Gå till innehåll

Ont i ögonen av att lira poker


Frenter

Recommended Posts

Hej, de senaste månaderna har jag känt att jag får ont i ögonen när jag lirar poker i mer än en timme. Jag märker även att jag blir trött i ögona och att jag får svårt att fokusera ögonen på specifika punkter. Saker och ting blir lite suddiga efter att jag har lirat, helt enkelt.

 

Jag har även märkt att min syn på långt håll har försämrats avsesvärt under den här tiden, har även kollat upp detta och har fått det bekräftat att jag inte ser så bra på långt håll, dock behöver jag inte använda glasögon/linser om jag inte vill då det inte är så farligt.

 

Jag undrar nu hur jag ska göra för att jag inte skall få ont i ögonen och för att min syn inte skall försämras av att sitta framför datorn, att jag inte skall se suddigt den närmsta tiden efter grindandet och att min syn på långt håll inte skall försämras. Jag vet ej om jag skall ha datorn långt borta från mig eller nära, skall jag försöka ha det ljust runtomkring, ljust på skärmen eller mörkt? etc.? hjälp mig innan jag blir blind :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, de senaste månaderna har jag känt att jag får ont i ögonen när jag lirar poker i mer än en timme. Jag märker även att jag blir trött i ögona och att jag får svårt att fokusera ögonen på specifika punkter. Saker och ting blir lite suddiga efter att jag har lirat, helt enkelt.

 

Jag har även märkt att min syn på långt håll har försämrats avsesvärt under den här tiden, har även kollat upp detta och har fått det bekräftat att jag inte ser så bra på långt håll, dock behöver jag inte använda glasögon/linser om jag inte vill då det inte är så farligt.

 

Jag undrar nu hur jag ska göra för att jag inte skall få ont i ögonen och för att min syn inte skall försämras av att sitta framför datorn, att jag inte skall se suddigt den närmsta tiden efter grindandet och att min syn på långt håll inte skall försämras. Jag vet ej om jag skall ha datorn långt borta från mig eller nära, skall jag försöka ha det ljust runtomkring, ljust på skärmen eller mörkt? etc.? hjälp mig innan jag blir blind :(

 

glöm inte att blinka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är även att se till att inte hela tiden låta ögonen vara inställda på ett visst avstånd hela tiden. Se till att då och då titta ut genom fönstret och fäst då blicken så långt bort som du kan. Ögonmusklerna behöver få jobba de också.

Jag var på väg att behöva få glasögon när jag jobbade framför skärm och sen satt hemma hela nätterna för sådär 10 år sedan. Men min ögonläkare gav mig det enkla tipset. Sedan dess har det inte varit ngr större probs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har plattskärm, se till att du har ställt in den så att den kör på rekommenderad upplösning. Om du jagar upp en skärm till 1600*1200 fast den är gjord för 1280*1024 så kommer resultatet att bli en suddig bild som ögonen konstant försöker få fokus på.

 

Andra faktorer som kan spöka är om du får in fönsterblänk på skärmen som även det stör fokuseringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som loveless sade, kolla upp det där med upplösningen. Jag tyckte själv att jag såg suddigt för ett tag sedan. Det visade sig att jag hade inställt 1280x768 när skärmen är gjort för 1280x800. Blev en väldig skillnad faktiskt.

 

Ljusstyrkan gör mycket den med. Har du mörkt i rummet ska skärmen vara mörkare och tvärtom. Jag ändrar ljusstyrkan flera gånger per dag nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...