Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Hittade en kul tråd på 2+2 och tänkte att det vore lämpligt att diskutera detta även här. Hur skulle världens bästa kvinnliga utövare rankas i följande sporter om det var gemensam ranking för män och kvinnor? Tennis Golf 100 Meter Marathon Fotboll Kulstötning Citera
Snabelguy Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Sörenstam försökte sig väl på att spela nån tävling på herrarnas tour. Gick väl sådär om jag inte minns fel. Citera
psykologen Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Det är väl inte så mycket att diskutera i flertalet sportet som nämts. Det finns resultatlistor att kolla på liksom. Man kan väl möjligtvis tänka sig att tjejerna presterar marginellt bättre resultat i konkurrans med männen. Det är väl tennis, golf och fotboll som sticker ut och i golfen gjorde ju Sörenstam ett försök vilket resulterade i pannkaka. I fotboll kan väl världsmästarna kanske slå AIK med lite tur men de kommer alltid förlora mot Hammarby. Tennis. Kanske top 50. Citera
Sansrom Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lite svårt att mäta, speciellt för t.ex. tennis. Ett förslag är att ange den ålder då de bästa herrarna (pojkarna) är lika bra som den bästa kvinnan. Citera
Snabelguy Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lite svårt att mäta, speciellt för t.ex. tennis. Ett förslag är att ange den ålder då de bästa herrarna (pojkarna) är lika bra som den bästa kvinnan. 70? Citera
Gahlster Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Läste eller hörde för en massa år sedan i samband med nått friidrottsmästerskap att kvinnor, enligt vissa forskare, mycket väl kan gå om män inom ett par decennier inom idrotter som gång och marathon. Tror inte jag kommer uppleva något liknande i de övriga nämnda idrotterna. Citera
DocLame Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Schack är också intressant Och poker. Citera
Snabelguy Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Och poker. Schack och poker? Hey, vi pratar idrott här! Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 För tennis kan jag ge lite input eftersom jag varit hyfsat bra i den sporten. Kanske bland de 50 bästa i Sverige i min årskull. Vi spelade några ggr mot regerande svenska mästarinnan när vi var runt 15 år. Hon var helt chanslös obv. När vi var några år äldre så diskuterade vi om vi skulle slå världsettan bland damerna och trodde nog att vi skulle ha en bra chans iaf. I tennis skulle damernas världsetta hamna någonstans runt 10 000 i världen bland männen skulle jag tro. Golf, mellan 1 000-2 000 kanske 100 meter, minst 50 000 män är bättre Marathon, topp 1 000. Damernas bästa gren i konkurrens med män. Fotboll, damlandslaget får problem med pojklag i 14-16 årsåldern har jag för mig. Topp 50 000-100 000 kanske. Kula, stor skillnad. Flera 100 000 män är rimligtvis bättre Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lite svårt att mäta, speciellt för t.ex. tennis. Ett förslag är att ange den ålder då de bästa herrarna (pojkarna) är lika bra som den bästa kvinnan. 70? Lite optimiskt kanske men John Mcenroe (47) skulle inte släppa många game (bollar) mot damernas världsetta. Mot Federer så får de bara några ströbollar per match. Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Det är väl inte så mycket att diskutera i flertalet sportet som nämts. Det finns resultatlistor att kolla på liksom. Man kan väl möjligtvis tänka sig att tjejerna presterar marginellt bättre resultat i konkurrans med männen. Det är väl tennis, golf och fotboll som sticker ut och i golfen gjorde ju Sörenstam ett försök vilket resulterade i pannkaka. I fotboll kan väl världsmästarna kanske slå AIK med lite tur men de kommer alltid förlora mot Hammarby. Tennis. Kanske top 50. Håller med dig i din tes gällande i AIK/Hammarby... Ditt tips gällande tennis är dock en grov förolämpning mot manliga tennisspelare. De tar sig förmodligen inte in på bland 5 000 bästa i världen som sagt. Och gällande resultatlistor för friidrott så visst finns de men det är också många män som inte förekommer där som slår kvinnor i tex kulstötning. Citera
Gahlster Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Mot Federer så får de bara några ströbollar per match. Dubbelfel? =P Citera
Sansrom Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lite optimiskt kanske men John Mcenroe (47) skulle inte släppa många game (bollar) mot damernas världsetta. Mot Federer så får de bara några ströbollar per match. Mjo, tänkte mer på yngre pojkar. Rimligtvis borde den bästa kvinnan slå den bäste 6-åringen, men lär få stryk av bästa 15-åringen. Var går gränsen? Och är det stor skillnad mellan olika sporter? Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Dubbelfel? =P Japp, det är deras chans. Maximera dubbelfelen för Federer... Citera
Poque Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Också skillnad på vikter i t ex kula mella damer och herrar 4 resp 7.26 kg Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Mjo, tänkte mer på yngre pojkar. Rimligtvis borde den bästa kvinnan slå den bäste 6-åringen, men lär få stryk av bästa 15-åringen. Var går gränsen? Och är det stor skillnad mellan olika sporter? Jag tror att världens bästa 15-åring (pojkjunior) slår världens bästa damspelare. Gränsen går nog vid c:a 14 år för tennis skulle jag tro. Tror att det är här någonstans brytpunkten finns generellt också i typ bollsporter. Citera
Macroman Postad 4 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Också skillnad på vikter i t ex kula mella damer och herrar 4 resp 7.26 kg Ja, kulresultaten kan inte jämföras öht. Citera
DrRoland Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Schack och poker? Hey, vi pratar idrott här! Då får vi ta bort golf också: "Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation" Wikipedia Citera
jojje2k Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Då får vi ta bort golf också: "Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation" Wikipedia Är det robotar som slår iväg bollarna nu förtiden? Citera
Jennez Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Är det robotar som slår iväg bollarna nu förtiden? Lika mycket som det är robotar som skjuter in markerna i ett livegame i poker. Citera
jojje2k Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lika mycket som det är robotar som skjuter in markerna i ett livegame i poker. I poker behöver man ingen teknik eller styrka. I golf behöver man teknik och stryka. Golf = idrott Poker = sport (eller??? ) Citera
wheelinho Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Lika mycket som det är robotar som skjuter in markerna i ett livegame i poker. Så du går och spelar poker du? Citera
Durin Postad 4 Oktober , 2007 Rapport Postad 4 Oktober , 2007 Systrarna Williams fick i alla fall stryk av en spelare rankad 200. Och enligt honom själv så tog han inte i. http://www.dispatch.co.za/1998/01/28/sport/WILLIAMS.HTM Fotboll är ju stora skillnader så det inte finns. Jag kom ihåg när man spelade i pojklaget hemma i Umeå, då spelade Hanna Ljungberg i ett av lagen vi ofta mötte. Hon var faktiskt bäst i deras lag då (detta var vid 10-11 års ålder, dvs för pubertet). Friidrottsgrenarna är ju bara att kolla i resultatlistor. Golf är nog den gren av de du nämnt som kvinnor är klart närmast män i. Citera
Recommended Posts