Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Har länge velat prova sådana där sjuka menyer. Men t ex på kock & vin "Stora resan" så tvivlar jag på att jag kommer klara att käka vissa rätter utan att grimasera. :oops:

jag har inte käkat den förvisso, men åt deras sinnenas meny. alla rätterna var riktigt goda, jag som inte gillar svamp tyckte deras svamp-rätt var jättegod etc. är inte så konstigt som det låter, de flesta sjuka kombos är faktiskt goda. vill du istället ha något mer normalt och bara skitgott så käka på 28+. de har godaste maten jag käkat, inga konstigheter bara riktigt jävla gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du som käkade på noma (förra året väl?) är det värt för ett total nybörjade att åka över och käka någon gång? Mest för att det är en upplevelse osv, vad gick de på med vin när du var där? Har för mig du snackade om 7k dkk för två, har jag fel?

5000dkr=7500kkr för 3. men vi tog inte hela vinpaketet. men räkna på 2-3kkr/pers iaf.

ska man bara äta dyrt en gång, varför inte ta det bästa direkt om man ändå bor nära. har man pengarna är det helt klart ett intressant kvällsnöje. jag hade gjort det oftare om jag hade fler polare som har råd och tycker det är värt det. många har råd men skulle aldrig ens kunna tänka sig betala så mycket för mat :(

malmö har tyvärr inte några riktigt bra restauranger. göteborg har 3st(28+, kockvin och sjömag), stockholm har ett gäng som jag förstått det(matsalen, f12, f/l) så man kanske kan planera in ett besök i stockholm/göteborg och passa på att käka då.

finns väl fler restauranger i köpenhamn också. hört att denna ska vara bra:

http://www.mr-restaurant.dk/

iaf, tycker helt klart fina restauranger är värda pengar för alla som har råd.

-----

tankade ner avatar i 720p och 1080p. tycker 720p på min 13" laptop(med LED) är mkt snyggare än 1080p på min 30" apple cinema. rent allmänt, flytta bildkällan närmre istället för att köpa större bildkälla imo.

Länk till kommentar

5000dkr=7500kkr för 3. men vi tog inte hela vinpaketet. men räkna på 2-3kkr/pers iaf.

ska man bara äta dyrt en gång, varför inte ta det bästa direkt om man ändå bor nära. har man pengarna är det helt klart ett intressant kvällsnöje. jag hade gjort det oftare om jag hade fler polare som har råd och tycker det är värt det. många har råd men skulle aldrig ens kunna tänka sig betala så mycket för mat :(

malmö har tyvärr inte några riktigt bra restauranger. göteborg har 3st(28+, kockvin och sjömag), stockholm har ett gäng som jag förstått det(matsalen, f12, f/l) så man kanske kan planera in ett besök i stockholm/göteborg och passa på att käka då.

iaf, tycker helt klart fina restauranger är värda pengar för alla som har råd.

-----

tankade ner avatar i 720p och 1080p. tycker 720p på min 13" laptop(med LED) är mkt snyggare än 1080p på min 30" apple cinema. rent allmänt, flytta bildkällan närmre istället för att köpa större bildkälla imo.

Först o främst, du jämför mellan två olika skärmar, sedan spelar ju filmen i sig också roll. Dra hem Sin City 1080p o jämför den med 720p så får du se på makalösa skillnader.

Länk till kommentar

iaf, tycker helt klart fina restauranger är värda pengar för alla som har råd."

sjömagasinet är helt klart värt både pengar och väntan.. helt klart en av sveriges tre bästa resturanger

Länk till kommentar

Först o främst, du jämför mellan två olika skärmar, sedan spelar ju filmen i sig också roll. Dra hem Sin City 1080p o jämför den med 720p så får du se på makalösa skillnader.

var ju min poäng att skärmen spelar roll. inte riktigt tänkt på det innan, men LED är faktiskt jävligt snyggt.

led-lcd-comparison.jpg

antar nästa tekniker(SED, OLED) kommer bli ännu bättre.

gör mig ännu mer sugen på att skaffa en 17" MBP... med i5 processor:

http://www.pcauthority.com.au/News/172791,macbook-pro-helps-core-i7-hit-100-degrees.aspx

Länk till kommentar

Tycker du inte att Basement och Thörnströms kan klassas som bra restauranger också? Dessa två är precis klassen under ovan tre nämnda.

inte varit på thörnströms än. bokade bord där åt min kära mor+man men i sista sekunden fick de för sig att de ville äta något enklare(trots att jag tänkt bjuda). var rätt besviken på dem då, hade verkligen sett fram emot att få pröva thörnströms. de får ju högt betyg av väldigt många, toppar väl GP. men vet inte hur maten står sig för folk som vill pröva något nytt jämfört med vanlig mat, kanske svensk husmanskost-ställe inte är rätt ställe att börja på. när jag rekommenderar folk som aldrig käkat för >500kr innan brukar jag föreslå kock och vin just för att det verkligen är annorlunda så de får en ny upplevelse.

basement har ju sänkt priserna och kvaliten en del. visst de har väldigt god mat, men ska man uppleva riktigt god mat för första gången tycker jag man med fördel bör gå 10m längre. är såpass mycket godare avsmakningsmeny på 28+ imo, högre klass. 28+ är nästan **, basement är med nöd och näppe * för att vara lite objektiv :P

Länk till kommentar

var ju min poäng att skärmen spelar roll. inte riktigt tänkt på det innan, men LED är faktiskt jävligt snyggt.

led-lcd-comparison.jpg

antar nästa tekniker(SED, OLED) kommer bli ännu bättre.

gör mig ännu mer sugen på att skaffa en 17" MBP... med i5 processor:

http://www.pcauthority.com.au/News/172791,macbook-pro-helps-core-i7-hit-100-degrees.aspx

aight, trodde du antydde på att STORLEKEN på skärmen var anledningen-_-, men ja.. LED gör under för svärtan. Men att ställa in tv'n t.ex. är ju ett mindre spektakel det också, hehehe apropå inställningar... tv-affärerna kör ju någon variant som e optimerad för det ljuset i affärerna + tecknat typ. Tecknade filmer är tydligen något som gemene man går igång på... WOAHH... *KOLLA SÅ FIN BILD* (ice age 3 som rullar) typ jätte vita/fina/klara färger.

Så kommer de hem i hemmet, inser att vanlig tv, filmer med lite mörka färger är helt åt fan med dem inställningarna, så då ställer de ner.. o blir fett besvikna för att de inte ser lika imponerande ut längre.

Länk till kommentar

aight, trodde du antydde på att STORLEKEN på skärmen var anledningen-_-, men ja.. LED gör under för svärtan. Men att ställa in tv'n t.ex. är ju ett mindre spektakel det också, hehehe apropå inställningar... tv-affärerna kör ju någon variant som e optimerad för det ljuset i affärerna + tecknat typ. Tecknade filmer är tydligen något som gemene man går igång på... WOAHH... *KOLLA SÅ FIN BILD* (ice age 3 som rullar) typ jätte vita/fina/klara färger.

Så kommer de hem i hemmet, inser att vanlig tv, filmer med lite mörka färger är helt åt fan med dem inställningarna, så då ställer de ner.. o blir fett besvikna för att de inte ser lika imponerande ut längre.

mm. istället borde de köpa en iPad för $499 och se 480p 30cm från huvudet. hade gett bättre färg, svärta och skärpa. sedan istället för stereo+högtalare kör man ett par in-ear för 500kr så får man riktigt jävla bra ljud också.

Länk till kommentar

Skön snubbe...

När staten avstår från att ta ut full skatt, upplever människor en falsk känsla av personligt välstånd. Detta är farligt, och leder i förlängningen till att folk väljer att arbeta mindre

:shock:

För dig som enskild medborgare kan det kanske verka lockande att göra en semesterresa eller köpa en ny platt-tv till följd av sänkta skatter – men är det så vi bygger ett samhälle?

:shock: :shock:

Jag trodde först hemsidan var något skämt... men verkar ju inte vara så :shock:

Länk till kommentar

min favorit:

om det är nu behöver man kanske bara jobba två dar för att ha råd att köpa en platt-tv. Men om vi höjer skatterna måste man istället jobba tre eller kanske fyra dar – dubbla arbetsinsatsen! Det är så vi får fart på Sverige!

Jag ger mig inte! Kampanjen har bara börjat!

surfade vidare på den siten och hamnade till slut här:

http://www.landskapsskydd.se/artikel/FSL20100105PiteaMarkbygden1101VV

klart vi ska stänga ner säkra fungerande kärnkraftverk och bygga vindkraftverk som behöver, enligt uppgift, subventioneras 20 miljoner per dag :shock:

hur mycket är dom döda fåglarna värda? jmf det med risken för större härdsmälta ala tjernobyl så ur ett biologiskt perspektiv gör det knappast stor skillnad.

människoliv är lite mer obekvämt att värdera men säg att risken för tjernobyl är 1/1000 år (förmodligen säkrare än så gissar hejvilt här) och det kostar 7.2 miljarder per år =7200 miljarder SEK är rätt mycket pengar..för att inte tala om alternativkostnaden när dom pengarna kunde använts till att driva utvecklingen framåt och få fram seriösa alternativ till dagens energikällor:(

Länk till kommentar