Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kort resumé: Jag hade en fixed limit-dagbok förra året då jag bonushorade ihop en rulle på runt $1500. I februari cashade jag ut nästan allt, köpte en macbook (:heart:) och stängde pokerbutiken. För några månader sen fick jag $50 gratis av en sajt och började spela så smått igen.

Nu vill jag lära mig att spela SnG. Jag har 700kr på Svenska Spel som är dedikerade till SnG där. Jag kommer att spela 100st 20+2 (10-manna) och sedan göra en kort utvärdering för att se om det är lönt att fortsätta. Min förhoppning är att jag ska kunna bli hyfsad och börja öka på rullen igen för att klättra till åtminstone 50+5. Jag spelar i princip bara SnGs med normal struktur, men om det är dålig trafik så kan det bli någon snabb också. Jag kommer att spela i set om 4st.

Min strategi inledningsvis är enkel. Jag spelar snorweaktight första blindsperioderna (QQ-AA, AK) till dess att det är ungefär 6-7 spelare kvar då jag försöker att lösa upp spelet lite. Runt bubblan spelar jag fortfarande rätt tight i tidig position, men stjäl rätt ofta om jag är först in i sen position eller i SB. Ska jag spela en hand så pushar jag nästan alltid om jag har mindre än 10BB kvar. Om jag inte har en monsterstack så spelar jag ordentligt löst när bubblan väl spräckts. Mitt största problem (tror jag) är spelet kring bubblan och HU om jag skulle komma så långt.

Huvudfokus kommer att ligga på SnG, men jag kommer även att spela lite FL 6-max på WPX.

Resultat än så länge:

24 spelade, +190kr.

Placeringsfördelning:

1) 4st

2) 4st

3) 2st

4) 4st

5) 3st

6-10) 7st

Spelade 5st idag, kom femma i två och bubblade tre. Tråkigt, men åkte mot bättre händer.

Rullen ser ut så här:

SvS: ca. 700kr

WPX: $290

Interpoker: $35

GL enhetsmatris.

Postad

Känns som att jag spelar skitdåligt i den här handen. Push pre? Push flop?

***** Hand 444729203 *****

75.00/150.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 14 september 2007 23:21:07

Sill (Vanlig/Turnering)

Plats 1: MrFlopAAA (5460.00)

Plats 5: lolson (2030.00)

Plats 7: eriksa (1420.00)

Plats 8: robe47 (1090.00)

MrFlopAAA lägg LM 75.00

lolson lägg SM 150.00

** Giv **

MrFlopAAA [N/A, N/A]

lolson [Kh, Dh]

eriksa [N/A, N/A]

robe47 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

eriksa Syna 150.00

robe47 Lägg

MrFlopAAA Syna 150.00

lolson Passa

*** Flop(Board): *** : [Ks, Dk, Knh]

*** Bet Runda 2 ***

MrFlopAAA Passa

lolson Satsa 450.00

eriksa Syna 450.00

MrFlopAAA Lägg

*** Turn(Board): *** : [Ks, Dk, Knh, Ek]

*** Bet Runda 3 ***

lolson All-in 1430.00

eriksa All-in 820.00

Postad

Preflop är det inte mycket du kan göra. Du kan inte betta med den handen och så stor stack mot två limpare. Eventuellt C/R på floppen. Så som handen är spelad tycker jag att det känns som en check/fold på floppen. Om någon fått nötterna kommer han att betta. Har du tur har han nötterna och checkar. Då har du 4 outs.

Postad

Har tänkt lite på handen och de är helt klart en problematisk hand. Stackdjupet är väldigt jobbigt, du kan inte pusha rakt in pree och de känns bortkastat att pusha rakt in även på flop. Hatar verkligen att spela med ~13bb.

Bästa sättet att spela handen på tycker ja borde vara att först höja pree. Antingen viker dom eller så får vi se en flop. Fördelen med att höja pree är just att när du träffar kan du skicka in degen direkt. Träffar du en flop som denna leder du nästan jämt och du kommer få väldigt svårt att få betalt när du bara checkat innan flop. Har du däremot byggt upp lite pott pree kan du skjuta in såsen och vara nöjd med att ta potten direkt och du får förmodligen oftare syn av sämre hand oxå. Missar du floppen har du råd att vika med 10bb kvar i stacken.

Så tänker ja iaf men de är absolut lägen som dessa ja tycker är jobbigast.

EDIT: mycke möjligt att ja svamlar, låter vimsigt de ja skriver. Får skylla på att ja är trött.

Postad

*** Bet Runda 3 ***

lolson All-in 1430.00

eriksa All-in 820.00

Finns inte mycket du slår i detta läget.

Med tanke på att FI synade på floppen så är du slagen av stegdraget och om FI hade ett par på floppen som nu klonkat tvåpar är du slagen.

Fold.

Postad

Många bra tankar kring handen. Om jag hade fått spela om den så hade jag antagligen checkat preflop och tryckt på floppen. Huruvida det är en bra strategi rent allmänt vet jag inte, men på lägsta nivån på SvS så tror jag inte det är EV- iaf. Preflop kan de syna med lite vad som helst (22-TT, 78s-JQs, Ax) och på en sån flop är det långt ifrån omöjligt att någon synar en push med stegdrag eller träffat par. Som handen spelades så borde jag slänga turn, var väl lite av en tiltpush där.

Ska ut ikväll och värmde upp med 3st SnGs med placeringarna 3-3-6. Hade väldigt dåligt flyt ITM (och spelade antagligen rätt dåligt också). Åkte mot AQs på alla 3 bord, lite tiltande i sig. Men miniplus blev det iaf. Blir inget spel nu på några dagar, ska till Sthlm och jobba söndag/måndag.

Postad
Känns som att jag spelar skitdåligt i den här handen. Push pre? Push flop?

***** Hand 444729203 *****

75.00/150.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 14 september 2007 23:21:07

Sill (Vanlig/Turnering)

Plats 1: MrFlopAAA (5460.00)

Plats 5: lolson (2030.00)

Plats 7: eriksa (1420.00)

Plats 8: robe47 (1090.00)

MrFlopAAA lägg LM 75.00

lolson lägg SM 150.00

** Giv **

MrFlopAAA [N/A, N/A]

lolson [Kh, Dh]

eriksa [N/A, N/A]

robe47 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

eriksa Syna 150.00

robe47 Lägg

MrFlopAAA Syna 150.00

lolson Passa

*** Flop(Board): *** : [Ks, Dk, Knh]

*** Bet Runda 2 ***

MrFlopAAA Passa

lolson Satsa 450.00

eriksa Syna 450.00

MrFlopAAA Lägg

*** Bet Runda 3 ***

lolson All-in 1430.00

eriksa All-in 820.00

Pf helt korrekt utan read. Floppspelet också ok, även om jag normalt försöker CRAI här. Turn ska check/foldas.

Postad

Note to self: Spela inte 5-manna SnG. Körde ett set sådana och fy satan vad dåligt jag spelade. Hade verkligen ingen koll... Att man sen har riggen emot sig gör det ju inte bättre. Ska spela lite 10-manna nu och se om jag kan fixa tillbaka lite av pengarna.

Btw, är det något speciellt man behöver tänka på när man spelar speed istället för regular? Eller går det helt enkelt bara lite snabbare?

Dagens placeringar än så länge (endast 5-manna): 3-3-3-4.

Postad
Kul och se en SnG-dagbok och en som håller till på ungefär samma nivås om jag själv ! Lycka till med pokern, ska bli kul att f;lja !

Tack detsamma!

Spelet går fortsatt rätt tungt, men jag vill påstå att jag inte vinner min del av coinflipsen idag. Att gå in med 85% av markerna heads-up och förlora på mindre än 10 händer säger väl en del. Kanske blir ett set till lite senare.

Antal spelade: 6st 10-manna

Placeringar: 2-2-5-5-5-7

Resultat: -12kr (inte ens $2, känns rätt löjligt :-) )

Postad

När handen utspelar sig har vi spelat 7-8 händer heads-up och bestbear har höjt först in i varje hand. Ett par händer tidigare tryckte han först in på floppen med stegdrag utan överkort. Är det bara att snällt vika när han minbettar flop? Kan jag få honom att vika någon gång genom att pusha i det här läget?

***** Hand 448542457 *****

150.00/300.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 18 september 2007 23:13:29

Sill (Vanlig/Turnering)

Plats 3: lolson (3980.00)

Plats 5: bestbear (6020.00)

lolson lägg LM 150.00

bestbear lägg SM 300.00

** Giv **

lolson [Eh, 4k]

bestbear [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

lolson Höj till 900.00

bestbear Syna 900.00

*** Flop(Board): *** : [7r, 8s, 10h]

*** Bet Runda 2 ***

bestbear Satsa 300.00

------------------------------------------------------------------

Jag blir rätt ställd när han minbettar både flopp och turn och får för mig att han har något i stil med AJ/KQ/J9. Känns fel att bara syna. När han sen checkar river så är jag säker på att jag har honom, bör jag göra en mindre värdebet istället för att trycka på? Är det fel att vika när han minbettar floppen?

***** Hand 448531458 *****

100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 18 september 2007 23:04:59

Sill (Vanlig/Turnering)

Plats 3: lolson (3790.00)

Plats 5: bestbear (1285.00)

Plats 6: nikreb (1235.00)

Plats 8: Gato Negro (2180.00)

Plats 10: 1stPhantom (1510.00)

nikreb lägg LM 100.00

Gato Negro lägg SM 200.00

** Giv **

lolson [Ds, Er]

bestbear [N/A, N/A]

nikreb [N/A, N/A]

Gato Negro [N/A, N/A]

1stPhantom [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

1stPhantom Lägg

lolson Höj till 600.00

bestbear Lägg

nikreb Lägg

Gato Negro Syna 600.00

*** Flop(Board): *** : [8k, 10r, 8s]

*** Bet Runda 2 ***

Gato Negro Satsa 200.00

lolson Syna 200.00

*** Turn(Board): *** : [8k, 10r, 8s, 3k]

*** Bet Runda 3 ***

Gato Negro Satsa 200.00

lolson Syna 200.00

*** River(Board): *** : [8k, 10r, 8s, 3k, Es]

*** Bet Runda 4 ***

Gato Negro Passa

lolson Satsa 1200.00

Postad

Jag har ingen tid över till spel så det blev bara ett set om 4st idag. Bommade pengarna i de tre första, men lyckades vinna den sista, mycket tack vare en hjältesyn(?) all-in med tre spelare kvar. Rent allmänt så tror att jag förlorar mycket på min dumaggressivitet när det börjar närma sig bubblan och jag sitter med 7-10BB, måste bli bättring där.

Antal spelade: 4

Placeringar: 1-4-5-6

Resultat: +12kr

Postad
Jag blir rätt ställd när han minbettar både flopp och turn och får för mig att han har något i stil med AJ/KQ/J9. Känns fel att bara syna. När han sen checkar river så är jag säker på att jag har honom, bör jag göra en mindre värdebet istället för att trycka på? Är det fel att vika när han minbettar floppen?

***** Hand 448531458 *****

100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 18 september 2007 23:04:59

Sill (Vanlig/Turnering)

Plats 3: lolson (3790.00)

Plats 5: bestbear (1285.00)

Plats 6: nikreb (1235.00)

Plats 8: Gato Negro (2180.00)

Plats 10: 1stPhantom (1510.00)

nikreb lägg LM 100.00

Gato Negro lägg SM 200.00

** Giv **

lolson [Ds, Er]

bestbear [N/A, N/A]

nikreb [N/A, N/A]

Gato Negro [N/A, N/A]

1stPhantom [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

1stPhantom Lägg

lolson Höj till 600.00

bestbear Lägg

nikreb Lägg

Gato Negro Syna 600.00

*** Flop(Board): *** : [8k, 10r, 8s]

*** Bet Runda 2 ***

Gato Negro Satsa 200.00

lolson Syna 200.00

*** Turn(Board): *** : [8k, 10r, 8s, 3k]

*** Bet Runda 3 ***

Gato Negro Satsa 200.00

lolson Syna 200.00

*** River(Board): *** : [8k, 10r, 8s, 3k, Es]

*** Bet Runda 4 ***

Gato Negro Passa

lolson Satsa 1200.00

Inget fel med push pre enligt mig. Inte heller fel att trycka han all-in på rivern även om jag nog bettat runt 500-550.

Postad
Jag har ingen tid över till spel så det blev bara ett set om 4st idag. Bommade pengarna i de tre första, men lyckades vinna den sista, mycket tack vare en hjältesyn(?) all-in med tre spelare kvar. Rent allmänt så tror att jag förlorar mycket på min dumaggressivitet när det börjar närma sig bubblan och jag sitter med 7-10BB, måste bli bättring där.

Antal spelade: 4

Placeringar: 1-4-5-6

Resultat: +12kr

Bara spara en del av dessa HHs och räkna på det. Vill du spara tid/är lat så är det bara att skaffa SnGPT