Gå till innehåll

icke-EU -> EU sajt och skatt


Jugge

Recommended Posts

Säg att jag skulle vilja föra över pengar från en icke-EU sajt (via tex neteller) till en EU-sajt. Jag spelar på EU-sajten och vinner en summa pengar.

Hur gör man sen i deklarationen? pengarna jag använt är ju egentligen svarta?

 

Tja. Pengar som du har vunnit på den sajt som är utanför EU ska du skatta för. Den vinst du gör på en skattefri sajt ska du inte skatta för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag skulle vilja föra över pengar från en icke-EU sajt (via tex neteller) till en EU-sajt. Jag spelar på EU-sajten och vinner en summa pengar.

Hur gör man sen i deklarationen? pengarna jag använt är ju egentligen svarta?

 

Du kan tjäna vita pengar på icke-EU-sajter. Förutsättningen är att du deklarerar dina vinster och sedan betalar 30% kapitalvinstskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skulle bli beskattad eller frivilligt skatta pengarna så är det ju logiskt att du endast betalar 30% av nettovinsten, dvs tar du ut 20 000 kr från en icke-eu sajt så blir du betalningsskyldig ca 6000 kr. Så kommer det se ut, skatteverket kommer inte kräva t.ex. 60 000kr bara för att din bruttovinst ligger på 200 000kr. Såsom lagen är idag ser det ut så då man skattar för vinster men ej för förluster men det kommer ALDRIG att fungera så i praktiken. Skatta på vinsten du tar ut från pokerkontot till din svenska bank så bli nog skatteverket nöjd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skulle bli beskattad eller frivilligt skatta pengarna så är det ju logiskt att du endast betalar 30% av nettovinsten, dvs tar du ut 20 000 kr från en icke-eu sajt så blir du betalningsskyldig ca 6000 kr. Så kommer det se ut, skatteverket kommer inte kräva t.ex. 60 000kr bara för att din bruttovinst ligger på 200 000kr. Såsom lagen är idag ser det ut så då man skattar för vinster men ej för förluster men det kommer ALDRIG att fungera så i praktiken. Skatta på vinsten du tar ut från pokerkontot till din svenska bank så bli nog skatteverket nöjd...

 

Varför skulle det inte fungera så i praktiken? Bara för att man tycker att en lag är fel så betyder det ju inte att man inte måste följa den. Har inte riktig koll på skattelagstiftningen och pallar inte kolla upp det (har man en gång tagit sig förbi den skiten så vill man fan inte tillbaka...) men står det i lagen som du påstår att det gör så ska den självklart följas. Är det däremot bara ett uttalande från skatteverket så får man väl överklaga sig upp i regeringsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte fungera så i praktiken? Bara för att man tycker att en lag är fel så betyder det ju inte att man inte måste följa den. Har inte riktig koll på skattelagstiftningen och pallar inte kolla upp det (har man en gång tagit sig förbi den skiten så vill man fan inte tillbaka...) men står det i lagen som du påstår att det gör så ska den självklart följas. Är det däremot bara ett uttalande från skatteverket så får man väl överklaga sig upp i regeringsrätten.

 

Ni kan vara helt säkra på att Skatteverket kommer att kräva in exakt den summa pengar som lagstiftningen säger om det "kommer på en", alltså 30% av bruttovinsten, oavsett vilka konsekvenser detta får för den enskilde spelaren. Myndigheten har inga möjligheter att fatta något annat beslut så som lagen är utformad idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte ett smack på colderose... Lagen kräver att de är rimlig så att folket kan stå bakom den. Svårt att legitimera en lagstiftning som kan kräva en pokerspelare på åtskilliga miljoner i skattepengar trots att man endast har redovisat en nettovinst på kanske 100 000kr. Finns det NÅGON som har blivit utsatt för denna typ av beskattning? Jag tror iallafall att det inte finns en chans... 30% av den reella vinsten gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte ett smack på colderose... Lagen kräver att de är rimlig så att folket kan stå bakom den. Svårt att legitimera en lagstiftning som kan kräva en pokerspelare på åtskilliga miljoner i skattepengar trots att man endast har redovisat en nettovinst på kanske 100 000kr. Finns det NÅGON som har blivit utsatt för denna typ av beskattning? Jag tror iallafall att det inte finns en chans... 30% av den reella vinsten gäller

 

Megadeth, jag är ledsen men du vet inte vad du pratar om. Som lagen är skriven idag råder det inga som helst tvivel om att Skatteverket är tvingade att driva in en - låt vara - fullkomligt vanvettig skatteskuld, om det är så att verket får nys om saken. Sen är det ju så att skattmasen inte letar särskilt hårt efter cashgame-spelare idag som vinner på sajter utanför EU, men det är en helt annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte ett smack på colderose... Lagen kräver att de är rimlig så att folket kan stå bakom den. Svårt att legitimera en lagstiftning som kan kräva en pokerspelare på åtskilliga miljoner i skattepengar trots att man endast har redovisat en nettovinst på kanske 100 000kr. Finns det NÅGON som har blivit utsatt för denna typ av beskattning? Jag tror iallafall att det inte finns en chans... 30% av den reella vinsten gäller

 

Snarare så kräver legalitetsprincipen att du inte ska skatta för något som inte är stadgat i lag (med tolkningsutrymme dock). Jag förstår inte ens riktigt hur du menar. Vill du ha opinionsmätningar eller folkomröstningar inför införandet av varje ny lag? Ledsen, men du är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skatta på pengar som ligger på ett pokerkonto som saknar insyn? Det är väl när pengarna kommer till Sverige genom uttag som skatteverket kan få nys om det genom banker alternativt man vunnit någon stor turnering online eller i Las Vegas. Här borde det vara 30% skatt på nettovinsten. De som har blivit beskattade har blivit det genom enskilda turneringsvinster (såsom K. Leenard nyligen), och här har principen om 30% beskattning av nettovinsten av dessa endast blivit aktuellt. Vad jag menade med att lagen måste upfattas legitim är att en så pass ny och speciell lag måste prövas i rätten ända upp till högsta instans och det är väl inte gjort än...Sen kan man inte bilda lagar som strider mot all logik och för att samhället ska fungera måste lagarna till viss del också legitimeras genom folket som accepterar dem. Jag tror t.ex. att beskattning av varje enskild vunnen pott av cashgamespelare så att beskattningen vida överstiger den totala nettovinsten blir svår att legitimera. Detta står jag fast vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skatta på pengar som ligger på ett pokerkonto som saknar insyn? Det är väl när pengarna kommer till Sverige genom uttag som skatteverket kan få nys om det genom banker alternativt man vunnit någon stor turnering online eller i Las Vegas. Här borde det vara 30% skatt på nettovinsten. De som har blivit beskattade har blivit det genom enskilda turneringsvinster (såsom K. Leenard nyligen), och här har principen om 30% beskattning av nettovinsten av dessa endast blivit aktuellt. Vad jag menade med att lagen måste upfattas legitim är att en så pass ny och speciell lag måste prövas i rätten ända upp till högsta instans och det är väl inte gjort än...Sen kan man inte bilda lagar som strider mot all logik och för att samhället ska fungera måste lagarna till viss del också legitimeras genom folket som accepterar dem. Jag tror t.ex. att beskattning av varje enskild vunnen pott av cashgamespelare så att beskattningen vida överstiger den totala nettovinsten blir svår att legitimera. Detta står jag fast vid.

 

Nu handlar ju inte frågan om huruvida man i praktiken kommer att bli beskattad för de pengar man har på ett slumpvis pokerkonto. Frågan gäller ju istället vilka beskattningregler som gäller som lag i Sverige, inte vad du tycker borde gälla. Beträffande Ken L:s beskattning så undrar jag varifrån du har fått att det endast gäller nettobeskattning (och vilken princip pratar du om?)?

 

Nu har jag i alla fall varit snäll nog att slå lite i min skattelagstiftningsbok och har hittat följande:

 

IL (Inkomstskattelagen 1999:1229) 42:25, 1:a st.: Vinst i ett utländskt lotteri eller vid vinstdragning på utländska premieobligationer skall tas upp (i inkomstslaget kapital, affes anmärkning) om vinsten överstiger 100 Kr

 

IL 42:25, 3:e st: Utgifter för att delta i svenska och utländska lotterier får inte das av.

 

Alltså: Om du vinner över 100 Kr hos ett icke-skattefritt pokerbolag under samma beskattningsår så skall du betala 30% skatt på bruttobeloppet.

 

De här lagreglerna är ju så glasklara att endast en idiot hade försökt pröva dem i en domstol. Mer allmännt om lagars legitimitet så får riksdagen stifta i princip hur idiotiska lagar de vill så länge de inte strider mot grundlagarna eller andra författningar som riksdagen har förklarat ska gälla som lag i Sverige. Du har ju dock en poäng att den stora massan helst ska acceptera lagarna men det har nog främst politiska skäl.

 

Vad gäller beskattningen vid CG:s så håller jag med dig, och alla andra, om att det skulle vara sjukt orättvist om folk blev beskattade för varenda pot de vinner men inte får göra några avdrag för sina utgifter men det hade varit mycket intressant att få se det prövat i regeringsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

IL (Inkomstskattelagen 1999:1229) 42:25, 1:a st.: Vinst i ett utländskt lotteri eller vid vinstdragning på utländska premieobligationer skall tas upp (i inkomstslaget kapital, affes anmärkning) om vinsten överstiger 100 Kr

 

IL 42:25, 3:e st: Utgifter för att delta i svenska och utländska lotterier får inte das av.

 

Alltså: Om du vinner över 100 Kr hos ett icke-skattefritt pokerbolag under samma beskattningsår så skall du betala 30% skatt på bruttobeloppet.

 

 

Lite dumt att fråga kanske, men skulle man inte kunna hävda att varje pott som spelas är ett separat lotteri; så länge man inte vinner potter på över 100:- så ska de vara skattefria? Eller är varje session, eller varje år, ett enda långt lotteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dumt att fråga kanske, men skulle man inte kunna hävda att varje pott som spelas är ett separat lotteri; så länge man inte vinner potter på över 100:- så ska de vara skattefria? Eller är varje session, eller varje år, ett enda långt lotteri?

 

Varje pott Är ett separat lotteri och mycket riktigt som du säger, så länge en pott är under 100 kr, så är den skattefri även om vinsten är utanför EU. Sen ska man kunna visa detta för Skatteverket också...

 

Sen som ett litet tillägg till inlägget om inkomstskattelagen så är den visserligen från 1999 (gällande från 1 jan 2000), men den ersatte en massa olika skattelagar så bestämmelserna om kapitalvinstbeskattning har funnits längre än så och har alltså inte tillkommit pga pokerboomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dumt att fråga kanske, men skulle man inte kunna hävda att varje pott som spelas är ett separat lotteri; så länge man inte vinner potter på över 100:- så ska de vara skattefria? Eller är varje session, eller varje år, ett enda långt lotteri?

 

Hm... Kanske skulle jag säga. Jag håller dock för mer troligt att det är totalvinsten som gäller. Detta är dock inget jag vet, och jag orkar inte kolla upp det nu heller, utan det är mer en gissning. Rent teoretiskt skulle du ju i så fall kunna köpa 100 000 premieobligationer med extremt liten, men nästan 100% säker, avkastning (om det nu finns några sådana) och göra en helt sjukt bra skattefri vinst på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..asså ..alla pratar om att det är heeeeeelt skattefritt på alla vinstsummor på EU-pokersajter ..är det verkligen så? Är pokerstars europiskt då? Vilka sajter är EU och vilka är inte EU? ..hur vet man det? Hmm ..och jag har hört nåt om att skulle man ta ut vinstpengar på postväxel eller nåt sånt och löser in som cash så hamnar de uppgifterna inte hos skatteverket ..nån som hört nåt om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..asså ..alla pratar om att det är heeeeeelt skattefritt på alla vinstsummor på EU-pokersajter ..är det verkligen så? Är pokerstars europiskt då? Vilka sajter är EU och vilka är inte EU? ..hur vet man det? Hmm ..och jag har hört nåt om att skulle man ta ut vinstpengar på postväxel eller nåt sånt och löser in som cash så hamnar de uppgifterna inte hos skatteverket ..nån som hört nåt om det?

 

Ja, lotterivinster inom EU är skattefria, eftersom lottervinster är skattefritt för svenska lotterier pga EU's konkurrenslagstiftningar. Vad som räknas som EU sajter är lite jobbigare, men det finns en bra lista att utgå ifrån i en annan tråd. Hur man bluffar skattmasen har jag dålig koll på, men att ta ut cash och stoppa i madrassen låter ju lite jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...