Gå till innehåll

Motståndarens kort eller AA varje hand?


sturedenstore

Recommended Posts

Blev lite inspirerad av ''Hur mycket tur är donkaments'' tråden. Så tänkte mig ett liknande scenario.

 

Du spelar WSOP eller nån annan stor turnering. Du får före turneringen börjar erbjudandet att antingen få AA varje hand i hela turneringen eller att få se 1 av hålkorten dina motståndare håller varje hand du spelar. Vad väljer du och varför?

 

Allt detta sker givetvis utan motståndarens vetskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA känns som klart. Då är det ju bara att ställa in hårt och ordentligt rakt igenom. Visst finns risken att du blir nersynad innan du byggt upp en stack, men jag är rätt säker på att det ger klart bättre EV än att se FIs ena kort.

 

Frågan är hur man skall spela sina AA i början. All-in preflop känns fel med ett sådant guld-läge. Man bör nog ta det lugnt tills man kan börja attackera små-stackar. Sparka på den som ligger är väl alltid en bra taktik? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur man skall spela sina AA i början. All-in preflop känns fel med ett sådant guld-läge. Man bör nog ta det lugnt tills man kan börja attackera små-stackar. Sparka på den som ligger är väl alltid en bra taktik? :roll:

 

Limpa tills man träffar ett set och hoppas på att få action på den handen. Borde ju ske redan första varvet. När man väl har dubbelt så mycket som chiptvåan vid ordet borde det bara vara att kötta all-i preflop hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara bra korkade motståndare som inte märker något märkligt om du sitter på AA varje hand timme ut och timme in.

 

är ju inte direkt ett problem om moståndarna alltid foldar eller hur? då är vi ju garanterade vinst.

 

givetvis AA och givetvis push pre tills vi har en monsterstack iaf.

 

liksom pusha pre 10 händer i rad nog fan blir folk lite misstänksamma och börjar syna löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dude,

 

 

om du sitter med AA varje hand kommer följande saker att hända:

 

1. Alla kommer märka att du har AA varje hand

2. Du kommer bli misstänkt för fusk

3. Turneringen kommer bli inställd

4. När alla väl listat ut att du får AA varje hand vet de BÅDA dina hålkort....

 

så att veta 1 av motståndarens hålkort känns inte så hemskt nu va?

 

SVAR:

GARANTERAT 1 av motståndarens hålkort. ser du ena kan du fan med 80% säkerhet gissa det andra, eller hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se ett av motståndarens hålkort vore ju nöten!

Det är bra många händer som man kommer märka att man slår när man vet ett av fi's hålkort och känns inte lika stor risk att åka ut i början heller så jag väljer nog det faktiskt. Det alternativet väljer jag nog 10 gånger av 10. Hade varit skillnad om det var någon annan pokerform men i texas har du så mkt information efter att ha sett ett kort att det bör vara bra mkt mer fördel än att lira med AA varje hand.

 

Starta en poll vettja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se ett av motståndarens hålkort vore ju nöten!

Det är bra många händer som man kommer märka att man slår när man vet ett av fi's hålkort och känns inte lika stor risk att åka ut i början heller så jag väljer nog det faktiskt. Det alternativet väljer jag nog 10 gånger av 10. Hade varit skillnad om det var någon annan pokerform men i texas har du så mkt information efter att ha sett ett kort att det bör vara bra mkt mer fördel än att lira med AA varje hand.

 

Starta en poll vettja...

 

Skojar du eller är jag korkad? AA varje hand ger dig minst typ 80% equity i varenda pott ffs. De som spelas mot en motståndare iaf och så blir det med de flesta potter där chipleadern pushar pre.

 

Jag förstår inte hur man nånsin inte kan vilja välja AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl totalt meningslös? Vad tar du helst: 1 miljon kronor eller ett dopp i slammpoolen?

 

Hade det varit:

 

AA varje hand

 

eller

 

Se motståndarens ena hålkort och den bräda som kommer.

 

 

Då hade det varit ett val. Nu är det ju tämligen enkelt... Se upp med storstackar och gå bara mot mindre, så kommer du snart att springa ifrån alla så det sjunger om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fördelen med att se fis kort är att man har möjlighet att ta helt säkra beslut. bör räcka för att klara sig så ser inte varför man skulle orka riskera något alls som man tvingas göra med AA.

 

Mmmm. Yep. Men nu var frågan om du valde AA eller se ETT kort.

 

Sedan vet du inte ett piss om du ser hans kort - inte förrän du sett rivern. Du kan inte alls vara helt säker på något annat än hur du ligger till just nu. När syna sig AI? Med 55 % vinstchans? Med 80? Förr eller senare måste du gambla, ÄVEN om du vet vad han har. Men nu var frågan om du nöjde dig med ETT kort, dvs total strunt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan vet du inte ett piss om du ser hans kort - inte förrän du sett rivern. Du kan inte alls vara helt säker på något annat än hur du ligger till just nu.

 

Varför ska vi spela stora potter mot personer som har ungefär lika stor stack som oss eller större? Det är inte direkt så att vi vill ha en All in-fest innan vi har en jättechiplead.

 

Spela många små potter till river där vi med väldigt stor säkerhet kan veta om vi leder eller inte och hur i skall spela. Genom att veta ett kort är det inte raketforskarnivå på att försöka luska ut det andra kortet, hur många händer går en spelare vidare med när ena kortet är en 5a? Visst, det finns ett par varianter, men ska mycket till om vi inte kan lista ut det redan på floppspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi spela stora potter mot personer som har ungefär lika stor stack som oss eller större? Det är inte direkt så att vi vill ha en All in-fest innan vi har en jättechiplead.

 

Spela många små potter till river där vi med väldigt stor säkerhet kan veta om vi leder eller inte och hur i skall spela. Genom att veta ett kort är det inte raketforskarnivå på att försöka luska ut det andra kortet, hur många händer går en spelare vidare med när ena kortet är en 5a? Visst, det finns ett par varianter, men ska mycket till om vi inte kan lista ut det redan på floppspelet.

 

Seriöst. Är du allvarlig?

 

Ie: Du sitter med QQ, vet att han har Ax. Han raisar pre, vad gör du? Floppen kommer AQx, vad gör du?

 

Med AA har du ~80 % att vinna ALLA händer, oavsett. Nu kommer inte så många gå till showdown, så faktiska procenten lär väl ligga klart högre. Så länge du inte kör ett AI-bonanza och har oflyt så är det ju hur enkelt som helst. Du vet ju att nästa hand OCKSÅ kommer att vara AA, så du har ju ingen brådska. Kommer floppen enfärgad eller på annat sätt farlig så är det ju ingen fara att folda. Håll potterna relativt små och mal på i pott efter pott. Spelar du alla kommer du att vinna dina 80 %. Så länge du då inte är AI hela tiden så är det helt ofattbart osannolikt att du inte skulle vinna.

 

Jämför det med att se ett hålkort. Jisses säger jag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst. Är du allvarlig?

 

Ie: Du sitter med QQ, vet att han har Ax. Han raisar pre, vad gör du? Floppen kommer AQx, vad gör du?

 

Med AA har du ~80 % att vinna ALLA händer, oavsett. Nu kommer inte så många gå till showdown, så faktiska procenten lär väl ligga klart högre. Så länge du inte kör ett AI-bonanza och har oflyt så är det ju hur enkelt som helst. Du vet ju att nästa hand OCKSÅ kommer att vara AA, så du har ju ingen brådska. Kommer floppen enfärgad eller på annat sätt farlig så är det ju ingen fara att folda. Håll potterna relativt små och mal på i pott efter pott. Spelar du alla kommer du att vinna dina 80 %. Så länge du då inte är AI hela tiden så är det helt ofattbart osannolikt att du inte skulle vinna.

 

Jämför det med att se ett hålkort. Jisses säger jag bara.

 

Snälla, vart tog jag ställning och påstod att ett hålkort är bättre? Teori är en sak, men praktiskt så åker du nog överbord/whatever med AA.

 

Sen är ju ditt exempel riktigt dåligt eftersom det är ett extremfall. Inte direkt så att det händer en gång per varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Snälla, vart tog jag ställning och påstod att ett hålkort är bättre? Teori är en sak, men praktiskt så åker du nog överbord/whatever med AA.

 

Sen är ju ditt exempel riktigt dåligt eftersom det är ett extremfall. Inte direkt så att det händer en gång per varv.

 

Nä, precis. Har man QQ mot Ax på AQx-flop så har man nog dessutom ganska mycket bättre än 80% chans att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som andra sagt, om man har AA varje hand blir man ju ganska lätt sönderläst och fi vet bådas ens kort, kan nog mycket väl åka ut då :P

 

Vad brukar du göra när du sitter i blinds med 94o och knappen ställt och du är helt SÄKER på att han har AA? Hjälper nog inte så mycket om du kan "läsa sönder" honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du eller är jag korkad? AA varje hand ger dig minst typ 80% equity i varenda pott ffs. De som spelas mot en motståndare iaf och så blir det med de flesta potter där chipleadern pushar pre.

 

Jag förstår inte hur man nånsin inte kan vilja välja AA.

 

 

Nej jag skojar inte. Även om du har som du nu säger "minst typ 80% equity i varenda pott ffs" så kan du inte vara 100% säker på att du vinner handen förutom några gången när brädan visa typ A K 9 8 3 och AA är då den bästa handen. Detta kan bli ett problem i början av turneringen om du inte lyckas bygga en stor stack och har man då otur kanske man åker ut. Ser du dock ett hålkort hos motståndaren kommer du inte riskera lika mycket och ofta veta att du har den bästa handen även om du inte har nöten. Det anser jag ha mer värde då du i stort sett kan syna/raisa alla bluffar osv och veta att du vinner istället för att syna ner någon med AA och sitta där och inte veta om han bluffar det missade färgdraget eller sitter på 2 par eller set.

 

Skulle vara roligt att testa vad som är bäst, många åsikter som går isär i denna tråden.

Någon som vill spela en turre där en spelare får AA hela tiden och jag får se ett hålkort hos alla spelare? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...