Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nivå: 3/6 el 5/10.

Jag har en hand som återkommer väldigt oftaoch som irriterar mig:

Tidig spelare höjjer (normalspelare), Jag trebettar i sen pos med AKo, vi blir HU.

Flop: Q,10,x.

Check, jag höjjer, blir checkraisad.....vad gör jag nu?

Vilken linje, och varför? (hintar lite i rubriken)

//D

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Nivå: 3/6 el 5/10.

Jag har en hand som återkommer väldigt oftaoch som irriterar mig:

Tidig spelare höjjer (normalspelare), Jag trebettar i sen pos med AKo, vi blir HU.

Flop: Q,10,x.

Check, jag höjjer, blir checkraisad.....vad gör jag nu?

Vilken linje, och varför? (hintar lite i rubriken)

//D

Synar checkraisen och hoppas klonka knekten på turn.

Allvarligt talat är det extremt svårspelat. Jag synar alltid c/r varje fall och sedan är det lite readberoende. Vad är det för flopp? Flushdrag? Är det en regular kan jag släppa på turn. Jag brukar nog inte bli 3-beta floppen varje fall. Beror också lite på read, är det en något passiv spelare så kan jag 3-beta för att ta frikortet på turn och sparar 1/3 bet och foldar river UI.

Synar alltid ner om man träffar K el A givetvis. .

Syna turn beror också lite på read. Tror inte det är en större läcka att släppa turn här.

Postad
Du har 10 outs. Raise.

Check-syna på turn för att se river om du inte träffar.

Check-folda river om du inte träffar.

Träffar du turn så jamma och se vad Fi gör och tar det därifrån.

Han har position. Håller med annars att raise på floppen känns bra.

Postad

Sorry, dålig info....

SH givetvis (vem spelar FR idag? :shock: ). "normalspelare" menar jag def ingen regular och def ingen LAG, ngt mitt emellan. Dvs jag skulle sätta honom på en handrange mellan 9,9+ till A,10+ i tidig pos. Möjligen QK el KJ.

Problemet med dessa floppar (inget flushdrag) innehållandes Q och 10 gör min hand riktigt dålig.

Problem: Visst jag har 4 outs till nötterna men jag tror defenitivt inte jag har 6 rena outs extra. Räkna på det. Vilka händer slår jag om ett A el K dyker upp på turn (givet handrangen)? Betänk oxo att man får en C/R i nyllet efter att man trebettat (!) Pre.

Dock gillar jag Ruterkungs linje: Att trebetta floppen för att veta var man står, ta frikort och utvärdera rivern.

Flesh linje köper jag med. Folda turn ibland beroende lite på read, men oxo kunna syna ner om A el K dyker upp. Dock vill man ju kunna skjuta på turn och river om mina "outs" dyker upp. Men är man inte ofta dominerad på dessa floppar?

//D

Postad

Jag hade nog inte valt att syna checkraisen, snarare höja och beroende på motståndare,bräda och bord (sh/fr) så hade jag antinge skjutit en gång till på turn eller tagit frikort. Självklart hör det till att klonka en knekt nånstans på vägen, men det är rutin. ;)

Checkraisen betyder inte så mycket i fullring och ingenting i shorthanded. Det kan man ju mer tolka som att motståndaren undrar "Har du egentligen träffat nåt?".

Visst kan fi blocka dina outs, men han kan precis likagärna ha en hand som du tokdominerar om du träffar en enda av dina outs. Floppat tvåpar är inte så vanligt och trissen är väl inte jättevanlig här.

Edit: Skrev detta innan du förtydligade ytterligare.

Postad
Betänk oxo att man får en C/R i nyllet efter att man trebettat (!) Pre.

Betänk då om motspelaren ser dig som en motspelare som Ruterkung (eller mig för den delen, även om jag är ett par snäpp tightare än RK ;) ). Då betyder trebeten pre att du har fått två hålkort. CB:n betyder ingenting.

Postad

... jag skulle sätta honom på en handrange mellan 9,9+ till A,10+ i tidig pos. Möjligen QK el KJ.

//D

Det här tror jag är en ganska snål handrange. Man blir ju oftare förvånad än inte när händerna går till showdown. Även till synes stabila spelare kan ofta spela betydligt fler starthänder.

Vad gäller handen här är du kanske slagen om du inte träffar knekten. Kanske inte. Att fi sitter på två broadways är ofta fallet i FL så jag kanske viker här pga av det är såpass troligt att bara gutshotdraget är outs.

• 1 month later...
Postad

reraisa är katastrof i det här läget. Att sedan ta ett frikort på turn är ännu sämre. Om du reraisar som en semibluff så ska du naturligtvis följa upp bluffen på turn. Varför bygga upp en bluff annars? Om du checkar turn så berättar du exakt vilken hand du har för villain. Beta hellre turn om du 3-bettat flop och om han bara synar din turnbet kan du checka river UI. Standard är dock att syna flop och sen måste du bedömma hur ofta denna motståndare raisar flop med stegdrag på denna bräda för att avgöra om du ska syna ner eller inte.

Postad
reraisa är katastrof i det här läget. Att sedan ta ett frikort på turn är ännu sämre. Om du reraisar som en semibluff så ska du naturligtvis följa upp bluffen på turn. Varför bygga upp en bluff annars?

För att försöka få se rivern billigt om man missar turn. En bet på floppen kostar hälften av en bet på turn.

Postad
reraisa är katastrof i det här läget. Att sedan ta ett frikort på turn är ännu sämre. Om du reraisar som en semibluff så ska du naturligtvis följa upp bluffen på turn. Varför bygga upp en bluff annars?

Därför att villain gör ett misstag om han checkar turn till dig med en bättre hand. Därför att en semibluff som köper frikort är värdefull mot en hand du ligger under mot och som synar ner eller checkraisar turn (det gäller ju bara att faktiskt utnyttja frikortet). Därför att vi gör ett misstag om vi betalar 2BB på turn för en (i så fall trolig) 4-outare.

Föredrar att cb turn med en hand jag antingen kan betfolda eller som innehåller fler outs.

Att bara syna flop med foldlinje UI på turn är det menlösaste shorthandedspel jag kan tänka mig.

imho

Postad
För att försöka få se rivern billigt om man missar turn. En bet på floppen kostar hälften av en bet på turn.
jag spelade också så som nybörjare för ett par år sen när jag inte förstod vilket Kalle Anka spel det är och hur lättläst du är om du göra så. Skapliga motsåndare ser vad du gör direkt och du kommer att bli cappad och donkad nästa gång. Dessutom får du inte chansen att raisa när du träffar ditt drag till nötstegen på turn eller river. Spelar någon som du föreslår så antecknar jag det direkt och cappar jag flop eller donkar turn med alla mina premium händer framöver.

@ Björn

Att peela flop och lägga turn är inte menlöst om du inte har equity att gå vidare. I den här handen vill vi ofta ta handen till SD oavsett om vi träffar eller inte, därför synar vi. Men att bygga en pott på flop och sen planera att lägga sej är bland det sämsta man kan göra i SH-limit. Ett frikort är inte alls värt risken att bli cappad på flop eller donkad på turn och dessutom kostar ditt frikort genom att du ger bort värdet av att kunna raisa på någon av de dyra gatorna. Dessutom så kanske han c/r:ar med ett drag och har en sämre hand en du på floppen, då skulle han ofta fyra av på både turn och river och om du 3-bettar flop och han checkar och du checka efter så kanske du inte tar ett frikort utan ger ett frikort istället. Du kanske får honom att spela rätt på turn istället för fel som du tror!

Borde egentligen inte ge mej in i den här diskussionen eftersom ni båda är på en så basal nivå i SH-limit teori och praktik. Vill ni bli bra på SH-limit måste ni ge upp sådana där Ed Miller moves och börja tänka på equity, ranges, fold equity, value checks och bluffinducering istället. Att höja för frikort är ett full ring spel och att 3-betta och sen ta ett frikort hör överhuvud taget inte hemma på ett SH-bord.

Postad
Skapliga motsåndare ser vad du gör direkt och du kommer att bli cappad och donkad nästa gång. Dessutom får du inte chansen att raisa när du träffar ditt drag till nötstegen på turn eller river.

Utan att ge mig in i diskussionen i övrigt så vill jag gärna poängtera att du motsäger dig själv en aning:

Om du blir cappad och donkad nästa gång så får man ju, tvärtemot vad du skriver, möjlighet att raisa när draget sitter... Det är ju själva fördelen med att spela aggro tidigt i händerna. När motståndarna slutar ta dig på allvar och börjar donka turn så får du ju möjligheter att raisa dina träffade semibluffar.

Därmed INTE sagt att det är fel att bara syna floppen.

Spelar någon som du föreslår så antecknar jag det direkt och cappar jag flop eller donkar turn med alla mina premium händer framöver.

Dock finns ju möjligheten att han nästa gång har träffat sitt set! Visst är det härligt med poker...

Postad
Borde egentligen inte ge mej in i den här diskussionen eftersom ni båda är på en så basal nivå i SH-limit teori och praktik.
A) DET HANDLAR FÖR FAN INTE OM SHORTHANDED!

B) Du har inte material att bete dig som någon jävla guru.

C) Det är retard att snacka om "shorthanded teori".

Postad

A) Det handlar om SH, läs tråden.

B) Hur vet du det

C) Det är retard att spela FR-spel i SH

Postad

Hjort är hård mot de hårda*

*Känt pokerordspråk

Postad
A) Det handlar om SH, läs tråden.

B) Hur vet du det

C) Det är retard att spela FR-spel i SH

A) "Tidig spelare höjjer (normalspelare), Jag trebettar i sen pos med AKo, vi blir HU." Tidig position existerar inte short.

B) För att du ger en del råd som helt enkelt är dåliga och spelar lågt. Att du dessutom snackar skit och försöker glänsa med termer du inte verkar förstå gör inte direkt saken bättre. Över huvud taget så häver du ur dig en massa platityder som egentligen inte betyder ett piss för praktiskt spel, eller är så självklara att de omöjligen kan vara hjälpsamma.

C) Teorin är exakt densamma i 3-handed som i 10-handed, enda skillnaden är att man ändrar på lite parametrar. Enda kvalitativa spelskillnaden är mellan 3-handed och HU, allt annat är rätt lika. Möjligen kan man säga att det är lite skillnad mellan 3- och 4-hänt också, men annars är alla spelarantal väldigt lika vad gäller rätt tänkande. Du kanske tror något annat, men det är fel.

Postad
A) "Tidig spelare höjjer (normalspelare), Jag trebettar i sen pos med AKo, vi blir HU." Tidig position existerar inte short.

B) För att du ger en del råd som helt enkelt är dåliga och spelar lågt. Att du dessutom snackar skit och försöker glänsa med termer du inte verkar förstå gör inte direkt saken bättre. Över huvud taget så häver du ur dig en massa platityder som egentligen inte betyder ett piss för praktiskt spel, eller är så självklara att de omöjligen kan vara hjälpsamma.

C) Teorin är exakt densamma i 3-handed som i 10-handed, enda skillnaden är att man ändrar på lite parametrar. Enda kvalitativa spelskillnaden är mellan 3-handed och HU, allt annat är rätt lika. Möjligen kan man säga att det är lite skillnad mellan 3- och 4-hänt också, men annars är alla spelarantal väldigt lika vad gäller rätt tänkande. Du kanske tror något annat, men det är fel.

Det är en sak om du tycker att mina råd är dåliga. Men jag anstränger mej iaf att ge råd som jag är övertygad om är bra. Vad du gör förstår jag inte alls, du är moderator på forumet och så hackar du ner med full kraft på mej när jag försöker få igång limit diskussionerna. Som moderator borde du kanske fundera på att uppmuntra folk att göra inlägg istället för att försöka skrämma bort de som försöker?

Jag spelar SH-limit på heltid och har gjort det under flera år och är regular på andra forum som t ex 2+2 och har aldrig fått sådan kritik på mina inlägg som den du ger. Naturligtvis skiljer SH och FR sej åt mycket mer än du säger. Den största anledningen är att det kostar mycket mer att spela eftersom du postar blinds oftare. Det gör att din pf-range i SH måste förändras mot din range från samma position i FR.

Alla termer jag använder är etablerade termer som används i all seriös limitanalys och inget jag försöker glänsa med. De termer jag nämner i mitt inlägg är grundläggande i SH-limit strategi och jag förklarar gärna dem närmare om det är någon som inte är helt på det klara med vad de betyder.

Slutligen så brukar man inte kalla någon position i SH för tidig utan UTG,MP,CO,BTN,SB och BB är de vanligaste benämningarna. Ibland byts MP ut mot UTG+1 eller HJ. Däremot så förtydligar OP i sitt andra inlägg att det handlar om SH så på den punkten behöver vi knappast argumentera mer?

Postad
Det är en sak om du tycker att mina råd är dåliga.
Du har ok grundramverk, men saknar en hel del viktiga saker om hur man tänker kring spelet. Hade du haft de bitarna hade du knappast kommit med linjerna du gjorde i KK-händerna exempelvis.

Men jag anstränger mej iaf att ge råd som jag är övertygad om är bra.
Det är "övertygad"-biten som är ett problem.

Vad du gör förstår jag inte alls, du är moderator på forumet och så hackar du ner med full kraft på mej när jag försöker få igång limit diskussionerna. Som moderator borde du kanske fundera på att uppmuntra folk att göra inlägg istället för att försöka skrämma bort de som försöker?
Du har nog missat att jag inte är moderator, och även om jag vore det skulle jag naturligtvis hacka ned på folk som beter sig asdrygt utan att kunna täcka det. Vilket är en stor delanledning till att jag inte är moderator längre.

Jag spelar SH-limit på heltid och har gjort det under flera år och är regular på andra forum som t ex 2+2 och har aldrig fått sådan kritik på mina inlägg som den du ger. Naturligtvis skiljer SH och FR sej åt mycket mer än du säger.
De flesta postare på 2+2, och andra forum, är inte särskilt duktiga och har massor av fundamentala luckor.

Den största anledningen är att det kostar mycket mer att spela eftersom du postar blinds oftare.
Det här är exempelvis rent nonsens och tydligt tecken på att du inte tänkt igenom allting så där jättenoga. Vilket är fine i sig, det är när man inte tänker igenom allt så noga och börjar vara djupt övertygad om vad som är rätt spel som man gör bort sig.

Det är ju samma sak som att säga att man borde spela annorlunda baserat på om man kommer köpa en drink för en hundring nästa hand. Det har 0 bäring för hur man spelar nu.

Att man spelar fler händer är ju för att startpotten är lika stor och man har färre konkurrenter. Men "fler händer" är inte alls samma sak som att spelet egentligen skiljer sig särskilt mycket åt. Det blir ändå ungefär samma styrkeförhållanden mellan olika HD:ar och samma linjeuppsättningar. Att de inblandade hd:arna faktiskt blir bredare, och att man spelar händer oftare, är inget som är särskilt viktigt, det är förhållandena mellan dem som spelar roll.

Det gör att din pf-range i SH måste förändras mot din range från samma position i FR.
Det här får mig att tro att du inte riktigt vet vad "position" är. Hint: Man räknar från knappen och inte mörkarna. Verkar som du sagt något fundamenalt i stil med "man spelar olika antal händer när det är 12 spelare bakom jämfört med 1".

Alla termer jag använder är etablerade termer som används i all seriös limitanalys och inget jag försöker glänsa med.
Jo, det försökte du. Och nej, det används inte alls i all seriös limitanalys.

Slutligen så brukar man inte kalla någon position i SH för tidig utan UTG,MP,CO,BTN,SB och BB är de vanligaste benämningarna.
Ja, det är ett stort terminologifel hos 2+2:arna. Vilket är vad som händer när det är folk som inte är så vassa på poker som etablerar termerna.
Postad

Borde egentligen inte ge mej in i den här diskussionen eftersom ni båda är på en så basal nivå i SH-limit teori och praktik. Vill ni bli bra på SH-limit måste ni ge upp sådana där Ed Miller moves och börja tänka på equity, ranges, fold equity, value checks och bluffinducering istället.

Med tanke på hur du avfärdar ovanstående som alltför okunniga för att föra en vettig diskussion med så kan jag inte låta bli att undra över vilka blinds du normalt spelar på. 50/100 ++ eller?

Postad
Med tanke på hur du avfärdar ovanstående som alltför okunniga för att föra en vettig diskussion med så kan jag inte låta bli att undra över vilka blinds du normalt spelar på. 50/100 ++ eller?

Nej absolut inte, spelar mest 3/6 och 20/40SEK.

Kul att forumet börjar röra på sej.

Postad

Hur ska man kunna få en read på sin motspelare genom att bara syna? SH-limitspel är ju väldigt mycket mer komplext än att spela utifrån "showdowns read". Det blir ju DU som blir otroligt lättläst om du bara synar.

Jag ska ta ett exempel så du förstår vad jag menar:

Din standradlinje: flop-syn, turn-syn, river-fold UI. Hur lättläst är inte detta?

Min linje: Trebettar du floppen, checkar turn, tror du Fi har bättre read på dig då? Jag kan lika gärna ha AK, JJ och A10. Vågar Fi bluffa sitt drag på rivern, vågar han värdebeta sina 99 eller AJ?

Är du med? Du avslöjar BRA mkt mer genom att bara trycka på den förhatliga SYNA-knappen än raise -knappen. Är inte detta fundamentalt?

Sen tycker jag du ska tona ner din attityd mot andra forumpostare här. Jag lever oxo på poker, men har allra största respekt för alla som postat i den här tråden och deras kunskaper. Du är relativt nyreggad på detta forum, men lär dig vilka som kan ngt om limit. Förslagsvis kan du titta på tidigare poster.

//D

Postad
Du har ok grundramverk, men saknar en hel del viktiga saker om hur man tänker kring spelet. Hade du haft de bitarna hade du knappast kommit med linjerna du gjorde i KK-händerna exempelvis..

förklara gärna vad du menar, jag hävdar inte att jag är fullärd för då hade jag inte ens bemödat mej att posta i ett forum eftesom syftet med handanalyser är att utvecklas. Resonera gärna för hur mina linjer i de aktuella händerna är fel så bidrar du till en konstruktiv diskussion i forumet.

Det är "övertygad"-biten som är ett problem..

Ibland är jag övertygad ibland tror jag ibland är det svårt att avgöra. Även linjer som jag är övertygad om kan naturligtvis vara fel och då är jag tacksam om du med ett konstruktivt resonemang förklarar på vilket sätt.

Du har nog missat att jag inte är moderator, och även om jag vore det skulle jag naturligtvis hacka ned på folk som beter sig asdrygt utan att kunna täcka det. Vilket är en stor delanledning till att jag inte är moderator längre.

Ber om ursäkt för att jag missuppfattat det hela. Visste inte att du slutat som moderator.

De flesta postare på 2+2, och andra forum, är inte särskilt duktiga och har massor av fundamentala luckor.

Så du menar att limit postarna här generellt är bättre än på 2+2? På vilka forum finns de bästa postarna när det gäller SH-limit? Jag har försökt att gå in på de flesta forum och jag har inte hittat något forum där postarna har högre kunskapsnivå inom SH-limit än på 2+2. Om du har mycket högre kunskap än de erfarna 2+2:arna så vore det kanon om du kunde ge dej in i analyserna och hjälpa oss andra att förbättra oss.

Det här är exempelvis rent nonsens och tydligt tecken på att du inte tänkt igenom allting så där jättenoga. Vilket är fine i sig, det är när man inte tänker igenom allt så noga och börjar vara djupt övertygad om vad som är rätt spel som man gör bort sig.

Mitt argument var förenklat och teoretiskt felaktigt men i praktiken så blit du ofta för tajt om du spelar på samma sätt på motsvarande position från knappen i SH som i FR. Det beror ju såklart på vilken range man har i FR. När jag bytte från FR till SH så var jag iaf tvungen att ändra min range, men kanske var det bara för att jag sög i FR. Efter att funderat lite så vill jag istället lyfta fram spelets dynamik som den största skillnaden mellan SH och FR. I SH spelar du mycket mer för kommande händer och inte bara för den aktuella handen. Ju färre spelare desto viktigare att få ett övertag istället för att ge motståndarna övertag mot dej.

Jag hoppas vi kan lämna jämförelsen mellan FR och SH därhän eftersom den inte är särskilt intressant och eftersom jag inte spelat FR på väldigt länge så kan det hända att den FR strategi som funkade förr inte längre är särskilt lyckosam. När jag tänker på FR så tänker jag på ED Millers SSSH och Sklanskys HEPFAP och strategierna i dessa böcker skiljer sej på många punkter på det som jag anser är bra SH-limit strategi och det beror främst på spelets dynamik, med agressivare spel och inget annat.

Det är ju samma sak som att säga att man borde spela annorlunda baserat på om man kommer köpa en drink för en hundring nästa hand. Det har 0 bäring för hur man spelar nu.

Men hur spelar man efter drinken?

Att man spelar fler händer är ju för att startpotten är lika stor och man har färre konkurrenter. Men "fler händer" är inte alls samma sak som att spelet egentligen skiljer sig särskilt mycket åt. Det blir ändå ungefär samma styrkeförhållanden mellan olika HD:ar och samma linjeuppsättningar. Att de inblandade hd:arna faktiskt blir bredare, och att man spelar händer oftare, är inget som är särskilt viktigt, det är förhållandena mellan dem som spelar roll.

Helt rätt.

Det här får mig att tro att du inte riktigt vet vad "position" är. Hint: Man räknar från knappen och inte mörkarna. Verkar som du sagt något fundamenalt i stil med "man spelar olika antal händer när det är 12 spelare bakom jämfört med 1".

När har jag räknat från mörkarna? Förstår inte alls varför jag inte skulle förstå position, men förklara gärna.

Jo, det försökte du. Och nej, det används inte alls i all seriös limitanalys.

Om du vet var bra limitanalys görs så skulle jag vara jättetacksam om du delar med dej.

Ja, det är ett stort terminologifel hos 2+2:arna. Vilket är vad som händer när det är folk som inte är så vassa på poker som etablerar termerna.

Det viktiga är väl inte vad termerna heter utan vad de betyder? Kärt barn har många namn...