Gå till innehåll

3-beta från knappen, välj hand


edsf

Recommended Posts

Jag stjäler en idé från 2+2 som jag tycker var intressant.

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=11354065&page=0&fpart=all&vc=1

 

Du spelar på ett SHNL 25-50 bord mot en duktig spelare.

 

100BB i stackdjup, den duktiga spelaren öppnar för 175 i HJ, du trebetar honom till 625, enbart öppnaren synar.

 

Numrera i ordning, vilka av dessa händer skulle du allra mest villja ha (och varför):

KJo, 75s, 88, A2s

 

Hur mycket spelar det roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 88 (Setvärde, kan vinna en showdown ofärbättrad om man kommer dit billigt).

2. A2s (Allmänt mysig hand som har hygglig equity även mot JJ+ eftersom man kan klonka esset)

3. 75s (Hand som kan klonka mycket dolda träffar, dock väldigt svag equity mot stora par om man inte träffar riktigt hårt och man kan trassla in sig i potten med halvdana drag)

4. KJo (Ren dynga i 3 bettade potter).

 

Om fi är duktig spelar det rätt stor roll vilken hand man har eftersom bra folk sällan synar OOP för att checkfolda med 100bb stacks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja slänga om ordningen lite

 

3. A2s kan bli farlig med träff på A. Kan bli dyrt om nu FI skulle ha starkare A

 

Om man antar att man själv är vettig också så fattar man att man inte kan spela för stacks med A2s med ett ensamt A ute mot de flesta fi, däremot kan man ofta få till en billig showdown mot de händer man slår eftersom de ofta är rädda för esset och kanske fånga en eller annan bluff på vägen till rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man antar att man själv är vettig också så fattar man att man inte kan spela för stacks med A2s med ett ensamt A ute mot de flesta fi, däremot kan man ofta få till en billig showdown mot de händer man slår eftersom de ofta är rädda för esset och kanske fånga en eller annan bluff på vägen till rivern.

 

sant. itne för att jag menar att jag stackar av med A2 med träff på A...men jag väljer hellre att trebeta från knappen med 75s än A2s...rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som det kvittar där mellan 75s och A2s när man ska välja att 3-beta. Jag föredrar väl A2s för att det är en objektivt starkare hand (mer genomsnittligt showdownvärde). Båda är implicita-odds händer där vi hoppas att vi tar ner potten preflop/på floppen och om vi inte gör det så har vi i alla fall hopp om att klonka nåt häftigt. Just i läget när man får en kallsyn från PFR på sitt 3bet med 100bb stackar gillar jag dock A2s mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte ordningen på dom andra men tycker 88 borde hamna rätt långt ner.

 

iofs ett antagande med i det, vi c-bettar lugnt 90%+ i position när vi 3bettat?

 

= vi reducerar värdet på 88 på floppen väääldigt ofta. ofta så mkt så att den lika gärna kunde varit 72o? Just för att 3bettade potter väldigt sällan blir billiga postflop, no? gör om 88 till 22-66 så e ja mer med på noterna. Med 88 skulle ja hellre haft en mindre pott, position och en motståndare med initiativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

f*n

 

skrev ett jättelångt svar som raderades

 

Jag förutsätter följande

 

FI sitter antingen på stål (AA; KK;QQ; AK) eller skräp (pp; sc; aq;qj;at)

 

Eftersom vi trebettat och bara fått syn så måste vi CB oavsett flopp: Om han har skräp så får vi då potten oftast: har han däremot stål så hamnar vi all in eftersom vi mer eller mindre kommer att kanna osss potcommitted om vi traffat nagot overhuvudtaget: därför räknar jag met att vi alltid ligger under de gånger vi får mothugg: av denna anledning väljer jag de händer som har störst chans att dra ut:

 

4-plats 88 är en jättebra hand. Men jag skulle aldrig trebetta med den. Synar hellre för setvärde. Om jag får motthugg på floppen med handen så ligger jag nästan säkert under och har väldigt små chanser att dra ut. Därför väljer jag denna sist.

 

3. plats A2s är ofta dominerad. eller... hmm... den är alltid dominerad om man träffar och får mothugg. Den har dock fler outs med färg, stege 2par än 88. Därför kommer denna på 3 plats

 

2:a plats KJo Denna är ofta dominerad, men inte lika ofta som ässhelvetet. Dessutom så kan man alltid representera ässet när det kommer. Här är det dock ganska jämt skägg mellan A2s och Kjo.

 

1:a plats 75s väljer jag först. Jag representerar en hög hand och tar hem potterna mot en massa skräp. Samtidigit har jag flest chanser att dra ut när jag hamnar all in mot stålet. Slutligen har jag störst chans att stacka FI.

 

Mitt resonemang går väl ut som så att alla händerna är bluffar egentligen. Då väljer jag de händer som har störst chans att dra ut, minst chans att vara dominerade m.m.

__________________

Att man skulle välja 88 för att den har någonslags showdownvärde all in låter mer som ett skämt. Ser man diskussionen på 2+2 så ser det dock ut som om alla har olika åsikter, vilket ju gör frågan rätt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vi visst. Särskilt eftersom ingen av våra händer har något som helst showdownvärde.

 

Möjligen kan man skippa JT8s floppen typ, men i övrigt så CB jag nästan alltid i det här läget.

 

Men man kan ju köra den passiva stilen istället:P

 

 

Finns så många exempel på floppar som man kan checka bakom med händerna som nämndes.

 

Att Cbetta slaviskt är lite dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)88(oftast för värde)

2)A2s

3)75s

4)KJ(ska muckas om den inte kan höjas för värde och i så fall blir den näst/3e bäst)

 

A2 och 75 använder jag som balanseringshänder och höjer absolut inte alltid.

 

Beror ju på hur löst spelet är HU eller 5-10 handed också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 88 (Setvärde, kan vinna en showdown ofärbättrad om man kommer dit billigt).

2. A2s (Allmänt mysig hand som har hygglig equity även mot JJ+ eftersom man kan klonka esset)

3. 75s (Hand som kan klonka mycket dolda träffar, dock väldigt svag equity mot stora par om man inte träffar riktigt hårt och man kan trassla in sig i potten med halvdana drag)

4. KJo (Ren dynga i 3 bettade potter).

 

 

njae håller inte med.

1. 88 obv

2. 75s Träffar många floppar och är sällan dominerad

3. KJo Du kan vara dominerad men du har iaf 2 höga kort som kan träffa

4. A2s spelar inte bra mot någon hand som han skulle syna/fyrbetta med.

 

Om fi är duktig spelar det rätt stor roll vilken hand man har eftersom bra folk sällan synar OOP för att checkfolda med 100bb stacks.

 

håller dock med om detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KJ eller 88 som etta helt beroende på hur bordet spelar. KJ om det är samma motstånd som dom som har svarat på 2plus2 spelar mot.

sedan A2s och och sist 75s även om det kanske inte spelar så stor roll.

 

Givet att man inte cb-bettar automatiskt bara för att man trebettar..

Troligt att man har som strategi att betta säg 80% av flopparna och sedan ev variera sig och betta färre eller fler floppar beroende på history/motståndare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...