Gå till innehåll

Är Fidel död?


Albert

Recommended Posts

Blir lite förvirrad nu, men är DNcrew någon slags B2B-reinkarnation? I vilket fall som helst frågar man sig varför B2B droppar triviala påståenden om att man måste producera saker för att kunna konsumera dem. Nej, det var ganska tydligt vilket budskapet var, och att resten mest är ett försök att undvika att bli sönderägd.

 

Inloggad på polares konto sorry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det är förövrigt löjligt att kalla någon sönderägd då du har hittat på att jag skrivit saker som jag inte har skrivit och sedan ägt mig med dem. Spelar du schack-matcher mot dig själv och påstår att du vunnit mot kasparov också? (Och så att du inte ska misstolka mig ytterligare: jag anser inte mig inte vara debattens motsvarighet till schackens kasparov).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om ägd förresten:

 

Ja, för länder med samma ekonomiska system, men som har haft grannar att handla med (som om handel skapar välstånd enligt marxism etc), har det ju gått så mycket bättre för ekonomiskt.

 

Tror också att man bör akta sig för att separera hjältemod från någons intention och konsekvens. Kuba hade med all sannolikhet varit ett friare och rikare land idag om Fidel dött när han utförde sina "hjältedåd".

 

Skulle tippa att jag är den mest marknadsinriktade personen på forumet, men det är inte en helt rättvis jämförelse. Dels för att Kuba kanske har bättre förutsättningar för ett drägligt liv än många andra kommunistländer och dels för att även dessa länder var starkt påverkade av USA ekonomiskt.

 

Hela strategin under Reaganeran var ju att knäcka kommunisterna ekonomiskt via militär kapprustning. Vilket ju också fick effekten att Sovietländerna spenderade jättedelar av sin ekonomi på militär utrustning som sen bara rostade bort.

 

Kanske bättre att du medger att du kom in fel i diskussionen från början. Det blir bättre så. Då slipper du fortsätta med klassikern: om jag attackerar alla som skriver något så kanske folk glömmer att det var jag som dabbade mig från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta nu, du har konceptuellt fel på typ alla punkter, så det bästa är att du går tillbaka till början och reder ut vad jämlikhet, produktion, konsumtion, välfärd etc är. Lägger ner här.

 

lol

 

bästa sättet att döda en diskussion man inte klarar av ;-)

 

HDI är inte lika utsatt för ekonomisk ojämlikhet som BNP var det jag skrev i förra inlägget lite förkortat. Det verkar som du anser att ett land där en liten klick badar i pengar, medans resten svälter, har en hög välfärd. Eftersom ett sådant land kan få väldigt höga BNP-siffror. (se t ex kuwait och brunei)

 

En utmaning: Hitta ett land som är lika felplacerat i fråga om välfärd som de två exemplen ovan i en HDI-lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket tycker jag gott att du kan tagga ned lite i diskussionen, HataB2B. Håll det sansat istället.

 

Sure. Kände på mig redan från början att diskussionen riskerade att balla ur. 8-) Tycker visserligen jag är ganska sansad, men moderatorernas vilja är min lag :-D så jag bugar ödmjukt och mottar villigt tillrättavisningen...

 

Edit: Nu när Ignatius tagit fram den vita flaggan och lämnat slagfältet så tar jag tillfället i akt och drar mig tillbaka till den relativa yttrandefriheten i min dagbok :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...