Gå till innehåll

NLT SH - Hur spela TPGK mot halv-shortis?


Bogust

Recommended Posts

Hej!

 

Har märkt att jag ofta har problem mot spelare med halvshort stack när jag har händer som t.ex. TPGK eller svagt överpar.

 

Här kommer ett exempel:

 

** Game ID 1568208027 starting - 2007-08-22 00:26:03

** Damned Ladies [Hold em] (1.00|2.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- -Freetown- sitting in seat 1 with $188.05

- victor86 sitting in seat 2 with $207.30

- Mattias_86 sitting in seat 3 with $198.00

- Rotis sitting in seat 4 with $192.00

- efnajne sitting in seat 5 with $138.30

- CrazyGrinder sitting in seat 6 with $200.00 [Dealer]

victor86 posted the small blind - $1.00

Mattias_86 posted the big blind - $2.00

** Dealing card to Mattias_86: Ace of Hearts, Queen of Hearts

Rotis folded

efnajne raised - $8.00

CrazyGrinder folded

victor86 folded

Mattias_86 raised - $28.00

efnajne called - $28.00

** Dealing the flop: 2 of Spades, 10 of Clubs, Ace of Spades

Mattias_86 bet - $42.00

efnajne went all-in - $110.30

Mattias_86 called - $110.30

** Dealing the turn: 7 of Clubs

** Dealing the river: Jack of Diamonds

efnajne shows: Ace of Clubs, King of Spades

Mattias_86 mucks: Ace of Hearts, Queen of Hearts

efnajne wins $274.60 from the main pot

End of game 1568208027

 

Tycker personligen jag borde tagit det lugnare här. Men hur??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa spelar t.ex. AJ på det där sättet på denna nivå.

Finns en miljon drag han kan ha på den brädan.

Dessutom kan han säkert få för sig att bluffa ibland.

 

Sen sitter han med 70BB vilket väldigt ofta är ett tecken på att han inte är duktig. Även om han rent teoretiskt skulle kunna ha missat att reloada.

 

WP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar i allmänhet inte 3betta shortisar pre med händer som AQ. Potten är tillräckligt stor för att kunna få in stacks iaf när man träffar bra och känner att man leder.

 

Preflop-spelet måste vägas in mot stacken man möter. Oerhört viktigt.

 

Nu tycker jag iof inte att han är så short, han sitter med 70BB (och jag håller inte direkt med om tidigare slutsats att han inte är duktig pga av att han inte har 100+ BB) och jag tycker du spelade handen korrekt. Det är klart du ska cbeta din hand och när han ställer så tycker jag synen är given.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop-spelet måste vägas in mot stacken man möter. Oerhört viktigt.

 

Nu tycker jag iof inte att han är så short, han sitter med 70BB (och jag håller inte direkt med om tidigare slutsats att han inte är duktig pga av att han inte har 100+ BB) och jag tycker du spelade handen korrekt. Det är klart du ska cbeta din hand och när han ställer så tycker jag synen är given.

 

Slutsats? Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev tre "handspecifika" anledningar till att jag tyckte det var syn på flop efter hans ställ och bra spelat.

 

Sen skrev jag utöver det att det "väldigt ofta är ett tecken på att han inte är duktig". Och det är det ju verkligen. Men någon slutsats är det inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsats? Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev tre "handspecifika" anledningar till att jag tyckte det var syn på flop efter hans ställ och bra spelat.

 

Sen skrev jag utöver det att det "väldigt ofta är ett tecken på att han inte är duktig". Och det är det ju verkligen. Men någon slutsats är det inte alls.

 

Ja jag läste ditt inlägg. Tycker inte att det jag skrev gjorde din post orättvisa. Men att diskutera huruvida din mening är en slutsats eller inte, likväl som att märka ord eller kasta paj tycker jag känns lite OT. Jag tror vi har samma åsikt om att 3beta AQ pre mot 70BB - låt oss nöja oss med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag läste ditt inlägg. Tycker inte att det jag skrev gjorde din post orättvisa. Men att diskutera huruvida din mening är en slutsats eller inte, likväl som att märka ord eller kasta paj tycker jag känns lite OT. Jag tror vi har samma åsikt om att 3beta AQ pre mot 70BB - låt oss nöja oss med det.

 

Kasta paj? :lol: Herrejösses, det kallar jag en låg tröskel :D Det går inte att komma ifrån att en "slutsats" och att något "ofta är ett tecken" verkligen är två helt skilda saker och knappast ett enkelt fall av semantik. Ingenstans i det kastar jag några pajer :D

 

Fi's stackstorlek i just denna hand och dess inverkan på spelet tycker jag förresten inte är OT någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion, väckte några frågor som som delvis går in i varandra:

 

1. Bettet efter flop på 42: Hur mycket påverkas det av Fi:s stack? Om Fi:s stack var 300, vad skulle du/man bettat då?

 

2. Om Fi täcker din stack och gått all-in efter din bet efter floppen, skulle en syn vara given då också?

 

3. Hur mycket skulle spelet förändrats generellt om Fi haft en stack större än dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion, väckte några frågor som som delvis går in i varandra:

 

1. Bettet efter flop på 42: Hur mycket påverkas det av Fi:s stack? Om Fi:s stack var 300, vad skulle du/man bettat då?

 

2. Om Fi täcker din stack och gått all-in efter din bet efter floppen, skulle en syn vara given då också?

 

3. Hur mycket skulle spelet förändrats generellt om Fi haft en stack större än dig?

 

På fråga två måste det ju handla oerhört mycket om vilken spelare man möter. Mot tighta nötgrinders som har en väldigt snäv calling range av 3-bet känns syn inte given i mitt tycke. Visst, även en sån spelare kan sitta på drag här då och då fast jag tror man ofta får se AK eller TT.

 

Å andra sidan finns det en hel del spelare man gladeligen kan stacka av mot på en sån här bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...