Gå till innehåll

Windows Vista vs XP


dr_kvist

Recommended Posts

Hur bra/ dåligt är egentligen Windows Vista? Jag har hört dels att är värdelöst för att det laggar datorn och dels att det var dåligt, men typ nu är fixat. Jag ska köpa en laptop imorgon och måste välja operativsystem. Den laptop som jag har siktet på kommer att ha 2 gig RAM i övrigt ganska medelmåttig prestanda.

 

Vilket ska jag välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis köpte en dator med vista, han fick lämna tillbaka den för att den var så seg och lagga hela tiden.

Sedan köpte han en exakt likadan fast med xp och den funka perfekt.

 

Fast vista är säkrare än xp...

 

det beror ju på vad för specs det är på datorn, kanske han hade nått skit på datorn dessutom..

Men vista är lite mer krävande visst, och det finns nog en massa buggar o sånt.

det var väl lite svårt att få igång pt på vista också ?

 

Jag har beställt vista på min nya dator iaf, kan skriva lite hur det funkar pokermässigt när jag har fått den :)

 

xp sp2 tror jag är det bästa för poker fortf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny laptop för ett par veckor sedan med vista business för att ersätta min tidigare laptop som den hade XP SP2.

 

Alla program jag kör fungerar utan problem. Pokertracker, gametime+, HHconverter, pokerEV+, pokerstars, fulltiltpoker, partypoker, SvenskaSpel, torrentklienter, dreamweaver, fireworks osv. Kom ihåg att köra pokertracker som administratör (högerklicka och välj från listan). Programmen körs snabbt och smidigt, startar snabbt, installeras snabbt, laggar inte. Har ännu inte hittat ett program som är gjort för windows som inte skulle fungera i Vista.

 

Vista käkar dock upp en del resurser, men inga problem när man har 2Gb ram. Vista business som jag använder käkar upp ca 800Mb ram med antivirus, brandvägg och internet explorer igång. Skulle därför inte rekommendera att köra annat än Vista Basic på 1Gb ram. Vista Basic är en rejält nerskalad version av Vista och egentligen väldigt liten skillnad från XP.

 

Om man nu regelbundet kör 10+ krävande program samtidigt så rekommenderar jag 4Gb ram. Så fort ramminnet fylls upp så börjer ju datorn att lagga, eftersom program nu måste köras från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper Vista och upplever problem, kan jag då lägga in XP i eftrehand och ta bort Vista? Jag har XP orginalskiva från min stationära...

 

Ska inte vara några problem. Omformatera om datorn bara och installera XP bara ...

 

Att Vista suger minnen är dock ingen dålig sak. XP har som "inställning" att spara minnen och därför lite flera kraschar medan Vista har osm "inställning" att ta så mycket minne som möjligt för att öka stabiliteten för Vista och dess program.

 

Det gör inte så mycket på stationära då minnen är så billiga men OP ha helst minst 2GB på datorn där du ska köra Vista.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som HookaHey av en ny laptop med Vista business. Lite strul innan jag fick in PostgreSQL för PT men annars kraftfull, snabb och stabil nu när allt funkar; Intel 2 Duo 2,2Ghz och 2GB RAM. Med en svagare processor kanske XP funkar bättre och slukar i alla fall mindre minne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara några problem. Omformatera om datorn bara och installera XP bara ...

 

 

 

Ett sånt försök fungerade inte alls för mig.

 

Jag försökte installera en gammel XP på en Vista laptop och ett stort antal av drivrutinerna saknades. Dom gick heller inte att ladda ner från tillverkarens (HP) hemsida :-(

 

Det slutade med att jag fick lämna tillbaka datorn och köpa en annan med XP eftersom ett par program jag var tvungen att ha inte fungerade på Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Vista suger minnen är dock ingen dålig sak. XP har som "inställning" att spara minnen och därför lite flera kraschar medan Vista har osm "inställning" att ta så mycket minne som möjligt för att öka stabiliteten för Vista och dess program.

 

 

LOL!!!!

 

Du skall ha på dig blåa kläder - för då regnar det mindre !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL!!!!

 

Du skall ha på dig blåa kläder - för då regnar det mindre !

 

Det är sant ...

 

De har fuckat upp en hel del tidigare och ska nu göra en stabil version genom ökad minnesanvädning, som egentligen ska vara normal minnesanvädning men som blir en ganska stor skillnad p.g.a. tidigare Windows-versioners Minnes-bantning.

 

Nu säger jag inte att det är en bra sak, dock bättre än att det kraschar, men jag kör Linux en hel del så jag får låg minnesförbrukning med stabilitet samtidigt.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör vista på min stationära med 1gb ram, funkade skitdåligt i början, men flyter på ganska bra när man inaktiverat alla funktioner för preview av filer. Det segade ner allt jävligt mycket.

 

Sen så använder vista så mycket ram det kan för att cachea filer som används ofta, tror det är det som de kallar ready boost. Vilket gör att datorn känns mycket snabbare. Vet dock inte om det funkar, då man behöver ca 4gb minne för att märka av det (enl. något test jag läste).

 

Jag skulle rekomendera vista, det blir ju bättre och bättre med varje uppdatering som kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör vista på min stationära med 1gb ram, funkade skitdåligt i början, men flyter på ganska bra när man inaktiverat alla funktioner för preview av filer. Det segade ner allt jävligt mycket.

 

Sen så använder vista så mycket ram det kan för att cachea filer som används ofta, tror det är det som de kallar ready boost. Vilket gör att datorn känns mycket snabbare. Vet dock inte om det funkar, då man behöver ca 4gb minne för att märka av det (enl. något test jag läste).

 

Jag skulle rekomendera vista, det blir ju bättre och bättre med varje uppdatering som kommer...

 

Hur inaktiverar man preview-grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att det inte var det som var Ready boost...

 

För att inaktivera previews:

högerklicka på hårddisken

välj anpassa högst upp

välj mapptyp --> alla objekt

kryssa i "tillämpa den här mallen på alla undermappar"

 

 

Sen var det nog någon mer inställning, men den där grejen räcker ganska bra för att slippa seghet i mappar med filmer och bilder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inga dator proffs här inte. Vista drar inte 800 meg och man kan inte räkna med firefox på för det drar lika mycket med vista som i xp. Sen är det många som klagar på minnet i Vista, läs detta: SuperFetch

 

Windows SuperFetch enables programs and files to load much faster than they would on Windows XP–based PCs.

 

When you're not actively using your computer, background tasks—including automatic backup programs and antivirus scans—run when they will least disturb you. These background tasks can take up system memory space that your programs had been using. On Windows XP–based PCs, this can slow progress to a crawl when you attempt to resume work.

 

SuperFetch monitors which applications you use the most and preloads these into your system memory so they'll be ready when you need them. Windows Vista also runs background programs, like disk defragmenting and Windows Defender, at low priority so that they can do their job but your work always comes first.

att vista inte funkar så bra för vissa har med Drivrutiner för graffe åsså vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Även om Vista i grund och botten är säkrare(knappast så mycke om man använder XP på rätt vis).

Så är ju inte malware makarna dumma, dom hittar nya vägar att gå. Det är ett ändlöst krig :D

 

2007-08-16 07:07

Vistas gadgets medför nya säkerhetsrisker

Flera bedömare menar nu att Visats gadgets medför nya typer av säkerhetsrisker. Det fick vi bevis på för ett par dagar sedan, när Microsoft släppte en rad uppdateringar som fixade allvarliga säkerhetshål i tre olika gadgets.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För inte så länge sen fick jag ett nytt hem-pc paket.

Datorn är en HP med AMD Athlon 64 X2 5600+(dual core) processor,4096 MB DDR2 SDRAM med Windows Vista Home Premium installerat.Den var långsammare än min gamla bärbara 1,4Mhz centrino så det dröjde inte länge förrän jag blåste ur Vista och la in XP.För jag vill då inte ha en dator som håller på och arbetar med nåt i bakgrunden som jag inte vet vad det är.Hårddisken snurrade hela tiden med Vista.

Nu med XP inlagt så märks det att det är en dator med bra prestanda som inte Vista förstör med sitt minnes ätande.

Visst så kanske Vista kommer fungera bra efter att service pack ett eller två kommer ut men som det är nu är XP det bästa valet för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...