magico Postad 22 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2007 Hej. Det är så att jag har spelat en del HU denna sommar på primas NL50 bord. Det har gått rätt så bra och har spelat ihop en stabil BR för den nivån, snart har jag även tillräckligt för att börja testa lite på NL100. Nu har jag dock tagit paus några dagar då jag backade nästan 10 inköp på en dag (vann 8 inköp dagen innan så rullen är fortfarande stabil). Jag började spela okoncentrerat + att jag började spela mot sånna jag har svårt att vinna över bara för att bevisa att jag kunde vinna över dom eller nåt sånt. Nu har jag några frågor som någon gärna får svara på: 1. Ungefär vilken nivå måste man komma upp på för att raken inte ska bli ett så stort problem(som det är på nl50). 2. Hur stor är skillnaden på t.ex. nl50 och nl200(motståndsmässigt)? 3. Hur kan jag, med hjälp av PO2 hitta läckor i mitt spel för att sedan täppa till dom? Alltså hur ska jag gå till väga för att analysera mitt spel? 4. Vilka stats är bra att ha "på bordet" och hur ska jag tolka dessa siffror? 5. Följdfråga: Finns det några siffror som är bra att sträva efter? 6. Hur många BB/100 hands har ni? Allt detta gäller alltså TH NL HU. Jag vet inte om la tråden på rätt ställe annars får väl någon admin flytta på den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
León Postad 22 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2007 Angående ettan. Jag hoppas verkligen inte du lirar/har lirat utan bonus/rb. HU cahgame äter något grymt rake, så är nästan ett måste att lira mot en bonus/rb om man ska lira HU cg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 22 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Augusti , 2007 Nej det gör jag inte, jag spelar på purple lounge med en deal som jag inte riktigt vet hur den fungerar men någonslags rakeback är det iaf även om den inte är lika som bra som min tidigare %deal Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mgps Postad 22 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2007 ja NL50 är sjuukt mycket rake HU. tyker dock spelarna är så kassa att et är lätt att vinna ändå. stats, mja et är HU så väldigt skiftande, olika från motståndare till motståndare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Ja jag håller med om att dom flesta där är kassa men inte alla, finns en del som jag tycker är väldigt svåra att möta och jag har ju dessutom mött både fast_freddie och danneville där dom är ju rätt bra En ny fråga ang. statsen: ca hur många % av händerna bör jag syna med från BB? Och kan inte någon försöka svara på alla mina frågor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
frekje Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Jag spelar SEK 10/20 och SEK 25/50 HU och ska försöka svara på dina frågor. 1. Ungefär vilken nivå måste man komma upp på för att raken inte ska bli ett så stort problem(som det är på nl50). Min gissning är NL400. 2. Hur stor är skillnaden på t.ex. nl50 och nl200(motståndsmässigt)? Förmodligen ligger största skillnaden i hur du mår psykiskt av att spela med 4 gånger större stack. En gissning från min sida är att det är mer aggresivt (så har det varit när jag har bytt nivåer) 3. Hur kan jag, med hjälp av PO2 hitta läckor i mitt spel för att sedan täppa till dom? Alltså hur ska jag gå till väga för att analysera mitt spel? Jag hade tittat på vilka händer som du foldar på floppen efter synat en raise. En läcka brukar vara att man är alldeles för lös ibland dels preflop men även på flop. Många floatar och släpper på turn vilket ofta blir dyrt. 4. Vilka stats är bra att ha "på bordet" och hur ska jag tolka dessa siffror? Tror inte på statistik vid HU-spel. Försök istället få en känsla för FIs spel vilket brukar gå rätt så fort pga av tempot. 5. Följdfråga: Finns det några siffror som är bra att sträva efter? En större stack brukar vara bra 6. Hur många BB/100 hands har ni? Använder inte PO/PT. Jag brukar räkna res/h istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
okocha Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Ett tips är att undvika Prima om du ska spela HU. På prima HU-bord cappas raken vid $1, medan det på t.ex. Fulltilt och stars cappas vid $0,5. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Jag spelar SEK 10/20 och SEK 25/50 HU och ska försöka svara på dina frågor. 1. Ungefär vilken nivå måste man komma upp på för att raken inte ska bli ett så stort problem(som det är på nl50). Min gissning är NL400. 2. Hur stor är skillnaden på t.ex. nl50 och nl200(motståndsmässigt)? Förmodligen ligger största skillnaden i hur du mår psykiskt av att spela med 4 gånger större stack. En gissning från min sida är att det är mer aggresivt (så har det varit när jag har bytt nivåer) 3. Hur kan jag, med hjälp av PO2 hitta läckor i mitt spel för att sedan täppa till dom? Alltså hur ska jag gå till väga för att analysera mitt spel? Jag hade tittat på vilka händer som du foldar på floppen efter synat en raise. En läcka brukar vara att man är alldeles för lös ibland dels preflop men även på flop. Många floatar och släpper på turn vilket ofta blir dyrt. 4. Vilka stats är bra att ha "på bordet" och hur ska jag tolka dessa siffror? Tror inte på statistik vid HU-spel. Försök istället få en känsla för FIs spel vilket brukar gå rätt så fort pga av tempot. 5. Följdfråga: Finns det några siffror som är bra att sträva efter? En större stack brukar vara bra 6. Hur många BB/100 hands har ni? Använder inte PO/PT. Jag brukar räkna res/h istället. Väldigt bra svar! tackar Jag hittade i PO2 att jag har förlorat mycket pengar på "High card" men det kanske beror på att jag spelar min drag rätt hårt även mot folk som inte kan släppa mellanpar och sen på river måste jag checka eftersom dom knappast foldar om dom synat hela vägen (givetvis rätt dumt att spela så mot syntomtar så det ska jag lägga av med) framför allt spela dragen lite lugnare på turn mot sånna. Och oftast betta ganska hårt turn mot sånna som kan folda. Allt ska självklart balanceras Ligger även back på mina par(både PP och träff på bordet) så antagligen spelar jag väl dom lite för hårt spec toppar. Synar dessutom ner för ofta på river svag. Måste även få lite bättre känsla när det är läge att valuebetta river och när det inte är det. Ska kolla det som frekje sa om att va för lös på BB och på floppen (om jag lyckas få fram det ur PO2) Hur många % av händerna är rimligt att syna från BB? Fler synpunkter eller svar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Ett tips är att undvika Prima om du ska spela HU. På prima HU-bord cappas raken vid $1, medan det på t.ex. Fulltilt och stars cappas vid $0,5. Ok det lär ju göra ganska stor skillnad men tyvärr hatar jag att spela på båda dom klienterna=( Gillar dessutom prima väldigt mycket då den är så snabb, får satsa på att komma upp några nivåer istället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
frekje Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Väldigt bra svar! tackar Jag hittade i PO2 att jag har förlorat mycket pengar på "High card" men det kanske beror på att jag spelar min drag rätt hårt även mot folk som inte kan släppa mellanpar och sen på river måste jag checka eftersom dom knappast foldar om dom synat hela vägen (givetvis rätt dumt att spela så mot syntomtar så det ska jag lägga av med) framför allt spela dragen lite lugnare på turn mot sånna. Och oftast betta ganska hårt turn mot sånna som kan folda. Allt ska självklart balanceras Ligger även back på mina par(både PP och träff på bordet) så antagligen spelar jag väl dom lite för hårt spec toppar. Synar dessutom ner för ofta på river svag. Måste även få lite bättre känsla när det är läge att valuebetta river och när det inte är det. Ska kolla det som frekje sa om att va för lös på BB och på floppen (om jag lyckas få fram det ur PO2) Hur många % av händerna är rimligt att syna från BB? Fler synpunkter eller svar? Det finns en del grundläggande och intressanta tips i Harrington on Hold'Em volym 2. Hur är din preflop aggression? Hur höjer du på knappen? Hur ofta slår du om? Mer rutinerade spelare slår med högre frekvens oftare om OOP. De är de facto sällan som man träffar floppen och det är bra att ha visat styrka. Ex: 10/20 Btn: Raise till 80 Fi: Raise till 240 (pot = 320) Btn: Call 160 (50%, här synar man med en stor range, jag synar även 70/30 ibland). Pot 480 Flop: Fi bet 360. Min erfarenhet är att den beten sitter 3 av 4 gånger mot standard fi. Fördelen med att re-raise pre är också att om du träffar bra (säg att du slår om med 79s) och fi har synat så är sannolikheten att han är beredd att spela om en större pot. Om du inte träffar så har du bluffvärde. Om fi kommer tillbaka övertoppen så får man utvärdera sina alternativ. Lite luddiga tankar, men summan av kakan är nog ändå att aggression lönar sig. Det tillsammans med en hyffsat read på Fi gör att man kommer långt. Kanske kan löna sig att du utvärderar din aggression i PO? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Är ej hemma nu utan på jobbet så jag får återkomma med mina aggresionsstats när jag kommer hem! Men jag limpar i princip aldrig på knappen, höjer eller foldar. Slår om rätt så mycket preflop OOP. Harrington on Hold'Em volym 2 har jag hemma så det ska jag kolla på direkt när jag kommer hem! La faktiskt upp en hand som är väldigt lik ditt exempel för en liten stund sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Jag hittade i PO2 att jag har förlorat mycket pengar på "High card" men det kanske beror på att jag spelar min drag rätt hårt även mot folk som inte kan släppa mellanpar och sen på river måste jag checka eftersom dom knappast foldar om dom synat hela vägen (givetvis rätt dumt att spela så mot syntomtar så det ska jag lägga av med) framför allt spela dragen lite lugnare på turn mot sånna. Nu kan jag inte PO2, men om det funkar som i PT så anger statistiken för high card dina totala resultat för alla händer som du missat. Dvs varje gång du ser en flopp, missar och nån gång under handen foldar så syns detta som ett minus i statistiken (utöver de gånger du gått till show down med din A-hög tex). Så man ska inte dra alltför långtgående slutsatser av ett minus på high cards. Tror att det är naturligt att ha ett minus där, har dock inte kollat mina egna stats eller jämfört med andra spelare. bara känns som det borde vara så. Sen är det ju förståss en fråga hur stort minus du har och vad det i sig beror på. Försök filtrera ut händer där du inte träffat något och kolla närmare på statsen om hur du spelar dem, så kanske du kan hitta läckor. En vanlig sak är säkert att du bluffar för mkt eller är oförmögen att släppa dina bluffar. Eller att du synar mkt pre flop och kör fit/fold på floppen och därmed ger upp väldigt många potter där du lagt in pengar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Hur är din preflop aggression? Hur höjer du på knappen? Hur ofta slår du om? Mer rutinerade spelare slår med högre frekvens oftare om OOP. De är de facto sällan som man träffar floppen och det är bra att ha visat styrka. Nu har jag hittat lite siffror: Saw flop: 36.9% Vol. Put $ In Pot: 51.3% Preflop raise 42.9% Aggr. Factor Pre flop: 3.7 % <- Detta låter ju extremt lite? är det fel på mitt pokeroffice? Vad har man normalt i sånt vid t.ex. 10manna bord? Jag lyckas tyvärr inte få fram hur ofta jag reraisar preflop, någon som vet vart jag hittar det? Nu kan jag inte PO2, men om det funkar som i PT så anger statistiken för high card dina totala resultat för alla händer som du missat. Dvs varje gång du ser en flopp, missar och nån gång under handen foldar så syns detta som ett minus i statistiken (utöver de gånger du gått till show down med din A-hög tex). Så man ska inte dra alltför långtgående slutsatser av ett minus på high cards. Tror att det är naturligt att ha ett minus där, har dock inte kollat mina egna stats eller jämfört med andra spelare. bara känns som det borde vara så. Sen är det ju förståss en fråga hur stort minus du har och vad det i sig beror på. Försök filtrera ut händer där du inte träffat något och kolla närmare på statsen om hur du spelar dem, så kanske du kan hitta läckor. En vanlig sak är säkert att du bluffar för mkt eller är oförmögen att släppa dina bluffar. Eller att du synar mkt pre flop och kör fit/fold på floppen och därmed ger upp väldigt många potter där du lagt in pengar Ja, så måste det vara. Jag tror ändå att min siffra är på tok för hög. Ska verkligen tänka på att inte floata så mycket. Synar också för mkt preflop och sedan gör som du säger fit/fold, det måste jag också lägga av med. Antingen folda preflop och inte ge upp lika lätt med dom händer jag har bestämt mig för att spela! Är det några fler siffror som är intressanta? Fler tips? Skitbra tips hittils hur som helst tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Nu har jag hittat lite siffror:Saw flop: 36.9% Vol. Put $ In Pot: 51.3% Preflop raise 42.9% Aggr. Factor Pre flop: 3.7 % <- Detta låter ju extremt lite? är det fel på mitt pokeroffice? Vad har man normalt i sånt vid t.ex. 10manna bord? Agression factor är inte i % utan anger hur många gånger du gör en aggressiv handling per passiv handling (typ så iaf, kan missta mig en smula). Alltså höjer du 3.7 gånger så ofta som du synar (se friskrivning ovan). Det är inte alls lite, utan tvärt om ganska bra. Tror jag iaf. Nu har jag tillfällig hjärnröta, men VPiP är högre än saw flop%, beror detta på att du limpfoldar mkt på knappen? Av din Agg. factor att döma kanske det inte är så, utan att du raisar mkt och lägger för omslag, vilket säkert är bättre. Fundera på om du ger upp för mkt för raises dock. Här har jag ingen direkt koll på hur siffrorna ska se ut, så nån som vet bättre får gärna såga mina tankar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magico Postad 23 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Agression factor är inte i % utan anger hur många gånger du gör en aggressiv handling per passiv handling (typ så iaf, kan missta mig en smula). Alltså höjer du 3.7 gånger så ofta som du synar (se friskrivning ovan). Det är inte alls lite, utan tvärt om ganska bra. Tror jag iaf. Nu har jag tillfällig hjärnröta, men VPiP är högre än saw flop%, beror detta på att du limpfoldar mkt på knappen? Av din Agg. factor att döma kanske det inte är så, utan att du raisar mkt och lägger för omslag, vilket säkert är bättre. Fundera på om du ger upp för mkt för raises dock. Här har jag ingen direkt koll på hur siffrorna ska se ut, så nån som vet bättre får gärna såga mina tankar. Jaha, då förstår jag hur det fungerar ungefär det står dock % efter Agression factor. Jag har nog inte limpfoldat en enda gång tror jag. Jag lägger hyffsat mycket mot reraise beroende på storlek på stackar vem jag möter(dom flesta reraisar inte så ofta och när dom gör det är det oftast stål) osv. Jag har inte helt på det klara hur VPIP fungerar heller men det är väl helt enkelt hur många % av mina händer jag kör från SB(dealer)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Jaha, då förstår jag hur det fungerar ungefär det står dock % efter Agression factor. Hmm, det KAN ju iofs vara annorlunda i PO2 mot vad det är i PT. Men jag skulle tro att det är samma, och att %-tecknet alltså är knasigt placerat... Hmm.. Jag har inte helt på det klara hur VPIP fungerar heller men det är väl helt enkelt hur många % av mina händer jag kör från SB(dealer)? Nja, inte riktigt så. VPiP är i hur många % av händerna som du frivilligt lägger pengar i potten pre flop. Dvs alla händer du kör från SB (oavsett om det är som limp eller raise) plus alla händer du spelar från BB utom de du spelar genom en check (dvs de händer där du synar en raise eller höjer en limpare, inte de du checkar för de gångerna lägger du visserligen pengar i potten pre flop, men inte frivilligt). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts