från Kap Verde-öarna är affärsidén för Watuna. Bolaget kan garantera leveranser i tid och öka produktionen när priserna är goda. Fiskarna står på tillväxt och bolaget behöver 25 Mkr.

Med vattenskotern som bas har Safe at sea skapat små och snabba räddningsfarkoster. Tänkbara kunder, utöver myndigheter och räddningsorganisationer runt om i världen, är hamnar, offshoreindustrin, stora passagerarfartyg etcetera.

Däremot så tänker jag nog vänta med nästan alla inköp av aktier iaf minst 1 månad mtp att ingen alls vet hur börsen går just nu.

Postad
Varför överhuvudtaget handla i aktier när det finns kapitalförsäkringar?

OBS: seriös fråga

Hur menar du? I en kapitalförsäkring handlar du ju bland annat med aktier.

Postad
Varför överhuvudtaget handla i aktier när det finns kapitalförsäkringar?

OBS: seriös fråga

Kapitalförsäkringar är nöten när du gör vinstaffärer, antinöten när aktien backar.

Postad

Happ, men varför tror vi att alla aktörer värderar på samma sätt, mao varför tror vi att djens går emot ALLA. Om 5 av 10 värderar aktien till 20kr och de övriga 5 värderar den till 10kr, kommer snittpriset hamna på 15kr. Om nu någon utomstående tror att aktien är värd 20kr, då tycker han ju precis som hälften av aktörerna. (obs, starkt förenklat exempel)

Postad
Hur menar du? I en kapitalförsäkring handlar du ju bland annat med aktier.

Ja med den skillnaden att du slipper skatta 30% på vinsten. Naturligtvis är det ju inte helt lysande om man backar...

Postad
Happ, men varför tror vi att alla aktörer värderar på samma sätt, mao varför tror vi att djens går emot ALLA.
Han behöver inte gå emot alla. Det enda som behövs är att det finns tillräckligt med pengar för att täcka upp all övervärdesmöjlighet *han* kan upptäcka. Och det gör det för typ alla någorlunda likvida aktier.

Poängen är inte att marknaden är perfekt eller alltid har rätt; poängen är att marknaden är så nära rätt som det går att komma under omständigheterna med få undantag.

Postad

S

H

I

P

!

Game # 682767398 - Omaha High Pot Limit EUR 10/20 - Table "Aswan"

Players(max 6):

wauwgaming (EUR 1,311.00 in seat 1)

MrFrille (EUR 4,382.50 in seat 2)

*Franke* (EUR 6,777.81 in seat 3)

_tomtefan_ (EUR 4,132.74 in seat 4)

AlskaB2B (EUR 3,970.00 in seat 5)

ZuppDK (EUR 3,808.00 in seat 6)

Dealer: ZuppDK

Small Blind: wauwgaming (10.00)

Big Blind: MrFrille (20.00)

Alskab2b was dealt: Ac - 7h - 9c - 8h

*Franke* Fold

_tomtefan_ Raise (70.00)

AlskaB2B Call (70.00)

ZuppDK Fold

wauwgaming Fold

MrFrille Fold

Flop Ad - 4c - 6d

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (170.00)

_tomtefan_ Call (170.00)

Turn Ad - 4c - 6d - 9s

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (510.00)

_tomtefan_ Raise (2,040.00)

AlskaB2B All-In (3,220.00)

_tomtefan_ Call (1,690.00)

River Ad - 4c - 6d - 9s - As

_tomtefan_ shows: Qh - 3h - Td - Qd (two pairs, aces and queens)

AlskaB2B shows: Ac - 7h - 9c - 8h (a full house, aces full of nines)

AlskaB2B wins: EUR 7,967.00 (with a full house, aces full of nines)

Rake: EUR 3.00

Game ended 2007-11-13 23:20:42 GMT+01:00

8-)

Postad
S

H

I

P

!

Players(max 6):

*Franke* Fold

_tomtefan_ Raise (70.00)

AlskaB2B Call (70.00)

ZuppDK Fold

wauwgaming Fold

MrFrille Fold

Flop Ad - 4c - 6d

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (170.00)

_tomtefan_ Call (170.00)

Turn Ad - 4c - 6d - 9s

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (510.00)

8-)

Och sen var det tydligen jobbigt att spela en stor stack så det var dags att dra... Hört Christian Walz - Hit and run? Ngn som passar...

Postad
Och sen var det tydligen jobbigt att spela en stor stack så det var dags att dra.

Japp.

Jag känner mig inte bekväm alls med att sitta med €8k och med folk som har €4-8k runt sig på bordet så jag safade hem en lyckad skottning. Ingen annan bryr sig om hitnrunande så då tänker inte jag göra det heller.

Postad

Jag älskar statistik.

Var i norrköping med tjejen för att vaccinera mig idag. Hon ville gå och ta en baguette på ett fik som hette "fräcka fröken" varvid jag tvärvägrade och itne tänkte gå till ett sånt ställe av risk att nån jag kände skulle se mig. Hon kom fram till att jag kände 2-3 personer bra i nkpg som var hemma just nu så att risken var obefintlig och jag "larvig".

40 meter från cafét träffar jag på en vän jag (tyvärr) inte träffar så ofta. 8-):twisted:

Postad
Jag älskar statistik.

Var i norrköping med tjejen för att vaccinera mig idag. Hon ville gå och ta en baguette på ett fik som hette "fräcka fröken" varvid jag tvärvägrade och itne tänkte gå till ett sånt ställe av risk att nån jag kände skulle se mig. Hon kom fram till att jag kände 2-3 personer bra i nkpg som var hemma just nu så att risken var obefintlig och jag "larvig".

40 meter från cafét träffar jag på en vän jag (tyvärr) inte träffar så ofta. 8-):twisted:

Attans, du skulle ha informerat oss om denna tripp! Tänk om man hade fått se en skymt av dig. Jag bor i närheten så jag hade absolut lurpassat likt en paparazzi-fotograf :]

Postad
S

H

I

P

!

Players(max 6):

*Franke* Fold

_tomtefan_ Raise (70.00)

AlskaB2B Call (70.00)

ZuppDK Fold

wauwgaming Fold

MrFrille Fold

Flop Ad - 4c - 6d

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (170.00)

_tomtefan_ Call (170.00)

Turn Ad - 4c - 6d - 9s

_tomtefan_ Check

AlskaB2B Bet (510.00)

8-)

Bara jag som ser fel eller levde FI upp till sitt namn? :roll:

Postad
Jag älskar statistik.

Hon har väl rätt ändå va? Det e larvigt?

Postad
Är det samma tomtefan som brukade lira texas dyngrak för nåt år sen?

Kan vara så, han är duktig spelare dock men så sjukt aggro så att hans swings blir helt sjuka.

Får tacka för all feedback förresten, speciellt aktiedelen där jag fick mycket matnyttig information. Jag och danne har bestämt oss för att lägga ner dagboken nu.

Danne spelar för mkt för att orka uppdatera. Jag har insett att besserwissrarna och moralpellarna är i gigantiskt överflöd och att jag kämpar en strid jag inte kan förlora <-- där har ni att jobba på! Så i framtiden ska jag bara klaga på alla andra istället för att bli klagad på :-D

Jag ligger runt $40k upp för månaden och danne runt $10k upp så att ha dagbok är definitivt bra för riggen! :-)

Tack för en rolig tid!

goodbye1.jpg

• Skapa nytt...