Gå till innehåll

kryddblandning till kyckling


davelin

Recommended Posts

Jag marinerar gärna mina kycklingfileér tillsammans med vitlök och timjan.

Fileérna steks sen i antingen en vanlig stekpanna eller ännu hellre en grillpanna.

Sen klyftar du potatis och palsternacka (gärna även morätter). In med det i ugnen med lite olja och kanske ngn krydda på (så som mer timjan eller varför inte en blandning av lagerblad och dragon) Ugnen på sådär 225grader (kommer aldrig ihåg) tills det är sådär halvklart. Då slänger du även med morötterna, för de blir annars allt för mjuka.

Till detta gör du en liten dressing av grekisk yoghurt (som man låter rinna av lite genom en tunn kökshandduk. Behövs inte, men dressingen blir krämigare då. Tillsätt finhackad vitlök och en liiiten gnutta olja.

Blanda gärna ihop en liten grönsallad på rockula tomater och rödlök.

Serveras gärna med vatten (eller rödvin om sånt gillas).

Men som både jag och Gdaily skulle säga: Det går lika bra med coca-cola.

Smaklig måltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt: (flytande) honung och soja. blanda o smeta. stek (tillsammans med filéerna, då). pasta till. grön pesto kan funka till, även utan honungen & sojan.

 

Fräscht: örter, blanda pressad citron med färska hackade örter typ dragon, timjan, rosmarin. i med soja, smör, salt, peppar etc och smeta över filéerna. in i ugnen. kanske en currysås & ris till det.

 

nu blev jag hungrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett recept på libanesisk kyckling som jag tycker är bra.

Skär kycklingen i lagomt stora bitar och marinera i olja, citron, peppar, kryddpeppar och lite kanel. Jag tyckte först att det lät lite skumt med kanelen, men resultatet är bra och uppskattat.

 

Till detta passar det bra med någon sorts ris eller vetekorn. En varm sommardag kanske en lätt sallad är ett alternativ till ris.

Och glöm inte bort att dricka rikligt av ett gott vin därtill! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marinera med vitt vin, charlottenlök peppar och salt.

Bryn i stekpanna för att få lite färg. Linda spansk skinka runt om och

Ställ in i ugnen tills det är klart. Bacnonskivor funkar också.

 

OBS kör det inte för länge. Kycklingkött är klart när det är klart, Det finns knappt några marginaler alls. Det största felet folk gör är att steka på kycklingkött för länge för att dom e rädda för salmonella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda lika delar tandoori paste (köp helst på asiatbutik) och tjock yoghurt (typ turkisk) till en marinad. Lägg lite marinad som bottenskyl i en plastpåse, lägg i en kycklingfile, fyll på med marinad osv. Knyt sen ihop påsen och låt stå i kylen minst 30 min. Grilla sen kycklingen i ugnen eller på grill, servera med mango chutney och/eller sweet chili-sås ihoprörd med yoghurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag brukar göra med kycklingfileer är att jag brukar skära en "ficka" mitt i och fyller den med lite fetaost och lite örter, brukar ta rosmarin och timjan. Brukar också köra i lite soltorkade tomater ibland. Steker den sen och kör den färdig i ugnen lagom länge så den inte blir torr.

Men man kan fylla den med i princip vad som helst men ja tycker det blir riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gryta med med ingefära är Nöten...

 

Absolut!

 

Hittade det här för ett tag sen på flashback:

Indisk kycklinggryta med kardemummabasmatiris.

2 portioner

300G kycklingfile, skuret i munstora bitar.

1 gul lök.

2 vitlöksklyftor

1 msk sambal oelek. (eller mer om man vill)

ca 2 cm stor ingerfärsbit. (skala den)

1 kycklingbuljongstärning. (eller hönsbuljongtärning)

1 burk krossade tomater

saften från 1/2 citron

2 msk rapsolja

1/2 msk curry

1 tsk kanel

2 klickar yougurt naturell (till serveringen EJ i grytan)

RIS:

2 dl basmatiris

1 tsk malen kardemumma

salt

1 msk rapsolja

Börja med att mixa lök, vitlök, chili och ingerfära tills du får en slät massa.

Hetta upp oljan och fräs mixblandningen i ca 1 minut.

Tillsätt kanel och curry och fräs ytterligare 1 minut.

Tillsätt resterande ingredienser och låt sjuda i ca 40 minuter.

Hetta upp oljan och fräs kardemumman i ca 30 sec. Tillsätt riset och fräs i ytterligare en minut. Häll på vatten och salt och låt riset bli klart. Servera med kycklingen och en liten klick youghurt naturell.

 

 

Riktigt gott (och enkelt trots en hel del ingredienser)! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...