Gå till innehåll

Tell utifrån sig själv


Jenki

Recommended Posts

Hej!

 

Spelade för ett tag sedan en hand på svenskaspel nl 200 sh. Den utspelade sig som följande:

 

preflop:

 

två limpade efter bb, en la sig och jag höjde till 8 med JJ. efter mig höjde sb till 12 och jag satte honom direkt på 1010+, bb la sig och de två limparna synade jag synade också. höjde inte med knäcktarna eftersom 3 av dem fem paren som jag tror han har slår mig, så jag väntade med vad jag skulle göra tills floppen hade kommit. floppen kom Q 3 5 (kommer inte ihåg färgerna). nu var jag beredd att slänga mina JJ, inte nog med att jag hade satt honom på 1010+ men ett överkort till mitt par hade kommit och vi var 4 med i handen.

 

Men utan att tänka höjde han DIREKT till precis en bb mindre en pott var. och jag hade gjort samma sak när jag hade höjt med ett högt par preflop och ett överkort till mitt par hade kommit på floppen, för att visa styrka, man blir typ rädd för överkortet och vill visa sig megastark. så jag satt honom på TT eller JJ, dock hade jag JJ så trodde mer på TT. så om de andra la sig så skulle jag reraisa all in vi båda hade typ 125-130 bb preflop. de andra la sig jag gick all in han syna och vid showdown så visade det sig att han hade tior.

 

Nu till saken, är det särskilt smart att mot en spelare man aldrig spelat gå på en sådan här tell, är den för svag? Asså kan man bara för att man själv har gjort på samma sätt och att man då hade ett underpar till ett överkort på floppen tro att han ochså gör så, är det för naivt att tänka så. Hur skulle ni själv göra? Är det EV+?

 

Postade inte i hh-sektionen för det är inte själva handen jag vill prata om i huvudsak utan mitt tänk i denna situation och hur man kan tänka i liknande situationer dom denna.

 

Sry för det långa inlägget.

 

//Jenki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Spelade för ett tag sedan en hand på svenskaspel nl 200 sh. Den utspelade sig som följande:

 

preflop:

 

två limpade efter bb, en la sig och jag höjde till 8 med JJ. efter mig höjde sb till 12 och jag satte honom direkt på 1010+, bb la sig och de två limparna synade jag synade också. höjde inte med knäcktarna eftersom 3 av dem fem paren som jag tror han har slår mig, så jag väntade med vad jag skulle göra tills floppen hade kommit. floppen kom Q 3 5 (kommer inte ihåg färgerna). nu var jag beredd att slänga mina JJ, inte nog med att jag hade satt honom på 1010+ men ett överkort till mitt par hade kommit och vi var 4 med i handen.

 

Men utan att tänka höjde han DIREKT till precis en bb mindre en pott var. och jag hade gjort samma sak när jag hade höjt med ett högt par preflop och ett överkort till mitt par hade kommit på floppen, för att visa styrka, man blir typ rädd för överkortet och vill visa sig megastark. så jag satt honom på TT eller JJ, dock hade jag JJ så trodde mer på TT. så om de andra la sig så skulle jag reraisa all in vi båda hade typ 125-130 bb preflop. de andra la sig jag gick all in han syna och vid showdown så visade det sig att han hade tior.

 

Nu till saken, är det särskilt smart att mot en spelare man aldrig spelat gå på en sådan här tell, är den för svag? Asså kan man bara för att man själv har gjort på samma sätt och att man då hade ett underpar till ett överkort på floppen tro att han ochså gör så, är det för naivt att tänka så. Hur skulle ni själv göra? Är det EV+?

 

Postade inte i hh-sektionen för det är inte själva handen jag vill prata om i huvudsak utan mitt tänk i denna situation och hur man kan tänka i liknande situationer dom denna.

 

Sry för det långa inlägget.

 

//Jenki

 

Hmm... undrar vem som egentligen spelade sämst...

 

Men när det gäller själva frågan så brukar jag helt enkelt anta att Fi spelar ABC så länge jag inte har något konkret som tyder på annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte förstår är varför du höjer hans bet om du satt honom på tior. Var det för att skrämma iväg en hand du leder mot och som bara har två outs?

 

Fold är väl rätt standard där i multipotten särskilt när han leder ut först med massa andra kvar.

 

Syn kan i vissa fall vara berättigade om man sätter honom på en HD som man kan leda mot fast tveksamt i en CG.

 

Raise finns verkligen inte. Du gör helt enkelt din hand som har showdownvärde till en bluff.

 

Och sen att Fi bettar ut tiorna och därefter synar reraise all in är bortom all logik.

 

Vidare så höjde du alldeles för lite preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Spelade för ett tag sedan en hand på svenskaspel nl 200 sh. Den utspelade sig som följande:

 

preflop:

 

två limpade efter bb, en la sig och jag höjde till 8 med JJ. efter mig höjde sb till 12 och jag satte honom direkt på 1010+,

//Jenki

 

Varför höjer du 4 big blinds efter två limpare med vad jag antar att är 200 big blinds stackar?

Du höjer från 2 enheter till 8 enheter, alltså en höjning med 6 enheter. Hur lyckas då sb höja från 8 till 12, alltså bara fyra enheter? Den enda lösningen är att han har gått all in, men då stämmer det ju inte med att han betar ut på floppen. WTF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, handen är väl inget pushmaterial eftersom du som standard kommer få pusha boret allt du slår och få syna av allt som slår dig.

Sen borde du verkligen ta med AK i Fi's HD preflop eftersom det utgör en stor del av vad han förmodligen kommer 3betta pre.

 

Men jag fattar att du var ute efter huruvida du kan dra slutsatser genom att applicera ditt eget tänkande och spel på andra. I vissa fall, ja, men ett starkare sätt om du inte har nånsomhelst read på Fi är att tänka på hur standardspelaren på dina bord bettar AA, KK, QQ, JJ och TT här.

Hur många % av Fi's kommer betta så med den handen eller den handen tex...

Det kan va kostsamt att utgå från att Fi tänker som du -

 

Ex: När jag spelade NL20 slowspelade jag inte AA med minbets och raises men många motståndare gjorde detta, hade jag försökt sätta dem på ranges utifrån mig själv hade jag fortfarande splat NL20 typ:)

 

hade bra/Arvid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför höjer du 4 big blinds efter två limpare med vad jag antar att är 200 big blinds stackar?

Du höjer från 2 enheter till 8 enheter, alltså en höjning med 6 enheter. Hur lyckas då sb höja från 8 till 12, alltså bara fyra enheter? Den enda lösningen är att han har gått all in, men då stämmer det ju inte med att han betar ut på floppen. WTF?

 

Ditt inlägg är helt orelevant, och förmodligen skrev Jenki fel med flit bara för att få trångsynta och dryga medlemmar att avslöja sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrRoland:

 

Kan jag väll inte till 100%, men han var en ganska dålig spelare, ser man ju bara på 3-betten preflop. Antog att om han skulle haft ett överpar till damen eller haft QQ (set) så skulle han ha mjölkat, FPS spel med andra ord. Pottbettet var ju tvärt emot det. Sedan så instabettade han på flop, då menar jag verkligen instabetta, för att visa styrka. Fick då känslan att han hade paret under damer och eftersom jag hade JJ satte jag honom på TT. Säger inte att jag spelade bra men det var så jag tänkte iaf.

 

Supertequila:

 

Sant, om jag var så säker att han hade tior så var det dumt att höja. Men jag tenderar att göra så i situationer som denna bara för att jag verkligen inte ska kunna dra mig ur handen på t. ex turn, så jag inte ska kunna ångra min read. Woaw det lät skumt. Jaja, säger inte att jag spelade rätt men det var så jag tänkte då iaf.

 

Rebonius:

 

Han minimihöjde iaf, vad nu det kan bli då.

 

skalle88:

 

Att tänka på hur standardspelaren på dina bord bettar AA, KK, QQ, JJ och TT här, låter som en bra ide (stavas?).

 

//Jenki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Dolly = Doyle Brunson, ESP = Extra-sensory perception.

 

 

Faktum är att jag ibland vet att jag är slagen Jag bara vet att fi har AA utan några som helst reads eller betting mönster som tyder på det. Men jag kan ju ändå inte lägga mina KK utan bettar glatt på till river och konstaterar återigen "varför foldar jag inte mina KK när jag VET han har AA?"

 

Skumt. Men det är ESP, tyvärr kan man inte välja när man ska få den känslan och tråkigare är det när logiken motsäger känslan man har.

 

Aja nästa hand tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...