Gå till innehåll

Ska köpa minne till datorn, hlp!


Kenan83

Recommended Posts

Tjena!

 

Ska beställa en bärbar dator och eftersom det är bara 1024 mb ram så vill jag gärna köpa 1024 till. Men vet inte vilken jag ska välja, den som följer med datorn heter 1024MB DDR2. När jag söker på DDR2 det så hittar jag PC2-3x00 till PC2-8x00.

 

Kan jag ta vilken som helst? Måste ju vara någon skillnad på dessa :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där -xxxx-siffrorna är hastighet minnen jobbar i.

Högre är (teorestiskt) snabbare & dyrare än lägre.

 

Kolla i manualen eller på datortillverkarens hemsida om vilket som gäller.

 

Har du otur så finns det redan 2st 512MB minnesmoduler i datorn och ingen plats för fler så det blir 2st 1GB som gäller då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där -xxxx-siffrorna är hastighet minnen jobbar i.

Högre är (teorestiskt) snabbare & dyrare än lägre.

 

Kolla i manualen eller på datortillverkarens hemsida om vilket som gäller.

 

Har du otur så finns det redan 2st 512MB minnesmoduler i datorn och ingen plats för fler så det blir 2st 1GB som gäller då.

 

Ok tack.

 

Hittade konstigt nog inget på datortillverkarens hemsida om det och de har stängt nu så kan inte ringa, vill så gärna beställa den idag :(

 

Fick i alla fall svar genom mail om att det fanns plats för ett minneskort till i datorn, alltid nåt =)

 

Kan jag bara köpa den snabbaste då eller måste det vara samma hastighet på båda två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack.

 

Hittade konstigt nog inget på datortillverkarens hemsida om det och de har stängt nu så kan inte ringa, vill så gärna beställa den idag :(

 

Fick i alla fall svar genom mail om att det fanns plats för ett minneskort till i datorn, alltid nåt =)

 

Kan jag bara köpa den snabbaste då eller måste det vara samma hastighet på båda två?

 

Det behöver ej vara samma hastighet, däremot är det ju lämpligt att det nya inte är långsammare än det du redan har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara en bra ide att gå till en datorbutik och prova om du kan köra minnena tillsammans. Jag har själv haft problem med att minnen inte funkar tillsammans. Hade 3 minnen till min förra dator som alla fungerade bra var för sig men hur man än kombinerade dessa så kraschade datorn när jag använde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara en bra ide att gå till en datorbutik och prova om du kan köra minnena tillsammans. Jag har själv haft problem med att minnen inte funkar tillsammans. Hade 3 minnen till min förra dator som alla fungerade bra var för sig men hur man än kombinerade dessa så kraschade datorn när jag använde den.

 

Precis, det beror på cpu/moderkort, på vissa kan man blanda, på andra inte, vissa kräver högre kvalite på minne osv.. läs manualen till moderkort och processor, eller gör som Plala säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar. Tänkte beställa minne tillsamamsn med datorn, men väntar tills jag får den så går jag med den till närmaste affär så får de hjälpa mig =)

 

Går det inte att konfa på stället du ska köpa datorn ifrån?

 

Nog borde modellen ha en onlinemanual där det framgår hur många lediga platser(om några) och vilken typ av minne osv....

 

Där nåt att tänka på iaf:

Selecting the Proper Amount of RAM for a Notebook PC

http://compreviews.about.com/od/cpus/a/NoteRAMSpec.htm

 

Before You Choose a Notebook PC

http://compreviews.about.com/od/buyers/bb/NotebookPCs.htm

 

Notebooks are generally more restricted in the amount of memory they can have compared to desktops. When looking at computers you want to make sure to check out the maximum memory the system can handle as well as the amount that is installed in the computer. It's also useful to find out if a memory upgrade can be done yourself or if it has to be done by a technician.

Notebook computers generally have two slots available for memory modules compared to three or four in desktop systems. This means that they are more limited in the amount of memory that have available. With current memory module technologies, this restriction generally comes to either one or two gigabytes of RAM in a notebook system based on either 512MB or 1GB modules. Some ultraportable systems are even fixed with one size of memory that cannot be changed at all.

 

I värsta fall sitter det 2 x 512 och har bara 2 platser. Då måste du ju slänga dom och köpa 2 x 1024 för 2Mb RAM... alla burkar är olika, du måste läsa specifikationer och manual

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att konfa på stället du ska köpa datorn ifrån?

 

 

Nee det gick inte, sökte på datortillverkarens hemsida men hittade inte min dator där. Där jag köpte den stog inte så mycket info om datorn på deras hemsidan, utan de sa att jag va tvungen att kolla me tillverkaren :S

 

Språkpolisen framme men jag hoppas det är en miss att skriva hlp istället för help, annars är det ju bara för mycket. Tack.

 

Nee inget miss, brukar skriva hlp istället för help. Ska du vara petig så be mig skriva hjälp i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en 1000:- Medison dator? :D

Allvarligt..vad är det för märke och modell då? Skulle inte rekommendera att köpa nåt du inte kan hitta ordentlig info/support/drivers/bios/manual/ osv downloads....

 

annars kanske det slutar så här:

Helpdesk för att hitta och använda manualen:

:D

 

hehe nee det blev en

 

Acer Aspire 9413ZWSMi Intel Core Duo T2080 1.73GHz, 1024MB DDR2, 120GB SATA HDD, 17" Wide, Vista Home Premium

 

Grejen är att jag fick ett nummer jag kunde ringa och få support, men jag är i Norge för tillfället och kan inte ringa till Sverige från min mobil, så jag tänkte chansa här på pf eftersom jag inte hittade något på google eller acer.se =)

 

Ville igentligen inte ha vista, men det gick inte att byta ut, så fick tips av en kompis att köpa mer minne så skulle det inte vara någon fara.

 

Helpdisken du länka till verkar skitbra, du råkar inte ha nån nr till de :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hitta inget till just 9413 men till serien 9410...

 

 

Acer Aspire 9410 Series

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_9410.html

 

Manual

ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/aspire_9410/manual/AS%209420_9410_7110%20ENG_0922.pdf

 

Helpdisken du länka till verkar skitbra, du råkar inte ha nån nr till de :P

Tyvärr, men de råka ju passa bra då du e i Norge nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar.

 

Köpte datorn igår och kommer tillbaka till Sverige i helgen, får datorn på måndag så då får vi se =)

 

Kommer bara ha den till pokern så det krävs kanske inte så mycket, men känns som om 2gig ram minne är ett måste till vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...