Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag tänkte starta en dagbok om NL CG HU och tanken var att samtala om:

Spelteori

Motståndartyper

Handanalyser

:Ab: I övrigt är jag en kille på 19 som slavar på Statoil (därav mitt stundtals mkt dåliga humör :D).

Jag har har spelat poker sen Januari 07 och mest har hållt mig till NL10 och NL20 FR där jag spelar ett relatvit TAG-spel och har tjänat en helt okej hacka på den fiskande majoriten.

:Ah: Jag har spelat ganska lite HU innan men har en ganska bra koll på handvärde medmera men jag har ibland svårt att anpassa mig optimalt efter motståndet och tror i allmänhet att jag blir en bättre HU-spelare av att starta en dagbok här.

:As: Min bankrulle ligger just nu på 1000 dollar (hittar inte dollasign) och jag planerar att spela HU på NL20 mestadels. Mina mål är inte ekonomiska i första hand (då jag hellre spelar FR) utan mer för att utveckla mig som spelare.

Målet är att lära mig mer om HU-spel, psykologi och poker i stort genom att spela och diskutera.

Vinner jag en liten hacka på vägen är jag bara glad :-D

hade det bra/Arvid

• Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Tack så mkt! Kul att se dig på pf.nu a o s:) kände igen dig från .se

Jag spelar enbart på Pokerchamps, men jag känner mig inte redo att spela HU på högre nivåer än...det kanske kan bli målet med dagboken;)

PeO: Jo jag vet att att HU CG på lägre nivåer bara är bortrakade pengar men jag tycker att jag tjänar såpass på FR att jag kan kosta på mig läropengarna för att utvecklas:D

på tal om bortrakade pengar:

***** PokerChamps Hand History for Game 235291532 *****

NL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 15:04:38 GMT 2007

Table Vienna 2-max (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of active players : 2

Seat 1: Skalle88 ( $77.37 )

Seat 2: Edstarno1 ( $105.01 )

Skalle88 posts small blind [$0.10]

Edstarno1 posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Kh:, :Qc: ]

Skalle88 raises to [$0.52]

Edstarno1 raises to [$0.84]

Skalle88 calls [$0.32]

** Dealing Flop ** [ :Ts:, :9d:, :Js: ]

Edstarno1 checks

Skalle88 bets [$1.20]

Edstarno1 raises to [$2.40]

Skalle88 raises to [$41.40]

Edstarno1 goes all-in

Edstarno1 raises to [$104.17]

Skalle88 calls [$35.13]

Skalle88 goes all-in

Returning uncalled bet [$27.64] to Edstarno1

** Showdown **

Skalle88 shows [ :Kh:, :Qc: ]

Edstarno1 shows [ :Qd:, :Kd: ]

** Dealing Turn ** [ :9h: ]

** Dealing River ** [ :7h: ]

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $76.87 from main pot with a straight, King to Nine

Edstarno1 wins $76.87 from main pot with a straight, King to Nine

************ Game 235291532 ends ************

Feedin the rake :(

Postad

Prova lyckan på Ladbrokes... inte för att skryta med vunnit 5 st $5+0.50 SnG i rad nu... dock 8-manna! Spelar som en GUUUUD just nu, men så möter jag fäskiga engelsmän osså :) Iaf nytt rekord för mig :lol:

Postad

Softish.

Jag har också blivit mkt intresserad av HU på senare tid efter en del SNGspel.

Har läst att det ska dock vara ganska ovärt o spela på lowstakes då raken äter sönder en, så sng kanske är att rekommendera.

Fortsätt rapportera=)

Postad
Prova lyckan på Ladbrokes... inte för att skryta med vunnit 5 st $5+0.50 SnG i rad nu... dock 8-manna! Spelar som en GUUUUD just nu, men så möter jag fäskiga engelsmän osså :) Iaf nytt rekord för mig :lol:

Grats8-)

Postad

:Ab:

Hej jag har bara spelat kanske 20 händer mot Fi än så länge så jag har inget jätteread men fi verkar vara ganska aggressiv och syna lite marginellt.

Background - Första handen vis spelade. Vet att jag spelade fösta handen riktigt tveksamt men lägger upp det för att visa lite om Fi.

***** PokerChamps Hand History for Game 235261590 *****

PL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 12:27:20 GMT 2007

Table Erie 2-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $19.80 )

Seat 2: cinerama ( $10 )

cinerama posts small blind [$0.10]

Skalle88 posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :9d:, :Tc: ]

cinerama raises to [$0.40]

Skalle88 calls [$0.20]

** Dealing Flop ** [ :9s:, :3d:, :2s: ]

Skalle88 checks

cinerama bets [$0.80]

Skalle88 raises to [$2.80]

cinerama calls [$2]

** Dealing Turn ** [ :7s: ]

Skalle88 checks

cinerama bets [$3.60]

Skalle88 raises to [$7.20]

cinerama calls [$3.20]

cinerama goes all-in

Returning uncalled bet [$0.40] to Skalle88

** Showdown **

Skalle88 shows [ :9d:, :Tc: ]

cinerama shows [ :3c:, :Qs: ]

** Dealing River ** [ :As: ]

** Hand Conclusion **

cinerama wins $19 from main pot with a Flush

************ Game 235261590 ends ************

Sen plockar jag upp QQ på knappen. Jag har inte limpraisat nånsin tidigare.

***** PokerChamps Hand History for Game 235262039 *****

PL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 12:29:20 GMT 2007

Seat 1 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $20.26 )

Seat 2: cinerama ( $18.70 )

cinerama posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Qs:, :Qh: ]

Skalle88 calls [$0.10]

Skalle88 raises to [$1.20]

Väljer att limpraisa eftersom jag tror att han ofta kommer att raisa åt mig varpå jag kan trycka in 3bettet utan att han kommer undan.

cinerama raises to [$2]

Skalle88 calls [$0.80]

Fi 4bettar preflop vilket han kan göra om han tror att jag är på ett move eller om han har en bra hand helt enkelt. Hans "bra hand" range är nog bra vidare än AK+, AA, KK skulle jag tro. Jag väljer att bara syna eftersom jag sitter i position och jag vill inte få honom att kunna spela perfekt mot mig.

Så hans range här borde typ vara 99+, AJ+, KQ ungefär + ett antal halvspewiga och tiltade händer som kan finnas med. Min hand är ju underreppad egentligen.

** Dealing Flop ** [ :9d:, :Ts:, :6h: ]

cinerama bets [$4]

Skalle88 raises to [$12]

Han bettar ut pott vilket jag inte tror att många gör med topset eller 99 här. Även AA, KK kanske skulle sikta lite lägre i betsizing? Jag raisar honom ordentligt men min fråga är om detta verkligen är nåt vidare spel. Känns i efterhand som om jag skulle kunnat kallsyna här istället och eventuellt få ut mer värde av hans missade A på turn med tanke på att potten växer och jag har position. Jag tror att han skulle kunna skjuta ett skott till om jag bara synar här.

Jag lär ju inte få syn av något jag slår speciellt ofta heller om han inte har en eller 9a.

Är en miniraise ett hemskt spel om jag tror att han kommer syna med väldigt marginella skaer som kanske A högt ibland eftersom han inte vill släppa potten. Jag plnaerar då ändå att syna hans eventuella push.

Vad tycks?

Postad

***** PokerChamps Hand History for Game 235261590 *****

PL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 12:27:20 GMT 2007

Seat 2 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $19.80 )

Seat 2: cinerama ( $10 )

cinerama posts small blind [$0.10]

Skalle88 posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :9d:, :Tc: ]

Skalle88 calls [$0.20]

** Dealing Flop ** [ :9s:, :3d:, :2s: ]

Skalle88 checks

cinerama bets [$0.80]

Skalle88 raises to [$2.80]

cinerama calls [$2]

** Dealing Turn ** [ :7s: ]

Skalle88 checks

cinerama bets [$3.60]

Skalle88 raises to [$7.20]

cinerama calls [$3.20]

cinerama goes all-in

Returning uncalled bet [$0.40] to Skalle88

** Showdown **

Skalle88 shows [ :9d:, :Tc: ]

cinerama shows [ :3c:, :Qs: ]

** Dealing River ** [ :As: ]

** Hand Conclusion **

cinerama wins $19 from main pot with a Flush

************ Game 235261590 ends ************

Ställ direkt på turn istället för att checkhöja honom igen.

Postad

***** PokerChamps Hand History for Game 235439407 *****

NL $0.05/$0.10 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 22:48:15 GMT 2007

Table Lisbon 02 2-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $58.01 )

Seat 2: parkes 1111 ( $4.98 )

parkes 1111 posts small blind [$0.05]

Skalle88 posts big blind [$0.10]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :9h:, :Kd: ]

parkes 1111 calls [$0.05]

Skalle88 checks

** Dealing Flop ** [ :Ah:, :As:, :Kh: ]

Skalle88 bets [$0.12]

parkes 1111 calls [$0.12]

** Dealing Turn ** [ :Ts: ]

Skalle88 checks

parkes 1111 checks

** Dealing River ** [ :8h: ]

Skalle88 checks

parkes 1111 bets [$0.10]

Skalle88 calls [$0.10]

** Showdown **

parkes 1111 shows [ :Jh:, :5d: ] a pair of Aces

Skalle88 shows [ :9h:, :Kd: ] two pair, Aces and Kings

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $0.61 from main pot with two pair, Aces and Kings

************ Game 235439407 ends ************

***** PokerChamps Hand History for Game 235433277 *****

NL $0.05/$0.10 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 22:29:22 GMT 2007

Table Lisbon 02 2-max (Real Money)

Seat 1 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $28.46 )

Seat 2: Edstarno1 ( $5.45 )

Skalle88 posts small blind [$0.05]

Edstarno1 posts big blind [$0.10]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Ac:, :Qc: ]

Skalle88 raises to [$0.28]

Edstarno1 calls [$0.18]

** Dealing Flop ** [ :Qs:, :Jd:, :6c: ]

Edstarno1 bets [$0.56]

Skalle88 raises to [$1.40]

Edstarno1 calls [$0.84]

** Dealing Turn ** [ :7c: ]

Edstarno1 bets [$0.10]

Skalle88 raises to [$1.60]

Edstarno1 calls [$1.50]

** Dealing River ** [ :Jc: ]

Edstarno1 goes all-in

Edstarno1 bets [$2.17]

Skalle88 calls [$2.17]

** Showdown **

Skalle88 shows [ :Ac:, :Qc: ] a Flush

Edstarno1 shows [ :7d:, :Kd: ] two pair, Jacks and Sevens

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $10.36 from main pot with a Flush

************ Game 235433277 ends ************

Sista Fi här klonkade av mig en halv förmögenhet i förmögenhet i förmiddags men nu tog jag 4-5 inköp av honom på en kvart. Hämnden är ljuv mina kamrater:) Bonus på att jag klonkade en oneuoter när vi redan var AI på flop och satte kåken i en hand snart därefter.

vad tycker ni om Fi's linje här? tror nästan jag kan övervinna raken på sikt;)

Postad

Raisar vanligtvis här men sedan han har limpraisat en del och inte har nån respekt för mina CB's så checkar jag bara i BB och har då ett dolt A eftersom jag spelar väldigt agg och han tror nog att jag höjer många A preflop. För att fullända bluffen leder jag ut både flopp istället flör att c/r vilket har varit min standard linje för många starka saker.

Han var nog lite tiltad av alla inköp jag har lånat av honom;)

***** PokerChamps Hand History for Game 235478123 *****

PL $0.05/$0.10 Texas Hold'em - Thursday, August 02, 01:25:08 GMT 2007

Table Winnipeg 2-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $36.75 )

Seat 2: Alandmark ( $3.16 )

Alandmark posts small blind [$0.05]

Skalle88 posts big blind [$0.10]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :9h:, :Ah: ]

Alandmark calls [$0.05]

Skalle88 checks

** Dealing Flop ** [ :Ac:, :As:, :6s: ]

Skalle88 bets [$0.20]

Alandmark raises to [$0.66]

Skalle88 calls [$0.46]

** Dealing Turn ** [ :8c: ]

Skalle88 bets [$0.40]

Alandmark goes all-in

Alandmark raises to [$2.40]

Skalle88 calls [$2]

** Showdown **

Skalle88 shows [ :9h:, :Ah: ]

Alandmark shows [ :Kc:, :6d: ]

** Dealing River ** [ :Qs: ]

** Hand Conclusion **

Skalle88 wins $6.01 from main pot with three of a kind, Aces

************ Game 235478123 ends ************

Postad

:Ab:, :Kb:

De tendenser jag har sett hos många av Fi på NL10 och NL20 är att de ofta är alldelses för vektighta i början och sedan när jag har legat på och CBettat hem en hel del potter så börjar de öppna sin synrange ordentligt både pre och postflop varpå jag börjar värdebetta mer.

:4c:, :5c:

Detta följs av att de känner sig maktlösa och börjar spela överaggressivt maniacstyle för att känna kontroll varpå jag mest låter dem bluffa och detta brukar vara slutfasen av kampen då jag har tiltad dem och slutligen får en verklig hand och stackar dem medan de synar ner mig med A högt i stort sett.

:Qs:, :Qh:

Dock anser jag att det är viktigt för mig att vidhålla min aggressivitet (men på ett mer selektvit sätt) under alla faser för att sätta press och få dem att göra misstag plus att inducera action när jag får en hand.

:6s:, :7s:

En linje som har gett mig mkt pengar ur position är c/r då Fi ofta verkar ha svårt att lägga nånting. Därav brukar jag ofta inleda kampen med att c/r bluffa lite för att senare få tillbaka.

:9d:, :9h:

Vad har ni för erfarenheter när det kommer till dynamiken i HU-matcher?

Postad

5 andra saker jag har lagt märke till är

1. hur många mjölkar med tvåpar eller set på hur dragiga brädor som helst för att överbetta handen på rivern.

2. hur många som minibettar för att titta hur jag reagerar för att följa upp med en stor bluff på nästa gata om jag bara synar.

3. hur många som minibettar när de har en hand och bluffar stort.

4. hur många som inte kan släppa bottenpar eller Ahögt för en stor c/r på floppen. Det måste psykologiska skäl som gör checkraisen extra plågsam att folda för...:)

5. hur många överaggressiva kan pusha ingenting bara för att försöka hålla kvar kommandot och "överläget".

Postad

Mina största misstag när jag spelar

1. När jag är PFR på knappen och Cbettar tom och Fi har träffat bra på floppen eller bättre försöker jag i fortsättningen halvt omedvetet försöka undvika liknande situationer och kanske börjar limpa mer på knappen eller checka floppen bakopm för att betta bakom honom på turn. Jag försöker trixa till det av anledningen att Fi råkade träffa topparet en gång. Inget vidare...

2. Ibland bluffar jag för mkt för att behålla min bluffiga image mot vissa spelare som själva bluffar mkt och synar mkt för att få honom att riskera hela stacken med marginella händer i senare tillfällen men jag går för långt och bluffar mkt mer än jag värdebettar. Jag har också ibland ovanan att försöka göra stora bluffar för att "värma upp" den linjen för värde senare.

Bättre om jag bluffar i mindre potter och inte lika ofta för att "värma upp" mina värdebets tror jag. Bättre att jag raisar Fi's små bluffar än att försöka mig på en stor själv. Jag vill ju inte betinga små bluffar av Fi nånsin va?

3. Jag lyckas inte alltid anpassa mina linjer ultimat till Fi's tendenser. Mötte en fi senast som gjorde många överbets med både stål, marginella händer och luft på just rivern, särskilt om jag visade minsta svaghet. Istället för att checka rivern till honom och kunna c/r med nötterna donkade jag ut tex. HU går väl till stor del ut på att jag exploatera Fi's svagheter och nu vågade jag inte även om jag trodde att han ofta skulle överbetta rivern med många händer och förmodligen syna min knepiga linje för rädlsan att det skulle gå checkcheck.

Jag kan även ha svårt att sluta spela hyperagg mot Fi som synar för mkt och effektivt byta tempo.

4. Använder nog för många linjer för frekvent istället för att spela enklare.

MEN jag jobbar på det och analyserar HH's efter varje session så förhoppningsvis kommer jag bättra mig:)

Postad

Plus att jag lyckas vars allt för aktiv ur position när fi limpar och jag checkar ur BB postflop. Fi kan här spela ut mot ganska ordentligt. Jag borde vara mer selektvit och tight även postflop ur BB.

Postad
Plus att jag lyckas vars allt för aktiv ur position när fi limpar och jag checkar ur BB postflop. Fi kan här spela ut mot ganska ordentligt. Jag borde vara mer selektvit och tight även postflop ur BB.

Försök då att donka floppen med minsta träff, ofarliga brädor (typ 223 etc.) samt ifall du plockar upp en hålpipa eller dy. så donka ut den..

Ruskigt många potter man kan köpa där.

Jag brukar betta 45 när potten är 30 (15/30).

Detta gör jag såklart också när jag har nutzen och ibland pure bluff (beroende på hur vek Fi är ifall det är uppskattat EV+).

Postad
Sen plockar jag upp QQ på knappen. Jag har inte limpraisat nånsin tidigare.

***** PokerChamps Hand History for Game 235262039 *****

PL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Wednesday, August 01, 12:29:20 GMT 2007

Seat 1 is the button

Seat 1: Skalle88 ( $20.26 )

Seat 2: cinerama ( $18.70 )

cinerama posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ :Qs:, :Qh: ]

Skalle88 calls [$0.10]

Skalle88 raises to [$1.20]

Väljer att limpraisa eftersom jag tror att han ofta kommer att raisa åt mig varpå jag kan trycka in 3bettet utan att han kommer undan.

cinerama raises to [$2]

Skalle88 calls [$0.80]

Fi 4bettar preflop vilket han kan göra om han tror att jag är på ett move eller om han har en bra hand helt enkelt. Hans "bra hand" range är nog bra vidare än AK+, AA, KK skulle jag tro. Jag väljer att bara syna eftersom jag sitter i position och jag vill inte få honom att kunna spela perfekt mot mig.

Så hans range här borde typ vara 99+, AJ+, KQ ungefär + ett antal halvspewiga och tiltade händer som kan finnas med. Min hand är ju underreppad egentligen.

** Dealing Flop ** [ :9d:, :Ts:, :6h: ]

cinerama bets [$4]

Skalle88 raises to [$12]

Han bettar ut pott vilket jag inte tror att många gör med topset eller 99 här. Även AA, KK kanske skulle sikta lite lägre i betsizing? Jag raisar honom ordentligt men min fråga är om detta verkligen är nåt vidare spel. Känns i efterhand som om jag skulle kunnat kallsyna här istället och eventuellt få ut mer värde av hans missade A på turn med tanke på att potten växer och jag har position. Jag tror att han skulle kunna skjuta ett skott till om jag bara synar här.

Jag lär ju inte få syn av något jag slår speciellt ofta heller om han inte har en eller 9a.

Är en miniraise ett hemskt spel om jag tror att han kommer syna med väldigt marginella skaer som kanske A högt ibland eftersom han inte vill släppa potten. Jag plnaerar då ändå att syna hans eventuella push.

Vad tycks?

Gillar inte Limpraisen ifall du inte gör det flera gånger.

Ifall han sätter dig på ett move så kan han väl mycket väl tänkas syna med en 9:a eller T:a? Ifall han förutsätter att du fortfarande är på move förstås ..

Skulle också raisat på flopp. Finns en del skrämselkort och actionkillers som jag inte vill ha ifall han skulle sitta på 9x/Tx och vill betala av, eller 97/98/T7/T8 eller något liknande som han vill spela stackwise om.

Men som sagt, hade nog lett Pre.

Mvh, KF

Postad
Försök då att donka floppen med minsta träff, ofarliga brädor (typ 223 etc.) samt ifall du plockar upp en hålpipa eller dy. så donka ut den..

Ruskigt många potter man kan köpa där.

Jag brukar betta 45 när potten är 30 (15/30).

Detta gör jag såklart också när jag har nutzen och ibland pure bluff (beroende på hur vek Fi är ifall det är uppskattat EV+).

Jag förstår precis hur du menar men problemet när jag spelar NL10 eller NL20 så är spelet helt annorlunda än HU-spelet på högre nivåer (jag har sett videos:)).

Ofta när jag har spelat ett tag så har passivare Fi's öppnat upp sin callingrange och bluffrange (finns det ordet?) till löjliga dimensioner både preflop och postflop så jag har istort sett ingen FE för mina bluffar.

Och det är misstaget jag gör är att leda ut floppen med kanske bottenpar eller bluffar vilket bara resultera i att Fi floatar eller värdesynar. Med draws leder jag dock ut ofta eftersom jag vill bygga pott och nån gång har lite FE;).

Med starkare händer c/r jag hellre om jag tror att Fi kommer betta (och syna) många saker. Ibland väljer jag kanske att c/r draws och då gärna starkare draws plus att jag ibland c/r med rena bluffar om jag tror att Fi är svag och att jag har hyfsad FE. Allt detta beror ju på historik och image såklart.

Så i mina ögon är mitt problem att jag involverar mig för mkt ur position utan legitima händer. Jag har tex bluffat flopp och fullfullt på turn men då har jag redan involverat mig för mkt och jag böjar känna att jag blöder på detta OOP spelet.

Jag leder hellre ut med mellanpar eller regular draws. Sen om Fi floatar mkt kan man ju såklart leda med starka saker för att c/r turn men det känns bara som om jag trsslar in mig i massa linjer OOP och verkar inte vinna alls på det.

Det fula är att vissa Fi's jag möter alltid limpar på knappen och kanske bara synar mina knappraises typ 40% av tiden och då tvingas jag spela mer OOP än IP vilket fdick mig att tro att jag kanske inte borde spela tightare och mer konservativt OOP.

Kul att du hittade dagboken, jag har sett dig i HU-sammanhang tidigare.

mvh/arvid

Postad

Hittils har HU-spelet gått mkt bra (tacka motståndet för det) och imorn ska jag försöka framföra lite tankar och synpunkter på imageplaying och lite annat och försöka få igång nåt roligt samtal runt det.

Postad
Ofta när jag har spelat ett tag så har passivare Fi's öppnat upp sin callingrange och bluffrange (finns det ordet?) till löjliga dimensioner både preflop och postflop så jag har istort sett ingen FE för mina bluffar.

Då börjar du tighta till dig och ökar storleken på bettarna för att extrahera mer värde ur händerna och börjar han folda, som en bifekkt av dina "stora" bet, så kan du börja bluffa lite mer ... Och så går det runt så =)

Så i mina ögon är mitt problem att jag involverar mig för mkt ur position utan legitima händer. Jag har tex bluffat flopp och fullfullt på turn men då har jag redan involverat mig för mkt och jag böjar känna att jag blöder på detta OOP spelet.

[...]

Det fula är att vissa Fi's jag möter alltid limpar på knappen och kanske bara synar mina knappraises typ 40% av tiden och då tvingas jag spela mer OOP än IP vilket fdick mig att tro att jag kanske inte borde spela tightare och mer konservativt OOP.

C/F FTW!

Sedan mot folk som limpar en hel del så börjar jag limpa tillbaka mycket mera utan att bry mig så mycket om balansspel. Jag kommer börja limpa händer så som 87o, 55 etc. ifall jag vet att de ofta kommer syna mitt CB ifall jag raisar Pre. På så sätt får du se jättemånga floppar jättebilligt och kan själv välja vilka brädor du vill spela (när du träffat bra of course).

Här handlar det inte om balansspel utan att exploatera hans svagheter (ger dig för många gratisfloppar, synar för mycket) och utnyttja det maximalt.

Fokusera inte så mycket på Image och Balansspel på lägre nivåer (dock ha det i tanke ...) då man tjänar mer pengar på att spela ganska passiv poker Pre (Limpa mycket marginellt - 54o, 55 (Set value, ingen idé att raise pre ifall du måste skjuta en till tunna tom på Turn etc.) och värdehöj Pre starka händer i stort sett bara. Dock så måste du höja vissa SC, small PP för att inte bli 100% exploaterbar som t.o.m. en fisk kan se.

Sedan är det relativt hög "omsättning" på spelar på lägre nivåer, iaf där jag spelar, så balansspelet blir ganska onödigt då många ej för anteckningar om dig och hinner spela mot 10+ andra motspelare innan de får möta dig igen och då är du bara ett nytt nick på skärmen.

Mvh, KF

Postad
Då börjar du tighta till dig och ökar storleken på bettarna för att extrahera mer värde ur händerna och börjar han folda, som en bifekkt av dina "stora" bet, så kan du börja bluffa lite mer ... Och så går det runt så =)

Konsten att växla tempo antar jag? Jag måste bli bättre på det:-)

C/F FTW!

Sedan mot folk som limpar en hel del så börjar jag limpa tillbaka mycket mera utan att bry mig så mycket om balansspel. Jag kommer börja limpa händer så som 87o, 55 etc. ifall jag vet att de ofta kommer syna mitt CB ifall jag raisar Pre. På så sätt får du se jättemånga floppar jättebilligt och kan själv välja vilka brädor du vill spela (när du träffat bra of course).

Här handlar det inte om balansspel utan att exploatera hans svagheter (ger dig för många gratisfloppar, synar för mycket) och utnyttja det maximalt.

Fokusera inte så mycket på Image och Balansspel på lägre nivåer (dock ha det i tanke ...) då man tjänar mer pengar på att spela ganska passiv poker Pre (Limpa mycket marginellt - 54o, 55 (Set value, ingen idé att raise pre ifall du måste skjuta en till tunna tom på Turn etc.) och värdehöj Pre starka händer i stort sett bara. Dock så måste du höja vissa SC, small PP för att inte bli 100% exploaterbar som t.o.m. en fisk kan se.

Sedan är det relativt hög "omsättning" på spelar på lägre nivåer, iaf där jag spelar, så balansspelet blir ganska onödigt då många ej för anteckningar om dig och hinner spela mot 10+ andra motspelare innan de får möta dig igen och då är du bara ett nytt nick på skärmen.

Mvh, KF

-----------------------------------------

Jag har hittils försökt raisa på mkt knappen och sedan blanda upp postflop spelet genom att Cbetta en del och ibland följa upp på turn om ett bra kort faller och det är läge för det. Ibland kan jag checka floppen bakom både tom och ibland träff/halvträff på torrare brädor.

Men i vissa lägen verkar inte konceptet med att raisa mkt på knappen för att CBetta osv ha nåt som helst värde (om jag inte gör det med bra kort vill säga) eftersom Fi kan floata eller syna hur som helst (OOP såklart:)) och börjar leda ut floppen mot mig eller c/r mig (det värre).

Det naturliga i detta läget borde väl vara att tighta upp men jag anser fortfarande att jag har en såpass stor edge mot de flesta Fi's att jag gärna spelar lite större potter i position samtidigt som jag sätter konstant press på dem och kan få dem att spela sämre.

Bottom line är att jag gillar att spela mer agg ju mer lättläst och ju större psykologiskt övertag jag har (tex att jag har fått mkt fina kort och spelat dem aggressivt/Jag har haft bättre timing än Fi hittils).

Min fråga är huruvida Fi ens kan spela ett vinnande spel mot mig om jag kanske höjer 50% av händerna från knappen och han i stortsett alltid synar och jag anpassar mitt postflop spel efter min image och Fi's tendenser? Kan det nånsin vara ett vinnande spel för honom att leda in i mig eller c/r mig eller syna med vadsomhelst i längden när jag har kommando och position?

Ang. vad du sa om att limpa så låter det ganska bra eftersom det ger mig fler möjligheter att spela postflop och det är väl egentligen postflop jag har störst edge över Fi eftersom vilken idiot kan raisa preflop och 3betta med någorlunda jämn frekvens.

Håller du med om att limpande blir mer attraktivt med "mellanhänder" som 87o, 96s eller 9Jo om:

Fi har tendenser att ofta utmana mina CB's med c/r eller donka floppen?

Fi polissynar mina CB's med allt från gutshotdraws, bottenpar till runnerrunnerflushes?

Fi spelar lurigt och mixar upp sin bets och linjer?

Fi aldrig släpper blindsen?

Fi ofta 3bettar en hel del preflop?

Ju större edge jag tror mig ha över Fi postflop? (Får jag större nytta av min postflop edge om jag limpar egentligen? Mer svängrum möjligtvis)

Medan det borde bli attraktivare att raisa mkt marginellt från knappen om:

Fi är vektight och ofta ger upp på floppen?

Fi inte gör några moves i stort sett utan spelar ganska raktfram?

Hur stort tycker du att jag ska raisa på knappen? Det känns som att jag inte behöver raisa så mkt mot Fi om jag vet att jag behöver träff för att kunna ta hem potten många ggr dock. Mot denna luriga och tokiga Fi kanske jag ska höja mellan 2-2,5 BB även med händer jag höjer för värde som AJ eller KJ?

Medan jag mot Fi's som ofta släpper postflop vill kanske raisa 3BB eller ännu mer ibland?

Har du nån input på detta?

Jag får tacka så hemskt mkt för dina tips (som jag förövrigt planerar att ta med mig till borden;))

sry att jag postade ett så långt och flummigt inlägg (är lite salongsberusad)