Cyntax Postad 25 September , 2007 Rapport Postad 25 September , 2007 En nära vänn har en säck med canadensiska pengar han ska investera. Han frågade mig om hur jag skulle göra om jag hade hans säck. Så jag tänkte ... ... den amerikanska dollarna är billig, vilket kommer att gynna amerikanska exportföretag. Varför inte investera i amerikanska företag som har medvind då dollarkursen är låg? -Exportföretag. -Turism -Flygbolag -Amerikanska företag med starka varumärken... Placeringen är långsiktig och min vänn i Canada kan räkna med att den amerikanska dollarna ska stärkas mot den canadensiska på lång sikt. (5-6 år) Han kan alltså räkna med börsuppgång + en valutaeffekt. Tänker jag rätt? Är mitt förslag till min vänn i Canada bra? /Cyntax Citera
kraudo Postad 25 September , 2007 Rapport Postad 25 September , 2007 Det finns ju naturligtvis ingen som vet men jag tycker det mesta tyder på att dollarn fortfarande kommer ta stryk framöver. Usa:s ekonomi är beyond katastrof och det mesta tyder på att FED har tagit ett princip beslut att prioritera låga räntor framför inflation. Kanadensiska dollarn har i sin tur finfina fundamenta, man har kopiösa mängder råvaror (framför allt den spännande oljesanden) och Usa kommer behöva importera mycket från Kanada framöver. Jag skulle alltså gjort precis tvärtom om. Investera i lyxkonsumtionsvaror dom närmsta 10-20 åren känns faktiskt inte så smart. Citera
Recommended Posts