Gå till innehåll

BOK: "Poker Wisdom of a Champion" av Brunson


Hjort

Recommended Posts

Doyle Brunson behöver naturligtvis ingen närmare presentation, det här är boken som är känd som "den där andra boken han skrev". Den har alltså hamnat mycket i skymundan av Super/System, vilket är synd eftersom det är en trevlig bok. Till skillnad från SS så är det inte en manual över olika spelformer, utan en samling historier (ofta där han gör bort sig) från Doyles ungdom som har olika lärdomar.

 

Pokermässigt så diskuterar den inte särskilt mycket specifika situationer, utan mer vinnande attityder och koncept. Vilket är ett utmärkt komplement till mer tekniska manualer.

 

Boken är uppdelad i följande delar:

 

I. Poker for the Wrong Reasons

 

Här berättar Doyle några historier om vilka sorts motivationer en del har för att spela poker (stolthet, imponera på tjejer (LOL!) etc). Småtrevligt men inte särskilt spektakulära kapitel.

 

II. A Winning Lifestyle

 

Den här delen tar upp följande: Varför man inte ska spela mjukt mot kompisar; vara ärlig om sin skicklighet; vad som händer när man blir pank; Attityd; samt hur man sätter skräck i motståndet.

 

III. Bad Habits

 

Ämnen: Diskuterar vidskepelse och marathonsessioner

 

IV. Advice at the Table

 

Ämnen: Rätt orsak att syna; Ta inte bluffar personligt; när man ska höja insatserna; wildcards; no-limit; orsaker till att bluffa; varför det är bättre att betta än att syna.

 

V. Advice away from the Table

 

Ämnen: Diskuterar när man ska och inte ska spela. Hur man ska hantera sin ekonomi. När man ska ta chanser. Hur man hanterar kreditgivning. Mer om rätt attityd vid bordet.

 

VI. Strategy and Tactics

 

Ämnen: Hur man skiftar hastighet, Doyle hävdar att man inte gradvis ska ändra aggressionsnivå utan gå från noll till hundra och tvärtom (den här biten hjälpt faktiskt mitt spel ganska mycket och har nog betalat boken vid det här laget).

 

VII. Home Poker

 

Den här biten är väldigt bra att läsa för alla som spelar i home-games för den beskriver hur sådana ska skötas på ett väldigt bra sätt.

 

VIII. More Winning Wisdom

 

Lite blandade artiklar som inte fick plats någon annan stans.

 

 

 

I min mening så är boken lätt värt priset, dels för att den är kul att läsa och dels för att man får lite värdefull kunskap. Det är dock det typen av kunskap som kompleterar ens spel, snarare en sådan som bildar en bas för det. Många av Doyles poänger är sådana som upprepas i flera andra böcker, men det är viktiga poänger att lära sig och gör den här boken att man fattar något som var svårtförståeligt hos Sklansky så är det en bra investering.

 

Prislistor:

 

bokfynd.nu 133 kr

bokpris.com 156 kr

bookchecker.com 122 kr

 

Priserna är inklusive frakt.

 

Andra recensioner och diskussioner om boken:

 

sökning i rec.gambling.poker

 

Google-sökning efter recensioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
Det jag undrar över är var man kan köpa boken "How to Bluff Constantly and Win" som refereras i Brunsons bok ? :lol:

 

Jag kan få tag i den, skicka över $350 på empirepoker eller partypoker så fixar vi det där. F.ö. så var boken riktigt läsvärd. rekommenderas som underhållning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar över är var man kan köpa boken "How to Bluff Constantly and Win" som refereras i Brunsons bok ? :lol:

 

Jag kan få tag i den, skicka över $350 på empirepoker eller partypoker så fixar vi det där. F.ö. så var boken riktigt läsvärd. rekommenderas som underhållning!

 

Måste vara en rätt dyr bok? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar över är var man kan köpa boken "How to Bluff Constantly and Win" som refereras i Brunsons bok ? :lol:

 

Jag kan få tag i den, skicka över $350 på empirepoker eller partypoker så fixar vi det där. F.ö. så var boken riktigt läsvärd. rekommenderas som underhållning!

 

Måste vara en rätt dyr bok? :roll:

 

 

Med tanke på hur mycket man kan vinna så går dess värde inte att uppskatta i pengar :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar över är var man kan köpa boken "How to Bluff Constantly and Win" som refereras i Brunsons bok ? :lol:

 

Jag kan få tag i den, skicka över $350 på empirepoker eller partypoker så fixar vi det där. F.ö. så var boken riktigt läsvärd. rekommenderas som underhållning!

 

Måste vara en rätt dyr bok? :roll:

 

 

Med tanke på hur mycket man kan vinna så går dess värde inte att uppskatta i pengar :lol:

 

Exakt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bobby Baldwins bok är inte mkt att ha....

 

 

det står mest om hans liv i den..vääääldigt lite pokertips om hur man spelar...

 

Och det som står som är värt nåt är väl typ hans 10-12 tips för varje pokervariant.... (och 9av 10 av dom tipsen står i alla andra pokerböcker oxå)

Som pokerbok är den inte mkt att ha, men för att läsa om hans liv så är det värt mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som så många andra "kända" pokerspelare har Doyle extraknäckt som skribent i olika pokertidningar.

 

"Poker Wisdom of a Champion" är en samling av de bästa artiklarna han skrivit + ett par helt nya artiklar för just den här boken.

 

Bobby Baldwins bok är inte mkt att ha....

 

 

det står mest om hans liv i den..vääääldigt lite pokertips om hur man spelar...

 

Och det som står som är värt nåt är väl typ hans 10-12 tips för varje pokervariant.... (och 9av 10 av dom tipsen står i alla andra pokerböcker oxå)

Som pokerbok är den inte mkt att ha, men för att läsa om hans liv så är det värt mer...

Ska ni jämföra med Baldwin får ni faktiskt ta en liknande äldre bok:

"Tales out of Tulsa" som kom 1985.

Det är också en samling artiklar från pokertidningar.

 

Jag tycker att "Poker Wisdom of a Champion" och "Tales out of Tulsa" är fullt jämförbara med varandra, förutom att Baldwins bok kom ut 20 år före Doyles... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...