Gå till innehåll

AK på BB på finalbordet


Recommended Posts

Råkade ut för en incident igår som jag gärna skulla vilja ha lite reflektioner på.

 

Svenska Spel, Sverigerankingen 240+10 kr, 250 startande spelare

 

Första pris 14.400 kr, 9'e pris 750 kr

 

Medelstack 83.333, Blinds 2.000/4.000

 

Jag ligger tvåa i marker med 111.000, ettan har 115.000 och övriga har mellan 50.000 och 80.000

 

Jag får AhKh på BB och UTG ställer in med ca 67.000.

 

Bordet är relativt tight och jag har ingen speciell read på UTG.

 

Mitt mål var att komma minst trea.

 

Hoppas jag är ursäktad för att inte skickat med en snygg HH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva veta hur många det är kvar i turneringen när detta sker.

 

men min första tanke är att det känns onödigt att syna här. Du har antagligen en 50/50, och det kostar dig allt för mkt marker för att ta det som jag ser det. Bättre att vänta. Mörkarna är inte tillräckligt höga för att börja göra sådana syner än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med normal prisstruktur skulle jag nog folda, men först skulle jag fundera en stund på varför UTG pushar först in utan att vara desperat, vilka slags händer han kan göra det med, och vad det säger om honom.

 

Jag funderade en stund och satte honom på AQ, AK samt 77 - JJ. Kanske QQ, men absolut inte KK eller AA. Då hade han raisat till 8K eller 12K som var det normala spelet vid bordet vid detta tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att det är 9 kvar eftersom du anger den prissumman.

 

Min erfarenhet av SvS säger att han lika väl kan ha AA/KK som AJ eller PP. Du har inga reads alls?

 

Fast de flesta säger fold (nog har rätt rent matematiskt) så hade jag nog synat här. Alldeles för många på SvS ställer med alldeles för mkt för att jag skulle kunna folda AKs här.

 

Edit: Såg du förklarat kvarvarande medan jag skrev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettera frågan med mer bakgrundsfakta och posta den som förslag till dagens fråga!

 

Jag hade nog som DocLame funderat länge över varför FI pushar. Jag skulle även försöka svara på nedanstående frågor:

- Har han gjort liknande moves tidigare?

- Kan vi sätta honom på en trolig HD?

- Han vill ju inte ha syn, vad säger det om hans hand?

- Kan du spela ut bordet?

 

Jag skulle nog förvänta mig möta ungefär det som du beskriver, d.v.s. 88-JJ, AK, AQ. Jag tror inte att du är uppe mot QQ+ här som borde vilja ha med två höga kort för att sedan pusha låg flopp. Mot min spekulation kring FIs HD har du ca 55% Equity. Det är ju ändå inte helt osannolikt att QQ+ finns med i hans HD och då blir det en coinflip.

 

Jag tror således att vi måste lägga oss här med allt utom QQ+ hur tight det än känns. FI kan ju vara Bossbaver som pushar med AA och sitter och hånler bakom sin kompis konto! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror således att vi måste lägga oss här med allt utom QQ+ hur tight det än känns.

 

Det innebär att UTG har +chipEV med att pusha ATC för 17BB. Det visar väl att den synhandrangen är för smal. Jag instasynar här. Man har ju iaf 11BB kvar ifall man skulle förlora. Speciellt eftersom hero ville komma topp-tre och inte direkt brydde sig om att kravla upp ett par steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade en stund och satte honom på AQ, AK samt 77 - JJ. Kanske QQ, men absolut inte KK eller AA. Då hade han raisat till 8K eller 12K som var det normala spelet vid bordet vid detta tillfälle.

 

Hade fi varit jag (om jag av någon outgrundlig anledning fått för mig att pusha 17 BB från UTG) så hade jag nog haft {AK, JJ+}. Hade fi varit min tvillingbror så hade jag alltså foldat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att UTG har +chipEV med att pusha ATC för 17BB. Det visar väl att den synhandrangen är för smal. Jag instasynar här. Man har ju iaf 11BB kvar ifall man skulle förlora. Speciellt eftersom hero ville komma topp-tre och inte direkt brydde sig om att kravla upp ett par steg.

Mycket möjligt att min calling range är för smal men ATC som HD för hans push är definitivt inte rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sa han aldrig, det han sa var att fi har +ev med att pusha ATC om din synrange är QQ+

 

Ja, jag överdrev lite. :oops:

Men om FI skulle pusha med ATC så kan vi ändå inte sätta honom på den HDn. Vi måste sätta FI på en rimlig HD innan vi kan argumentera för vad vi ska syna med.

Det är mycket möjligt att jag spelar alldeles för tajt om jag inte synar där men jag utgår ifrån att FI inte är helt från vettet och har någon form av hand.

 

Jag lekte lite med PokerStove och tycker att nedanstående HD för FI är vidare än vad jag tror att den är men det är ändå ett exempel.

 

Text results appended to pokerstove.txt

143,833,536 games 0.005 secs 28,766,707,200 games/sec

Board:

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 54.450% 49.07% 05.38% 70580973 7737061.50 { AhKh }

Hand 1: 45.550% 40.17% 05.38% 57778440 7737061.50 { 66+, AJs+, KQs, AQo+, KQo }

 

Samma som ovan men utan AJs, KQs och KQo:

 

Text results appended to pokerstove.txt

118,148,976 games 0.005 secs 23,629,795,200 games/sec

Board:

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.235% 43.88% 06.36% 51841842 7510059.00 { AhKh }

Hand 1: 49.765% 43.41% 06.36% 51287016 7510059.00 { 66+, AQs+, AQo+ }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...