Gå till innehåll

Aktier!


Black_Jim

Recommended Posts

Hallo!

 

Har lite ofullständiga planer på att ge mej in i aktiehandelns värld. Finns det några aktierävar här?

 

Själv är jag helt grön på detta och skulle uppskatta tips och råd från folk med mer erfarenhet...

 

Har surfat runt lite på bl a avanza oh dylika sidor nu... Om jag fattat rätt så registrerar man sej på en sådan sida och skapar en depå.

 

Vilken sida föredrar ni?

 

Hur stor startkapital behöver man?

 

Var ska man börja med egentligen?

 

Som ni märker har jag ingen koll alls, och tanken är väl inte att bomba in 456K på en gång och börja handla, utan först att lära mej förstå hur allt fungerar och sedan så smått skapa en aktieportfölj....

 

Alla tips tages tacksamt emot...

 

God natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så går det inte å vinna i aktiespelet.

 

Enligt effektiva marknadsteorin så är marknaden effektiv.

Dvs allt har redan det värde som man tror att det är värt.

 

Bara 3% av experterna slår index långsiktigt och alla dessa är insiders.

 

Du kan därför välja antingen en global fond och spara regelbundet för att minska variansen som du får om du går in med allt på samma gång eller exponera dig mot valfri börs genom så billiga fonder som möjligt. Tex svenska OMX-börsen som har gått upp ca 8% per år sedan starten, eller någon annan börs i något annat land. (jag själv tiltar något enormt och skottar hejvilt och har därför gått in med ca 350k i kina)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedroboy: Gäller det daytrading? eller är det lite långsiktigare aktieköp du pratar om.

 

Har lite pengar som jag funderar på att investera på något sätt och det hade ju varit spännande att läsa på lite om aktiehandel och testa det. Men om det är som du säger kanske man ska överväga något annat.

 

/kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så går det inte å vinna i aktiespelet.

 

Enligt effektiva marknadsteorin så är marknaden effektiv.

Dvs allt har redan det värde som man tror att det är värt.

 

Bara 3% av experterna slår index långsiktigt och alla dessa är insiders.

 

Du kan därför välja antingen en global fond och spara regelbundet för att minska variansen som du får om du går in med allt på samma gång eller exponera dig mot valfri börs genom så billiga fonder som möjligt. Tex svenska OMX-börsen som har gått upp ca 8% per år sedan starten, eller någon annan börs i något annat land. (jag själv tiltar något enormt och skottar hejvilt och har därför gått in med ca 350k i kina)

 

hur fan kommer folk på sånt här???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedroboy: Gäller det daytrading? eller är det lite långsiktigare aktieköp du pratar om.

 

Har lite pengar som jag funderar på att investera på något sätt och det hade ju varit spännande att läsa på lite om aktiehandel och testa det. Men om det är som du säger kanske man ska överväga något annat.

 

/kajjan

 

Både daytrading och långsiktigt.

 

Det är lika många daytraders som det går dåligt för som det går bra för. De få det går jättebra för vet antingen något som ingen annan vet(insider) eller så tillhör de bara den övre delen av de som slumpvis går bra. De flesta tror då att det beror på att de varit duktiga och läst på och tolkat bolagen och marknaden på ett smart sätt som ingen annan förstått eller tolkat sin uppritade TA-grafer på ett begåvat sätt. Men icke... Det är bara tur.

 

Jämför med att du bara hinner spela 5000 händer eller mindre poker under hela din livstid med att spara i aktier. Därför gör variansen i marknaden att en del kommer vinna hela sitt liv pga tur.

 

Med det sagt är det därmot troligen bra att spara på marknaden långsiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedroboy: Din första och din sista mening i förra inlägget är som "ja för fan" och "nej, absolut inte" som svar på min fråga. Känner att jag nog får kika efter råd på lite andra ställen. Men tack för svaret.

 

//kajjan

 

ja, uppenbarligen var hans grundläggande påståenden för avancerade för dig. GL med att slå index :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog går det alltid att göra bra med pengar på aktier, allt annat är trams. Visst du kan få rätt bra avkastning i fonder genom att investera i fonder med, men bara det att avgifterna för fonder är avskyvärd (Är du påläst kan du därmed slippa alla dessa fondavgifter genom egna trades) samt att du med aktier verkligen bestämmer allt själv vilket skapar oerhörda möjligheter. MEN visst det kan givetvis gå rent utsagt åt helvete också, men långsiktiga investeringar brukar löna sig rätt bra om du bara har tålamod. Jag skulle råda dig att gå någon kurs etc. INNAN du sätter dina pengar i rull... Väl värt mödan.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog går det alltid att göra bra med pengar på aktier, allt annat är trams. Visst du kan få rätt bra avkastning i fonder genom att investera i fonder med, men bara det att avgifterna för fonder är avskyvärd (Är du påläst kan du därmed slippa alla dessa fondavgifter genom egna trades) samt att du med aktier verkligen bestämmer allt själv vilket skapar oerhörda möjligheter. MEN visst det kan givetvis gå rent utsagt åt helvete också, men långsiktiga investeringar brukar löna sig rätt bra om du bara har tålamod. Jag skulle råda dig att gå någon kurs etc. INNAN du sätter dina pengar i rull... Väl värt mödan.

 

Lycka till!

 

Avanza Zero har noll kr i avgift.

 

Hur många aktietrådar behövs det egentligen? Allt i denna tråd har det ju tuggats om i ett flertal andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt effektiva marknadsteorin så är marknaden effektiv.

Dvs allt har redan det värde som man tror att det är värt.

 

Det finns andra sätt att se på saken, är det rimligt att tro att marknaden gjorde en rimlig värdering av IT-bolagen runt millenieskiftet (tusentals bolag som mer eller mindre saknade verksamhet)?

 

Sen över huvud taget känns mycket av det du skriver plockat ur luften och antaganden. Vad grundar du dina påståenden på? Ex detta med 3% slår index, vart har du fått tag i den siffran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza Zero har noll kr i avgift.

 

Hur många aktietrådar behövs det egentligen? Allt i denna tråd har det ju tuggats om i ett flertal andra trådar.

 

 

Du har helt rätt, Avanza Zero har ingen förvaltningsavgift, köp- eller säljavgift, courtage eller avgift till förvaringsinstitut eller revisorer, men den har väl vart lite knackig sista månaderna men på uppgång igen. Långsiktigt kan det kanske vara ett alternativ, men killen i fråga lär knappast lära sig särdeles mycket om trading vilket jag antog att han ville? Och för att kunna göra klipp på marknaden lär man ha mer kunskap än att trycka in sina pengar i en fond....

 

Håller med på frågan om aktietrådar, sök lite så ska du se att du hittar allt du vill ha svar på! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handla via en kapitalförsäkring så slipper du deklarera dina affärer. Du slipper även skatt på ev vinster, men kan samtidigt inte dra av dina förluster. Vill du försöka göra snabba klipp så kolla in aktierna på AT, FN eller NGM där de mest voalitet aktierna finns. Du kan ju kolla på klippet Gdaily gjorde i impc, men han sålde lite tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedroboy: Din första och din sista mening i förra inlägget är som "ja för fan" och "nej, absolut inte" som svar på min fråga. Känner att jag nog får kika efter råd på lite andra ställen. Men tack för svaret.

 

//kajjan

 

Jag vet inte vilken mening exact du syftar på som motsäger en annan, men för att klargöra så...

menar jag att både daytrading och långsiktigt sparande är bra sätt att spara på dock gör avgifterna i daytrading det till ett sämre alternativ.

Det ända som gör att det "troligen" är bra att gå in i marknaden är att det historiskt har gått uppåt överallt. Däremot säger historien inget om framtiden.

Men att ägna tid till att göra bra affärer är meningslöst, då det redan finns miljontals "experter" och förvaltare som ägnar 8 timmar om dagen åt just detta utan att lyckas. (Utan att lyckas=lika många lyckas som misslyckas).

 

Det "går" att tjäna pengar på aktier betyder egentligen att det är lika stor chans att slå index som att hamna under index, och att folk säger att "men jag har gjort så och så och gått upp xxx% därför är jag bra på aktier" betyder bara att de tillhör den hälfen som råkar slå index.

 

Under din jakt på sanningen och kunskap inom marknaden kommer du möta så otroligt mycket felinformation att du inte kommer tro att det är sant, du kommer luras på vägen och du kommer kanske aldrig förstå den, du kanske plussar enormt du kanske backar, men det ända du har gjort är att spendera otal timmar på att analysera och skaffa information till ett coinflip(slå eller inte slå index).

 

Mitt konkreta tips är därför spara regelbundet (varje månad/var tredje månad/eller valfritt) och spara billigt(låga fondavgifter/lågt courtage på aktier) samt spara brett(inte bara svenska börsen utan över hela världen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken mening exact du syftar på som motsäger en annan, men för att klargöra så...

menar jag att både daytrading och långsiktigt sparande är bra sätt att spara på dock gör avgifterna i daytrading det till ett sämre alternativ.

Det ända som gör att det "troligen" är bra att gå in i marknaden är att det historiskt har gått uppåt överallt. Däremot säger historien inget om framtiden.

Men att ägna tid till att göra bra affärer är meningslöst, då det redan finns miljontals "experter" och förvaltare som ägnar 8 timmar om dagen åt just detta utan att lyckas. (Utan att lyckas=lika många lyckas som misslyckas).

 

Det "går" att tjäna pengar på aktier betyder egentligen att det är lika stor chans att slå index som att hamna under index, och att folk säger att "men jag har gjort så och så och gått upp xxx% därför är jag bra på aktier" betyder bara att de tillhör den hälfen som råkar slå index.

 

Under din jakt på sanningen och kunskap inom marknaden kommer du möta så otroligt mycket felinformation att du inte kommer tro att det är sant, du kommer luras på vägen och du kommer kanske aldrig förstå den, du kanske plussar enormt du kanske backar, men det ända du har gjort är att spendera otal timmar på att analysera och skaffa information till ett coinflip(slå eller inte slå index).

 

Mitt konkreta tips är därför spara regelbundet (varje månad/var tredje månad/eller valfritt) och spara billigt(låga fondavgifter/lågt courtage på aktier) samt spara brett(inte bara svenska börsen utan över hela världen)

 

 

Well put!

 

Vill dock kommentera detta om att spara "brett". Svenska bolag är väldigt internationella så man blir hyfsat global genom att bara spara i svenska indexfonder. Dock tycker jag man kan ha några långskott på tillväxtmarkanader men att spara i breda Europa-, Japan eller USA-fonder tjänar man inte så jättemycket på pga valutarisken. My 2 cents...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well put!

 

Vill dock kommentera detta om att spara "brett". Svenska bolag är väldigt internationella så man blir hyfsat global genom att bara spara i svenska indexfonder. Dock tycker jag man kan ha några långskott på tillväxtmarkanader men att spara i breda Europa-, Japan eller USA-fonder tjänar man inte så jättemycket på pga valutarisken. My 2 cents...

 

Bankerna har bra avgifter på alla fonder - det är rena guldgruvan för dem. Så bankerna vill jättegärna att deras kunder skall spara i fonder. Genom att hypa utländska fonder där vanliga svenskar inte vågar köpa enskilda aktier för att de inte känner till dem på utländska börser gör att bankerna drar in mångmiljardbelopp varje år i fondavgifter.

 

Gör din egen fond köp

 

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% Industrivärden

- 25% Svolder

 

Så har man ett brett aktieägande - med rabatt för att det är i ett investmentbolag - där man även får fina aktieutdelningar varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör din egen fond köp

 

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% Industrivärden

- 25% Svolder

 

Så har man ett brett aktieägande - med rabatt för att det är i ett investmentbolag - där man även får fina aktieutdelningar varje år.

 

Jo fast dessa fyra har också administrativa avgifter dock mer dolda, men de framgår om man läser bolagens respektive hemsidor.

Utdelningen i fondernas aktier återinvesteras i fonden vilket inte gör vare sig till eller från jämfört med högutdelande aktier/investmentbolag.

Rabatten drabbar dig även vid försäljningen av ditt innehav fast får då omvänd effekt, så den rabatten ger dig inte heller något.

 

Men dessa 4 bolag är nog är fullvärdigt alternativ till en svensk indexfond och troligen oftast billigare än fondalternativet, jag gillar dessa starkt. Har själv dessa 4 aktier. Tänk pa att köpa för så mycket att courtaget blir försvinnande lite helst max 0.5%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankerna har bra avgifter på alla fonder - det är rena guldgruvan för dem. Så bankerna vill jättegärna att deras kunder skall spara i fonder. Genom att hypa utländska fonder där vanliga svenskar inte vågar köpa enskilda aktier för att de inte känner till dem på utländska börser gör att bankerna drar in mångmiljardbelopp varje år i fondavgifter.

 

Gör din egen fond köp

 

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% Industrivärden

- 25% Svolder

 

Så har man ett brett aktieägande - med rabatt för att det är i ett investmentbolag - där man även får fina aktieutdelningar varje år.

 

Bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...