Gå till innehåll

Populärvetenskapliga boktips


Waggho

Recommended Posts

Jag har läst några populärvetenskapliga böcker inom bl a ekonomi och psykologi som jag har snappat upp namnen på här på pf och genom surfande på amazon. Jag skulle vilja ha tips på fler liknande böcker som är bra.

 

Dessa tre gillade jag skarpt:

 

- The undercover economist

- Fooled by randomness

- Stumbling on happiness

 

Har också läst Malcolm Gladwells böcker "The tipping point" och "Blink" vilka jag tyckte var ganska bra och klart läsvärda men inte helt klockrena. Richard Layers "Happiness" var knappt läsvärd.

 

Gemensamt för de jag gillar är väl att de har en förmåga att ge någon slags aha-upplevelser och att de är lärorika samtidigt som de är underhållande. Det är dessa egenskaper jag är ute efter snarare än att de behöver vara inom något visst ämne.

 

Tipsa på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har läst Quirkology av Richard Wiseman förresten och kan säga om den är bra?

 

Richard Dawkins

Jag har The selfish gene och har kommit igenom ungefär halva. Den är lite för tung och icke-underhållande för min smak, vill ha något mer lättsmält som det inte är någon stor ansträngning att läsa. :P

 

Hur är The Red Queen i förhållande till den?

 

Tack för alla tips hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag surfade runt på amazon och kollade på böckerna nu möttes jag av följande text ut ett omdöme till "Crimes against logic" av James Whyte:

 

[Whyte] whets a long knife of ultra-rationalism on the cold stone of logic, and death by a thousand cuts is inflicted on prejudice, statistics, morality, religion, weasel words, and seductive sirens such as politicians, New Agers, advertising executives, and, of course, journalists who expect you to be persuaded by anything other than facts.

 

Låter det inte kusligt likt en beskrivning av Hjort? :)

 

Hjort, har du läst boken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har The selfish gene och har kommit igenom ungefär halva. Den är lite för tung och icke-underhållande för min smak, vill ha något mer lättsmält som det inte är någon stor ansträngning att läsa. :P

 

Då föreslår jag två böcker av Simon Singh:

 

Fermats gåta

 

och

 

Kodboken.

 

Båda riktiga "pojkböcker" i ordets bästa bemärkelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boken (som Hjort nämner) Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt är utan tvekan den populärvetenskapliga bok jag läst som fascinerat mig mest. Dessutom är den förbannat roligt skriven. Bl.a. får man närmare information om EN av personligheterna som låg till grund för Raymond i filmen rain man (inte Kim Peek).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://zombie.bloggagratis.se/824-bocker/

 

Scrolla ned till boken The serpent and the rainbow och läs rescensionen.

 

 

Riktigt bra bok. (Jag reserverar mig för att det var 15 år sen jag läste den. Jag lånade ut den och fick inte tillbaks den, så någon kvalitet hade den väl).

 

Att det fanns en film baserad på boken med Bill Pullman hade jag ingen aning om. Däremot har jag sett ett Arkiv X avsnitt baserat på boken. Jag tror författaren är kanadensare.

 

Skum sajt förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är The Red Queen i förhållande till den?
Den har väl rätt stora likheter, även om den har större fokus på män-kvinnor, vilket automatiskt gör det mer intressant. Matt Ridley har ju studerat under Dawkins om jag minns rätt.

 

Sperm Wars är dock oerhört smaskig, och fått väldigt bra kritik för de litterära, snuskiga delarna. Nedsidan är att det är lite lätt att bli ultraparanoid angående kvinnor efter den.

 

Tror inte jag läst Whyteboken, vilket är lika bra då det vore att sparka in vidöppna dörrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Antar att GEB inte kan räknas till lättläst populärvetenskap, men otroligt fascinerande är boken (speciellt svenska översättningen).

Hittade den i en bokhandel i Lettland(!) och bläddrade igenom den lite. Lättläst var som sagt inte intrycket man fick :), men vad handlar den om egentligen? Och varför är den svenska översättningen extra bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...