brainslicer Postad 20 Augusti , 2007 Rapport Postad 20 Augusti , 2007 Experter till attack mot ny tysk lagstiftning | 2007-08-20 06:06: Kritikerstorm mot hackarlag Verktyg för att testa säkerheten i it-system blev olagliga i Tyskland när en ny lag mot hackare trädde i kraft i dagarna. Det menar flera säkerhetsexperter och utvecklare, som nu hotar med att lämna landet. Även svenska experter är kritiska. "Lagen ger antivirusföretagen stora problem", säger David Lindahl vid FOI. Man kan ju undra hur långt lagstiftarna tänker? Stoppar lagen hackers? Stoppar den säkerhets arbetet? (det är i stort sätt samma varktyg som används i båda fallen) Citera
Kape Postad 20 Augusti , 2007 Rapport Postad 20 Augusti , 2007 Lagstiftarna förstår naturligtvis inte konsekvenserna av sitt handlande, som vanligt när det gäller lagstiftning kring IT-relaterad brottslighet. I Sverige har vi den, i mina ögon, sinnessjuka lagen att "brottsprovokation" är förbjudet men det är tillåtet att provocera fram bevis. Det blir också helt fel i många lägen och jag kan visserligen tycka att en civilpolis på motorvägen i 100 km/h är brottsprovokation... Citera
Kollikock Postad 20 Augusti , 2007 Rapport Postad 20 Augusti , 2007 I Sverige har vi den, i mina ögon, sinnessjuka lagen att "brottsprovokation" är förbjudet men det är tillåtet att provocera fram bevis. Det blir också helt fel i många lägen och jag kan visserligen tycka att en civilpolis på motorvägen i 100 km/h är brottsprovokation... Vad betyder det? Och varför blir det fel? Var snäll och förklara. OBS. Det här är ingen levling eller sarkasm eller nåt sånt som är standard. Detta är ren och skär nyfikenhet. Citera
Recommended Posts