Gå till innehåll

Cykla full?


sulla

Recommended Posts

Har länge bott i stan och kunnat gå direkt ut för att ta en öl och gå hem, men har nu flyttat ihop med en tjej en bit från stan. Hade tänkt att cykel antagligen är en lösning om man vill dricka och spara på taxin, speciellt för de utekvällar man tar i veckan nån gång. När man tar ett par öl och kollar fotboll o så.

 

Då till frågan, jag vet sen tidigare att det är olagligt att cykla full(känner dock inte till något fall som åkt dit för det). Men vad är straffet, och framför allt, kommer det påverka mitt körkort i någon mening? Jag är nämligen väldigt beroende av mitt körkort i jobbet och har en fortkörning i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, blir att cykla mörka stigar hem eller helt enkelt ta taxi.

 

Konstigt det där egentligen, vart går gränsen liksom. Spark? Inlines? Springa fort?

 

Var ju en politiker i nån bondhåla som blev av med körkortet för några månader sen bara för att han blivit ertappad av snuten full, gåendes på gatan två gånger. Han ansågs inte lämplig att ha körkort. Räcker alltså att bara va full utanför hemmet så riskerar man lappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver du knappast vara orolig för, eventuellt bör du kanske vara mer orolig för din egen hälsa det kan sluta illa! En kompis blev stoppat en gång, då kontra han iskallt med "ser det ut som cykeln har ratt?" slutade med att dom skjussade hem han istället. men det berodde nog på att han var dryg. Beror nog lite på vad det är för polis, hade det varit en nitisk nyexaminerad person hade han nog åkt dit. Men det är säkert ytterst sällsynt att man bustar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver du knappast vara orolig för, eventuellt bör du kanske vara mer orolig för din egen hälsa det kan sluta illa! En kompis blev stoppat en gång, då kontra han iskallt med "ser det ut som cykeln har ratt?" slutade med att dom skjussade hem han istället. men det berodde nog på att han var dryg. Beror nog lite på vad det är för polis, hade det varit en nitisk person nyexaminerad hade han nog åkt dit. Men det är säkert ytterst sällsynt att man bustar.

 

Sant, och är själv en chansande person av naturen. Men känns som att Om det skulle hända så ryker körkortet en längre tid då jag vart av med det förra året och då ryker antagligen jobbet. Skulle vara trist, så kör nog safe ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är bara dom med körkort som kan bli straffade för fyllkörning på cykel?

 

Om du inte har körkort så kan du vara tvungen att vänta ett par år till på att ta ditt körkort. Men de som redan har körkort förväntas veta bättre än att fyllastyra, även när det kommer till cykling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, och är själv en chansande person av naturen. Men känns som att Om det skulle hända så ryker körkortet en längre tid då jag vart av med det förra året och då ryker antagligen jobbet. Skulle vara trist, så kör nog safe ändå.

 

Mm, så är det nog. Större chanse om polisen upptäcker att du har en anmärkning. Men det är så konstigt ibland bryr dom sig inte alls och ibland kan dom nästan kräva att man följer med efter någon öl på krogen. har varit med om att dom inte brytt sig om två personer som skjussat och haft öl i handen samtidigt som ingen av dom hade cykelhjälm, då bryter man ju mot massvis med lagar. Klockan var typ 18.00 och det här hände i centrala Jönköping så lite tur har vissa ibland och andra världens otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte(vad jag vet iaf)polisen nykteristkontroller efter cyckelvägarna, utan ingriper enbart om cyklisten ser påverkad ut. Så om du tar ett par öl på puben för att sedan cykla hem så kan du vara lungn.

 

Har en hel del vänner, familjemedlemmar etc som brukar ta cykeln från krogen, aldrig hört att någon av dessa blivit stoppad av grisen.

Min gissning är att man måste vingla bra mycket samt ha oturen att springa in i en övernitisk polis för att körkortet ska dras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cykla + fylla är inget att hylla!

 

 

2 incidenter

 

1. Gymnasiefest för över tio år sedan. Jag tar cykeln och ska till förfest och precis utanför systemet, som ett dåligt omen, lossnar bockstyrehandbromsen. Den far i en vid båge utåt och dras sakta men säkert in mot framdäcket. i slowmotion ser jag hur den följer med runt 2,5 varv innan den bestämmer sig för att stanna. Det gör hjulet också. Bakdäcket lyfter men jag lyfter högre och tar snygg emot mig med handflatorna i asfalten och alkisarna tittar ömkandet på min vurpa. Snyggt jobbat!

 

 

2. Aspackad i december månad på väg hem från kårens kvällsaktiviteter på högskolan. Jag cyklar, det är snorkallt och jag väljer då att smart stoppa ner händerna i byxfickorna medan jag trampar hemmåt. Precis efter lillrondellen så dyker det helt oväntat upp ett hål i asfalten. Jag hanterar dock situationen bra och tar mig hem för att sova. Morgonen därefter vaknar jag att det svider i ansiktet samt att fejjan sitter fast i kudden. Va i helvete!! Får loss mig från örngottet och tar mig till morgonpinket. I spegeln ser jag ett svullet ansikte, igenmurat för ena ögat samt en skorv över hela ena sidan. Hur fan gick det här till? Dagen till ära skulle det vara klassfotografering men jag insåg att jag fått halsfluss och behövde vara hemma i en vecka.

 

 

 

Mitt tips är gå eller ta taxi om du inte vill satsa fullt ut på cykelfyllekörning med diverse resultat. 98%går det dock bra och jag har inga fortkörnings eller fyllekörningar registrerade hos farbror polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och en kompis blev stoppade av en polisbil förra sommaren för att han skjutsade mig och inte hade nått lysa eller nått i den stilen. Båda var alkoholpåverkade till den grad att man utan tvekan lägger märke till det, men inte mer. Då sa dom bara att det var böter på att skjutsa nån eller nått i den stilen och att om dom såg oss igen skulle vi inte bara slippa undan med en varning. Dom påpekade dock inte att vi cyklade påverkade.

Risken att bli av med körkortet för fyllecykling bör inte vara störra än risken att åka dit för ner eller uppladdning av film eller musik.

 

Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

 

Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.

 

Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder.

 

Hur gör tävlingscyklister:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror inte det hela ganska mycket på vilken typ av stad man befinner sig i också? Det känns som om universitetsstäder har ganska mycket högre toleranströskel gentemot fulla personer som gör dumma saker..

Har pluggat i Linköping fyra år nu och har aldrig hört talas om någon som har åkt dit för att ha cyklat full!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror inte det hela ganska mycket på vilken typ av stad man befinner sig i också? Det känns som om universitetsstäder har ganska mycket högre toleranströskel gentemot fulla personer som gör dumma saker..

Har pluggat i Linköping fyra år nu och har aldrig hört talas om någon som har åkt dit för att ha cyklat full!

 

Hehe, pluggar också i lkpg och jag har blivit stoppad av polisen full på cykel. Fast inte för att jag var full, jag hade ingen lampa :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är bara dom med körkort som kan bli straffade för fyllkörning på cykel?

 

Enligt länken så åker du dit för vårdslöshet i trafik alt grov sådan. Det är straffbart oavsett fordon. Dvs, utöver körkortsåtgärder så är det mest kännbara rejäla böter eller fängelsestraff beroende på brottets karaktär.

 

(Jämför båtfylla eller skoterfylla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, cykla på fylla. Att ens lägga en tanke på att man kan bli stoppad av polisen är ju löjligt. Blir man det så har man inte vart allt för smidig..

 

Håller med helt och hållet.

Whats happening!? Är det NÅGON här som blivit stoppad på cykel, och sen straffad för det? en "polare" räknas inte, då dessa historier har allt från 0-5% sanningsenlighet i sig.

 

Om det mot förmodan är någon som blivit stoppad på cykel här, har det varit ett standard-alkoblås-stopp farbror blå ställt upp och då fått den sjuka idén att stanna alla cyklar också?

Mer troligt att som någon skrev man blivit inblandad i en olycka, har gått bra långt om man ska behöva ta promillevägarna med cykeln va!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...