GÄ till innehÄll

Recommended Posts

Postad

Hallo!

Har lite ofullstÀndiga planer pÄ att ge mej in i aktiehandelns vÀrld. Finns det nÄgra aktierÀvar hÀr?

SjÀlv Àr jag helt grön pÄ detta och skulle uppskatta tips och rÄd frÄn folk med mer erfarenhet...

Har surfat runt lite pÄ bl a avanza oh dylika sidor nu... Om jag fattat rÀtt sÄ registrerar man sej pÄ en sÄdan sida och skapar en depÄ.

Vilken sida föredrar ni?

Hur stor startkapital behöver man?

Var ska man börja med egentligen?

Som ni mÀrker har jag ingen koll alls, och tanken Àr vÀl inte att bomba in 456K pÄ en gÄng och börja handla, utan först att lÀra mej förstÄ hur allt fungerar och sedan sÄ smÄtt skapa en aktieportfölj....

Alla tips tages tacksamt emot...

God natt!

Postad

TyvÀrr sÄ gÄr det inte Ä vinna i aktiespelet.

Enligt effektiva marknadsteorin sÄ Àr marknaden effektiv.

Dvs allt har redan det vÀrde som man tror att det Àr vÀrt.

Bara 3% av experterna slÄr index lÄngsiktigt och alla dessa Àr insiders.

Du kan dÀrför vÀlja antingen en global fond och spara regelbundet för att minska variansen som du fÄr om du gÄr in med allt pÄ samma gÄng eller exponera dig mot valfri börs genom sÄ billiga fonder som möjligt. Tex svenska OMX-börsen som har gÄtt upp ca 8% per Är sedan starten, eller nÄgon annan börs i nÄgot annat land. (jag sjÀlv tiltar nÄgot enormt och skottar hejvilt och har dÀrför gÄtt in med ca 350k i kina)

Postad

Pedroboy: GÀller det daytrading? eller Àr det lite lÄngsiktigare aktieköp du pratar om.

Har lite pengar som jag funderar pÄ att investera pÄ nÄgot sÀtt och det hade ju varit spÀnnande att lÀsa pÄ lite om aktiehandel och testa det. Men om det Àr som du sÀger kanske man ska övervÀga nÄgot annat.

/kajjan

Postad

Du kan dÀrför vÀlja antingen en global fond och spara regelbundet för att minska variansen som du fÄr om du gÄr in med allt pÄ samma gÄng eller exponera dig mot valfri börs genom sÄ billiga fonder som möjligt. Tex svenska OMX-börsen som har gÄtt upp ca 8% per Är sedan starten, eller nÄgon annan börs i nÄgot annat land. (jag sjÀlv tiltar nÄgot enormt och skottar hejvilt och har dÀrför gÄtt in med ca 350k i kina)

hur fan kommer folk pÄ sÄnt hÀr???

Postad

Haha!

Postad
Pedroboy: GÀller det daytrading? eller Àr det lite lÄngsiktigare aktieköp du pratar om.

Har lite pengar som jag funderar pÄ att investera pÄ nÄgot sÀtt och det hade ju varit spÀnnande att lÀsa pÄ lite om aktiehandel och testa det. Men om det Àr som du sÀger kanske man ska övervÀga nÄgot annat.

/kajjan

BÄde daytrading och lÄngsiktigt.

Det Àr lika mÄnga daytraders som det gÄr dÄligt för som det gÄr bra för. De fÄ det gÄr jÀttebra för vet antingen nÄgot som ingen annan vet(insider) eller sÄ tillhör de bara den övre delen av de som slumpvis gÄr bra. De flesta tror dÄ att det beror pÄ att de varit duktiga och lÀst pÄ och tolkat bolagen och marknaden pÄ ett smart sÀtt som ingen annan förstÄtt eller tolkat sin uppritade TA-grafer pÄ ett begÄvat sÀtt. Men icke... Det Àr bara tur.

JÀmför med att du bara hinner spela 5000 hÀnder eller mindre poker under hela din livstid med att spara i aktier. DÀrför gör variansen i marknaden att en del kommer vinna hela sitt liv pga tur.

Med det sagt Àr det dÀrmot troligen bra att spara pÄ marknaden lÄngsiktigt.

Postad

Pedroboy: Din första och din sista mening i förra inlÀgget Àr som "ja för fan" och "nej, absolut inte" som svar pÄ min frÄga. KÀnner att jag nog fÄr kika efter rÄd pÄ lite andra stÀllen. Men tack för svaret.

//kajjan

Postad
Pedroboy: Din första och din sista mening i förra inlÀgget Àr som "ja för fan" och "nej, absolut inte" som svar pÄ min frÄga. KÀnner att jag nog fÄr kika efter rÄd pÄ lite andra stÀllen. Men tack för svaret.

//kajjan

ja, uppenbarligen var hans grundlÀggande pÄstÄenden för avancerade för dig. GL med att slÄ index :)

Postad

GÄ all-in i nÄgon kinafond. Bra pÄ bÄde kort och lÄng sikt. Har sjÀlv petat in lite pengar i "HSBC GIF Chinese Equity A Acc". Köpte 2007-09-13 och har idag +24,94% avkastning. Riktigt fina grejer. Fonden Àr dessutom fri frÄn köp- och sÀljvavgift.

Postad

Nog gĂ„r det alltid att göra bra med pengar pĂ„ aktier, allt annat Ă€r trams. Visst du kan fĂ„ rĂ€tt bra avkastning i fonder genom att investera i fonder med, men bara det att avgifterna för fonder Ă€r avskyvĂ€rd (Är du pĂ„lĂ€st kan du dĂ€rmed slippa alla dessa fondavgifter genom egna trades) samt att du med aktier verkligen bestĂ€mmer allt sjĂ€lv vilket skapar oerhörda möjligheter. MEN visst det kan givetvis gĂ„ rent utsagt Ă„t helvete ocksĂ„, men lĂ„ngsiktiga investeringar brukar löna sig rĂ€tt bra om du bara har tĂ„lamod. Jag skulle rĂ„da dig att gĂ„ nĂ„gon kurs etc. INNAN du sĂ€tter dina pengar i rull... VĂ€l vĂ€rt mödan.

Lycka till!

Postad
Nog gĂ„r det alltid att göra bra med pengar pĂ„ aktier, allt annat Ă€r trams. Visst du kan fĂ„ rĂ€tt bra avkastning i fonder genom att investera i fonder med, men bara det att avgifterna för fonder Ă€r avskyvĂ€rd (Är du pĂ„lĂ€st kan du dĂ€rmed slippa alla dessa fondavgifter genom egna trades) samt att du med aktier verkligen bestĂ€mmer allt sjĂ€lv vilket skapar oerhörda möjligheter. MEN visst det kan givetvis gĂ„ rent utsagt Ă„t helvete ocksĂ„, men lĂ„ngsiktiga investeringar brukar löna sig rĂ€tt bra om du bara har tĂ„lamod. Jag skulle rĂ„da dig att gĂ„ nĂ„gon kurs etc. INNAN du sĂ€tter dina pengar i rull... VĂ€l vĂ€rt mödan.

Lycka till!

Avanza Zero har noll kr i avgift.

Hur mÄnga aktietrÄdar behövs det egentligen? Allt i denna trÄd har det ju tuggats om i ett flertal andra trÄdar.

Postad

Det finns andra sÀtt att se pÄ saken, Àr det rimligt att tro att marknaden gjorde en rimlig vÀrdering av IT-bolagen runt millenieskiftet (tusentals bolag som mer eller mindre saknade verksamhet)?

Sen över huvud taget kÀnns mycket av det du skriver plockat ur luften och antaganden. Vad grundar du dina pÄstÄenden pÄ? Ex detta med 3% slÄr index, vart har du fÄtt tag i den siffran?

Postad
Avanza Zero har noll kr i avgift.

Hur mÄnga aktietrÄdar behövs det egentligen? Allt i denna trÄd har det ju tuggats om i ett flertal andra trÄdar.

Du har helt rÀtt, Avanza Zero har ingen förvaltningsavgift, köp- eller sÀljavgift, courtage eller avgift till förvaringsinstitut eller revisorer, men den har vÀl vart lite knackig sista mÄnaderna men pÄ uppgÄng igen. LÄngsiktigt kan det kanske vara ett alternativ, men killen i frÄga lÀr knappast lÀra sig sÀrdeles mycket om trading vilket jag antog att han ville? Och för att kunna göra klipp pÄ marknaden lÀr man ha mer kunskap Àn att trycka in sina pengar i en fond....

HÄller med pÄ frÄgan om aktietrÄdar, sök lite sÄ ska du se att du hittar allt du vill ha svar pÄ! 8-)

Postad

Handla via en kapitalförsÀkring sÄ slipper du deklarera dina affÀrer. Du slipper Àven skatt pÄ ev vinster, men kan samtidigt inte dra av dina förluster. Vill du försöka göra snabba klipp sÄ kolla in aktierna pÄ AT, FN eller NGM dÀr de mest voalitet aktierna finns. Du kan ju kolla pÄ klippet Gdaily gjorde i impc, men han sÄlde lite tidigt.

Postad

//kajjan

Jag vet inte vilken mening exact du syftar pÄ som motsÀger en annan, men för att klargöra sÄ...

menar jag att bÄde daytrading och lÄngsiktigt sparande Àr bra sÀtt att spara pÄ dock gör avgifterna i daytrading det till ett sÀmre alternativ.

Det Ànda som gör att det "troligen" Àr bra att gÄ in i marknaden Àr att det historiskt har gÄtt uppÄt överallt. DÀremot sÀger historien inget om framtiden.

Men att Àgna tid till att göra bra affÀrer Àr meningslöst, dÄ det redan finns miljontals "experter" och förvaltare som Àgnar 8 timmar om dagen Ät just detta utan att lyckas. (Utan att lyckas=lika mÄnga lyckas som misslyckas).

Det "gÄr" att tjÀna pengar pÄ aktier betyder egentligen att det Àr lika stor chans att slÄ index som att hamna under index, och att folk sÀger att "men jag har gjort sÄ och sÄ och gÄtt upp xxx% dÀrför Àr jag bra pÄ aktier" betyder bara att de tillhör den hÀlfen som rÄkar slÄ index.

Under din jakt pÄ sanningen och kunskap inom marknaden kommer du möta sÄ otroligt mycket felinformation att du inte kommer tro att det Àr sant, du kommer luras pÄ vÀgen och du kommer kanske aldrig förstÄ den, du kanske plussar enormt du kanske backar, men det Ànda du har gjort Àr att spendera otal timmar pÄ att analysera och skaffa information till ett coinflip(slÄ eller inte slÄ index).

Mitt konkreta tips Àr dÀrför spara regelbundet (varje mÄnad/var tredje mÄnad/eller valfritt) och spara billigt(lÄga fondavgifter/lÄgt courtage pÄ aktier) samt spara brett(inte bara svenska börsen utan över hela vÀrlden)

Postad
Jag vet inte vilken mening exact du syftar pÄ som motsÀger en annan, men för att klargöra sÄ...

menar jag att bÄde daytrading och lÄngsiktigt sparande Àr bra sÀtt att spara pÄ dock gör avgifterna i daytrading det till ett sÀmre alternativ.

Det Ànda som gör att det "troligen" Àr bra att gÄ in i marknaden Àr att det historiskt har gÄtt uppÄt överallt. DÀremot sÀger historien inget om framtiden.

Men att Àgna tid till att göra bra affÀrer Àr meningslöst, dÄ det redan finns miljontals "experter" och förvaltare som Àgnar 8 timmar om dagen Ät just detta utan att lyckas. (Utan att lyckas=lika mÄnga lyckas som misslyckas).

Det "gÄr" att tjÀna pengar pÄ aktier betyder egentligen att det Àr lika stor chans att slÄ index som att hamna under index, och att folk sÀger att "men jag har gjort sÄ och sÄ och gÄtt upp xxx% dÀrför Àr jag bra pÄ aktier" betyder bara att de tillhör den hÀlfen som rÄkar slÄ index.

Under din jakt pÄ sanningen och kunskap inom marknaden kommer du möta sÄ otroligt mycket felinformation att du inte kommer tro att det Àr sant, du kommer luras pÄ vÀgen och du kommer kanske aldrig förstÄ den, du kanske plussar enormt du kanske backar, men det Ànda du har gjort Àr att spendera otal timmar pÄ att analysera och skaffa information till ett coinflip(slÄ eller inte slÄ index).

Mitt konkreta tips Àr dÀrför spara regelbundet (varje mÄnad/var tredje mÄnad/eller valfritt) och spara billigt(lÄga fondavgifter/lÄgt courtage pÄ aktier) samt spara brett(inte bara svenska börsen utan över hela vÀrlden)

Well put!

Vill dock kommentera detta om att spara "brett". Svenska bolag Àr vÀldigt internationella sÄ man blir hyfsat global genom att bara spara i svenska indexfonder. Dock tycker jag man kan ha nÄgra lÄngskott pÄ tillvÀxtmarkanader men att spara i breda Europa-, Japan eller USA-fonder tjÀnar man inte sÄ jÀttemycket pÄ pga valutarisken. My 2 cents...

Postad
Well put!

Vill dock kommentera detta om att spara "brett". Svenska bolag Àr vÀldigt internationella sÄ man blir hyfsat global genom att bara spara i svenska indexfonder. Dock tycker jag man kan ha nÄgra lÄngskott pÄ tillvÀxtmarkanader men att spara i breda Europa-, Japan eller USA-fonder tjÀnar man inte sÄ jÀttemycket pÄ pga valutarisken. My 2 cents...

Bankerna har bra avgifter pÄ alla fonder - det Àr rena guldgruvan för dem. SÄ bankerna vill jÀttegÀrna att deras kunder skall spara i fonder. Genom att hypa utlÀndska fonder dÀr vanliga svenskar inte vÄgar köpa enskilda aktier för att de inte kÀnner till dem pÄ utlÀndska börser gör att bankerna drar in mÄngmiljardbelopp varje Är i fondavgifter.

Gör din egen fond köp

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% IndustrivÀrden

- 25% Svolder

SÄ har man ett brett aktieÀgande - med rabatt för att det Àr i ett investmentbolag - dÀr man Àven fÄr fina aktieutdelningar varje Är.

Postad

Gör din egen fond köp

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% IndustrivÀrden

- 25% Svolder

SÄ har man ett brett aktieÀgande - med rabatt för att det Àr i ett investmentbolag - dÀr man Àven fÄr fina aktieutdelningar varje Är.

Jo fast dessa fyra har ocksÄ administrativa avgifter dock mer dolda, men de framgÄr om man lÀser bolagens respektive hemsidor.

Utdelningen i fondernas aktier Äterinvesteras i fonden vilket inte gör vare sig till eller frÄn jÀmfört med högutdelande aktier/investmentbolag.

Rabatten drabbar dig Àven vid försÀljningen av ditt innehav fast fÄr dÄ omvÀnd effekt, sÄ den rabatten ger dig inte heller nÄgot.

Men dessa 4 bolag Àr nog Àr fullvÀrdigt alternativ till en svensk indexfond och troligen oftast billigare Àn fondalternativet, jag gillar dessa starkt. Har sjÀlv dessa 4 aktier. TÀnk pa att köpa för sÄ mycket att courtaget blir försvinnande lite helst max 0.5%

Postad
Bankerna har bra avgifter pÄ alla fonder - det Àr rena guldgruvan för dem. SÄ bankerna vill jÀttegÀrna att deras kunder skall spara i fonder. Genom att hypa utlÀndska fonder dÀr vanliga svenskar inte vÄgar köpa enskilda aktier för att de inte kÀnner till dem pÄ utlÀndska börser gör att bankerna drar in mÄngmiljardbelopp varje Är i fondavgifter.

Gör din egen fond köp

- 25% Investor

- 25% Öresund

- 25% IndustrivÀrden

- 25% Svolder

Bra rÄd.