Gå till innehåll

Mitt Netellerkonto hackat!!


LiFFa

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att jag fick ett mail av neteller där dom skrev att mitt konto har blivit stängt pga onormal användning.

 

Så ringde dom och dom låste upp kontot och ser till min fasa att det saknas massa pengar!

Så snackar med livechatten som säger att säkerthetsavdelningen har gått hem för idag, så får ta det imorrn.

 

Bifogar hur förloppet har gått!

Hoppas det inte bryter mot forumets regler att jag visar namnet på personerna som också verkar ha blivit utsatta.

Sen om den där johan råkar hänga här får han gärna PM:a mig så vi kan snacka hur han löste det osv.

 

 

Nu har jag två frågor..

 

1. Vars har min säkerthet brustigt ? Jag har både windows brandvägg aktiv och har nyaste norton som jag ständigt uppdaterar. Min netellermail är inte kopplad till msn. Vad kan dom mer ha fått ut av detta ?

Kan jag ha några slags keyloggerprogram på min dator ? Tips på bra program som tar bort skiten samt kanske andra motverkande program som jag saknar ?

 

2. Ni som blivit utsatta för liknande, hur har förloppet gått ? fick ni tillbaka pengarna osv... berätta gärna hur det löste sig!

 

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh

Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

När jag kollar på din länk så ser jag att du fått lite pengar av mig också :S

 

Den 08 oct. så blev mitt konto hackat och han som gjort det verkar ha skickat pengarna till dig :S

 

Eller? Du skriver inget om att jag skickat pengarna till dig, du skriver bara om Johan...

 

Kenan Mujezionovic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska gå ut snart men undrar bara hur du tänker när du nämner Johan Haglund men inte mitt namn när du ändå publicerar mitt namn och efternamn på ett pokerforum?

 

Kan i alla fall säga att jag får mina pengar tillbaka och att jag inte förlorat nåt, jag upptäckte det nu i fredags och kontakta neteller, fick ett mail idag där de säger att jag har inget att vara orolig för.

 

Om hackern bor i Sverige så ger jag en bra hittelön till den som kan ta reda på vet han är! Skicka pm i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

När jag kollar på din länk så ser jag att du fått lite pengar av mig också :S

 

Den 08 oct. så blev mitt konto hackat och han som gjort det verkar ha skickat pengarna till dig :S

 

Eller? Du skriver inget om att jag skickat pengarna till dig, du skriver bara om Johan...

 

Kenan Mujezionovic

 

Du har pm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är det så att jag fick ett mail av neteller där dom skrev att mitt konto har blivit stängt pga onormal användning.

 

Så ringde dom och dom låste upp kontot och ser till min fasa att det saknas massa pengar!

Så snackar med livechatten som säger att säkerthetsavdelningen har gått hem för idag, så får ta det imorrn.

 

Bifogar hur förloppet har gått!

Hoppas det inte bryter mot forumets regler att jag visar namnet på personerna som också verkar ha blivit utsatta.

Sen om den där johan råkar hänga här får han gärna PM:a mig så vi kan snacka hur han löste det osv.

 

http://img155.imageshack.us/my.php?image=namnlsmx0.jpg

 

Nu har jag två frågor..

 

1. Vars har min säkerthet brustigt ? Jag har både windows brandvägg aktiv och har nyaste norton som jag ständigt uppdaterar. Min netellermail är inte kopplad till msn. Vad kan dom mer ha fått ut av detta ?

Kan jag ha några slags keyloggerprogram på min dator ? Tips på bra program som tar bort skiten samt kanske andra motverkande program som jag saknar ?

 

2. Ni som blivit utsatta för liknande, hur har förloppet gått ? fick ni tillbaka pengarna osv... berätta gärna hur det löste sig!

 

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh

Jacob

 

1. Ser att du kör mIRC, förr i tiden var det lika med dator full av Trojaner samt virus. Vet ej hur det är nu för tiden....kolla det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ser att du kör mIRC, förr i tiden var det lika med dator full av Trojaner samt virus. Vet ej hur det är nu för tiden....kolla det..

 

Hmm ok... joo jag vet att det var mkt skit tidigare, men då jag bara hänger i en privat kanal med bara polare så borde det inte kunna ta sig in saker i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HELVETE OCKSÅ!!! Jag är Johan och för några dagar sedan hade mitt konto blivit avstängt. Jag ringde och frågade vad som hänt. Dom vägrar svara varför kontot blivit avstängt och säger att saken utreds. Jag frågor om kontot blivit hackat eller vad som hänt. Skönt att få reda på detta vis.. Vet någon hur detta funkar? kommer jag få tillbaka pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan i alla fall säga att jag får mina pengar tillbaka och att jag inte förlorat nåt, jag upptäckte det nu i fredags och kontakta neteller, fick ett mail idag där de säger att jag har inget att vara orolig för.

 

Om hackern bor i Sverige så ger jag en bra hittelön till den som kan ta reda på vet han är! Skicka pm i så fall!

 

Gött att du hade fått pengarna tillbaka. Kanske man slipper vara orolig.

 

Skottpeng på idioten som gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blev av med 1000 dollar förut och fick tillbaka dem efter ca två veckor. tror de flesta brukar få tillbaka sina pengar om det e första gången det händer, men de skrev något i stil med " in the future, you will be held responsible for your transactions ". jag, pokerfreddie, jaroiten m.fl har blivit utsatta och fått tillbaka pengarna. om jag kan hjälpa till med något gör jag gärna det och e säker på att de andra " offren " gör det aw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok... joo jag vet att det var mkt skit tidigare, men då jag bara hänger i en privat kanal med bara polare så borde det inte kunna ta sig in saker i datorn.

Alla IM-, o P2P-klienter(fildelning, skype, P2P-TV osv) är säkerhetsrisker, som Juggler sa: ha inget annat än poker på en dator.

 

Hur det kan ha hänt? Massor av sätt... allt från att logga in på tex mailkonto med anonymeringstjänst, haft samma lösen på flera ställen, besökt nån elak sida med sårbart program(tex browsern, realplayer, quicktime osv). Du saknar router? Har du en kanske du har deffault lösen fortfarande, dålig/ingen kryptering på lokala nätet, andra felaktiga inställningar osv. Du har med dig datorn till andra elaka nätverk. T.o.m. får nån månad sedan genom att titta på fel youtube film....

 

Förutom då det simpla att du tagit emot filer, klickat på länkar du fått, kört tveksamma filer osv....

Prova scanna med nån rootkit scanner o några andra online virusscanners, ifall det hittar nåt...

 

 

edit: Och ska du nu absolut köra plugins, program osv på datan så är det av yttersta vikt att alla program är uppdaterade hela tiden. Kolla med detta program så allt är up-2-date: Personal (PSI) , lovar att du kommer att hitta massvis med gamla program med kända sårbarheter.... progget ger info, instruktioner samt länk till senaste versionen/patchen(känner igen 4700 mjukvaror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blev av med 1000 dollar förut och fick tillbaka dem efter ca två veckor. tror de flesta brukar få tillbaka sina pengar om det e första gången det händer, men de skrev något i stil med " in the future, you will be held responsible for your transactions ". jag, pokerfreddie, jaroiten m.fl har blivit utsatta och fått tillbaka pengarna. om jag kan hjälpa till med något gör jag gärna det och e säker på att de andra " offren " gör det aw.

 

Jaa du får gärna berätta lite om alla olika processer som du gick igenom, vart du tvungen att skicka in papper osv.. Tänkte så man är bra förberedd på de saker som kan tänkas vilja ha till sin utredning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla IM-, o P2P-klienter(fildelning, skype, P2P-TV osv) är säkerhetsrisker, som Juggler sa: ha inget annat än poker på en dator.

 

Hur det kan ha hänt? Massor av sätt... allt från att logga in på tex mailkonto med anonymeringstjänst, haft samma lösen på flera ställen, besökt nån elak sida med sårbart program(tex browsern, realplayer, quicktime osv). Du saknar router? Har du en kanske du har deffault lösen fortfarande, dålig/ingen kryptering på lokala nätet, andra felaktiga inställningar osv. Du har med dig datorn till andra elaka nätverk. T.o.m. får nån månad sedan genom att titta på fel youtube film....

 

Förutom då det simpla att du tagit emot filer, klickat på länkar du fått, kört tveksamma filer osv....

Prova scanna med nån rootkit scanner o några andra online virusscanners, ifall det hittar nåt...

 

 

edit: Och ska du nu absolut köra plugins, program osv på datan så är det av yttersta vikt att alla program är uppdaterade hela tiden. Kolla med detta program så allt är up-2-date: Personal (PSI) , lovar att du kommer att hitta massvis med gamla program med kända sårbarheter.... progget ger info, instruktioner samt länk till senaste versionen/patchen(känner igen 4700 mjukvaror).

 

Ok tack för ett bra och utförligt svar. Ska göra samtliga åtgärder nu på direkten! :)

Router har jag med krypterat lösenord och inga portar är öppna. Datorn har varit på samma nätverk i 3 månader...

 

Körde just Secunia PSi och fick 96% i säkerthetsfaktor. Var bara Java som inte var uppdaterat..

 

Men ska köra alla andra program imorrn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa du får gärna berätta lite om alla olika processer som du gick igenom, vart du tvungen att skicka in papper osv.. Tänkte så man är bra förberedd på de saker som kan tänkas vilja ha till sin utredning.

 

jag skrev bara till investigations och förklarde situationen; skickade aldrig in några papper. de låste kontot och påbörjade en utredning, men verkade aldrig höra av sig om progressen. emellertid, efter att ha ringt och pratat med investigaionofficer tog det endast ett par dagar innan pengarna var tillbaka på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vars har min säkerthet brustigt ? Jag har både windows brandvägg aktiv och har nyaste norton som jag ständigt uppdaterar. Min netellermail är inte kopplad till msn. Vad kan dom mer ha fått ut av detta ?

Kan jag ha några slags keyloggerprogram på min dator ? Tips på bra program s

 

* Jag har inte hört om några specifika problem med Windows Firewall men skulle ändå rekommendera att du skaffar en separat hårdvarubaserad brandvägg. Om inte annat för att elaka program kan stänga av Windows Firewall men inte en extern burk.

 

* Har du ett svårt lösenord?

 

* Har du använt samma lösenord på flera olika ställen? Tyvärr förklarar ingen av dessa hur de kom över ditt Neteller Secure Id.

 

* Jag skulle personligen aldrig lita på att ett anti-virus-program verkligen skulle få bort allt skit som du kan ha fått installerat. Det är en total ominstallation som gäller.

 

* Kör du Windows Update? Det bör man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska gå ut snart men undrar bara hur du tänker när du nämner Johan Haglund men inte mitt namn när du ändå publicerar mitt namn och efternamn på ett pokerforum?

 

Kan i alla fall säga att jag får mina pengar tillbaka och att jag inte förlorat nåt, jag upptäckte det nu i fredags och kontakta neteller, fick ett mail idag där de säger att jag har inget att vara orolig för.

 

Om hackern bor i Sverige så ger jag en bra hittelön till den som kan ta reda på vet han är! Skicka pm i så fall!

 

Nu har ja inga bevis men har ett namn som kan intressera dig, dra iväg ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Router har jag med krypterat lösenord och inga portar är öppna. Datorn har varit på samma nätverk i 3 månader...

 

Menade att trafiken på ditt trådlösa nätverk är krypterat.

Tre steg till ett säkrare trådlöst nät

(WEP kryptering är inte tillräckligt bra: Attack knäcker trådlös kryptering på minuten )

Som tidigare sagt, ser du kör bl.a. mirc, msn, utorrent...fundera på att skaffa en annan dator för dom, om du seriöst ska spela poker, hantera pengar.

Destu mindre man kan om datorer, destu större anledning att hålla jobb/poker/viktig-dator avskillt från en nöjjesdator.

 

EDIT: så ser jag att du har framme en delad nätverksmapp på skrivbordet, sluta dela mappar :D

 

edit2: mirc 6.3 där, du kör 6.16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en separat dator och en router kostar inte mer än 1000 USD. det borde lösa alla problem.

 

Ett bra steg på vägen, men jag undrar om inte dessa är medlemmar på nån sajt/community då dom drabbats samtidigt, visserligen här på pf, men kanske nåt annat ni har gemensamt? Var de inte för nån månad sedan också ett gäng som samtidigt var drabbade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena alla..

Jaa jag märker att min internet uppkoppling inte alls varit så säker som jag trodde tidigare. Ska börja harva med säkerhetsavdelningen nu, uppdaterar när jag vet ngt.

 

Angående psw så är det som någon säger att jag har ungefär samma på de flesta siterna... Dock är det på en ganska svår form som inkluderar både +- samt siffor.. Problemet är att jag har tagit bort netellermailet med securitycode och de andra uppgifterna för länge sen, sen har jag även bytt lösenord på neteller..

Så fattar inte vars dom lyckats få reda på dom sakerna ?

 

Som någon skrev så är det ganska läskigt att samtliga tre hänger på pf. Jag har Pm:at dom och tänkte se om vi har någon gemensam faktor.

 

Tack för alla svar hittils!

Mvh

Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är större chans att det är något poker program som har en backdoor i sig eftersom ett par stycken till från detta forumet har blivit hackade. Har någon från forumet addat dig på msn? Man kan enkelt skicka virus som liknar videor, bilder, internet genvägar etc etc. Du kan t.o.m få virus genom att bara besöka en länk som någon skickar till dig. Var alltid uppmärksam iffal någon du inte känner addar dig på msn eller skickar länkar över forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...