Gå till innehåll

Hur spela mot fiskar som synar allt


lambdan

Recommended Posts

Är ingen toppspelare alls (långt därifrån) men har de senaste dagarna åkt på så många nitar och utdragningar så att jag måste rabbla mantrat "det finns ingen rigg" för att inte bli galen.

Min fråga är: Hur ska jag spela mot fisken som synar med allt möjligt preflop och sedan fortsätter syna till river.

Ett exempel, jag sitter i sen position (fullbord) och synar BB med A7s (jag är medveten om att synen kanske är lite väl lös vilklet beror på att en FI som gjort flera idiotspel synat från plats tre) Jag träffar esset på flopen och inga direkts skrämkort i övrigt. FI ckeckar och jag bettar pot. Jag tror här att FI har ett ess eftersom han då hade höjt preflop. Fi synar dock och turn kommer som connectar ett av underkorten. Jagbettar pot på nytt och FI synar. Nu blir jag osäker. Fi bettar sedan 1/3 pot på river och jag synar varpå han visar upp runner runner stege.

 

Otaliga gånger händer detta på .25/.50 NL. Fi synar pot med mellanpar både flop och turn. Set på flop slås av runner runer färg.

Det är inte ovanligt att folk synar i tidig position med allt som är i samm färg osv vilket gör det otroligt svårt att läsa tycker jag. När du själv sitter på Ess Dam och träffar flopen Q94 regnbåge så kan du mycket väl möta någon mupp som har Q4 på hand.

 

Hur ska jag anpasas mig till detta. Finns det nåt alternativ till att tighta upp sig så att man bara spelar par (under tio endast i sen pos) eller höga connectors osv. Det går heller inta att checka för att syna om du träffat halvbra eftersom dessa personer oftast drar iväg bettar som gör det svårt att syna.

 

Man ska ju kunna hantera en viss nivå för att klättra men ibland känns det som om det är svårare på den låga nivån eftersom folk inte spelar enligt oddsen alls utan man kan möta lite vad som.

 

Aja, antagligen är det bara att påminna sig att det är bara att fortsätta eftersom de spelar ett förlorande spel om de upprepat synar mot oddsen men när deras stack hela tiden växer och ens egen krymper så undrar man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fullt med dig på att utdragningarna är många speciellt på låga nivåer och på No limit, mitt förslag är att gå över till pot limit där du kan begränsa förlusterna. Det du också kan tänka på är att inse att om du träffat topppar kan du vara slagen ofta.. Jag vet själv hur svårt det var i början vilket gjorde att jag förlorade massor med pengar:) Lycka till vid borden....

 

 

Är ingen toppspelare alls (långt därifrån) men har de senaste dagarna åkt på så många nitar och utdragningar så att jag måste rabbla mantrat "det finns ingen rigg" för att inte bli galen.

Min fråga är: Hur ska jag spela mot fisken som synar med allt möjligt preflop och sedan fortsätter syna till river.

Ett exempel, jag sitter i sen position (fullbord) och synar BB med A7s (jag är medveten om att synen kanske är lite väl lös vilklet beror på att en FI som gjort flera idiotspel synat från plats tre) Jag träffar esset på flopen och inga direkts skrämkort i övrigt. FI ckeckar och jag bettar pot. Jag tror här att FI har ett ess eftersom han då hade höjt preflop. Fi synar dock och turn kommer som connectar ett av underkorten. Jagbettar pot på nytt och FI synar. Nu blir jag osäker. Fi bettar sedan 1/3 pot på river och jag synar varpå han visar upp runner runner stege.

 

Otaliga gånger händer detta på .25/.50 NL. Fi synar pot med mellanpar både flop och turn. Set på flop slås av runner runer färg.

Det är inte ovanligt att folk synar i tidig position med allt som är i samm färg osv vilket gör det otroligt svårt att läsa tycker jag. När du själv sitter på Ess Dam och träffar flopen Q94 regnbåge så kan du mycket väl möta någon mupp som har Q4 på hand.

 

Hur ska jag anpasas mig till detta. Finns det nåt alternativ till att tighta upp sig så att man bara spelar par (under tio endast i sen pos) eller höga connectors osv. Det går heller inta att checka för att syna om du träffat halvbra eftersom dessa personer oftast drar iväg bettar som gör det svårt att syna.

 

Man ska ju kunna hantera en viss nivå för att klättra men ibland känns det som om det är svårare på den låga nivån eftersom folk inte spelar enligt oddsen alls utan man kan möta lite vad som.

 

Aja, antagligen är det bara att påminna sig att det är bara att fortsätta eftersom de spelar ett förlorande spel om de upprepat synar mot oddsen men när deras stack hela tiden växer och ens egen krymper så undrar man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta någon gång fått fundera över hur man ska göra mot den typen av spelare. Att kompensera genom att själv syna med halvdana händer tror jag inte är en vidare bra lösning, men det som hjälper är att beta hårdare än vanligt när du har en fin hand. Får du tex ett mysigt tvåpar eller överpar där du tror han har ett drag så blaffa på lite extra. Det kommer klirra skönt i kassan och när han förlorat en stor pott istället för en medelstor pott pga att hans Q4 inte träffade tillräckligt bra har du kanske en bra chans att sätta honom på tilt med.

 

Oh well, my two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det som redan sagts ska jag ge ett tips till som är är väldigt värdefullt när man har många synfiskar vid bordet. Utnyttja din overlay!

 

Overlay är (iaf ungefär) din equity utöver fair share. Om det är tre spelare i potten, så är din fair share att vinna 1/3 = 33% av gångerna. Med ett nötfärgdrag på floppen vinner du 35% av gångerna (i princip), vilket innebär att du har en overlay om 35-33 = 2 procentenheter.

 

Hur utnyttja detta? Jo, se till att få in så mycket pengar som möjligt i potten! Betta om du är hyffsat säker på att båda kommer att syna. Av alla ytterligare pengar som går in i potten (förutsatt att båda synar) så kommer du i längden att tjäna 2%.

 

Säg att du bettar $100, och båda synar. Du kommer att förlora dina $100 65% av gångerna för en förlust om $65, men 35% av gångerna vinner du deras $200, för en vinst om $70. Netto $5.

 

Detta kan verka kontraintuitivt, men är egentligen väldigt enkelt. Med starka drag och synvilliga motståndare är det bra att mjölka potterna. Oftast förlorar du pengarna, men i längden vinner du mer. Men var försiktig så att du inte bettar bort motståndarna, eller bettar in i någon som höjer så att de andra lägger sig, för då funkar det inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer två tips som jag brukar ta till:

 

- Tänk på att Fi / synstationen sannolikt inte räknar odds, dvs inte förstår när det är olönsamt att syna tex. färgdrag om du höjt rejält.

 

- En potbet eller ännu högre kan ibland uppfattats som att du försöker bluffa, testa en mini bet och se hur fi reagerar,då kanske han tror att du sitter på stålet och försöker tanka honom på stålar.

 

Det gäller att försöka förstå vilken typ av spelare du möter, detta tar tid att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...