Gå till innehåll

Sköna aktier


Recommended Posts

Så fort dollarn ligger på en anständig kurs eller jag tröttnar på att vänta så tänkte jag att det var dags för en liten cashout och köpa lite aktier (~halv miljon).

Min bankman ger mig väldigt tråkiga tips medan jag gärna offrar någon % ev för att det skall vara lite spännande att följa invetsteringarna :-D

 

Antar att det finns en del intresserade här som har lite tips om aktier de tror på, gärna i högriskkategorin. Små bolag som kommer att floppa/skjuta som en raket är 10 poängare.

 

Har redan planerat att investera lite i kärnkraftsindustrin, alltså allt från urangruvor till konsultbyråer som arbetar med det. Är en ganska luddig tanke än så länge och har inga konkreta aktier men kommer ändå behöva lite bra investeringar föutom det.

 

Alla tips mottages tacksamt! bring it on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så fort dollarn ligger på en anständig kurs eller jag tröttnar på att vänta så tänkte jag att det var dags för en liten cashout och köpa lite aktier (~halv miljon).

Min bankman ger mig väldigt tråkiga tips medan jag gärna offrar någon % ev för att det skall vara lite spännande att följa invetsteringarna :-D

 

Antar att det finns en del intresserade här som har lite tips om aktier de tror på, gärna i högriskkategorin. Små bolag som kommer att floppa/skjuta som en raket är 10 poängare.

 

Har redan planerat att investera lite i kärnkraftsindustrin, alltså allt från urangruvor till konsultbyråer som arbetar med det. Är en ganska luddig tanke än så länge och har inga konkreta aktier men kommer ändå behöva lite bra investeringar föutom det.

 

Alla tips mottages tacksamt! bring it on!

 

Jag handlar i princip bara med mindre bolag, men bara med stabila bolag som går med vinst. Vill inte placera i bolag som bygger på förhoppningar om framtiden och som blöder. Har gått väldigt bra med denna strategi, 100% avkastning förra året och 27% upp sedan nyår. Mycket tack vare WBM som lyft 350% sen jag köpte (har sålt av större delen nu för att sprida riskerna).

Har runt 10 mindre bolag som jag tror på i min korg. Köpte in Aros idag som är ett mycket välskött bolag med tillväxt till reapris. Ett annat välskött bolag är Rejlers som jag inte har i portföljen som också har sjunkit en del och reas ut. Ska gå in där imorgon är det tänkt.

 

Den aktie som jag känner starkast tilltro är Acap Invest och som är mitt största innehav. Ett ganska litet investmentbolag som innehåller några mindre onoterade bolag. Lilla ratos kan man nog kalla Acap. De har flera starka bolag i portföljen och Sonessons i spetsen som i princip har monopool på sin marknad. Acap har under året sålt av fastigheter och det banar iväg för nya förvärv. Har fått uppfattningen om att ledningen är mycket skicklig.

 

Mina tips för dagen blir således ACAP, Rejlers och Aros. Det är stabila vinstdrivande bolag med tillväxt.

 

Andra förslag att titta närmare på är VBG (underlev till lastbilsindustrin och världsledande inom släpkopplingar, har urstarka marginaler). Grossister som Lagerkrantz, BE Group och Beijer tror jag också mycket på.

WBM eller Björn Borg som de numera bytt namn till tror jag fortsatt på, även om vi inte kommer få se samma utveckling som tidigare med kursen.

Prevas glömde jag nämna, har sjunkit den senaste tiden och känns som en mycket köpvärd IT-konsult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är antagligen inte svaret du vill ha, men tyvärr sant. som småsparare är det typ omöjligt att ha edge över marknaden. detta gäller både på dollar på aktier.

 

du säger att du vill ha spänning och kan offra några %. varför inte bara köra roulette direkt? låta pengarna ligga inne i en avgiftsfri indexfond och sedan när året är slut sätter du 10% på 13? blir typ samma resultat som om du låter en förvaltare ta avgiften och mkt mer spännande...

 

 

viktigaste rådet är att inte lyssna på någon "expert":s råd. de har alla egenintressen. alla tips du hittar på nätet är folk som köpt aktier och sedan försöker lura andra att köpa samma så de kan sälja sin med vinst. och lyssna inte på bankrådgivare, de vill bara att du ska köpa det som de har störst provision på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver rensa magen från allt slagg och skräp ibland, och köper oftast på mig warrants för att få en rejält tramtömming.

 

Jag kommer därför att köpa själwarrants i ABB innan rapporten, då jag tror aktien är övervärderd och raporten lär inte räcka till för att hålla upp den kursrusning aktien har gjort sista året, och att 160/180 kr är maxtaket för aktien för den här gången, så här inhandlas en säljwarrants med 140/150 kr - känner mig "säker" på att aktien kommer att falla 120 kr /130 innan årets slut

 

Ericsson har gjort sitt ( om den nu överhuvettaget gjort någont sista 4 åren !?) , valet blir även här en säljwarrants med lösen 22 kr, men hoppas på att aktien först ska kliva över 27 kr genom rapportspekk inför rapporten, sen kan Ericsson få braka igenom både 24 och 20 kr / 18 kr närmaste månaderna efter rapport

 

Volvo lär gå ner under 100 lappen och slå i 90 kr, Gardelleffektan avtar allt mer. Nordamerika kommer att gå allt trögare och även om Europa går bra, så lär det smitta av sig även där.

 

Så , någon som mer som behöver magrensingar - köp warrants:twisted:

 

Sen lär jag nog få äta upp mina ovanstående ord - men det är vad jag för syn på några bolag närmste framtid, och då efter rapporterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget litet riskföretag som du efterlyser, men dock har mina nokia aktier skjutit i år. Sedan Årskiftet har de ökat med drygt 75% från 140 till 246 som den är på idag! Självklart värt att titta på med andra ord (och nej jag gör itne detta bara för att höja värdet på mina aktier, handeln med Nokia Sek aktier är nog hög som dnen är ändå)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte heltidsproffs kan analysera?

 

Berätta förresten gärna om din analys av Morphic.

 

Är det inte bevisat att apor är bättre än de s.k heltidsproffsen anal ytikerna, när det gäller att slå indexen !?

 

Förresten, koncenterar lite på bortglömda aktier : Enea , där kan vi snacka om ett bolag/aktie som har potiental att stiga, efter en kurskräftgång på ca 25/30 procent sedan årskiftet, och har pressas nyligen ner till stax under 3 kr, och alla gånger, att när de kommer med positiv nyhetstriggers, så finns det en 30-50 procentig kursrusning att hämta - tids nog återgår aktien till området 7-8 kr - kanske inte i år, men den som har tid & tålamod kan få bra avkastning i bolaget/aktien.

 

Möjligt att aktien ska ner till 2.40 kr -2.70 kr innan fyndköparna kryper in igen i aktien - vilket jag hoppas på innan jag slår till.

 

Absolut ett bolag/aktie värd att sätta bevakning på.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bevisat att apor är bättre än de s.k heltidsproffsen anal ytikerna, när det gäller att slå indexen !?

 

Nej det tror jag verkligen inte. Men det är nog bevisat att många proffs inte klarar det.

 

Förresten, koncenterar lite på bortglömda aktier : Enea , där kan vi snacka om ett bolag/aktie som har potiental att stiga, efter en kurskräftgång på ca 25/30 procent sedan årskiftet, och har pressas nyligen ner till stax under 3 kr, och alla gånger, att när de kommer med positiv nyhetstriggers, så finns det en 30-50 procentig kursrusning att hämta - tids nog återgår aktien till området 7-8 kr - kanske inte i år, men den som har tid & tålamod kan få bra avkastning i bolaget/aktien.

 

Möjligt att aktien ska ner till 2.40 kr -2.70 kr innan fyndköparna kryper in igen i aktien - vilket jag hoppas på innan jag slår till.

 

Det är ungefär detta jag menar med Börssnack-junkies. Inget illa menat, men drar du siffrorna ur röven? För det finns ju ingen substans i din analys över huvud taget, det enda du snackar är kursrörelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag verkligen inte. Men det är nog bevisat att många proffs inte klarar det.

 

Det är ungefär detta jag menar med Börssnack-junkies. Inget illa menat, men drar du siffrorna ur röven? För det finns ju ingen substans i din analys över huvud taget, det enda du snackar är kursrörelser.

 

 

Right on. Enea är junk. Precis som Pricer. Precis som Aspiro. Precis som Scor. Precis som..

 

För mig har stabila papper med bra direktutdelning varit överlägsna (nu räknar jag bort PARE). SKF, H&M, Nordea osv. Sen har jag mina kryddor, just nu Kindwalls Bil och Malka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...