Gå till innehåll

Ny På Nl Stats


-100K

Recommended Posts

Jag är ny på NL och beh lite hjälp!

 

Berätta gärna, eller hänvisa mig där jag kan läsa. Har försökt ta reda på informationen själv men blir lite förvirrad ibland.

 

När det gäller poker tracker / holdemmanager etc,

vad är "bra" stats för en NL spelare?

 

 

Då ni skriver. "Fi var (xx/xx/xx) vad är detta för stats? Vad är bra dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ni skriver. "Fi var (xx/xx/xx) vad är detta för stats?

 

VP$IP/PFR/AF

 

VP$IP är hur många procent av händerna du frivilligt lägger pengar i potten.

PFR är hur många procent av händerna du höjer preflop.

AF är agression factor, alltså ett mått på hur agressiv du är. Har för mig att det räknas ut genom att ta (Raise % + Bet %) / Call %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några exempel:

VPIP: 60

PFR: 6

Tyder på en lös-passiv spelare som synar mycket och sällan höjer själv preflop. Det betyder alltid att det är en dålig spelare. Aka synstation.

 

VPIP: 70

PFR: 32

Lösaggro maniac som förlitar sig på tur.

 

VPIP: 29

PFR: 20

Semi-lösaggro spelare som sällan synar. Höjer gärna själv och slår om en del. Oftast en hyffsad till bra spelare som har grindat en hel del. Försår värdet av aggressivitet, position osv.

 

VPIP: 27

PFR: 12

Standars TAG-grinder. Fokuserar på att ta pengar från fisken på bordet.

 

Kanske hjälper litegrann.

 

EDIT: En tumregel skulle jag säga är att om det är en stor skillnad mellan VPIP och PFR tyder det oftast på en dålig spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag kollar på är WSD och WSDW, went to showdown och went to showdown wins. Ligger de på på WSD 20 och plus så är det riktiga callingstations. Ofta har de dessutom låg WSDW. Dessa bluffar du inte men satsar alla gator för värde med typ TPTK.

 

Sen kan man inte generellt säga att VPIP, PFR, AF med ett visst värde betyder något. De extrema siffrorna säger en hel del, men det finns rätt många duktiga LAG, så lägg det i relation med WSD och WSDW.

 

Dessutom gäller olika siffror för FR och SH. Självklart är VPIP, PFR högre för SH.

 

AF ger en väldigt bra fingervisning om hur aggro de är postflop. Tror att standard är nånstans runt 1.5-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...