Gå till innehåll

DocLame - mest på SvS


DocLame

Recommended Posts

  • Svars 141
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Knepigt läge i en ligamatch i bridge igår kväll: MTH öppnar som giv med 1 kl (visar bästa lf, fi spelar med 5-korts hf-öppningar). Vi är ensamma i zonen. Jag har

 

xx

Jxx

x

KQJxxxx

 

Det direkta överbudet 2 kl visar systemenligt helt andra saker än en klöverfärg, och högre kl-bud i detta läge är odiskuterade med aktuell parter. Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag passade mycket riktigt. MTV bjöd därefter 1 sp, P passade, MTH inviterade med 3 sp.

 

Och jag har kass position och kassa zoner så jag måste passa igen. MTV bjuder 4 sp. Pass, pass, och jag måste återigen passa.

 

4 sp går hem precis lagom för en bottenbricka för oss, då man på andra bordet spelade 5 dubblade kl för en bet då P hade typ

 

A

KQx

xxxxx

xxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shorthanded SnG live. HU med mörkarna 150-300. Både fi och jag har ca 10000 chips, d.v.s. 25*BB.

 

Jag höjer till 800 på knappen med J3s. Fi på BB synar.

 

Floppen kommer Tc9d7h. Fi checkar, jag betar 1100, Fi synar.

 

Turn kommer Ks. Fi checkar, jag betar 2300, fi synar.

 

Hur uppfattar vi läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han checksynar turn för nästan halva sin stack inne trots den stegdragiga brädan. Han försöker inte alls skydda sin hand. Jag drog slutsatsen att det bara kan betyda att han redan har stegen, eftersom han kan det där med implicita odds.

 

På river kom en 8:a, så jag drog själv in stegen, men inte nötstegen. Problemet är att nu ställer fi in. Har han 86 så vinner jag, har han J8 så är det split, och har han QJ så vinner han.

 

Ska jag syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bridgefråga att klura på då: Massor med kommunikationer fram och tillbaks, allt hänger på att lösa trumfen med minsta antalet tapp.

 

Hur ska då trumfen spelas?

 

Träkarl:QTxx

Spelförare: J9xx

 

Ja, under 15 års tid har jag sett denna sits lösas med 1(!) tapp två ggr. Ena gången var det dessutom i slam, sex hjärter men jämn hemgång. Motståndarna hade lite att diskutera efter denna bricka). Förutsätt jämn sits, trumfesset till höger och trumfkungen till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bridgefråga att klura på då: Massor med kommunikationer fram och tillbaks, allt hänger på att lösa trumfen med minsta antalet tapp.

 

Hur ska då trumfen spelas?

 

Träkarl:QTxx

Spelförare: J9xx

 

Ja, under 15 års tid har jag sett denna sits lösas med 1(!) tapp två ggr. Ena gången var det dessutom i slam, sex hjärter men jämn hemgång. Motståndarna hade lite att diskutera efter denna bricka). Förutsätt jämn sits, trumfesset till höger och trumfkungen till vänster.

 

Du menar alltså att det i detta läge finns ett spelsätt som gör att MTH trots den jämna sitsen tvingas ta med esset när MTV lägger kungen, eller att MTV tvingas lägga kungen trots att MTH redan tagit med esset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det i detta läge finns ett spelsätt som gör att MTH trots den jämna sitsen tvingas ta med esset när MTV lägger kungen, eller att MTV tvingas lägga kungen trots att MTH redan tagit med esset?

 

Nej, inte tvingas, i så fall hade det skett betydligt oftare än 2 ggr på 15 år. Däremot finns det ett spelsätt som maximerar chansen att motståndarna tomtar till det, och lägger honörerna i samma stick.

 

Okej, jag ska göra det enklare för er. Det sitter Kxx till vänster och Ax till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte tvingas, i så fall hade det skett betydligt oftare än 2 ggr på 15 år. Däremot finns det ett spelsätt som maximerar chansen att motståndarna tomtar till det, och lägger honörerna i samma stick.

 

Okej, jag ska göra det enklare för er. Det sitter Kxx till vänster och Ax till höger.

 

Maximerar just det spelsättet chansen att motståndarna tomtar till det oavsett om de är rutinerade rävar eller n00bs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte tvingas, i så fall hade det skett betydligt oftare än 2 ggr på 15 år. Däremot finns det ett spelsätt som maximerar chansen att motståndarna tomtar till det, och lägger honörerna i samma stick.

 

Okej, jag ska göra det enklare för er. Det sitter Kxx till vänster och Ax till höger.

 

Spela T från bordet i första trumfrundan. Får vi behålla den går vi in på handen i en annan färg och spelar ut J från handen i andra trumfrundan. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bridgefråga att klura på då: Massor med kommunikationer fram och tillbaks, allt hänger på att lösa trumfen med minsta antalet tapp.

 

Hur ska då trumfen spelas?

 

Träkarl:QTxx

Spelförare: J9xx

 

Ja, under 15 års tid har jag sett denna sits lösas med 1(!) tapp två ggr. Ena gången var det dessutom i slam, sex hjärter men jämn hemgång. Motståndarna hade lite att diskutera efter denna bricka). Förutsätt jämn sits, trumfesset till höger och trumfkungen till vänster.

 

Q från bordet A handen duckar högst troligt och vi bidrar med en hacka.

Vi hoppas att K handen duckar i förhoppning om att ta upp markering från partner ang vända.

 

sen kan vi om det ej verkar vara jäkligt snedfördelat (läs stöldbenäget) prestera några helt irrelevanta spel mellan hand och bord mest för att förhoppningsvis förbrylla fi.

 

Med handen inne så spelar vi sen en hacka i aktuell färg mot bordets T,x,x och njuter när fi avbryter sin direkta antydan att lägga en hacka och försjunker i grubbleri över sin egen listighet första gången färgen spelades.

(tanke gång hos fi: är spelaföraren så "rävig att han kommit på/starkt misstänker att K:en sitter fel och försöker bluffa bort mitt säkra trumfstick)

Tillsist spelar han på kungen och får en mördande blick av partnern som sticker med A.

 

Funkar nog bäst om fi är en småslug klubbspelare av hyfsad rang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela T från bordet i första trumfrundan. Får vi behålla den går vi in på handen i en annan färg och spelar ut J från handen i andra trumfrundan. Eller?

 

Tian från bordet, som vi får för (tian, inte damen, så att ess-andra duckar. Tar vi damen så klämmer ju esset i sitt ess).

 

Därefter titta misstänkssamt på vänsteryttern, in på handen och spela en liten mot damen. Nu ska han (med rätta) bli räddoch inte våga ducka från kung-andra kvarvarande längd).

 

***

 

Sverige ligger under med 90 imp mot Nederländerna i Bermuda Bowl- Tror ni de tar och vänder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tian från bordet, som vi får för (tian, inte damen, så att ess-andra duckar. Tar vi damen så klämmer ju esset i sitt ess).

 

Därefter titta misstänkssamt på vänsteryttern, in på handen och spela en liten mot damen. Nu ska han (med rätta) bli räddoch inte våga ducka från kung-andra kvarvarande längd).

 

***

 

Sverige ligger under med 90 imp mot Nederländerna i Bermuda Bowl- Tror ni de tar och vänder det?

 

Inte om de fortsätter spela på det här viset i alla fall.. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den minst spännande slam-handen i bridge-VM?

 

http://www.swangames.com/rama/boardreview.php?eventid=283054&roundno=1&segno=6&boardno=28

 

Utan haveri är det inte möjligt att hamna i något annat kontrakt än 6 NT, och det är inte heller möjligt att göra något annat än 12 stick. Till och med svenskarna klarade det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partnern hade ett småknepigt (tyckte han) budgivningsproblem i dagens ligamatch i bridge. Hans MTV öppnade med 1 ru, hans partner (d.v.s. jag) klev in med 2 kl, hans MTH passade, och nu satt han med

 

KQx

Axxx

Qx

Kxxx

 

...och det finns ingen möjlighet som vi bjuder att i detta läge explicit fråga efter håll i ruter. Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...