Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har bombat ganska friskt från CO och knappen dom senaste händerna.

Mindtricks är en ganska tight, bra men lurig Fi som kan göra en del moves både pre och post.

Vet att jag spelar den handen väldigt EMO/dåligt:oops: och förmodligen borde höjt flopp och höjt mer preflop, men jag vågade inte efterosm jag inte vet hur Fi spelar draws och huruvida jag står mig mot en floppush.

Är standard att 3betta floppen och checka turn om inget spader kommer? Kanske slänga in ett litet värdebet på river som spelat...

NL $0.50/$1 Texas Hold'em

Table Fluorine 02 6-max (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of active players : 5

Seat 1: Okkepoker ( $95.10 )

Seat 2: LayNpray ( $102.55 )

Seat 3: Boz1707 ( $100 )

Seat 4: riceyyy ( $91.31 )

Seat 5: Skalle88 ( $132.10 )

Seat 6: MinDTrickS ( $100.20 )

MinDTrickS posts small blind [$0.50]

Okkepoker posts big blind [$1]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Qh:, :Qd: ]

LayNpray folds

riceyyy folds

Skalle88 raises to [$3.50]

MinDTrickS calls [$3]

Okkepoker folds

** Dealing Flop ** [ :7d:, :3s:, :7s: ]

MinDTrickS bets [$4]

Skalle88 calls [$4]

** Dealing Turn ** [ :5s: ]

MinDTrickS bets [$8]

Skalle88 calls [$8]

** Dealing River ** [ :Jd: ]

MinDTrickS checks

Skalle88 checks

Postad

Tycker det ser helt ok ut, men betta river eller höj flopp och ta över bettingleaden. Problemet med att höja flopp är väl att vi nästan blir comittade om han ställer över vårt turnbet så gillar den passiva linjen mer här.

Postad

Håller med raisa flop. Han kan mycket väl bara kolla om du försökte stjäla blindarna. Chansa på att du missade och kan sno det hela mao raise för att stoppa färgdrag.

På turn och river så skulle jag syn checka presis som du gör för han kommer ändå inte syna om han inte har färg eller triss där.

Postad

Grejen är ju att om vi inte höjer flopp kan han fortsätta skjuta tom, särskilt med tanke på scarecard på turn, och folk som bettar ut är faktiskt hyggligt ofta tomma eller har ett litet pp de vill testa "var de står" med. Tycker din linje är bra tills river då vi måste värdebetta. Höja flopp och få in degen/syna push kanske är ett rimligt alternativ om spelet varit väldigt väldigt aggro. Det är nog inte ofta fallet på NL100.

Postad
Grejen är ju att om vi inte höjer flopp kan han fortsätta skjuta tom, särskilt med tanke på scarecard på turn, och folk som bettar ut är faktiskt hyggligt ofta tomma eller har ett litet pp de vill testa "var de står" med. Tycker din linje är bra tills river så vi måste värdebetta. Höja flopp och få in degen/syna push kanske är ett rimligt alternativ om spelet varit väldigt väldigt aggro. Det är nog inte ofta fallet på NL100.

Precis så brukar jag spela om det inte ligger färgdrag ute. Men med färgdraget ute så är risken för stor att han semibluffar med färgdraget och då vill jag inte ge ett gratiskort. Men annars brukar jag precis som du säger låta han fortsätta bluffa.

Leder han förlorar jag mindre genom att syna ner och om han bluffar vinner jag mer. Men som sagt färgdraget.....

(Ett mellanting är att syna flop och om färgdraget inte sitter så dega på turn. Och ev folda om färgen sitter och han fortsätter att skjuta.)

Postad
vad är planen om fi pushar över din flopraise då? Fistpump-call?

Ställer han foldar jag. Kanske vekt men om han ställer på min reraise så tror jag att jag är slagen till 90% om fi inte är en maniac. Då tror jag på trissen eller bättre.

Postad
Ställer han foldar jag. Kanske vekt men om han ställer på min reraise så tror jag att jag är slagen till 90% om fi inte är en maniac. Då tror jag på trissen eller bättre.

Eller så har han just bet-3betat dig med nutflushdraget vilket typ är standardspel här OOP.

Postad

Jag håller med Jerico här, finns ingen anledning att raisa flop om inte spelet varit väldigt aggro, men definitivt värdebet river.

Har noterat att du, Jerico, samt några andra på senare tid använder er av uttrycket "fistpump-call" - vad betyder det? :roll:

Postad

Ett annat problem som kan uppstå vid push på floppen är om fi synar vår raise och sedan checkar på turn (givet att turn kommer blank). Fortsätter man beta då är man väl mer eller mindre comittad till potten. Visserligen är väl det spelet kanske inte så troligt med en sjua men ändå.

Hursomhelst är jag inne på Jericos linje. Ogillar att bygga stora potter med op postflopp. Framförallt om fi är en hygglig spelare.

Postad
Har noterat att du, Jerico, samt några andra på senare tid använder er av uttrycket "fistpump-call" - vad betyder det? :roll:

Det är nog vi som läser 2+2, det är därifrån uttrycket kommer. Det innebär väl att man (åtminstonde bildligt) knyter näven och gör en pumpande rörelse innan man synar för att markera att man vunnit. (Ungefär som ishockeyspelare brukar göra när de satt pucken).

Postad
Det är nog vi som läser 2+2, det är därifrån uttrycket kommer. Det innebär väl att man (åtminstonde bildligt) knyter näven och gör en pumpande rörelse innan man synar för att markera att man vunnit.

Okej, tack för det - då har man lärt sig något idag också :-)

Synd man inte har mer tid över så man hann vara inne där lite också.

Edit: Skulle väl iofs inte gälla i detta fallet, men det var kanske det du menade?

Postad
Ett annat problem som kan uppstå vid push på floppen är om fi synar vår raise och sedan checkar på turn (givet att turn kommer blank). Fortsätter man beta då är man väl mer eller mindre comittad till potten. Visserligen är väl det spelet kanske inte så troligt med en sjua men ändå.

Hursomhelst är jag inne på Jericos linje. Ogillar att bygga stora potter med op postflopp. Framförallt om fi är en hygglig spelare.

Hur ska fi kunna checka turn om efter push på floppen och tycker du det är trevligare att spela stora potter ur position eller vad är det du menar:roll:

Postad
Eller så har han just bet-3betat dig med nutflushdraget vilket typ är standardspel här OOP.

Han kan ha många händer A5, A7, 55, 88-AA han kan även ha nötflushdraget.

Han kan även vara helt tom.

Om du raisar så får du veta om han är tom, om han ställer/4-betar så får man bedömma om han har dig slagen. Just triss möjligheten kanske här gör att man ska syna ned även om färgdraget ligger där. Vilket är ett misstag om han har nötflushdraget förståss.

Vad som är rätt i poker är inte lätt att avgöra om man inte ser moståndarens hand innan man tar beslutet.

Som jag skrev så använder jag båda linjerna här. Jag brukar syna ned utan direkta drag på brädan men brukar oftast raisa med drag. Dock här så ger just 77 på brädan honom en möjlighet att bluff 4-beta bort mig från min hand och just den aspekten talar här för att syna ned.

Men om du synar och färgkortet sitter vad gör du då?

Om en till 5:a kommer på nästa vad gör du då?

Klart synar du bara på flop kan du ju folda billigt.

Postad
Hur ska fi kunna checka turn om han synar får push och tycker du det är trevligare att spela stora potter ur position eller vad är det du menar:roll:

Skulle inte ha skrivit push. My bad. Menade om vi höjer till typ 16.

Sedan nämnde jag väl aldrig något om positionen i mitt inlägg. Bara att jag ogillar att spela överpar (op) i stora potter postflopp (givet att vi inte träffat ett set naturligtvis).

Postad
Om du raisar så får du veta om han är tom, om han ställer/4-betar så får man bedömma om han har dig slagen.

När han bettar vet vi inte mycket om hans hand, men vi vet att vår hand står sig hyfsat bra mot hans HD. Visst, raisar du och han lägger så vet du att han var tom - men det ger inte mycket deg det... Pushar han vet vi inte så mycket mer än att han inte var tom, och att vår hand nu står sig lite sämre mot hans HD. Det är ett alternativ, men jag gillar check bättre.

Synar vi beror naturligtvis turn på hur vi går vidare. Färgdraget sitter och han bettar igen - vår hand står sig nu sämre mot hans HD, men tillräckligt bra för att syna igen. När han checkar river borde vår hand stå sig bra mot hans HD och jag gillar därför ett värdebet.

Ungefär så resonerar jag, sen får väl nån med mer skills komma och knäppa mig på näsan... ;-)

Postad

Jo, jag gillar ditt enkla resonemang där zed. Vi utnyttjar vår position bäst genom att bara syna, vi får information gratis och maximerar värde de gånger han är tom samtidigt som vi förlorar minimum om han är nötad. Också svårt för honom att spela mot oss eftersom han inte vet hur stark vår hand är, bara att vi antagligen inte har en naken sjua, vi kan ha kåk, flushdrag, överpar, tom float etc...

Allt förändras dock om spelet har varit aggressivt och hero har en urusel image, då höjer vi för värde och är beredda att få in degen.

Postad
För gemene NL100-spelare?

ne men just denna Fi är kapabel till större moves (då menar jag inte 4betta 99 här) men jag vet inget om hur han spelar draws.

Hade jag vetat att han spelar donk-4betpush med bra draws hade jag förmodligen höjt och synat.