Gå till innehåll

Skalle88 - NL HU och spelteori

skalle88

Recommended Posts

Jag har också nyligen börjat spela HU cg seriöst. Kul att se att det är flera som är inne på samma sak!:-D

Jag kommer helt klart följa din dagbok och utveckling samtidigt som jag tänker försöka att både lära och lära ut.

Jag önskar dig all lycka och av vad jag har läst verkar du vara väldigt seriös så om du tar till dig tips och råd, undviker tilt, håller br-management och spelar koncentrerat är jag övertygad om att vi kommer att se dig bli en vinnare på högre stakes HU.:-)

Tänker försöka besvara frågor och (om du inte tar illa upp) även ställa frågor här i din dagbok, men inte nu då sängen väntar.;-)

Lycka till!

//Kaffedopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har också nyligen börjat spela HU cg seriöst. Kul att se att det är flera som är inne på samma sak!:-D

Jag kommer helt klart följa din dagbok och utveckling samtidigt som jag tänker försöka att både lära och lära ut.

Jag önskar dig all lycka och av vad jag har läst verkar du vara väldigt seriös så om du tar till dig tips och råd, undviker tilt, håller br-management och spelar koncentrerat är jag övertygad om att vi kommer att se dig bli en vinnare på högre stakes HU.:-)

Tänker försöka besvara frågor och (om du inte tar illa upp) även ställa frågor här i din dagbok, men inte nu då sängen väntar.;-)

Lycka till!

//Kaffedopp

Hej!

Tack så mkt för lyckönskningarna:)

Det skulle vara verkligen uppskattas om du kommer med åsikter/tips eller frågor!

Lycka till själv!

Länk till kommentar

Jag har tyvärr märkt att jag inte spelar speciellt bra mot motståndare som konstant höjer upp 3BB på knappen men inte synar mina knappraises alls ofta.

En hel del av dessa Fi's är också ganska vårdslösa och kan mkt väl tänka sig spela megapotter med marginella händer.

När de samtidigt uppmärksammar att jag gärna ser många floppar osv och inte gärna bygger upp gigantiska potter preflop kan dom ganska lätt exploatera detta genom att 3betta eller 4betta mina 3betts preflop...

Fi lyckas ju styra matchen totalt eftersom de är mer orädda än mig.

Vad är motgiftet mot detta?

:Ab:

Att sitta tålmodig och låta blindsen gå fram och tillbaka tills de lätträknade händerna postflop bestämmer hur det matchen slutar?

:Ac:

3betta preflop någorlunda frekvent?

Detta alternativet gillar jag dock inte speciellt på denna nivån iaf eftersom jag inte har mkt FE nånstans och får spela en stor pott OOP oftast utan träff såklart.

:Ah:

4betta mer preflop. När Fi 3bettar mig mkt vill säga.

Det känns dock som om det blir lite väl mkt gambling på detta sättet och swingsen lär ju bli enorma dock. Känns som om det dock kan vara ett av de få sätt att få tillbaka kommandot och sätta ner foten.

:As:

Få honom att spela mer ur position mot mig genom att kanske bara dubbla blindsen på knappen eller limpa ibland?

Känns som om jag gärna spelar mkt postflop mot de flesta Fi's. Jag kan ofta få in mkt deg i en ohöjd pot om Fi spelar ganska vårdslöst. Spelade nyss mot en Fi som spelade riktigt aggressiv Fi som spelade riktigt hårt preflop men utan att bli spewig som senare bevisade att han inte kunde spela alls postflop.

Fast är det kanske lite av detta HUspel går ut på, att våga riskera hela stacken i marginella situationer och på bluffar om man tror att man leder/kan få Fi att folda?

Länk till kommentar

Har pumpat upp rullen till 1145 idag efter att ha spelat mitt A-game och mött lite roligt och väldigt förutsägbart motstånd:)

Dagen bottennapp

***** PokerChamps Hand History for Game 236571914 *****

NL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Sunday, August 05, 15:26:44 GMT 2007

Table Vienna 04 2-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of active players : 2

Seat 1: Skalle88 ( $37.11 )

Seat 2: Sharon33 ( $10 )

Sharon33 posts small blind [$0.10]

Skalle88 posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Kd:, :Kc: ]

Sharon33 raises to [$0.50]

Skalle88 folds

Returning uncalled bet [$0.30] to Sharon33

** Hand Conclusion **

Sharon33 wins $0.40 from main pot

************ Game 236571914 ends ************

var ute i köket men hann just tillbaka för att se kungarna foldas mot en ganska spewtiltad Fi, gah

Dagens nedsyning (vad ska han ha?)

***** PokerChamps Hand History for Game 236596258 *****

NL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Sunday, August 05, 16:50:27 GMT 2007

Table Vienna 03 2-max (Real Money)

Seat 1 is the button

Seat 1: bmc123 ( $17.62 )

Seat 2: Skalle88 ( $57.66 )

bmc123 posts small blind [$0.10]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :5d:, :8s: ]

bmc123 calls [$0.10]

Skalle88 checks

** Dealing Flop ** [ :Ad:, :Qh:, :6h: ]

Skalle88 checks

bmc123 checks

** Dealing Turn ** [ :5s: ]

Skalle88 checks

bmc123 bets [$0.36]

Skalle88 calls [$0.36]

** Dealing River ** [ :Ac: ]

Skalle88 checks

bmc123 bets [$1]

Skalle88 calls [$1]

** Showdown **

bmc123 shows [ :Kd:, :9h: ] a pair of Aces

Skalle88 shows [ :5d:, :8s: ] two pair, Aces and Fives

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $2.97 from main pot with two pair, Aces and Fives

************ Game 236596258 ends ************

Dagens donation

***** PokerChamps Hand History for Game 236597301 *****

NL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Sunday, August 05, 16:54:08 GMT 2007

Table Vienna 03 2-max (Real Money)

Seat 1 is the button

Seat 1: bmc123 ( $13.46 )

Seat 2: Skalle88 ( $61.40 )

bmc123 posts small blind [$0.10]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Qd:, :As: ]

bmc123 calls [$0.10]

Skalle88 raises to [$0.56]

bmc123 calls [$0.36]

** Dealing Flop ** [ :Ad:, :8h:, :Ah: ]

Skalle88 bets [$0.60]

bmc123 calls [$0.60]

** Dealing Turn ** [ :6s: ]

Skalle88 checks

bmc123 bets [$1.20]

Skalle88 calls [$1.20]

** Dealing River ** [ :Jh: ]

Skalle88 checks

bmc123 goes all-in

bmc123 bets [$11.10]

Skalle88 calls [$11.10]

** Showdown **

bmc123 shows [ :8c:, :Js: ] two pair, Aces and Jacks

Skalle88 shows [ :Qd:, :As: ] three of a kind, Aces

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $25.92 from main pot with three of a kind, Aces

************ Game 236597301 ends ************

Länk till kommentar

:Ab:, :Kb:

Fick hem The Mathematics of Poker av Chen och Ankenman idag så det blir inget spelande på ett par dagar.

:7c:, :2d:

Någon som har läst boken? Lite synd att min matematiska utbildning inte sträcker sig längre än Matematik B från gynmasiet och att min engelska är gjord för enklare texter och samtal, men jag ska lägga ner min själ i detta och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar

:Ab:, :Kb:

Fick hem The Mathematics of Poker av Chen och Ankenman idag så det blir inget spelande på ett par dagar.

:7c:, :2d:

Någon som har läst boken? Lite synd att min matematiska utbildning inte sträcker sig längre än Matematik B från gynmasiet och att min engelska är gjord för enklare texter och samtal, men jag ska lägga ner min själ i detta och hoppas på det bästa.

borde väl klara matten med matte B. statistiken är kanske lite ovan, men statistik brukar inte vara så jobbigt. det svåra är att omsätta det som står i boken i praktik. är ju vissa skillnader på 0,1 och texas holdem.

Länk till kommentar

Jag har tyvärr märkt att jag inte spelar speciellt bra mot motståndare som konstant höjer upp 3BB på knappen men inte synar mina knappraises alls ofta.

En hel del av dessa Fi's är också ganska vårdslösa och kan mkt väl tänka sig spela megapotter med marginella händer.

...

Tjena!

Här är mina reflexioner över en aggro fi. Det är (nästan) alltid svårt att möta en aggro fi. En bra spelare HU ÄR aggro. Samtidigt, det är svårare att spela en aggro stil, ens misstag kostar mer och man blir lätt exploaterbar själv mot kompetent motstånd. Jag såg lite flyktigt i dina HH:s. Dina motståndare verkar ha hört talas om detta. Om man ska vinna i HU måste man vara aggressivt. DET hade killen tagit till sig iallafall, dock med noll fingertoppskänsla, (höhö).

Så, hur ska man möta en fi som alltid höjer på knappen, som höjer stort på knappen så att det känns när man blir utspelad post flopp, och som själv verkar kunna riskera hela stacken på att försvara sin pott efter flopp? Här är ett råd som hjälpt mig iallafall. Ställ om dig mentalt, inse att den här matchen kommer gå snabbt (jag spelar sng HU). Om du vinner 60% av gångerna har du en enorm edge, 55% är bra oxå. Växla läge. Här är approachen jag vanligen spelar efter. Först, som du själv skriver, folda en massa pf. Låt honom slå på dig ett tag innan du ger tillbaka. Det finns en hel del varianter att välja på HUR man slår tillbaka, tex 3 bet pf, cr på floppen, floata floppen och cr turn (då riskerar du verkligen hela stacken). För det mesta gör jag mitt 'stand' tom, men tiden verkar på min sida när jag låter fi slå på mig ett tag. Chansen ökar ju att jag får bra kort.

Det där första du skrev, motståndaren som höjer från knappen och foldar för dina bet, är en rätt bra strategi att ta till sig själv.

Flertalet av mina motståndare (jag spelar på $20 nivån) spelar 'riktig' poker bortom cbettet. De ger sig när jag smockar tillbaka. En liten del är verkliga maniacs, de ger sig inte, fortsätter och raisa no matter what. Förhoppningsvis har du sett tecken på det redan innan. Det är en risk du får ta annars. Det sämsta är i vilket fall som helst att förbli passiv.

Ibland möter jag en fi som betar ut alltför frekvent på floppen. Jag vet att han inte har täckning för sina bett, och när jag slår tillbaka kan det (om jag har tur) resultera i att killen tappar fotfästet och blir passiv.

Slutligen, pröva att spela ultra aggressivt själv någon gång då och då. Det är ganska kul.

Det blev långt det här. Lycka till i fortsättningen!

Länk till kommentar

borde väl klara matten med matte B. statistiken är kanske lite ovan, men statistik brukar inte vara så jobbigt. det svåra är att omsätta det som står i boken i praktik. är ju vissa skillnader på 0,1 och texas holdem.

tack för dom uppmuntrande orden. Än så länge har jag ingen aning om vad 0,1 är men sen har jag ju inte kommit längre än 10sidor än;)

fridens

Länk till kommentar

Tjena!

Här är mina reflexioner över en aggro fi. Det är (nästan) alltid svårt att möta en aggro fi. En bra spelare HU ÄR aggro. Samtidigt, det är svårare att spela en aggro stil, ens misstag kostar mer och man blir lätt exploaterbar själv mot kompetent motstånd. Jag såg lite flyktigt i dina HH:s. Dina motståndare verkar ha hört talas om detta. Om man ska vinna i HU måste man vara aggressivt. DET hade killen tagit till sig iallafall, dock med noll fingertoppskänsla, (höhö).

Så, hur ska man möta en fi som alltid höjer på knappen, som höjer stort på knappen så att det känns när man blir utspelad post flopp, och som själv verkar kunna riskera hela stacken på att försvara sin pott efter flopp? Här är ett råd som hjälpt mig iallafall. Ställ om dig mentalt, inse att den här matchen kommer gå snabbt (jag spelar sng HU). Om du vinner 60% av gångerna har du en enorm edge, 55% är bra oxå. Växla läge. Här är approachen jag vanligen spelar efter. Först, som du själv skriver, folda en massa pf. Låt honom slå på dig ett tag innan du ger tillbaka. Det finns en hel del varianter att välja på HUR man slår tillbaka, tex 3 bet pf, cr på floppen, floata floppen och cr turn (då riskerar du verkligen hela stacken). För det mesta gör jag mitt 'stand' tom, men tiden verkar på min sida när jag låter fi slå på mig ett tag. Chansen ökar ju att jag får bra kort.

Det där första du skrev, motståndaren som höjer från knappen och foldar för dina bet, är en rätt bra strategi att ta till sig själv.

Flertalet av mina motståndare (jag spelar på $20 nivån) spelar 'riktig' poker bortom cbettet. De ger sig när jag smockar tillbaka. En liten del är verkliga maniacs, de ger sig inte, fortsätter och raisa no matter what. Förhoppningsvis har du sett tecken på det redan innan. Det är en risk du får ta annars. Det sämsta är i vilket fall som helst att förbli passiv.

Ibland möter jag en fi som betar ut alltför frekvent på floppen. Jag vet att han inte har täckning för sina bett, och när jag slår tillbaka kan det (om jag har tur) resultera i att killen tappar fotfästet och blir passiv.

Slutligen, pröva att spela ultra aggressivt själv någon gång då och då. Det är ganska kul.

Det blev långt det här. Lycka till i fortsättningen!

Tack för att du tog dig tid och skrev ett utförligt svar!

Du är inne på vad jag motvilligt får acceptera. Tror också att "terroristerna" har vunnit om jag tvingas sepla jättepassivt och inte takes a stand.

Länk till kommentar

tack för dom uppmuntrande orden. Än så länge har jag ingen aning om vad 0,1 är men sen har jag ju inte kommit längre än 10sidor än;)

fridens

tips för alla andra kan ju vara att först bekanta sig med 0,1 spel innan de ger sig på MoP. så de vet om boken är något för dem och så de hinner förbereda hjärnan på vad som komma skall.

Länk till kommentar

tips för alla andra kan ju vara att först bekanta sig med 0,1 spel innan de ger sig på MoP. så de vet om boken är något för dem och så de hinner förbereda hjärnan på vad som komma skall.

Jag har läst en del om boken innan och om jag får gissa så handlar 0,1 spel om "poker förenklat" tex där man inte spelar med alla kort eller inte har alla beslutsmöjligheter?

Du har eventuellt inte lust att länka till något matnyttigt i ämnet eller definera 0,1 snabbt?

Länk till kommentar

Jag har läst en del om boken innan och om jag får gissa så handlar 0,1 spel om "poker förenklat" tex där man inte spelar med alla kort eller inte har alla beslutsmöjligheter?

Du har eventuellt inte lust att länka till något matnyttigt i ämnet eller definera 0,1 snabbt?

nej, skumläs sidan 114->framåt så ser du.

Länk till kommentar

Möte med den passive fienden - tankar och diskussion

Jag spelade idag en HU-match som hade en ganska intressant dynamik.

-----------------

:Ab:Fi slowspelade sina bra (men marginella händer) händer på dragiga brädor och försökte istället för att skydda sin hand och få mig att betala av med en sämre hand eller drag kanske bara checka eller syna för att minraisa/probebetta på rivern med nötterna.

Detta gjorde att jag lätt kunde urskilja när Fi satt med en legitim hand eller bluffade genom linje och betsizes. Fi bettade inte mellanpar/drag typ vilket gjorde att hans starka bets/linjer uteslutande var bluffar och hans svagre bets/linjer alltid var legitima händer.

Detta gjorde i sin tur att jag rebluffade honom när han bluffade och vek när han försökte få värde ur en legitim hand.

:Ab:Hans andra svaghet var att han synade för mkt OOP för att folda mina CB's vilket ledde till att jag raisade upp ordentligt för att ta hem potten på floppen då han allt som oftast folda.

Detta leder till att jag spelar ett hyperaggressivt spel med mkt mer bluffar än värdebets.

-------------------------

:2h:Fi's första försök att anpassa sig till min aggressiva strageti var att 3betta preflop en del men jag tog gärna synen med det mesta för att utvärdera hans linje postflop. Bluffade han så rebluffade jag hem potten och hans stack led blev mindre.

:3h:Sedan försökte han c/r mina CB's men eftersom - jag har en väldigt bluffande image + Fi slowspelar allt - jag 4bettade hans c/r eftersom det inte kunde vara annat än bluff.

:4h:Nästa steg var att Fi försökte floata både IP och OOP vilket ledde till att jag ibland fick ge upp potten på turn men ofta sköt 2 skott istället eller c/r hans turnbet beroende på huruvida jag trodde att han bluffade eller inte.

:5h:Jag lyckades alltså köra över alla Fi's offensiva moves och vek för hans värdebets vilket ledde till att Fi - aldrig bettade utom ibland på rivern (då han värdebettade sina bra händer stort eftersom han förlorade värde på flop och turn antar jag.

:6h:Fi synade ganska selekivt mina knappraisar och synade med en mkt större range postflop.

-----------------

Min anpassnig till Fi's nya strategi måste väl vara att:

:Ts: Tighta till preflop och höja för värde.

:Js:Cbetta mindre frekvent och oftast Cbetta för värde.

:Qs:Och/Eller skjuta två skott när jag bluffar^.

Om jag inte Cbettar och följer upp turn här ibland tom, hur utvecklas då matchen?

Ett stillstånd där jag värdebettar och Fi tvingas tighta till sin synrange varav matchen kommer likna ett 9bord och det blir svårt för mig att få betalt?

Detta kommer ju leda till att jag kommet börja bluffa en del igen tills Fi öppnar upp en stor synrange igen då jag övergår till att värdebetta.

Svaret ligger väl i Fi's spelstil och synrange och hur länge han låter min maniacimage sitta kvar.

En annan tanke om jag skulle tighta till mig totalt och inte nödvändigtvis börja bluffa så mkt när Fi också har tightat till sig är väl att Fi kommer ta chansen att börja spela mer aggressivt igen?

-------------------

Ang. Fi's synrange så bestämms den väl inte direkt av min spelstil utan av Fi's uppfattande om min spelstil. Om Fi har satt en etikett på mig och inte tänker dynamiskt så tar det längre tid för honom att uppfatta att jag inte bluffar lika mkt. Att ha inledit matchen med att bluffa mkt får nog ofta Fi att anta/misstänka att jag alltid bluffar eftersom han vet att jag är kapabel till det.

-------------------

:Ks:Vilket läge är det ultimata?

Att följa Fi's synrange och värdebetta när Fi är som lösast och bluffa när han börjar fatta vad jag håller på med?

Eller inte börja bluffa när han tightar till sig utan vänta på att han tar kommandot genom att börja utnyttja mitt tighta spel för att bluffa och betta efter ett stillestånd i matchen?? Om Fi återupptar bettande och bluffande så känns det som att jag har en ännu större edge över honom än jag har i hans hyperpassiva spel...

Frågan är:

1. Vill jag försöka få honom att börja spela aggressivt igen?

2. Borde jag ha utnyttjat Fi's aggressiva/offensiva spel så hänsynslöst som jag gjorde i början eller väntat tills jag kunde använt det för att stacka honom istället för att spela ut Fi i småpotter?

------------------

:7c:Avslutningsvis

Hur hade marchen utvecklats om Fi's aggressiva/offensiva spel inte hade varit riktigt lika exploaterbart och lättsläst.

Fi hade kunnat hårdspela marginella händer

Fi hade kunnat hårdspela starka händer ibland

Fi hade kunnat semibluffa

Detta hade resulterat att jag inte hade kunnat bestraffa varje satsning Fi gjorde lika effektivt vilket i sin tur inte hade gjort att Fi helt hade övergett sitt aggressiva spel och kanske istället för att börja spela så passivt försökt ta stands med mellanpar - rebluffa mig ännu mer - ballat/spewat ur mer.

Länk till kommentar

Du verkar tänka rätt, däremot så verkar du göra felet att du antar att dina motståndare faktiskt har en susning om vad de håller på med, det har de oftast inte.:-)

Får hålla med dig här men samtidigt poängtera att jag inte nödvändigtvis försöker analysera en tänkande Fi utan bara lära mig av den primitiva anpassning och dynamik som fisken använder sig av/utsätts för.

Anledningen till att jag gärna överanalyserar osv. handlar om att jag tror att jag kan lära mig något nyttigt på vägen liksom... även om mitt spel på sistone ser ut att ha bevisat motsatsen ungefär:lol:

Men detta med hur en spelare kortsiktigt betingas -bestraffas/belönas- för sina olika spel tror jag är en ganska viktig del jag vill skaffa mig förståelse för.

Jag ser ofta (tyvärr) hur jag själv faller offer för detta och börjar spela sämre pga av ett bra spel av mig bestraffas eller ett dåligt spel belönas. Detta verkar ske ganska omedvetet eller iaf ologiskt och jag tror att den kunskapen kan hjälpa mig själv att spela bättre.

Länk till kommentar