Gå till innehåll

Män vs. Kvinnor i Idrott!


Macroman

Recommended Posts

Hittade en kul tråd på 2+2 och tänkte att det vore lämpligt att diskutera detta även här.

 

 

Hur skulle världens bästa kvinnliga utövare rankas i följande sporter om det var gemensam ranking för män och kvinnor?

 

 

Tennis

 

Golf

 

100 Meter

 

Marathon

 

Fotboll

 

Kulstötning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så mycket att diskutera i flertalet sportet som nämts. Det finns resultatlistor att kolla på liksom. Man kan väl möjligtvis tänka sig att tjejerna presterar marginellt bättre resultat i konkurrans med männen.

 

Det är väl tennis, golf och fotboll som sticker ut och i golfen gjorde ju Sörenstam ett försök vilket resulterade i pannkaka.

 

I fotboll kan väl världsmästarna kanske slå AIK med lite tur men de kommer alltid förlora mot Hammarby.

 

Tennis. Kanske top 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tennis kan jag ge lite input eftersom jag varit hyfsat bra i den sporten. Kanske bland de 50 bästa i Sverige i min årskull. Vi spelade några ggr mot regerande svenska mästarinnan när vi var runt 15 år. Hon var helt chanslös obv. När vi var några år äldre så diskuterade vi om vi skulle slå världsettan bland damerna och trodde nog att vi skulle ha en bra chans iaf.

 

I tennis skulle damernas världsetta hamna någonstans runt 10 000 i världen bland männen skulle jag tro.

 

 

Golf, mellan 1 000-2 000 kanske

 

100 meter, minst 50 000 män är bättre

 

Marathon, topp 1 000. Damernas bästa gren i konkurrens med män.

 

Fotboll, damlandslaget får problem med pojklag i 14-16 årsåldern har jag för mig. Topp 50 000-100 000 kanske.

 

Kula, stor skillnad. Flera 100 000 män är rimligtvis bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att mäta, speciellt för t.ex. tennis. Ett förslag är att ange den ålder då de bästa herrarna (pojkarna) är lika bra som den bästa kvinnan.

 

70? :-)

 

 

Lite optimiskt kanske men John Mcenroe (47) skulle inte släppa många game (bollar) mot damernas världsetta. Mot Federer så får de bara några ströbollar per match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så mycket att diskutera i flertalet sportet som nämts. Det finns resultatlistor att kolla på liksom. Man kan väl möjligtvis tänka sig att tjejerna presterar marginellt bättre resultat i konkurrans med männen.

 

Det är väl tennis, golf och fotboll som sticker ut och i golfen gjorde ju Sörenstam ett försök vilket resulterade i pannkaka.

 

I fotboll kan väl världsmästarna kanske slå AIK med lite tur men de kommer alltid förlora mot Hammarby.

 

Tennis. Kanske top 50.

 

Håller med dig i din tes gällande i AIK/Hammarby... ;-)

 

Ditt tips gällande tennis är dock en grov förolämpning mot manliga tennisspelare. De tar sig förmodligen inte in på bland 5 000 bästa i världen som sagt.

 

Och gällande resultatlistor för friidrott så visst finns de men det är också många män som inte förekommer där som slår kvinnor i tex kulstötning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite optimiskt kanske men John Mcenroe (47) skulle inte släppa många game (bollar) mot damernas världsetta. Mot Federer så får de bara några ströbollar per match.

Mjo, tänkte mer på yngre pojkar. Rimligtvis borde den bästa kvinnan slå den bäste 6-åringen, men lär få stryk av bästa 15-åringen. Var går gränsen? Och är det stor skillnad mellan olika sporter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, tänkte mer på yngre pojkar. Rimligtvis borde den bästa kvinnan slå den bäste 6-åringen, men lär få stryk av bästa 15-åringen. Var går gränsen? Och är det stor skillnad mellan olika sporter?

 

Jag tror att världens bästa 15-åring (pojkjunior) slår världens bästa damspelare. Gränsen går nog vid c:a 14 år för tennis skulle jag tro. Tror att det är här någonstans brytpunkten finns generellt också i typ bollsporter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systrarna Williams fick i alla fall stryk av en spelare rankad 200. Och enligt honom själv så tog han inte i.

http://www.dispatch.co.za/1998/01/28/sport/WILLIAMS.HTM

 

Fotboll är ju stora skillnader så det inte finns. Jag kom ihåg när man spelade i pojklaget hemma i Umeå, då spelade Hanna Ljungberg i ett av lagen vi ofta mötte. Hon var faktiskt bäst i deras lag då (detta var vid 10-11 års ålder, dvs för pubertet).

Friidrottsgrenarna är ju bara att kolla i resultatlistor.

Golf är nog den gren av de du nämnt som kvinnor är klart närmast män i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...