Gå till innehåll

Tramadol + Monopol. Farligt?

Recommended Posts

• 5 months later...
Postad

Tradolan eller Nobligan (=tramadol) är inget bra smärtstillande medel (det används till det) Därimot blir flertalet mer eller mindre snurriga i huvudet av den. En del blir lite trötta en del blir euforisk. Har aldrig velat prova den själv.

Gamla tanter brukar kalla tradolan för trallala.

Postad

Tramadol är ett smärtstillande medel av morfintyp. Det har två potentiella risker; andningsdepression och beroendeutveckling. Den andningssänkande effekten kan ökas av andra andningsdeprimerande medel, exempelvis alkohol. Med monopol antar jag att du i detta fall menar cognac, vilket med tanke på ovanstående resonemang inte bör kombineras med tramadol.

Postad
Tradolan eller Nobligan (=tramadol) är inget bra smärtstillande medel (det används till det) Därimot blir flertalet mer eller mindre snurriga i huvudet av den. En del blir lite trötta en del blir euforisk. Har aldrig velat prova den själv.

Gamla tanter brukar kalla tradolan för trallala.

hahaha okej då vet jag vad tramadol är. tack.

Det är ju tamejfan guds gåva till mänskligheten.

Postad
Tramadol är ett smärtstillande medel av morfintyp. Det har två potentiella risker; andningsdepression och beroendeutveckling. Den andningssänkande effekten kan ökas av andra andningsdeprimerande medel, exempelvis alkohol. Med monopol antar jag att du i detta fall menar cognac, vilket med tanke på ovanstående resonemang inte bör kombineras med tramadol.

Tramadol har långt i från så god analgetisk effekt som ex dextropropoxifen (dexofen) möjligen på neurogen smärta. Och är mycket mindre andningsdeprimerande också.

Det man ska vara lite rädd för är serotonergt syndrom ocm man ex äter Antidepressiva (värst efexor eller SNRI eller tricykliska)

Att ta ett par konjak och skölja ned pillret med är inte farligt(dexofen därimot är mycket farligare). Självklart är det en dosfråga och ja självklart slutar man att andas om man tar tillräckligt mycket. Lyssna särskilt på detta:

Så rådet blir att helst inte använda tramadol alls men om ni gör det och ni tar stora doser så se till att inte vara ensamma. Jag kan nämligen inte garantera att ni kommer att vakna. Så länge ni är vakna så händer inget.

Postad

Onekligen ett innovativt sätt att utveckla spelet. Farmaka i stället för nya regler!

Vad sägs om Haldol-Holdem? Ketogan-Keno? Risperdal-Roulette?

Begrepet dealer fick just en helt ny innebörd...

Postad

Jag är lite tveksam om det är lämpligt att jag skriver mer om detta men i alla fall är det väl bra om ni får veta lite mer om det ni stoppar i er för att om möjligt hindra att det händer något hemskt. Jag har själv sett många lik som dog pga tabletter och alkohol.

Det är väldigt svårt att säga exakt vilka doser som är ofarliga. Det är individuellt. Tror att de flesta rätt unga som har en hygglig tolerans mot alkohol (dvs dricker ofta) tål kanske att direkt stoppa i sig 400 mg och under några timmar dricka en kvarting monopol. Jag har svårt att tänka mig att det är en letal dos för den gruppen. Därimot för en äldre människa kan detta och även betydligt mindre dos vara letal. Observera att jag spekulerar på basis av erfarenhet och omdöme. Sedan kan ni läsa i FASS om överdoser.

VIKTIGT om ni nu håller på med detta så ta tabletterna alla på en gång och helst inte retardformen tidigt på kvällen och drick inte sprit någon timme innan ni lägger er. I så fall har maxplasmakoncentrationerna redan varit tidigare och om ni har fått i er för mycket och ni har kompis med er så ringer ni bara ambulans.

mvh Brut.

Edit i Fass står upp till 600 mg gav lindrig intox 600-2g gav måttlig och 2g allvarlig. Detta är ingen stateskik utan bara fallbeskrivningar och de individuella variationerna är stora och i kombination med alkohol så tål man mycket mindre.