Gå till innehåll

Relgelfråga - Bara visa ett kort efter FI lagt sig


Hygglo

Recommended Posts

Här kommer ytterligare en regelfråga. Jag har letat och inte hittat svar på just den här frågan, finns svaret någon annanstans får ni gärna visa mig.

 

Om man vinner en hand genom att alla andra lägger sig, får man då visa upp bara ett kort?

 

Exempel: Jag höjer pre-flop och alla lägger sig. Får jag då visa upp bara ett av mina två kort? (Texas Hold'em)

 

Jag vet att en del tror att "show one, show all" betyder att om man visar ett kort måste man visa båda, men det betyder ju egentligen att om man visar en spelare sin hand måste man visa alla spelare.

 

Häromdan när jag spelade turenering på en klubb som kör enligt SVEPOF-regler var det en spelare som hävdade bestämt att om jag visar ett kort måste jag visa båda. Det resulterade i att jag inte visade någonting istället.

 

Jag läste i reglerna på SVEPOF:s hemsida och det enda jag kunde hitta var att man måste visa båda korten om man blir synad på river och det förstår jag.

 

Är det någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nja.......

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst.

 

Den här regeln är väl till för att man måste påvisa att man har en hand som är korrekt. Dvs. 2 kort i texas , 4 i oma osv.

 

Så jag skulle vilja gå i oppositionn med herrarna ovan :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.......

 

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst.

 

Den här regeln är väl till för att man måste påvisa att man har en hand som är korrekt. Dvs. 2 kort i texas , 4 i oma osv.

 

Så jag skulle vilja gå i oppositionn med herrarna ovan :-D

 

 

 

A9 i hålet T8762 på brädan, jag visar 9an muckar Aet

då har jag ju visat hela handen då jag inte spelar mitt A.

Kanske keffat ex, men det dök upp i samma takt som jag skrev..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, som vanligt, så diskuterar ni olika regler!

 

Ni har lyckats sammanblanda tre regler:

 

A) OT frågar om en regel som infördes under WSOP. Om du visar ett av dina kort så måste du visa det andra också. Typ, du betar, alla lägger sig, och sedan visar du ett ess eller vad fan som helst. Då säger USA-regeln att du ska visa det andra kortet också. Detta var för att man ville snabba upp spelel, och för att de spelare som var ovana vid livespel inte fattade vad det var som skedde, utan trodde att det colludades. Denna regel blandas i bland ihop med b)

Detta är en regel vi inte har i Sverige.

 

B) Show one, show all - om du visar din hand för en spelare, så måste du givetvis visa den för alla. Detta är inte samma regel som A.

Denna regel har vi i Sverige

 

C) §3.5

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst.

Crippo letar upp en regel som gäller vid showdown. Denna regel gäller vid visning av korten för att avgöra vem som vinner potten. Denan regel gäller såklart inte när någon betar och vinner potten för att de andra lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vägrar visa handen, vem får potten då om jag pushat all in och alla lägger sig?
Om alla lägger sig för att du betar behöver du såklart inte visa handen.

 

 

Räcker det inte med att visa baksidan av korten?

Nej

 

A9 i hålet T8762 på brädan, jag visar 9an muckar Aet

då har jag ju visat hela handen då jag inte spelar mitt A.

Kanske keffat ex, men det dök upp i samma takt som jag skrev..

Nej

Om jag vägrar visa handen, vem får potten om jag synat och motståndaren kastar handen när jag synar?

 

Om du vägrar visa handen så kommer TL att visa den åt dig. Därefter kommer du få varning/utvisning. Potten kommer du vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A9 i hålet T8762 på brädan, jag visar 9an muckar Aet

då har jag ju visat hela handen då jag inte spelar mitt A.

Kanske keffat ex, men det dök upp i samma takt som jag skrev..

 

 

Nej

 

 

nej som i att det är fel eller som att jag inte visat hela min hand?

poängen med inlägget var nämnligen just det här med vridningar och blandningar av regler..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört en saga från CC där någon har AA en annan x4, flop A44, blir bet varje gata och på river landar en 4 och det blir all in mellan dessa.

 

X4 visar 4an och kastar det andra kortet i mucken varvid dealern förklarar handen död (till AA´s glädje)

 

Ola har ju rätt i allt han säger.

 

Om du höjer pre o alla viker finns det knappast anledning till att visa båda dina hålkort, visa du din 3a om du vill, 7an kan du ju mucka ;)

 

Men vid showdown gäller båda kort för vinst, det håller jag hårt på här på klubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...