Mikael__F Postad 28 September , 2007 Rapport Postad 28 September , 2007 En vän skickade denna länk till mig häromdagen. Jag fann den mycket intressant och tänkte dela med mig av den till er PF:are. Det är en fem-delad video på YouTube (jättelätt att hitta alla delarna), som handlar om hur världens alla banker tillverkar pengar från ingenting. Den börjar dock med lite allmän beskrivning om hur detta fenomen uppstod, och avslutar med att berätta hur man hade kunnat göra för att förändra situationen! Filmen är lätt att förstå, då de använder sig av enkla exempel och illustrationer. http://www.youtube.com/watch?v=cy-fD78zyvI&mode=related&search= Tankar? Citera
Loveless Postad 28 September , 2007 Rapport Postad 28 September , 2007 Inte speciellt revolutionerande att värdet på en valuta är baserad på förtroendet innehavarna har för den samma (inte ens riksbanken sitter på någon mystisk guldreserv som stämmer mot sedlarna de trycker). Citera
tetris Postad 29 September , 2007 Rapport Postad 29 September , 2007 Ser det Svenska banksystemet ut på liknande sätt? Jag hade alltid trott att 1kr lånad innebär att det tas 1kr ur bankens kapital. Tänk vad fel man kan ha. Citera
Klyka Postad 29 September , 2007 Rapport Postad 29 September , 2007 Ser det Svenska banksystemet ut på liknande sätt? Jag hade alltid trott att 1kr lånad innebär att det tas 1kr ur bankens kapital. Tänk vad fel man kan ha. Ja, om du får en krona i handen så är det ju en fysisk krona som de blir av med, men samtidigt får ju de tillgången "fordran om 1 kr". När du däremot lånar och får in pengarna på ditt bankkonto så behöver de inte ha pengarna egentligen. De byter en skuld mot en annan (ditt löfte att betala tillbaka pengarna mot deras löfte att betala pengarna som du "har" på ditt konto vid uttag eller banköverföring). Men oftast innebär din banköverföring bara att deras åtagande byter motpart, dvs ett löfte från dem att betala dig pengar blir ist ett löfte att betala nån annan pengar, och således behöver de inte ha pengarna då heller. De flesta transaktioner sker ju på pappret och inte kontant. Hur det ser ut i Sverige med 9:1-ratios o.dy. vore intressant att höra från nån som vet. Citera
Recommended Posts