Gå till innehåll

Köptips för 42" platt-tv


perran_

Recommended Posts

Hejsan.

 

Ska inom ett par veckor köpa mig en platt-tv storlek 42" (möjligtvis 40"). Grejen e att jag inte bestämt mig för vilken, och eventuellt kanske inte heller vilken typ av tv det blir. Lutar dock starkt åt LCD men visst kan man ändra sig.

 

* Har tänkt att lägga 13 000 -16 000 på den

* Bor i ett studentrum på 20 kvadrat, med fönster som får in morgonljus eftersom de är riktade mot öster.

* Har tänkt att koppla TV:n till datorn först och främst för att se på film, men även andra aktiviteter.

* Helst ska bildkvaliteten kunna stödja så mycket som möjligt

* Har ganska upplyst rum om så önskas, annars går det släcka ner till totalt mörker.

 

Har hört att ska man koppla tv:n till datorn så är LCD helst att föredra mot Plasman, men har bara muntliga grunder på det. Inget konkret.

 

 

Är det någon som har tips om en bra (40")-42" (innahavande för samma syften som jag har skrivit upp, eller bara har kunskap om platt-tvteknik)?

 

Vore tacksam för kommentarer :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns riktigt bra 42or för lite över 10 tusen.. om du vill spara pengarna dvs

 

Då får man ändra från 10-16 k istället då- :-)

 

jag sparar gärna pengar, men innebär inte det i många fall att kvalitéten ökar med kostnad för platt-tv?

 

EDIT: Den ska helst vara svart, så tänker en hel del på designen med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väntar bara på att de ska få ordning på firmware etc, sen är ordern lagd!

 

Med andra ord, köp inte den TVn för den funkar inte som den ska!

 

Likaså går sharps Full-HD XD1E serie bort, korkat att köpa en produkt där ca hälften får ett sunkigt exemplar av TVn (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=154471).

 

Kvar återstår då Sony KDL-40W2000, en full-HD LCD för strax under 16000:-, en TV vars köpare inte gnällt på att den inte funkar som den ska. Satsa på den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Sony 40"D3000 istället för w2000. Inte full HD men du kommer inte sakna det. Läs tråden och du kommer bli övertygad. Har läst hela tråden och beställer snart en 46" själv.

 

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153551&st=0

 

 

Nja, är inte så säker på det, för att citera en användare på minhembio:

 

Hade nästan helt ställt in mig på en D3000 tills igår när jag fick se en D3000 bredvid en W2000. Jag ser tyvärr ganska tydligt skillnaden i skärpa på 2,5 meter. Antar att det beror på upplösningen?

 

Vad är dina argument för att välja en D3000 över en W2000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta ge dåliga tips när han ska använda den till datorn bland annat.

 

I mån av den grad han nu ska använda tvn till datorn för att inte kolla på film är den väldigt lätt försumbar, sen att använda plasma till dator nuförtin funkar väldigt bra. Ta och kolla in Panasonics nya PV-PX70 42 tummare, tror den ska gå på runt 10k på elgiganten. Mest prisvärda i dagsläget på plasmafronten och bättre bild än allt i samma storlek på lcd sidan. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska inhandla mig en D3000, verkar bättre på det mesta..

 

jag har inget behov just nu av full HD (det W2000 har) eftersom jag bor i ett gammalt hus som bara har analogt, lär dröja år innan ens digital tv kommer hit

 

D3000 ska tydligen va riktigt grym när det gäller dvd-film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mån av den grad han nu ska använda tvn till datorn för att inte kolla på film är den väldigt lätt försumbar, sen att använda plasma till dator nuförtin funkar väldigt bra. Ta och kolla in Panasonics nya PV-PX70 42 tummare, tror den ska gå på runt 10k på elgiganten. Mest prisvärda i dagsläget på plasmafronten och bättre bild än allt i samma storlek på lcd sidan. ;)

 

plasmor är fula och äckliga, drar dessutom sinnessjukt mkt el

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, är inte så säker på det, för att citera en användare på minhembio:

 

 

 

Vad är dina argument för att välja en D3000 över en W2000?

 

En hel tråd av lovord som den jag länkade till. Det där citatet är i princip det enda klagomålet jag sett. Förutom att någon klagat över tennismatcher.

 

Jämförelser från flera personer säger att titta på D3000 är som att titta på W2000 fast man tar av sig solglasögon. Så mkt skarpare är den i färger, svärta o.s.v. Läs själv... Finns någon jämförande recension någonstans som också bekräftar detta.

 

Köper man fullHD i dagens läge betalar man mycket bara för full HD. I d3000 har de pumpat in tekniken och sparat på panelen, och därmed tagit fram marknadens bästa apparat för sitt pris. Motionflow och 100hz är väldigt mycket värt när det sen gäller blueraymaterial o.s.v W2000 ska liksom alla andra full hd apparater som inte stöder rätt teknik hacka vid uppspelning av hd material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel tråd av lovord som den jag länkade till. Det där citatet är i princip det enda klagomålet jag sett. Förutom att någon klagat över tennismatcher.

 

Jämförelser från flera personer säger att det är som att ta bort ett mörkläggande papper att jämföra W2000 och D3000 (finns ett bättre ord för detta "mörkläggande papper" :lol:, men se förklaringen efter). Så mkt skarpare är den i färger, svärta o.s.v. Läs själv... Finns någon jämförande recension någonstans som också bekräftar detta.

 

Köper man fullHD i dagens läge betalar man mycket bara för full HD. I d3000 har de pumpat in tekniken och sparat på panelen, och därmed tagit fram marknadens bästa apparat för sitt pris. Motionflow och 100hz är väldigt mycket värt när det sen gäller blueraymaterial o.s.v W2000 ska liksom alla andra full hd apparater som inte stöder rätt teknik hacka vid uppspelning av hd material.

 

Jo, har läst en del i den tråden nu, verkar vara en riktigt fin TV. Länge funderat på en W2000, kanske blir en D3000 ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plasma drar mer ström än LCD, om du använder den mycket. För en fattig student så är väl LCD hellre att föredra..

 

Det där är bara en myt:

 

Myt

Plasmaskärmar förbrukar mer ström än LCD.

 

Fakta

I realiteten använder inte alltid plasmaskärmar mer ström än LCD – vilket är rimligt om man tänker på hur de olika teknikerna fungerar.

 

Plasmaskärmar kräver t.ex. bara en upptändning av en plasmacell för att en pixel ska lysa. Eftersom mörker uppnås i plasmapixlar genom att stoppa strömförsörjningen till dem, så förbrukar plasmaskärmar relativt lite ström för mörka scener.

 

LCD däremot har konstant strömförbrukning oavsett om scenen är mörk eller ljus p.g.a. det konstanta bakljuset.

 

Resultat från oberoende forskning utförd av AV T.O.P Messetechnik-laboratoriet i Tyskland visade att plasma använder lika lite ström som LCD-skärmar – och ibland mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, köp inte den TVn för den funkar inte som den ska!

Kvar återstår då Sony KDL-40W2000, en full-HD LCD för strax under 16000:-, en TV vars köpare inte gnällt på att den inte funkar som den ska. Satsa på den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121287

 

hmm fan hade ju nästan bestämt mig för att beställa samsung m86...suck sonys TV verkar oxå nice men är den bättre eller lika bra som samsungen? hade tänkt använda den via ps3/xbox360/laptop/ samt TV givetvis :D jag vill väldigt gärna ha FULL HD. kanske lite onödigt men så enkelt är det iaf för mig.

 

får man fråga vilken TV du har Ekenstar?

 

sen till trådskaparen tror jag faktiskt inte du vill ha en 40 tummare i en 20 kvm stor(liten?) lägenhet, eller? det kommer se väldigt dumt i förhållande till allt annat. finns någon guide där man bör titta på i vilket förhållande man kommer sitta från tv:n och hur stor man bör skaffa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm fan hade ju nästan bestämt mig för att beställa samsung m86...suck sonys TV verkar oxå nice men är den bättre eller lika bra som samsungen? hade tänkt använda den via ps3/xbox360/laptop/ samt TV givetvis :D jag vill väldigt gärna ha FULL HD. kanske lite onödigt men så enkelt är det iaf för mig.

 

får man fråga vilken TV du har Ekenstar?

 

Just nu har jag en 14 tums DIXI (tjocktv från början an 90-talet). Men jag har planer att ganska snart skaffa en ny stor TV (när jag får min vardagsrumsoffa som jag beställde i början på juni).

 

Men det har varit svårt att komma fram till vilken man vill ha, finns så många olika alternativ. Har gått från bakprojektionsTV (för dålig betrakningsvinkel) till plasma och sen till Full HD lcd. Och nu till HD-ready med den tv:n Rooney tipsade om, ta och kolla in den tråden han länkade till. Den verkar väldigt bra och är speciellt intressant om man bor i ett com hem hus.

 

Här är en länk till en norsk recension där de jämför en Sony D3000 med en Samsung M86: http://www.dingz.no/php/art.php?id=388400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående om det ser konstigt ut med 40" i en 20 kvadratare..jovisst det kanske blir lite trångt :-) . Fast å andra sidan om man ser långsiktigt..jag bor ju inte där hela mitt liv o tv:n ska man ju ha åtminstone ett par år. I en framtida etta/tvåa kan den ju passa ganska bra.

 

Sedan har jag en fråga till: Vilken är den bästa (mest prisvärda) LCD:n med full HD i dagens läge? Kan man få en med full HD för under 15-16 k? OCH - är full HD något man bör tänka på då man köper platt-tv? Kommer ju mer och mer serier/filmer som stödjer full hd..Vad säger ni om saken?

 

Om man vill ha grym kvalitet är det då HD och/eller själva upplösningen (antal pixlar) man ska kolla efter? Eller andra mer viktiga faktorer? Är ju ingen tv-freak så inte så insatt...;-)

 

 

Och en sista sak - är den nya blueraytekniken något man ska tänka på vid val av tv?

 

Tack för alla kommentarer och tips hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående om det ser konstigt ut med 40" i en 20 kvadratare..jovisst det kanske blir lite trångt :-) . Fast å andra sidan om man ser långsiktigt..jag bor ju inte där hela mitt liv o tv:n ska man ju ha åtminstone ett par år. I en framtida etta/tvåa kan den ju passa ganska bra.

 

Sedan har jag en fråga till: Vilken är den bästa (mest prisvärda) LCD:n med full HD i dagens läge? Kan man få en med full HD för under 15-16 k? OCH - är full HD något man bör tänka på då man köper platt-tv? Kommer ju mer och mer serier/filmer som stödjer full hd..Vad säger ni om saken?

 

Om man vill ha grym kvalitet är det då HD och/eller själva upplösningen (antal pixlar) man ska kolla efter? Eller andra mer viktiga faktorer? Är ju ingen tv-freak så inte så insatt...;-)

 

 

Och en sista sak - är den nya blueraytekniken något man ska tänka på vid val av tv?

 

Tack för alla kommentarer och tips hittills!

 

Det kommer nog se ganska stort ut med 40-42 tum men man vänjer sig, så har du plats är det nog inga problem. Hur långt ifrån kommer du att sitta? Som länkat till tidigare så kan du gå in på http://www.prisjakt.se o titta själv på modeller.

Skulle nog rekommendera en av modellerna från LG lr sony i den prisklassen (dvs bland 1920x1080 LCD:erna).

 

När det gäller film och tv-serie tittande i högupplöst material så är det igen jättestor skillnad mellan 1920x1080 och 1366x768 om du sitter ngra meter ifrån (tycker iaf inte jag). Däremot är det oftast inte lika smidigt att koppla datorn till TV:n i fallet med 1366x768 upplösning så att du får 1-1 pixelmappat, funkar oftast med VGA men mer sällan med DVI. Jag har en LG med upplösning 1366x768 där det senare funkar.

 

HD syftar bara till högre upplösning på materialet. Oavsett vilken tv du köper så kommer 1080p material se kanon ut. BLueray o HD-DVD är de 2 format som finns för HD-material o inget som du behöver tänka på.

 

Kan dock påpeka att en stor tv i ett litet rum ger en skön bastueffekt så här på sommaren :whew:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv funderar jag på en 40-tummare från http://www.swedx.se. Snygg och billig. Kolla in dem. Lätt att missa då de inte finns med på sidor som pricerunner och säljs bara på webben.

 

Usch vad fula de tv-apparaterna var. Sen vet jag inte om de är så bra. Satsa lite mer pengar och få kvalité.

 

Sedan har jag en fråga till: Vilken är den bästa (mest prisvärda) LCD:n med full HD i dagens läge? Kan man få en med full HD för under 15-16 k? OCH - är full HD något man bör tänka på då man köper platt-tv? Kommer ju mer och mer serier/filmer som stödjer full hd..Vad säger ni om saken?

 

Om man vill ha grym kvalitet är det då HD och/eller själva upplösningen (antal pixlar) man ska kolla efter? Eller andra mer viktiga faktorer? Är ju ingen tv-freak så inte så insatt...;-)

 

 

Och en sista sak - är den nya blueraytekniken något man ska tänka på vid val av tv?

 

Tack för alla kommentarer och tips hittills!

 

Full HD är väldigt mycket i modet just nu och jag var ju själv inne på att köpa en sådan. Men nu blir det nog en HD-ready Sony D3000 istället för en Full HD Sony W2000. Verkar som man ofta inte nån större skillnad i upplösning mellan en full-HD och en Hd-ready även om man matar dom med högupplöst matrial (på normal sittavstånd). D3000 har 100Hz Motion Flow vilket gör att bilden flyter på bättre. En full-HD som W2000 har inte den tekniken kan bilden hacka vid sidoförflyttningar och panoreringar (vilket gäller speciellt om man kollar på blueray filmer). Vill man ha en med både och får man vänta i ett halvår till sony X3000 kommer och då vara beredd på att få betala det dubbla.

 

Några citat från tråden om Sony D3000 på minhembio:

 

Jag var själv inställd på att vänta in W3000 men när jag såg 46D3000 bredvid 46W2000

där Blueray HD material visades, så insåg jag att jag inte kunde uppleva bättre upplösning

på W2000.

 

Var fast beslutsam att köpa en plasma, men så blev det inte efter att ha sett D3000 och PX70 nästan bredvid varandra matade med digitaltv. Klart bättre rörelser i Sony..! Svärtan upplevde jag också som snäppet bättre, samt att detaljrikedomen var finfin.

 

Var på Sony Center idag och kollade in 46D3000. Bilden från det digitala marknätet såg helt okay ut. Jämförde sedan bilden med 40W2000 och HD-material från en BlueRay-spelare (tror jag, glömde att fråga). D3000 hade helt klart mer stuns (svärta/kontrast) än W2000 och jag tyckte färgerna var bättre oxå. Skärpan ungefär samma. Apparaterna var identiskt inställda vad gäller skärpa, bakgrundsbelysning etc

 

Såg 40W och 40D bredvid varandra på OnOff (jag vet, signalen/källan är splittad o.s.v.) och "D" var överlägsen gällande det mesta men, framförallt färger och snabba rörelser.

 

Var förbi Sony Center i Stockholm city igår och spanade in KDL-46D3000. Den stog uppställd bredvid en 46W2000!

Båda visade samma material, någon sorts Blu-Ray-demo-skiva. Dock var det inte bara en massa trailers och skit, utan faktiskt en del referensmaterial såsom "Source filmed with 24p" med diverse panoreringar och helikopterflygningar.

Det var väldigt tydligt hur mycket bättre D3000 var när källan körde 24p! Riktigt smooth såg det ut till skillnad från den ryckiga uppspelningen på W2000 bredvid. Faktum var att det den där ryckigheten syntes på samtliga skärmar i rummet som visade samma material -- utom på just D3000.

 

Stora nackdelen som jag ser det med att bara ha en HD-ready är att man inte kan skryta för vänner och bekanta att man har en Full-HD TV. Full HD låter klart coolare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...