Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Åhååhåååå!

Introtävling!

Ännu en chans att skämma bort sig.

Jag tror f.ö. att jag har en annan musikrelaterad tävling på gång, dock ännu bara i tankestadiet. Fun fun fun. I get around. Ehm...yay Beach Boys-fylla.

Postad

Jag har ett tema, kan man väl säga, men det har inte med musiken i sig att göra. Ingen Misfitsquiz m.a.o. Jag tror hur som helst inte att vi har samma tema. Ser fram emot en introtävling. Skarvar du igång din tävling när Devy Chevy åker till Malmö?

Postad

Ska iväg, avslutar den nu istället. Grattis PianoPer! :)

Här är de korrekta svaren:

01. Denne man signade Alice Cooper.

Frank Zappa. Coopers band hade tid hos Zappa kl 7 på kvällen men tog fel och gick dit på morgonen. Zappa blev så imponerad över att någon i branschen var villig att stiga upp så tidigt att han lovade dem ett kontrakt utan att ha hört dem. Alternativt kan vi säga Shep Gordon som var bandets manager.

02. Act III Scene 2 (Shakespeare), African Student Movement och Black Stacey är alla låtar på vilken skiva?

Saul Williams (av, surprise, Saul Williams).

03. Alison Krauss brukar uppträda och släppa skivor med vilket bluegrass-band?

Union Station.

04. Musikquiz utan Beatles och/eller Stones? Hädelse! Hur många studioplattor har The Beatles släppt? Räkna med brittiska, det är nog enklast och mest rätt.

12

05. Sverige har vunnit Eurovision Song Contest vilka fyra år?*

1974 (Herreys), 1984 (ABBA), 1991 (Carola) och 1999 (Charlotte Nilsson).

06. Vilken gitarrist har vunnit 27 Grammys, fått en Grammy Legend Award och är nu på tapeten för en Grammy Foundation Leadership Award?

Quincy Jones.

07. Svenska grindcorebandet Nasum lade ned för några år sedan efter att vad hänt?

Sångaren Mieszko Talarczyk dog i tsunamikatastrofen.

08. Indienördsfråga! Vad är Pitchfork?

En pretto musiksite som folk tror är mainstream och tycker är cool. Sidan har funnits sedan 1995 och deras sökmotor har hittills aldrig fungerat bra.

09. DJ Shadows skiva Endtroducing..... är kanske världens mest kritikerhyllade hip hop-album. Förutom att den är galet bra, vad var det som var så unikt med plattan när den släpptes?

Hela skivan består av samplingar. Första albumet med enbart mörkhyade var en bra gissning annars.

10. Om man ska tro RIAA (vilket jag annars inte har för vana att göra), vilket är det bäst säljande albumet i USA någonsin? Och en följdfråga: vilken helt annan skiva har rekord i att ligga på listorna längst?*

Their Greatest Hits (1971-1975), en samlingsplatta av The Eagles. Den andra är Dark Side of the Moon av Pink Floyd - hela 741 veckor på Billboard Top 200! När CD-skivan slog igenom jobbade en västtysk fabrik på heltid i ett halvår med att bara trycka den. Många som gissade Thriller, den ligger dock tvåa på båda punkter.

11. Hmm, känns som att jag har glömt en massa genrer... vi kan ta soundtracks. Michiru Yamane är mest känd för sina sådana till vilka två spelserier?*

Castlevania och Suikoden.

12. Rolling Stone har en top 500-lista som ungefär har samma status som IMDb top 250 (dvs att ingen bryr sig men alla kollar den ändå). Beatles har förstås flest skivor med (varav fyra i top 10...), men vilka delar andraplatsen?*

The Rolling Stones och Bob Dylan. Bowie på delad sjätte plats, yay!

13. Hur många svenska band/artister har haft listettor på amerikanska huvudlistan?

Fyra - ABBA (Dancing Queen), Ace of Base (The Sign), Roxette (The Look, Listen to Your Heart, It Must Have Been Love, Joyride) och Blue Swede (Hooked on a Feeling).

14. Den här borde vara svår... på vems label släpptes Antony Hegartys debutskiva?

David Tibet från Current 93 (och typ alla andra liknande band). Inte helt oväntat bara en vän till mig som dyrkar Tibet och Hegarty som klarade.

15. Ett av mina absoluta favoritband, Lampshade, sjunger på vilka språk?*

Svenska, danska och engelska.

16. JS Bach, kåtbock med 20 barn fördelade över två stackars livmödrar, skrev en massa intressanta mattestycken. Vilken kanadensisk pianist är enormt känd för sin tolkning av Bachs Goldbergvariationer?

Glenn Gould. Excentriker och en av världens bästa pianister någonsin. Lyssna gärna på Vladimir Horowitz också så är större delen av spektrat täckt.

17. Genesis, King Crimson, Gentle Giant, ELP, Yes, Jethro Tull, Camel etc... vilken genre pratar vi om här?

Progressiv rock eller symfonisk rock, jag godkänner båda. Personligen tycker jag att det första svaret är mer rätt men det är en närmast religiös fråga.

18. Reggaebandsförkortningen JBB står för vadå?

John Brown's Body. Ingen som tog.

19. Vem ägnade sig åt att i över 30 år totaldissa Sveriges samlade musikerkår i DN samtidigt som han hyllade sina egna alster? Tips: har skrivit Frösöblomster.

Wilhelm Peterson-Berger.

20. Vilka är de enda som finns med i samtliga soundtrack till Salad Fingers?

Bröderna Eoin/Sandison, aka Boards of Canada.

Postad

04. Musikquiz utan Beatles och/eller Stones? Hädelse! Hur många studioplattor har The Beatles släppt? Räkna med brittiska, det är nog enklast och mest rätt.

12

Är det inte 13 st? 1. A hard days night 2. Abbey road 3. Beatles for sale 4. Help 5. Let it be 6. Magical mystery tour 7. Please please me 8. Revolver 9. Rubber soul 10. Sgt. peppers... 11. White album 12. With the beatles 13. Yellow submarine.

Eller är det någon av dem som inte räknas som studioplatta?

Postad
Är det inte 13 st? 1. A hard days night 2. Abbey road 3. Beatles for sale 4. Help 5. Let it be 6. Magical mystery tour 7. Please please me 8. Revolver 9. Rubber soul 10. Sgt. peppers... 11. White album 12. With the beatles 13. Yellow submarine.

Eller är det någon av dem som inte räknas som studioplatta?

"with the beatles" var bara en remastrad version av "abbey road" och med nytt omslag, så den räknas inte.

Postad
"with the beatles" var bara en remastrad version av "abbey road" och med nytt omslag, så den räknas inte.

Eller hur.... with the Beatles släpptes -63 och abbey road -69 :roll:

Nog snarare yellow submarine som inte är ett riktigt album.

Postad
Det är Magical Mystery Tour som inte räknas, det var en dubbel-EP i Storbritannien och inte en fullängdsskiva.

Just fan, den var 4-spårig bara ja. Måste börja använda vinylskivorna på vinden lite mer istället för att bara tanka mp3:or.

Postad
Hehe. :)

Fast den hade sex spår om vi ska vara riktigt petiga. MMT, Your Mother Should Know, The Fool on the Hill, I Am the Walrus, Blue Jay Way och Flying.

Urk, trött igår. 6 spår ska det vara ja. Och absolut, gör ett till Quiz så ska jag delta o klonka allt! ;-)

Postad

Glömde visst svaret på utslagsfrågan - hur många isländska electronica-album jag äger. Svaret är tolv.

Björk - Debut, Post, Telegram, Homogenic, Vespertine

Sugarcubes - Here Today, Tomorrow, Next Week!; Stick Around for Joy

Sigur Rós - Takk...

Múm - Finally We Are No One, Loksins Erum Við Engin, Summer Make Good, Yesterday Was Dramatic - Tomorrow Is Okay