Gå till innehåll

Sköna aktier


Recommended Posts

Nej, detta visste jag. Det jag undrar är varför Heltok, som jag fått för mig är långsiktig, använder en produkt som man nog får säga är transaktionsdriven iom att man slipper reavinstskatten. Har fått för mig att han inte förespråkar trading öht.

 

Kapitalförsäkrning blir inte sämre för att man är långsiktig.

Den kostar ca 1% per år men sparar man lånsiktigt så kanske man hoppas på att få en avkastning på 8-15% per år

 

När du nån gång säljer av detta så blir det en sjujäkla vinstskatt om du inte har en kapitalförsäkrning.

 

Brytpunkten ligger någonstans mellan 3-4% per år för att det ska vara bättre med kaitalförsäkrning oavsett om man bara gör ett enda inköp och sparar i 20 år eller handlar fram och tillbaka varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kapitalförsäkrning blir inte sämre för att man är långsiktig.

Den kostar ca 1% per år men sparar man lånsiktigt så kanske man hoppas på att få en avkastning på 8-15% per år

 

När du nån gång säljer av detta så blir det en sjujäkla vinstskatt om du inte har en kapitalförsäkrning.

 

Brytpunkten ligger någonstans mellan 3-4% per år för att det ska vara bättre med kaitalförsäkrning oavsett om man bara gör ett enda inköp och sparar i 20 år eller handlar fram och tillbaka varje dag.

 

Jaha, så man kan sätta in allt i en KF och casha in skattefritt om tex 20 år? Dock vet man inget om skattelagstiftningen om 20 år. Kan mkt väl vara så att KFar blir beskattade framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så man kan sätta in allt i en KF och casha in skattefritt om tex 20 år? Dock vet man inget om skattelagstiftningen om 20 år. Kan mkt väl vara så att KFar blir beskattade framöver.

 

Nej det vet man inte men det är extremt osannolikt. Med betoning på extremt. Det är att jämföra med att man kan inte veta om banken man sparar pengar på ångrar sig när man vill ta ut pengar i framtiden och behåller allt.

 

Skulle en framtida ändring ske så skulle det inte kunna påverka existerande kapitalförsäkrningar omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det vet man inte men det är extremt osannolikt. Med betoning på extremt. Det är att jämföra med att man kan inte veta om banken man sparar pengar på ångrar sig när man vill ta ut pengar i framtiden och behåller allt.

 

Skulle en framtida ändring ske så skulle det inte kunna påverka existerande kapitalförsäkrningar omgående.

 

Extremt osannolikt? Vad har du för belägg?

Är väll snarare tvärtom att det kommer komma upp på tapeten eftersom det är ett sätt att kringå skatten på värdepapper och aktier. Staten förlorar mycket på detta. Jag tror tyvärr det kommer en röd regering vid nästa val och då kommer också kaptialförsäkringen försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett seriöst och allvarligt menat, i inlägg nr 140. Du får gärna kommentera din syn på ABB och kommade kursutveckling och förväntningarna på rapporten den 25: oktober.

 

jag är av åsikten att marknaden är effektiv och mycker svår att ha edge mot.

Tror du att du är enda som försöker hitta felvärderade bolag ?

Det sitter 1000tals kopior på dig som har samma information eller mer. Varför skulle du göra en bättre bedömning än det pris som marknaden har bestämt är det rätta när dom har låtit pengarna tala ?

 

slänga fram lite TA kurvor kan vemsomhelst göra. om det nu går att följa dom så lär du ju inte vara ensam om det och då faller liksom poängen...

 

edit: men visst finns det pengar att göra åtminstone om man har tur med variansen..., marknaden är ju inte helt rationell se tex ITbubblan mm. Jag har bara inte riktigt klurat ut hur man bär sig åt än :D..det är knappast så enkelt att man bara kan titta på lite kurvor eller titta på samma fundamenta som alla andra gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremt osannolikt? Vad har du för belägg?

Är väll snarare tvärtom att det kommer komma upp på tapeten eftersom det är ett sätt att kringå skatten på värdepapper och aktier. Staten förlorar mycket på detta. Jag tror tyvärr det kommer en röd regering vid nästa val och då kommer också kaptialförsäkringen försvinna.

 

Precis! Iom att den nuvarande s.k blåa regeringen kan beskatta uppskjuten reavinstskatt på bostäder retroaktivt så är det ju fritt fram för diverse annat när rödingarna återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så troligt att kapitalförsäkringars skattevillkor ändras väsentligt, inte ens vid ett maktskifte i riksdagen. Försäkringsformen har funnits mycket länge (100 år typ).

 

Det som varit oklart den senaste tiden angående skatteläget är huruvida försäkringstagaren ska kunna överlåta försäkringen på en annan person. Detta utnyttjades vid förluster i kapitalförsäkring för att då kunna redovisa en förlust och på så sätt minska skatten (mot inbetald inkomstskatt tex). Detta "kryphål" har dock täppts igen av skatteverket i år.

 

Den som tecknar en kapitalförsäkring bör ha i åtanke att ränteläget men även den strategi som man tillämpar påverkar vad som är bäst av en vanlig depå och kapitalförsäkring. För den som köper och säljer mycket är oftast kapitalförsäkring det bättre alternativet (kräver dock att man är en tursam/duktig placerare). Men om man har som strategi att vara långsiktigt med låg omsättning i portföljen så måste man ta hänsyn till den direktavkastning man har i portföljen. En långsiktig högavkastande portfölj -> kapitalförsäkring, då man slipper skatta på utdelningen. En långsiktig lågavkastande portfölj -> vanlig depå, för att slippa avkastningsskatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon spammar DI börssnack..

jag gick dit och det var de första jag såg..

...är det här nåt skämt eller bara ett lustigt sammanträffande. Är jag trött eller varför skrattar jag åt detta ?

det kan inte finnas många [0] Länka hit

heltokig 00:56:29 Anmäl inlägget

kvar nu..

 

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17219754.asp

+

det kan inte finnas många [1] Länka hit

Greyhead 01:09:49 Anmäl inlägget

å va e du, bull eller bear??

 

sedan bläddrar jag nere lite till och ser att det finns någon som kallar sig greywolf och har en site http://www.greywolf.se

 

lustigt sammanträffande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gick dit och det var de första jag såg..

...är det här nåt skämt eller bara ett lustigt sammanträffande. Är jag trött eller varför skrattar jag åt detta ?

 

 

sedan bläddrar jag nere lite till och ser att det finns någon som kallar sig greywolf och har en site http://www.greywolf.se

 

lustigt sammanträffande..

 

vafan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gick dit och det var de första jag såg..

...är det här nåt skämt eller bara ett lustigt sammanträffande. Är jag trött eller varför skrattar jag åt detta ?

 

 

sedan bläddrar jag nere lite till och ser att det finns någon som kallar sig greywolf och har en site http://www.greywolf.se

 

lustigt sammanträffande..

 

jag har ingen aning greywolf. såg bara att någon har skrivit en massa under dagen. skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är av åsikten att marknaden är effektiv och mycker svår att ha edge mot.

Tror du att du är enda som försöker hitta felvärderade bolag ?

Det sitter 1000tals kopior på dig som har samma information eller mer. Varför skulle du göra en bättre bedömning än det pris som marknaden har bestämt är det rätta när dom har låtit pengarna tala ?

 

slänga fram lite TA kurvor kan vemsomhelst göra. om det nu går att följa dom så lär du ju inte vara ensam om det och då faller liksom poängen...

 

edit: men visst finns det pengar att göra åtminstone om man har tur med variansen..., marknaden är ju inte helt rationell se tex ITbubblan mm. Jag har bara inte riktigt klurat ut hur man bär sig åt än :D..det är knappast så enkelt att man bara kan titta på lite kurvor eller titta på samma fundamenta som alla andra gör.

 

Ånej, jag är inte ensam om att söka efter felvärderade aktier, så jag är ganska övertygad om att jag tillhör en av de "1000tals kopior .." ..precis som du gör, antar jag..

 

Absolut att det är enkelt att slänga fram lite TA och kuruvor - skillnaden är vi alla drar en egen slutsats, en del gör det bra, en del andra mindre bra och del förstår sig inte på TA och bräker ur sig att det är likvärdigt med att spå i kaffesump , - jag var av den åsikten för ca 12 år sedan att det var "kaffesump" tills jag insåg att här fanns det ovärderliga kunskaper om att inhämta om en aktie kommade kursrörsler - Jag lansle skulle ju kunna har gjort djupar tekninsk analys med tillhörande de facktermer inlägget tidigare - men tror det är ganska så lönlöst att lägga ner djupar arbete i sådan här oftas meningslösa trådar.

 

Inlägget var mer menat om vad just jag tror om ABB och tillhörade den warranten inom närmaste veckan/or - säga vad man vill om TA-verktygen . men det är ett förbaskat bra kompletteringsvertyg till FA - både i det kortsiktiga och korta perspektivet - därför bjuder jag bara på "ytan"..

 

 

 

 

 

Trevlig helg önskas tros allt

 

Ps!

 

Volvo rycker - når området 130 / 140 kr (?)- i så fall kan det bjuda på en fin spekk i negativ position igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidpunkt Kurs Utveckling

Årsskiftet 0,67 -22,39%

1 vecka 0,39 33,33%

1 månad 0,35 48,57%

3 mån 0,35 48,57%

12 mån 0,82 -36,59%

Årshögsta 0,85 -38,82%

Årslägsta 0,27 92,59%

Det hänger väl lite på när det handlades, eller hur?

Detta är taget från http://www.privataaffarer.se/aktier/info.asp?id=24H-B

 

 

Du som köpte 24hpoker aktier gjorde en bra affär hittills iaf :)

Ser lovande ut nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är ganska väl insatt i olika värdepapper, och att slå index är hur lätt som helst. Men det som väljer att ex köpa Ericsson och ligga i byrålådan, kan glömma allt med det här att slå index. Däremot, är man aktiv som placerare, slår du indexet flera gånger om per år. Du köper ena vecka, säljer andra, köper på botten av en akties bottenstöd, säljer på toppen - men ligger man på sofflocket, kan man glömma allt vad som heter att slå index

 

Hitills i år har jag ca mellan +300 - 400 % i avkastning på mitt kapital och då pratar jag om en omsättning runt 10/12 miljoner i år , men jag ligger inte heller på sofflocket - utan är aktiv mer eller mindre ett par timmar om dagen på börsen, där börjar redan kl 07.00 för att läsa in nattens och morgonens börsnyheter.

 

 

 

Jag tycker dina inlägg är de mest intressanta i tråden.

 

Har några frågor kring din trading:

 

 

Kör du på heltid?

 

Hur startade du (läste att du började för 15 år sen i ett annat inlägg)?

 

Hur och vad gjorde du för att nå dit du är idag?

 

Vad gör du i snitt per år?

 

Vilken money mangement-strategi har du?

 

Om du blev pank idag men hade dina kunskaper kvar vad skulle du göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dina inlägg är de mest intressanta i tråden.

 

Har några frågor kring din trading:

 

 

Kör du på heltid?

 

Hur startade du (läste att du började för 15 år sen i ett annat inlägg)?

 

Hur och vad gjorde du för att nå dit du är idag?

 

Vad gör du i snitt per år?

 

Vilken money mangement-strategi har du?

 

Om du blev pank idag men hade dina kunskaper kvar vad skulle du göra då?

 

Jag kan lova dig att det är en hel del överdrifter/selektivt minne i det han skriver. Annars skulle han ju som sagt startat en hedgefond och blivit miljardär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...