Gå till innehåll

Nätpokerspel leder till missbruk


mysiskatten

Recommended Posts

Pokerspelaren är i nio fall av tio en ung man kring 25 år. Bara var tionde är kvinna.

90 % av spelarna är unga män runt 25 år, 10 % är kvinnor. Uppenbarligen finns det inga män i andra åldrar som spelar.

 

Jag får ringa min far och fråga varför han ljuger om att han spelar poker på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90 % av spelarna är unga män runt 25 år, 10 % är kvinnor. Uppenbarligen finns det inga män i andra åldrar som spelar.

 

Jag får ringa min far och fråga varför han ljuger om att han spelar poker på nätet.

 

 

tänk va jobbigt det kan bli om det visar sej att det inte är spelandet din far ljugit om, o det visar sej att han är antingen 25år eller kvinna :-S.

faan vilken sits, jag vill inte byta med dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Folkhälsoinstitutets stora pokerrapport finns det cirka 150 000 svenske nätpokerspelare.

 

Eller om man så vill: Av alla svenskar som ägnar sig åt spel har 2 procent också provat på nätpoker.

 

Vafan är det här? Antingen förstår jag inte vad de skriver eller så har de skrivit fel eller så är dom bara dumma i huvet.

 

Vi säger att det finns 10 000 000 svenskar och vi förutsätter att alla ägnar sig åt spel. 2% av 10 miljoner är 200 000. Om vi nu tar bort några miljoner som varken har sett en dator eller ägnar sig åt spel och alla pensionärer och alla barn så har vi fler svenska nätpokerspelare än vad det är svenskar som provat att spela nätpoker överhuvudtaget. Konstigt.

 

Sen orkade jag inte läsa längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk va jobbigt det kan bli om det visar sej att det inte är spelandet din far ljugit om, o det visar sej att han är antingen 25år eller kvinna :-S.

faan vilken sits, jag vill inte byta med dej.

Damn! :shock:

 

Vi säger att det finns 10 000 000 svenskar och vi förutsätter att alla ägnar sig åt spel. 2% av 10 miljoner är 200 000. Alltså räknas var fjärde svensk som nätpokerspelare.

Hmm... hur räknar du nu? Vadå var fjärde?

 

150 000 pokerspelare är en femtiodel av det totala antalet spelare i Sverige. 50 * 150 000 = 7 500 000 som nånsin har spelat, vilket verkar rätt rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Av dem som bara spelar på traditionella spel rapporterar 2 procent något problem. Bland nätpokerspelarna är motsvarande siffra 27 procent, säger Kalle Tryggvesson vid Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (Sorad) vid Stockholms universitet, som skrivit genomfört rapporten.

 

En relevant jämförelse vore väl att jämföra nätpokerspelare med folk som spelar på hästar varje vecka eller något dylikt.

Det känns inte direkt relevant att jämföra med folk som lämnar in en lottorad då eller då, eller bingolottospelarna, som är hyfsat många.

 

Hur många har spelat bort hus och hem på bingolotto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damn! :shock:

 

 

Hmm... hur räknar du nu? Vadå var fjärde?

 

150 000 pokerspelare är en femtiodel av det totala antalet spelare i Sverige. 50 * 150 000 = 7 500 000 som nånsin har spelat, vilket verkar rätt rimligt.

 

Nja, det där låter väl lite väl högt. Det finns 9 miljoner svenskar, en stor andel (kan det vara en tredjedel) är barn. Och att verkligen alla vuxna har spelat är kanske lite fel.

Och om nu alla har spelat, varför skriver de inte 'svenskar' istället för 'spelare'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En relevant jämförelse vore väl att jämföra nätpokerspelare med folk som spelar på hästar varje vecka eller något dylikt.

Det känns inte direkt relevant att jämföra med folk som lämnar in en lottorad då eller då, eller bingolottospelarna, som är hyfsat många.

 

Hur många har spelat bort hus och hem på bingolotto?

Det kan också vara intressant att fundera på vad som orsakar vad. Orsakar nätpoker ökat spelmissbruk? Eller är det så att de som har problem med spelandet tenderar att spela nätpoker?

 

Eftersom de räknar alla som över huvud taget har provat på nätpoker verkar det rimligt att det går mer i den sistnämnda riktningen än i den förstnämnda. Jag har nämligen svårt att tänka mig en spelgalning som har lyckats undvika att prova på nätpoker över huvud taget. Det skulle väl vara nån tant som lägger halva pensionen på triss eller nåt i så fall.

 

På så sätt är det väl ungefär som att säga nånting i stil med detta:

"Av Sveriges invånare är det 20 % som har besökt Sergels torg i Stockholm. Bland Sergels torg-besökarna är det 25 % som någon gång har provat på droger. Motsvarande siffra i hela befolkningen är 8 %. Slutsats: Besök på Sergels torg leder till drogmissbruk."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där låter väl lite väl högt. Det finns 9 miljoner svenskar, en stor andel (kan det vara en tredjedel) är barn. Och att verkligen alla vuxna har spelat är kanske lite fel.

Och om nu alla har spelat, varför skriver de inte 'svenskar' istället för 'spelare'?

Jag tror att i princip alla vuxna någon gång har spelat i någon form, och vad gäller barn så har väl många nån gång köpt en trisslott eller dylikt.

 

Det bor ca 2 miljoner barn under 18 i Sverige (källa: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____78315.asp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den där var ju komisk.

 

Enligt Folkhälsoinstitutets stora pokerrapport finns det cirka 150 000 svenske nätpokerspelare.

Enligt egna uppgifter hade Svenska Spel under 2006 cirka 137 000 kunder på sajten och hade tagit ungefär 30 procent av den svenska marknaden.

Många spelare spelar hos flera spelbolag, men spelarna hos de utländska spelbolagen spelar enligt rapporten Nätpokerspelandet i Sverige för mer pengar

 

Jag vet inte, men jag får ingen rätsida på detta. Antingen så har svenska spel 30% av spelarna hos sig, vilket ger drygt 400.000 spelare i sverige, eller så har de 30% av pengarna, och då blir det offantligt mycket låglimit för att väga upp för de större summorna som spelas för på andra sajter. Visst, de kanske räknar spelade händer, men även det skulle rätt konstiga snedfördelningar.

 

Sen påstår de att SvS är världens femte största aktör. man kan rätt enkelt räkna bort stars, party, full tilt och prima, så skulle SvS alltså vara större än ipoker, B2B, boss och crypto. Svårt att tänka mig det.

 

Sist, om man tittar på artikeln så vill den få fram att pokerspel är mer beroendeframkallande än t.ex. bingo. Nu står det ju inte vad som jämförs, men misstänker att det ringt runt till folk och frågat om deras spelvanor. Det troliga är att de hittar en grupp lottospelare (tanter över 45) som inte har stora problem eftersom insatserna är låga och inte så frekventa, travfolk (gubbar över 45) som har en hyfsad inkomst att slösa bort, och sist då pokerspelare (pojkar runt 25) som antingen slavar på McD eller pluggar, alltså inte världens rikaste personer. Säger ju sig själv att de får mer problem med spel eftersom deras ekonomi är stram redan från början.

 

P.S.

Letade runt lite, och Kalle som uttalar sig i artikeln har skrivit följande.

http://www.sorad.su.se/doc/uploads/publications/SoRADrapportnr43Natpoker.pdf

Har inte läst igenom den själv (chefen skulle nog inte gilla om jag gjorde det på hans tid) men misstänker att den säger mer än dn's artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så fick vi in det här också!

 

Många spelare spelar hos flera spelbolag, men spelarna hos de utländska spelbolagen spelar enligt rapporten Nätpokerspelandet i Sverige för mer pengar och drabbas oftare av problem än de hos Svenska Spel.

Onyanserat i DN, i den fullständiga rapporten finns följande att läsa:

 

"Vi kunde se att Svenska Spel attraherade en något annan spelargrupp med sin etablering. De lockade i större utsträckning kvinnor, äldre och gifta/sammanboende till sin sajt (dessa grupper är dock ganska små även där)

(...)

De nätpokerspelare som bara spelade nätpoker på Svenska Spels sajt rapporterade i mindre utsträckning spelrelaterade problem, detta kan troligtvis kopplas till det faktum att de i högre utsträckning attraherat en grupp spelare som i sig löper mindre risk för spelrelaterade problem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loveless hittade rapporten:

http://www.sorad.su.se/doc/uploads/p...43Natpoker.pdf

 

Hm, sitter och läser den nu. Svårt att ta den på allvar med en massa språkliga fel. Man borde väl ha vett att korrekturläsa ordentligt?

 

En skön mening exempelvis:

"Under de senaste åren har pokerspelandet lanserade på Internet samtidigt har även "vanligt pokerspelande" fått ett stort medialt genomslag."

 

EDIT: "Det emiriska materialet som denna rapport grundar sig på är insamlat bla bla bla"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHA... Artikelförfattaren har utan tvivel den skarpaste hjärnan på redaktionen:

 

Inte nog med att det bara finns manliga spelare kring 25 och kvinnliga spelare.

 

Dessutom så har han listat ut att spelarbasen inte ökar!

 

"Till exempel tvingas 24 h Poker att säga upp 20 av 50 anställda i Sverige och alla spelbolag söker nya spelformer, till exempel bingo, för att öka antalet spelare."

 

Bara stycket senare skriver han:

 

"Svenska Spel... pokersajt som snabbt har blivit en av världens fem största... tagit ungefär 30 procent av den svenska marknaden".

 

Så om en site plötsligt blir en av världens största siter och dessutom snor åt sig 30 % av den svenska marknaden så påverkar det inte ett av de mest svensktäta nätverken alls?

 

Kanske borde man söka jobb på DN trots allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där låter väl lite väl högt. Det finns 9 miljoner svenskar, en stor andel (kan det vara en tredjedel) är barn. Och att verkligen alla vuxna har spelat är kanske lite fel.

Och om nu alla har spelat, varför skriver de inte 'svenskar' istället för 'spelare'?

Vid läsning av studien upptäcker man att de räknar "svenskar som spelar" som personer mellan 18 och 80 som under de senaste 12 månaderna köpt lotter eller satsat pengar på spel.

 

Intressant förresten: de som har svarat delas upp i fyra grupper: de som inte har spelat något senaste året, de som har spelat på något det senaste året, de som under de senaste trettio dagarna har satsat pengar på spel över nätet och de som under de senaste trettio dagarna har satsat pengar på nätpoker över nätet. Alltså är det bara de som spelat senaste månaden som räknas till de ca 150 000 nätpokerspelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl rätt rimligt att räkna bort de som inte spelat senaste mån ur gruppen pokerspelare?

Tycker du? Skulle de ringt och frågat mig vid "rätt" tillfälle så skulle jag inte räknas som pokerspelare vilket inte känns helt rimligt.

 

Det konstiga är ju att de "vanliga" spelarna och icke-spelarna räknas på årsbasis. Om du tar bort alla som spelat nätpoker senaste året men inte senaste månaden tar du ju bort en massa folk som sannolikt inte lider av några spelrelaterade problem och inte spelar nätpoker för särskilt mycket pengar. På så vis blir urvalet skevt, "nätpokerspelarna" blir ett koncentrat av spelaktiva människor. I studien tar de också upp att det är ett problem men ger ingen motivering till de olika referensvärdena.

 

Nästa tveksamhet kommer när de ska ta reda på hur mycket folk spelar för. Då skriver de själva att frågan är problematisk, eftersom vissa kan uppfatta frågan som bruttoutgifter (som ju är extremt höga för pokerspelare men låga för t ex trisspelare) medan andra kan uppfatta det som nettoutgifter (som är negativa för en vinnande pokerspelare). Trots att de själva tycker att frågan är problematisk så väljer de att inte specificera frågan, och det framgår inte heller vad de faktiskt menar :shock: utan de "hoppas att respondenterna har uppfattat frågan så lika som möjligt".

 

EDIT: Suck... när de sedan ska försöka kompensera för de olika tidsramarna använder de frågan "hur mycket har du lagt på ditt spel de senaste 7 dagarna", fortfarande oklart om de menar netto eller brutto.

 

Det kan också vara intressant att veta hur de har fått fram siffrorna om spelrelaterade problem. Det är tre frågor som ställs, och man delas in i två grupper beroende om man svarar "Aldrig" på alla tre respektive om man svarar åtminstone "1-2 ggr" på någon:

 

Hur många gånger under det senaste året har du:

1. Försökt minska ditt spelande?

2. Känt dig rastlös och irriterad om du inte kunnat spela?

3. Ljugit om hur mycket du spelar?

 

Personligen tycker jag inte att det känns helt rättvist i och med att poker inte bara är ett spel i bemärkelsen gambling utan kanske framför allt ett spel i bemärkelsen hobby/sysselsättning. Det är ju ingen som har trisslotter som intresse och som blir rastlös när han inte får skrapa. Däremot finns det säkert de som blir irriterade när de inte har kunnat jogga på länge, som ljuger om hur mycket WoW de spelar eller tycker de lägger ner lite för mycket tid på att spela och tänka på schack.

 

EDIT 2: Oerhört objektiva och ovinklade formuleringar... ;)

"Det är tio gånger så hög risk att man är nätpokerspelare om man är man jämfört med om man är kvinna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste diskussionen förut. Tyckte den verkade vettig och tror att siffrorna är hyvsatt representativa.

 

Det är inte direkt häpnadsväckande resultat så jag förstår inte vad grejen är.

 

Ja, poker medför en del elände.

 

Ja, SS har en underepresention spelare med problem på grund att många är mer "normala" spelare.

 

Det intressantaste var väl medianalysen och att kundbasen egentligen inte ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite uppgifter om ålder i Sverige, sista december 2006, om någon orkar sätta sig och räkna fram och tillbaka:

Antal invånare i Sverige: 9113257

0-17 år: 1594376 personer

65 år+: 1827642 personer

Räknar man bort 0-17, för dom får inte spela, och 65+ för dom har aldrig sett en dator..

Så har vi 5691239 personer kvar att göra studien på(62,4% av totalt befolkningen)

 

För att komma fram till att 2% är 150k spelare, så baseras detta på 7,5 miljoner personer, då ser vi att det redan diffar nästan 2 miljoner personer, eller 25%, men vem räknar så noga..

 

Det gör inget om man sitter ner 2 minuter och tänker efter, innan man gör en sådan undersökning..I alla fall om den publiceras i en tidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

EDIT 2: Oerhört objektiva och ovinklade formuleringar... ;)

"Det är tio gånger så hög risk att man är nätpokerspelare om man är man jämfört med om man är kvinna."

 

lol

 

Ja, gisses.

 

 

Så där ser ofta rapporter ut. De görs väl vid sidan av övrigt verksamhet med dålig budgett osv. Beteendevetare brukar ofta lära sig att ta fram kontentan. Det är svårt eller ofta omöjligt att göra perfekta studier men denna kanske var i sämsta laget?

 

Jag har varit på sorad och mitt intryck är att socilologer är väldigt subjektiva och betydligt sämre forskare än inom psykologin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...